Licor (PRE hengst) op dressuurclinic van Johann Riegler

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Re: Licor (PRE hengst) op dressuurclinic van Johann Riegler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:51

Leuke filmpjes!
Zo te zien heb je er veel bijgeleerd. En wat is Licor een prachtbeest!

belbellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:07

echt een super mooi paard! ben altijd al wel gek geweest van dat soort. het rijden ziet er erg netjes en rustig uit. je houding is netjes en je beenligging ook. de 4,5 jarige hengst is ook super! ga zo door en veel succes!

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:34

Wat een prachtparel heb jij! Echt super om te zien, ga wat meer opzoeken over het ras Haha! Naar zo'n clinic gaan is heel leerrijk denk ik, zeker omdat ze daar met zo'n paarden rijden.. Echt super, veel succes!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:34

Echt heel mooi, en een ontzettend fijn beeld om naar te kijken!

Idd echt zo fijn om goede instructie te krijgen, jammer toch dat er hier in NL en BE niet zo heel veel klassiek lesgeven Verdrietig

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:38

leuke filmpjes!
je reis klinkt zo heerlijk! super ervaring!
doe zo verder zou ik zeggen Haha! Tong uitsteken

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:39

ik vind het echt een ontzetten indrukwekkend paard! heel mooi

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:39

Licor Kwijl
Wow ben echt van dat paard Ja

Rijden ziet er heel vriendelijk uit.
Hoor hem ook zeggen doesn't matter als iets mislukt, dat vind ik ook erg belangrijk. Vooral belonen.

Volgens mij zit dat galopje heerlijk!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:42

Ja, in galop is hij echt een zetel. Dat doet hij zelf ook het liefste, daarom dat ik hem ook altijd uitgaloppeer aan een lang teugeltje. Dat zouden we uuuuuuuuuuuuuuren kunnen doen Haha!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:51

Fijn voor je! Ben jaloers! Geniet nog maar eens heerlijk na. Clown doe ik dat stiekem ook! Lijkt me inderdaad een heerlijk zittende fauteuille!

Ik zat ook te knoeien met mijn gallopwissel met die van mij. Ik heb het destijds niet kunnen oplossen, maar dat lag grotendeels aan de tijd en atrose. Ach met de merrie kan ik het wel opnieuw proberen in de toekomst. Maar eerst weer eens op niveau komen.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:57

Wow Licor! Wat een super gaaf beest!!! Lijkt me echt een super leer ervaring! Heb met plezier naar je filmpjes gekeken. Het ziet er echt super uit. Je houding is om jaloers op te worden en je rijd hem erg vriendelijk!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:57

* zit met neus tegen scherm geplakt *

Idra, wat loopt ie fijn zeg!
Moet een heel avontuur zijn om nu mét Licor naar Spanje te kunnen afreizen.

Het ziet er echt netjes , zacht , ontspannen en toch echt hard werk uit. Prachtig!

Ook die schimmelhengst waar je op rijdt die lijkt me wel wat...
Helaas zal het gene voor mijne portemonnee zijn vrees ik. Boos!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:17

Als ik mij niet vergis spring hij in het eerste filmpje toch de 1e en de 3e wissel na? De tweede is wel goed. Ik heb het idee dat je hem voor de wissel teveel terug laat komen, dan kan hij nooit een wissel mooi van achter naar voren doorspringen.

Wat betreft de galoppiroutes; je ziet duidelijk sprongverlies bij de inzet. Je ziet ook duidelijk dat hij met het hoofd gaat zwaaien omdat hij het van achter niet kan bolwerken. Misschien moet je het niet direct te klein in willen zetten, maar eerst proberen op een arbeidspirouette/ grote volte en dan traver inzetten, en dan eerst proberen sprong, aanleuning en tact te behouden.

Ik denk dat je zowiezo nog veel aan de kwaliteit van de galop en de draf moet verbeteren, maar dat zeg je zelf ook al. Als de kwaliteit van je galop verbeterd zullen de wissels en pirouettes waarschijnlijk ook beter gaan.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:34

Nee, de 1ste en 3de wissel zijn niet nagesprongen, wat hoog in de croupe misschien wel ja, maar wèl gelijktijdig.

Natuurlijk zijn die galoppirouettes nog verre van perfect, dit was de allereerste keer. Het was maar een aanzet van Hans om te laten zien hoe ik de pirouettes moet gaan springen eens we daar echt aan toe zijn. Dat is het fijne van de clinic geweest, van alles een aanzet krijgen en hier dan thuis mee verder gaan Lachen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:35

Ik heb echt genoten van de filmpjes, helaas nu nog zonder geluid omdat vriendlief tv aan het kijken is.

Moest wel lachen toen hij de piroutte vanaf de grond voordeed. Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:38

Heb echt heel goed naar dat eerste filmpje zitten staren en hij springt de eerste en de derde wel gelijk, maar hij grijpt nog niet echt veel grond met zn achterbenen. Doet ie de tweede wel.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:42

Inderdaad, die tweede wissel is de meest correcte.

Nog wat over het inzetten van pirouettes door eerst travers-achtig te rijden: ik was daar idd al mee bezig, travers op de volte en vergroten en verkleinen.
Maar volgens Hans (hoor je ook duidelijk in de filmpjes) heeft het geen zin om eerst de achterhand naar binnen te zetten. Je moet de voorhand leiden en dan zal de achterhand vanzelf volgen. Dit ook in de pirouettes in stap, de appuyementen, maar zelfs in de inzet van voltes etc. Natuurlijk moet je niet meteen een kleine pirouette gaan rijden, maar vanuit travers een pirouette opbouwen doet hij dus nièt. Dat is zijn systeem. Daarom mocht ik ook mijn buitenbeen niet zo gebruiken en ik mocht hem enkel voorwaarts houden op mijn zit (moeilijk hoor Haha!).
Ik vond het in ieder geval zeer interessant om er eens een andere visie op te horen, wat voor ons het beste zal werken zal de toekomst uitwijzen.

