Paard is totaal niet aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ioontje

Re: Paard is totaal niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:22

Het topic is al wat ouder besef ik, maar ik heb het niet eerder gelezen.
Misschien dat je toch wat hebt aan mijn 'commentaar'.
Wat dacht je van (bijna) opnieuw beginnen, met lekker laag en rond, dus goed over de rug te rijden en het paard goed op de eigen benen te laten lopen. Daarbij elke keer overgangen maken, echte maar ook schijnovergangen.............het kan even duren, maar volgens mij zou dit moeten helpen.
Onze dochter had ook een paard dat 'voor het plaatje' helemaal fantastisch liep, ze had echter helemaal niets in handen. Het paard kroop achter de teugel en ontrok zich van alles.
Doordat ze bovenstaande methode toepaste onder begeleiding van haar instructeur zijn ze fantastisch vooruit gegaan en mochten ze binnen een jaar bijna M2 starten.
Ik denk persoonlijk dat veel schoppen en slaan een paard afstompt. Hoewel ik echt niet tegen een tik ben op het moment dat het echt nodig is.
Veel succes en beterschap!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 15:52

Dankje voor je bericht Lachen Inmiddels heb ik weer les genomen en dat gaat prima! We zijn idd bezig met het schakelen, maar niet constant. Daar wordt hij alleen maar luier van. Nu trekken we tussen de oefeningen door soms stukjes op, wel consequent, helpt super Lachen

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:57

Mijn paard is 12 jaar lang manegepaard geweest en dus ook niet echt lekker aan t been... Mijn instructie heeft het advies gegeven om bv het eerste kwartier/half uur lekker naar voren te rijden, soepel maken en veel wenden en proberen niet elke pas te drijven (wat ik dus vaak wel doe en dat werkt natuurlijk ook niet) en daarna overgangen te gaan rijden, schakelen in stap/draf/galop en tussen die gangen wisselen. Ik werk er hard aan maar vind t wel erg moeilijk! Hoop dat het bij mij ook beter wordt, krijg wat hoop als ik jouw berichtje lees!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:04

Probleem met niet aan het been zijn is trouwens ook vaak het teveel geven van de hulpen.
Sommigen sporen echt continue aan terwijl aktie ---> reaktie moet zijn. Maar teveel stompt af.
Dus echt een maal goed en tjak het paard moet reageren hop naar voren of terug net wat je vroeg.
En zorg ervoor dat als de reaktie naar voren komt hoe groot hij ook is of hoe snel dat het paard ook kan gaan braaf vriend want uiteindelijk deed hij wat je wilde misschien wel teveel maar jouw aktie gaf reaktie en dat was de bedoeling.
Een paard kan van overgangen niet luier worden als je het goed doet.
Wordt hij dat wel dan geeft jouw aktie de verkeerde reaktie en moet je opnieuw vragen.
Snel aan het been maar eigenlijk moet je paard VOOR je been zijn.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:40

Kafue schreef:
Sommigen sporen echt continue aan terwijl aktie ---> reaktie moet zijn.

Absoluut Ja.

Begin maar eens met erop zitten, wegstappen en niets doen. Geen hand en geen been. Komt hij terug in tempo geef je 1x zacht/normaal been, krijg je geen reactie tik erop en wegwezen (desnoods in draf of galop!). Op het moment dat hij naar voren vliegt op die tik níet meteen je hand eraan houden (dat is weer remmen Knipoog ). Vervolgens rij je weer terug naar het tempo dat je wilde en dan doe je weer niks. Tot hij weer terugkomt in tempo, dan hetzelfde verhaal nog een keer, en als hij uit zichzelf versnel even ietsje opremmen met je zit en een ophouding. Dan loopt 'ie maar een week met z'n kop in de lucht, hij moet gewoon reactie geven op je been!

In principe moet je een paard soort op de 'cruise control' kunnen zetten, echter is dit net zo moeilijk als het klinkt Vork . Je rijdt het paard naar een bepaald tempo toe, in een bepaalde richting, en dat paard blijft het doen tót het moment dat jij zegt dat hij wat anders moet doen! Evt. corrigeren met een korte vlugge hulp en dan weer niks.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je geen tegenstrijdige hulpen gaat geven. Ga bijv. niet vanuit draf halthouden terwijl je been aan het geven bent, want op been moet een voorwaartse reactie komen en dat komt niet overeen met de overgang terug. Je paard moet uit zichzelf de overgang terug voorwaarts door blijven lopen, valt hij teveel terug of verliest hij activiteit open je je hand en zit (oftwel, je stopt het 'remmen') en je geeft weer been om activiteit en voorwaartse drang weer terug te krijgen, daarna kun je de overgang weer overnieuw proberen.

