Grijze hengst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tender

Re: Grijze hengst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:27

bayaatje schreef:
Aard is een timor en langs moederskant inderdaad Briggen, hoe wist je het ,;)

haha, zoals gezegd: niet alleen de kleur komt me bekend voor Knipoog
Ik heb Briggen een tijd gereden, en die heeft ook dat 'luie'.
Bij Brig was het niet echt luiheid (of misschien ook wel), maar vooral een zich verzetten tegen wat de ruiter wilde.
Ik moest heel, maar dan ook echt heel erg consequent zijn
(had ook te maken dat -tig ruiters voor mij die dat niet waren geweest, waardoor Brig nogal overtuigd was van zijn eigen gelijk Haha! ).
Drijvende hulp was heel licht been, geen reactie: nog eenmaal heel licht been, daarna geen reactie: tik. (geen gedrijf, geen gedram, luisteren)
Het klinkt nu heel erg radicaal, maar dat was in dat geval ook echt nodig. Als ik ging drijven of drammen, ging 'ie stilstaan, bokken, steigeren, alles doen behalve voorwaarts lopen.
In het begin heeft er zelfs iemand met een longeerzweep bij moeten staan om mijn tik te 'ondersteunen'.

Uiteindelijk heeft dat die consequente behandeling me in circa twee weken tijd een rijpaard bezorgd, dat ik niet snel meer zal vergeten (het is inmiddels al ruim tien jaar geleden) en waar ik met heel veel plezier en genegenheid aan terug denk.

Het was heel hard, maar daardoor heb ik zijn respect gewonnen en ging 'ie voor mijn gevoel echt voor me door het vuur.

Wees zuinig op je paardje, het is een leuk dier om te zien, en als 'ie ook maar enigszins op zijn opa lijkt, ga je er vast heel veel plezier aan beleven!

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:15

wat leuk om aart weer eens te zien!!
die heb ik ook een tijd gereden!! ziet er helemaal niet slecht uit hoor!
als je hem beter aan je hulpen heb komt de nagevelijkheid vanzelf!
xx

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:25

@ tender, dan weet ik direct waar hij het vandaan heeft.In het begin liep hij iets vlotter, maar vanaf het moment dat ik harder ging drijven viel hij bijna stil en ging hij met zijn staart zwiepen. Ik ga zeker zuinig op hem zijn, het is een schat van een beest dat op zeer korte tijd al een plaatsje in mijn hart heeft weten te veroveren. Heb je misschien nog foto's van Briggen ? Er zijn er niet veel te vinden .

@ goodwin, leuk dat je hem ook gereden hebt, hoe liep hij bij jou?

groetjes saar

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:45

bayaatje schreef:
Heb je misschien nog foto's van Briggen ? Er zijn er niet veel te vinden .

Ik heb thuis nog wel wat foto's, zij het niet onder het zadel, maar slechts aan de hand (knuffelend Bloos )
Ik zal ze morgen even meenemen naar mijn werk en hier inscannen Knipoog

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:59

ziet er leuk uit, en dat hij niet aan het teugeltje loopt, mis ik niet zo erg hoor Lachen ziet er erg ontspannen uit! OK dan!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 12:03

dat zou super zijn,dank je.

Ik mis het ook niet bij hem hoor, liever ontspannen dan rond.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:12

Als jij hem bij duwt met je kuit daarna, je hak dan je zweep. Ga dan door tot je reactie krijgt.
Dus even en echt het hoeft soms maar 2 keer.. doorgaan tot je reactie krijgt. ook al gaat ie dan in de galop. laat maar 1 rondje galoperen en dan weer terug naar het geen waar je mee bezig was.
Let op. je maakt je even kwaad, net zo lang tot je reactie krijgt. Dan belonen ook al gaat ie in de galop en is dat niet wat je wilt. Maar het gaat in dit geval om de ractie voorwaarts die jij wilt. Je beloont hiervoor, zet de kwaadheid van je af en ga rustig verder. zoek ontspanning op en ga verder waar je mee bezig was.
MOet ie weer voorwaarts, do ehet op de zelfde manier. eerst kuit, hak, zweep. Geen reacties.. even flink aandrukken met je hakken en als het moet zweep en hij mag overnieuw best weer in de galop gaan. maar misschien is dit de tweede keer al niet meer nodig.
Houd je hier even consequent aan, dit hoef je echt maar een paar keer te doen.
Bij een paard dat iets trager is, is het van belang dat je overgangen voorwaarts rijdt. DIt vinden zij vaak het moeilijkste, maar zorgt wel voor een beter achterbeen gebruik ook in je arbeitsdrafje.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes in ieder geval.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:16

