bayaatje schreef:Aard is een timor en langs moederskant inderdaad Briggen, hoe wist je het ,;)
haha, zoals gezegd: niet alleen de kleur komt me bekend voor

Ik heb Briggen een tijd gereden, en die heeft ook dat 'luie'.
Bij Brig was het niet echt luiheid (of misschien ook wel), maar vooral een zich verzetten tegen wat de ruiter wilde.
Ik moest heel, maar dan ook echt heel erg consequent zijn
(had ook te maken dat -tig ruiters voor mij die dat niet waren geweest, waardoor Brig nogal overtuigd was van zijn eigen gelijk
). Drijvende hulp was heel licht been, geen reactie: nog eenmaal heel licht been, daarna geen reactie: tik. (geen gedrijf, geen gedram, luisteren)
Het klinkt nu heel erg radicaal, maar dat was in dat geval ook echt nodig. Als ik ging drijven of drammen, ging 'ie stilstaan, bokken, steigeren, alles doen behalve voorwaarts lopen.
In het begin heeft er zelfs iemand met een longeerzweep bij moeten staan om mijn tik te 'ondersteunen'.
Uiteindelijk heeft dat die consequente behandeling me in circa twee weken tijd een rijpaard bezorgd, dat ik niet snel meer zal vergeten (het is inmiddels al ruim tien jaar geleden) en waar ik met heel veel plezier en genegenheid aan terug denk.
Het was heel hard, maar daardoor heb ik zijn respect gewonnen en ging 'ie voor mijn gevoel echt voor me door het vuur.
Wees zuinig op je paardje, het is een leuk dier om te zien, en als 'ie ook maar enigszins op zijn opa lijkt, ga je er vast heel veel plezier aan beleven!
)
ziet er erg ontspannen uit! 

.