scherper bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:23

Sonja, het paard heeft een reden waarom hij zo doet. Dit gedrag komt ergens vandaan. Helaas kun je op internet niet zien, wat er precies gebeurt, maar het komt niet zomaar uit de lucht vallen......

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:24

Nou vind ik niet naar en wantrouwend hoor, maar zeker als er een deskundige bij is , die zou toch moeten weten dat een scherper bit niets oplost toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:26

Klopt, maar er van uit gaan dat die kids aan het bit hangen is net zo prematuur als direct vaststellen dat het aan het bit ligt Verward

Afijn, maakt mij verder niet uit, mijn topic niet. Maar het krijgt meteen zo'n negatief gevoel (vind ik hoor) met meteen gemauw over begeleiding etc, terwijl TS al meteen meldt dat de kids zowel privéles als clubles krijgen.
Scherper bit zou mijn eerste keuze ook zeker niet zijn. Ander mondstuk mogelijk wel. Maar in sommige gevallen adviseer ik ook het (tijdelijke) gebruik van een iets scherper inwerkend bit.
Om meteen zo'n instructeur 'af te schieten' is me te makkelijk. DIE ziet wat er gebeurt, wij niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:27

Ik snap het 'nare en wantrouwende' ook niet zo, hoor. Ik probeer mee te denken en te zeggen dat symptoombestrijding nooit de oplossing is..... En gelukkig denkt TS ook dat een scherper bit DE oplossing niet is, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:28

Tuurlijk is symptoombestrijding nooit goed, dat zien jij en TS allebei helemaal goed. Het gaat me meer om meteen advies bitloos omdat de kids waarschijnlijk aan de mond hangen, en de veronderstelling dat er begeleiding moet komen, terwijl die er al is.

Maar laat verder maar, is slechts mijn gevoel erbij terwijl het mijn topic niet is Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:30

Nogmaals met een scherper bit is het einde zoek dat gaat echt niet werken! De oorzaak moet gevonden worden dat de pony zich zo gedraagd. En dat is dus niet de manier, om er maar iets scherpers in te hangen. Dan is de oorzaak er nog en word het steeds lastiger om de pony te rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:32

Sonja, maar het advies bitloos lijkt me beter dan het advies om er een scherper bit in te hangen. Ik zie niet in wat daar naar aan is, hoor. Lachen

Ik zou willen dat alle kinderen bitloos leren rijden, omdat zij meestal nog geen goede balans hebben en steun zoeken in die teugels. Daarbij trekken ze er vaak ongenuanceerd aan, omdat ze nog niet anders kunnen. Ik leerde vroeger zonder handen te rijden aan de longe, totdat ik balans kreeg, op mijn zit kon rijden. Dat zie je tegenwoordig niet meer, helaas.....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:34

Grappig dat je zo reageert, ik geef een advies om eens bitloos te proberen , dring toch niemand op.
Misschien heeft het dier wel last van zijn tanden en is een beurt bij de tandarts wel de oplossing toch??
Ik probeer ook maar mee te denken en wat advies te geven, ik heb namelijk ook ervaring met een paard wat heel sterk word met bit en bitloos veel ontspannender is.
Er wor dook niet gezegt dat de kinderen in de mond hangen , maar misschien is dat wel de oorzaak, veel kinderen leren op het bit te rijden ook door goede begeleiding , zeker op veel ponyclubjes word er daar niet naar gekeken.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:41

Mijn gevoel hierop is dat het eerder rijtechnisch is. Immers rijden we al 4 mnd met het vriendelijke bitje. Bitje kan 45 graden in de mond draaien. Neemt niet weg dat ze laatste tijd ondeugend wordt. En ja rijtechnisch komen de schapen van mij nog net om de deur kijken.

De pony is geen heet donderdje eerder een koele ijslander om te zien. Maar ondanks dat -waarom meer doen als ik er onderuit kan komen- en juist hier gaat het fout en maakt ze zich sterk (ps geen gebits probleem tandarts is allang geweest). Tja de tijd zal het wel leren. Zal trouwens niet snel van bit veranderen. Martingaal met springen gaat \
trouwens wel goed. Maar op dressuur concours is dit hellaas niet toegelaten. Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:46

Claud1, ik heb er zelf eentje die wat heeft van een IJslander (ook qua kracht) en ik geef je op een briefje dat als ik die meiden bij ons op hem laat rijden, hij binnen no time, zijn kracht tegen hen laat werken, hoor. (op mijn stalling rijden diverse ruitertjes, die gaan starten).
Hij is gewoon geen paard voor kinderen, je moet echt weten wat je doet, anders walst hij zo over je heen. Terwijl het een ontzettend werkwillig, geweldig lief paard is, maar er zit gewoon een kop op en daar moet je mee om kunnen gaan. Ik rij dus zelf wel bitloos op hem. Knipoog

Ik denk in jouw geval dat je kinderen hele goede begeleiding moeten hebben die niet aan symptoombestrijding doet/doen, zou ik zeggen. (En ik ben ook een pro-bitloos type, maar bij sommige wedstrijden mag dat helaas nog steeds niet Scheve mond ).
Succes, he!! Lachen

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 11:54

Ha Ha Nadya ik herken haar hierin wel. Ze is welliswaar een B pony maar een koppie heeft ze. Verder is het idd een schat doet geen vlieg kwaad wil idd werken. Het is alleen raar dat het zich nu pas voordoet. In het begin reed mijn oudste het meest erop (meest rijervaring) en nu pas mijn jongste, mischien is dat wel niet zo verstandig (2 kapiteins op het schip) want bij de jongste kan ze meer maken, en probeerd ze nu ook de oudste ertussen te nemen. Tja als ik er zo over nadenk zou dat ook wel hiermee te maken kunne hebben.!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:58

Ik ben in elk geval heel blij te lezen, dat je verder kijkt naar het paardje. Ik zou willen dat iedereen dat eens deed bij bepaalde problemen, die zich kunnen voordoen. Petje af, in elk geval. Ik hoop dat er snel verbetering komt. Is zowel fijn voor de pony zelf als voor de ruitertjes. Komt vast wel goed.....

Pony's hebben vaak ook een sterk karakter in die zin, dat ze wat 'eigenwijzer' zijn. Ik vind dat juist leuk aan ze, maar voor kinderen kan het wel eens te pittig zijn soms..... Knipoog