Ik zie nu..
dat ik eigenlijk zo'n beetje t zelfde schrijf als tender beschrijft.
Probeer dat te voorkomen door hier nu al aan te werken en hem een stapje voor te zijn.
Je moet indd een paar keer knallen.. je f boos maken. consequent zijn en krijg je de reactie die je wilt. beloon hem dan.. ze de boosheid van je af en ga weer richting ontspanning.
Ontspanning, maar nu met reactie voort been.
en niet ontspanning, luiheid, geen reactie voor het been.
Indd.. daar krijg je een heel fijn rijpaardje van.
Je hebt echt een super mooi beesje, waar je best t een en ander uit kunt halen.

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:35

bij mij liep hij er gewoon in stap, draf en galop doorheen en ik zorgde ervoor dat hij gewoon heel scherp aan de hulpen was! heb hem ook wel eens met slofje gereden!
hoe lang heb jij hem al? want zolang is hij bij ons nog niet weg!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:45

met slofje?? maar hij is toch nog maar zo jong of ben ik mis?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 08:17

Een slof ligt bij mij niet in de kast hoor Knipoog Ben ook niet direct van plan om hem te kopen. Ik heb aard nu ik denk 3 maanden ongeveer. Ik vertrek nu om hem te rijden ik laat jullie wel weten hoe het ging. Aard wordt 4 un juni geloof ik (of was het nu juli ?)

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:28

Ik vind er goed uitzien. Vind ook erg leuke fjord Knipoog vooral dat grijs

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:34

Nou, het stelt door het scannen niet veel voor, maar dit is Briggen in februari 1997, de dag dat hij bij 'ons' wegging Verdrietig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb thuis ook nog een mooie uitvegroting van een knuffelfoto van ons twee, maar die kan ik moeilijk op een discrete manier meenemen naar mijn werk om hier te scannen.
Als ik er aan denk zal ik eens proberen daar een digitale foto van te maken, wellicht lukt dat...

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:22

viv77 schreef:
met slofje?? maar hij is toch nog maar zo jong of ben ik mis?

wat is er erg aan om een jong paard met slofje te rijden?
als je weet hoe je er mee om moet gaan is er volgens mij niks mis mee!!
liever met slofje en los in de hand dat hij alleen druk voelt als hij trekt, dan geruk en gepluk op jonge beesten!

waar heb je aart trouwens gekocht??

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:26

een jong paard met slof is gewoon tegen mijn principes, hij moet nog 4 jaar worden, dus is nu zeg maar 3,5 en als jij hem hebt gereden zal hij net 3 geweest zijn..sorry is mijn mening, lijkt me aan de vroege kant..En dan maakt het tuurlijk uit of je er ervaring mee hebt, maar zou zelf al niet snel ermee rijden,en al helemaal niet in het begin stadium..

Hij lijkt trouwens wel erg op zijn vader zeg of is het nu zijn opa....Briggen is ook al zo leuk..

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:30

Leuk paardje erg mooi ook zijn kleur.

Verder ja waarrom zou je nu al met slof gaan rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:42

Ik dacht een grijs paard te zien , maar volgens mij is dit gewoon een fjordenpaardje oke wel een leukerd.
Jouw probleem vind zijn oorsprong al in je houding, helaas als je zelf niet correct zitten gaat kun je niet verwachten dat het paard zich wel correct beweegt op jouw hulpen.
Allereerst wil ik je aanraden andere schoenen aan te doen, als je met schoenen zonder hak doorschiet in de beugel kun je lelijk blijven hangen mocht je er een maal afkukelen. Vervolgens moet je werkelijk gaan zitten op je zitbeenknobbels. Maar je zelf lang en zorg dat je een lijn kunt trekken langs oren elleboog naar de hak, dus onderbenen meer naar voren en hakken uitdrukken dan span je je kuitspieren en kom je beter over op het paard. De handen horen gesloten rechtop vanuit de pols ligt naar binnen gebogen niet alleen kun je op jouw manier niet ligt inwerken je blokkeert hem ook nog een beetje de zweep ligt op je bovenbeen en wijst niet krampachtig omhoog.
Dat voorwaarts gaan is een probleem ik begrijp het maar een goed tik met zweep zou afdoende moeten zijn. >>>>>Zorg voor een goede houding dat maakt een wereld van verschil

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:55

Is een grijze fjord geen paard dan?

