VeerenAshley schreef:Nog even over de kinderen en verwantwoordelijkheid van de ouders.
Wat als die ouders geen kaas gegeten hebben van paarderijden en de risico's die daarbij komen kijken? Ik denk nu aan mijn eigen ouders, die mij gerust met een niet passende cap op rijles hebben gedaan toen ik klein was (niet handig, dat ding zakte steeds over m'n ogen zodat ik niet eens kon zien waar ik reed), en pas nu ik tig jaar aan het rijden ben steeds bezorgder zijn geworden nu ze beseffen dat een paard een dier is en geen veredeld soort brommertje. En mijn toenmalige insctructrices deden ook niets aan mijn cap.
En zo ken ik wel meer voorbeelden van ouders/instructeurs die weinig voorzichtig zijn met kinderhoofdjes. Moeten we dan maar zeggen: ach, 't zijn onze kinderen niet, niet mijn probleem?
Ik denk dat je als ouder de verantwoording hebt. Ook al heb je geen verstand van paarden en de sport op zich. Je kunt je in de gemiddelde ruitersportzaak prima laten voorlichten over caps en een goede passende voor je kind vinden. Ik vind het slechter dat de instructie er niet beter op let. Je vertrouwt die persoon toch een uur lang je kind toe en dan ga ik ervan uit dat die ook op de details zoals een passende cap let. En daar eventueel ouders in kan adviseren.
Als volwassene is het je eigen verantwoording.