Uiteraard komt dit heel nauwkeurig kijken en is het écht lastig, maar als je er een beetje bij nadenkt kun je er behoorlijk mee uit de voeten en zal je paard écht wel scherper aan je been worden! Voorwaarde is wel dat je consequent, consequent en nóg een consequent bent (en daar horen dus geen tegenstrijdige hulpen bij Knipoog ) én dat je het geduld hebt om dit vol te houden (al zie je vaak héél snel verbetering, ze zijn nl écht niet dom hoor die paarden Schijnheilig ).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:09

Mee eens pas weer vertellen van hela we blijven wel draven als het tempo eruit komt en niet eerder want teveel stompt zeer zeker af en dat is een ellende.
En VOOR het been leren lopen kan altijd het vergt wel even wilskracht want geloof me niemand vind het leuk een paard hardere hulpen te moeten geven maar het moet en het resultaat is verbluffend en heel snel bereikt.
Als jij iets vraagt moet het paard het direct doen.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:07

deed hij dit hiervoor niet?...anders lijkt het me raar dat je bijna in het m-2 zit..
helpt met longeren een pessoa niet gewoon lang en laag trainen met de pessoa
mijn paard vind dit ook best moeilijk maar is hierdoor veel beter gaan lopen en
zijn achterhand er ook bij gaan houden

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 19:36

We hebben inmiddels iets gevonden. Zodra hij écht inkakt maken we hem flink wakker. Daarna loopt hij weer als een trein en reageert hij weer goed op het been. Dat schakelen heeft bij hem geen zin ben ik achter gekomen, gaat hij alleen maar meer plakken en op een gegeven moment wordt hij er zo nijdig van dat hij er maar helemaal mee stopt..

Volgende week heb ik mijn M2 debuut en tevens mijn wedstrijddebuut met hem. Heb er nu al een stuk meer vertrouwen in!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:14

Mosh schreef:
We hebben inmiddels iets gevonden. Zodra hij écht inkakt maken we hem flink wakker. Daarna loopt hij weer als een trein en reageert hij weer goed op het been. Dat schakelen heeft bij hem geen zin ben ik achter gekomen, gaat hij alleen maar meer plakken en op een gegeven moment wordt hij er zo nijdig van dat hij er maar helemaal mee stopt..

Volgende week heb ik mijn M2 debuut en tevens mijn wedstrijddebuut met hem. Heb er nu al een stuk meer vertrouwen in!

Dat bedoelen we ook met aktie is reaktie.
Dat echt nijdig worden noemen wij een beetje heet aan het been maken. Dat moet je juist een beetje hebben vind ik een beetje spanning is altijd oke.
En dat die dan er helemaal meer stopt. Ik vraag me af wie er dan nu eigenlijk de baas is jij of het paard.....

Sucses met je M2 debuut, waarom start je direct m2 met hem als ik vragen mag.
Bovendien schakelen moet, ook strakt voor de juiste verzameling vooruit en weer terug kunnen.
Volgens mij heb je hem of haar nog niet echt lekker voor elkaar.
Houd voor ogen aktie moet reaktie blijven wat je ook wilt op mij part honderd keer schakelen jij en niemand anders bent de baas.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 23:12

Kafue, ik weet echt wel dat je consequent moet zijn en veel moet schakelen. Maar als het paard op een gegeven moment gewoon stil gaat staan en je krijgt het niet meer in beweging met been of zelfs zweep (!!) kun je je afvragen of dit wel de juiste manier is voor het paard. In mijn ogen niet. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere manier die beter bij hem past. Dat heeft verder niet veel te maken met de baas zijn of niet, hij wordt evengoed aan het werk gezet alleen nu op een andere manier Knipoog
Ik start direct M2 omdat ik dit zelf heb gestart en het paard recent ook. Natuurlijk zou ik dispensatie aan kunnen vragen naar het M1 maar ik vind het verschil tussen beide klasse's te klein en bovendien heb ik daar geen goede reden voor.

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:49

haaaay !

uhm.. je gaat M2 starten ? maar hij wil niet lopen ..(vooruit)
hoe gaat het dan met de proeven in't m1 ?

toen ik M1 moest starten wilde die van mij in de proef niet zo goed lopen
omdat ik geen zweep meer mocht gebruiken (niet dat ik hem er mee moest slaan maar gewoon voor het idee)

toen ben ik thuis veel gaan oefenen dat hij goed op mijn been moest reagereb, 2 keer been geven , geen rectie , tikje (niet hard maar gewoon voor de reactie Knipoog ) daarna weer terug en opnieuw. Heeft bij mij ghoed geholpen

nog veel suc6 ermee !

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:49

ow sorry ik had niet gezien dat het paard en jij al M2 waren;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 12:55

Geeft niet Knipoog Hij reageert wel gewoon op het been. Ik rijd hem nog niet zo heel lang, maar ik wilde graag door veel te schakelen hem sneller weg krijgen, dus vlotter vertrekken. Maar dat constant schakelen heeft niet veel zin bij hem. Kan hem beter gewoon tussen de oefeningen door een paar keer weg en terug rijden. Als hij niet reageert geef ik flink been en gaat het mij niet vlot genoeg neem ik hem wat terug en doe ik het nog een keer. Ik schakel dus wel, maar niet alleen maar. Daar wordt hij alleen maar trager van en gaat hij zelf tégen je been inlopen en op slot gewoon stilstaan.