Vind het er netjes uitzien voor een dier dat nog niet zolang onder het zadel is hoor Lachen.

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:56

Inderdaad over die schoenen ben ik het eens. Heb namelijk iemand aan zijn paard zien blijven hangen doordat het dier weg sprong en ze er vanaf viel maar haar voet zat te ver door de beugel Ja .

ook al rijd het zo lekker het is niet altijd even verstandig

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:06

Misschien als je sporen gebruikt krijg je hem voorwaarts?

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:08

viv77 schreef:
een jong paard met slof is gewoon tegen mijn principes, hij moet nog 4 jaar worden, dus is nu zeg maar 3,5 en als jij hem hebt gereden zal hij net 3 geweest zijn..sorry is mijn mening, lijkt me aan de vroege kant..En dan maakt het tuurlijk uit of je er ervaring mee hebt, maar zou zelf al niet snel ermee rijden,en al helemaal niet in het begin stadium..

Hij lijkt trouwens wel erg op zijn vader zeg of is het nu zijn opa....Briggen is ook al zo leuk..

ik vind egt dat het niet uitmaakt hoe oud die is als je m met slofje rijd!
Het grootste probleem van met slof rijden is dat er veel mensen mee rijden die niet weten waarvoor de slof bedoelt is, dus hun paarden strak aan de slof rijden en dan denken dat het paard los is en aan de teugel loopt, dan is het ook geheel tegen mij principes!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:22

zoals Ilse95 zegt zou ik geen sporen gaan gebruiken, die vind ik meer bedoelt om je hulpen te verfijnen in oefeningen en niet om voorwaartser te gaan. . Dan krijg je dalijk een paardje die je nooit meer zonder spoor kunt rijden..

Misschien helpt t om eens aan de longeerlijn te rijden of iemand in de bak te zetten met longeerzweep, dat diegene stemhulpen geeft vanaf de grond.. ( aangezien je zei dat hij op stemhulpen fijn reageert ) Gewoon even als hulpje erbij in het begin ?

Verder vind ik het er wel goed uitzien hoor, zo slecht is je houding helemaal niet Lachen Heel veel plezier met je grijze fjordenmans !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:45

Slofteugel gebruiken waarom? Dat is nu werkelijk iets waar deze ruiter niet naar zou moeten grijpen.
Eerst voorwaarts, daarna in de houding. Hoe kun je in vredesnaam een ponypaard die niet voorwaarts is dus ook niet aan het been is in de houding gaan dwingen met een slofteugel.
>Dat is nu werkelijk het domste wat je kunt gaan doen.Je wilt immers van achter naar voren rijden toch niet van voor naar achter.
Een slof in de hand van de meester is een nuttig gereedschap maar de meester heeft de slof niet nodig de wijze woorden van theodorescu.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:13

jeetje wat een reacties !!!
Bedankt voor de leuke foto's, ik zie aard er inderdaad in terug. Slof rijd ik liever niet mee ik vind van mezelf dat ik er niet genoeg voor rij. Het gaat vooral om tempo. Ik heb hem op (Hedel,) markt gekocht.

De schoenen die ik aanheb zijn harry's horse rijschoenen met hak hoor. Aard is een grijze fjord (gra) daarom deze titel.

Ik wou hem vandaag terug rijden, maar hij heeft een onsteking aan koker en voorste stukje van zijn penis arm dier, misschien wel de oorzaak ? Ik heb het volledig uitgewassen met isobetadine en van de dierenarts antibiotica gekregen. Hij heeft er wel pijn aan.

groetjes saar

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:55

Aaa jammer dat die dat heeft. Inderdaad mischien daarom ook wel sloom omdat dat er aan de hand was. Hopelijk geneest het snel Ach gut