stuiteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiekLiek

Re: stuiteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:47

Misschien draaft indi sneller dan andere pony's waar je op rijd
het kan ook dat indi nog jonger is en nog vol pit zit Tong uitsteken
als je het stuiteren wil minderen moet je wat langzaamer gaan drafen Knipoog het kan ook helpen om je knieën goed aan je zadel vast te klemmen. Als je nog aan het stuiteren bent hou je dan vast aan het zadel (het ziet er misschien raar uit maar als je oefent heb je het bijna niet meer nodig)
Succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:25

hihi, maar de tempoknop zit er bij indi nog niet helemaal op, tenzij ik constant de teugels strak houd, en dat wil ik juist niet...

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:32

Tja, ik ben van mening dat je bij een jong paard helemaal niet moet doorzitten maar moet lichtrijden en een beetje je gewicht naar voren moet plaatsen. De rug moet sterker worden. Dat is best lastig als er iemand al doorzittend op je rug (waarschijnlijk) aan het tegen werken is. Dat voelt niet prettig daar wil je vanaf en je gaat steeds harder lopen!

En bijzet teugels? Als het geen noodzaak is zou ik er niet aan beginnen, lekker voorwaarts rijden véél rechtuit, en er nog niet teveel aan zitten!!!

Heel veel succes! Haha!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:36

ikenindi schreef:
hihi, maar de tempoknop zit er bij indi nog niet helemaal op, tenzij ik constant de teugels strak houd, en dat wil ik juist niet...

Je kunt het volgende proberen (helpt bij ons altijd prima) gebruik je stem net als bij het longeren. Probeer eerst in stap controle te krijgen, stap, halt etc en dan in draf lukt het niet schroom dan niet een hek/muur te gebruiken. Het paard stopt echt wel en meestal leert het paard met deze oefening heel snel! Haha!

Nogmaals succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:46

ik doe alles al op stem, maar rustiger laten draven onder het zadel lukt nog niet helemaal.

over dat doorzitten is een interessante theorie geschreven op paardnatuurlijk.nl (volgens mij daar in ieder geval). het lichtrijden is net zwaar als doorzitten...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:20

Fidele schreef:
Tja, ik ben van mening dat je bij een jong paard helemaal niet moet doorzitten maar moet lichtrijden en een beetje je gewicht naar voren moet plaatsen. De rug moet sterker worden. Dat is best lastig als er iemand al doorzittend op je rug (waarschijnlijk) aan het tegen werken is. Dat voelt niet prettig daar wil je vanaf en je gaat steeds harder lopen!

En bijzet teugels? Als het geen noodzaak is zou ik er niet aan beginnen, lekker voorwaarts rijden véél rechtuit, en er nog niet teveel aan zitten!!!

Heel veel succes! Haha!

Juist het lichtrijden is meer belastend, een jong paard heeft zijn balans nog niet helemaal en word juist door het lichtrijden uit balans gehaald, op de juiste manier door zitten geeft geen belasting aan de rug, ook is het lichtrijden niet voor het paard maar voor de ruiter.