missmuts schreef:Jullie zijn echt een geweldige combinatie. Het geluid doet het bij mij niet goed (mijn geluidskaart, of hoe heet zo'n ding, is kapot), dus ik weet niet precies wat er gezegd wordt. Wat moest jij veranderen in je timing van de hulp voor de wissel?
Voor een eerste pirouette ooit, is het een geslaagde poging!
Ik kopieer even een stukje van ergens anders:
Ik oefen de wissel meestal op de korte diagonaal of op een rechte lijn op de tweede hoefslag. Mijn paard is rechtgericht en ik heb een gelijke aanleuning.
Eventueel, als het paard niet voldoende opwaarts galoppeert, drijf ik bij met mijn buitenbeen (het dragende been in de galop is immers het buitenachterbeen), zodat zijn buitenachterbeen beter onderspringt en het paard dus zo een mooiere opwaartse sprong creëert, met een langer zweefmoment. Dan kijk ik naar de binnenschouder van het paard (natuurlijk is het de bedoeling dat ik straks dit moment gewoon voel, nu moet ik nog kijken). Het binnenvoorbeen is het laatste been dat nog op de grond staat vooraleer het paard in zweefmoment gaat en het is net in dit zweefmoment dat het paard zijn wissel moet maken. Op het moment dat ik zie dat de binnenschouder naar voren gaat (en het binnenvoorbeen dus landt op de grond), geef ik mijn hulp voor de wissel met mijn nieuwe buitenbeen. Doe ik dit te vroeg of te laat, springt hij achter...
@Nikka: Licor heeft een hele slechte stap van nature. Hij stapt amper over, meestal maar in of eventueel achter. Helaas kan je de stap echt slecht verbeteren door trainen. Hij kan wel goed door zijn lijf stappen, als ik middenstap vraag deint hij mooi in de bovenlijn naar beneden, maar zijn beenzetting wordt helaas niet beter.
@zap: de meeste andalusiers bewegen in de ogen van sportpaardenliehebbers wat krabbelig, daar moet je van houden of net niet
Natuurlijk kan er altijd nog méér schwung, maar je moet roeien met de riemen die je hebt...