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:13

wat jammer dat ik je dat andalusisch paardje niet heb kunnen voorstellen: wij hadden allebei zeer veel van jou kunnen opsteken...
ik ben echt onder de indruk! van je filmpjes onthou ik vooral hoe "relatief" een probleem kan zijn, hoe veeleisend de weg naar de vervolmaking kan zijn.
hopelijk kan je nog héél lang van je paard en jullie vorderingen genieten!
je hebt alleszinds een nieuwe fan bij!

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:55

Woow, wat een leuk beestje. Ik heb goed geluisterd naar wat hij allemaal heeft gezegd, voor zover de echo niet tegenwerkte en vond het leuk om zijn visie erop te horen.
Als ik stop met mijn pony ga ik toch zeker eens naar de mogelijkheden kijken mbt het nemen van een andalusiër want ik vind het geweldige paarden.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:19

Wauuwww! Die Licor toch Lovers Hij is zooo mooi! Jullie blijven vooruit gaan zeg. Echt geweldig om die filmpjes van jullie te zien! Dat Licor even boos werd, haha, dat was leuk om te zien Haha! Verder ziet het er allemaal super uit Vork

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:28

Ik heb er nog even naar zitten kijken maar ik denk dat je ook wat meer aandacht voor de stap moet nemen. Het is natuurlijk lastig maar de kwaliteit van de stap werd door het moeilijke werk minder. Probeer hem wat meer af te laten vloeien voor.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:40

wow idra, wat ziet hij er geweldig uit en wat rijd jij netjes!

Echt heel leuk om te zien, bofferd hoor dat je zoiets met hem hebt gedaan Haha!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:58

Ha Idra, wat leuk om te zien! Echt top dat je dit hebt geplaatst; hier kunnen we van leren, dus dank je wel.

Jullie zijn echt een geweldige combinatie. Het geluid doet het bij mij niet goed (mijn geluidskaart, of hoe heet zo'n ding, is kapot), dus ik weet niet precies wat er gezegd wordt. Wat moest jij veranderen in je timing van de hulp voor de wissel?
Voor een eerste pirouette ooit, is het een geslaagde poging!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:17

Wat een prachtpaarden zeg! Lijkt me inderdaad enorm leuk en leerzaam om eens op een andere manier en visie les te krijgen! Je kan er volgens mij alleen maar beter van worden!

Het enige wat me opvalt is dat ik het paard wat krabbelig vind (overigens het paard dat je later rijd vind ik ook wat krabbelig) Hiermee bedoel ik dat ik je paard een beetje kort in zijn draf vind en erg vlak (maar dat wordt denk ik beter als je er meer shwung in gereden krijgt)

Succes met het rijden!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:22

Ohhh, Licor IS en BLIJFT geweldig!!!!! Zo super die filmpjes! En geweldig de reactie's van licor op de instructeur Haha!

En Riesling is echt prachtig, nu dat geld nog Boos!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 01:29

missmuts schreef:
Jullie zijn echt een geweldige combinatie. Het geluid doet het bij mij niet goed (mijn geluidskaart, of hoe heet zo'n ding, is kapot), dus ik weet niet precies wat er gezegd wordt. Wat moest jij veranderen in je timing van de hulp voor de wissel?
Voor een eerste pirouette ooit, is het een geslaagde poging!

Ik kopieer even een stukje van ergens anders:

Ik oefen de wissel meestal op de korte diagonaal of op een rechte lijn op de tweede hoefslag. Mijn paard is rechtgericht en ik heb een gelijke aanleuning.
Eventueel, als het paard niet voldoende opwaarts galoppeert, drijf ik bij met mijn buitenbeen (het dragende been in de galop is immers het buitenachterbeen), zodat zijn buitenachterbeen beter onderspringt en het paard dus zo een mooiere opwaartse sprong creëert, met een langer zweefmoment. Dan kijk ik naar de binnenschouder van het paard (natuurlijk is het de bedoeling dat ik straks dit moment gewoon voel, nu moet ik nog kijken). Het binnenvoorbeen is het laatste been dat nog op de grond staat vooraleer het paard in zweefmoment gaat en het is net in dit zweefmoment dat het paard zijn wissel moet maken. Op het moment dat ik zie dat de binnenschouder naar voren gaat (en het binnenvoorbeen dus landt op de grond), geef ik mijn hulp voor de wissel met mijn nieuwe buitenbeen. Doe ik dit te vroeg of te laat, springt hij achter...

@Nikka: Licor heeft een hele slechte stap van nature. Hij stapt amper over, meestal maar in of eventueel achter. Helaas kan je de stap echt slecht verbeteren door trainen. Hij kan wel goed door zijn lijf stappen, als ik middenstap vraag deint hij mooi in de bovenlijn naar beneden, maar zijn beenzetting wordt helaas niet beter.

@zap: de meeste andalusiers bewegen in de ogen van sportpaardenliehebbers wat krabbelig, daar moet je van houden of net niet Knipoog Natuurlijk kan er altijd nog méér schwung, maar je moet roeien met de riemen die je hebt...