Moeilijk te houden in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muizenissen

Re: Moeilijk te houden in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:13

Hey, mijn paard wil het liefst zo hard mogelijk in het bos. Als ik dan niet direct ingrijp wordt ze steeds drammeriger Frusty .

Ik zorg dat zodra ze ook maar iets wil versnellen ik haar direct terugneem dmv halve ophouding. Als ik dit heeeeeel consequent doe dan moet ik het wel steeds blijven doen (ze blijft 't proberen), maar ze reageert dan wel goed op slechts lichte druk Clown . Als ik niet zo consequent ben dan heeft ze geen zin meer om te reageren en moet ik echt een ruk aan de teugels geven wil ik haar terugkrijgen Boos! . En daar ik krijg ik altijd een rotgevoel van... Verdrietig

In stap is ze dan meestal wel heel rustig, dus als ze te druk wordt ga ik weer even stappen.

Verder is ze soms gewoon druk, en dan is er in stap ook geen land met haar te bezeilen. Als ik dan eerst even grondwerk (freestyle) met haar doe is het een wereld van verschil!!! Afgod Ze luistert dan veel beter en wordt ook rustiger in haar koppie, heerlijk.

Als laatste: bij mijn paardje werkt het iig niet om haar eerst moe te maken (ze is werkelijk niet moe te krijgen!! Ze wordt alleen maar heter Gestoord ).

Veel succes!!

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:14

Ik heb ook een hele frisse merrie, zeker buiten. Wat ik wel eens doe, en dit is alleen maar voor mijn eigen veiligheid, is een slofteugel aandoen tijdens buitenrijden. Dit gebruik ik dan in noodsituaties om haar weer onder controle te krijgen. Dit is alleen geschikt als je weet hoe je er mee om moet gaan!

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:30

Ik heb dat ook!
Al ga ik niet heel vaak naar het bos.
Ik weet niet echt wat ik doe eigenlijk, maar 1 ding niet laten rennen.
Wist je vast al, maar ik moest het 1x doen van een instructrice op ponykamp.
En ik doe het nooit weer Tong uitsteken
Succesnog.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:05

Marigold schreef:
ik heb juist van een hoefsmid een keer gehoord dat je een voorwaartse pony niet moet tegenhouden, maar even zijn energie kwijt moet laten raken.
dus een eind draven (wel onder controle!), zodat de frisheid eraf is, en dan kan je lekker rijden zoals jij het wil.

Dan kan ze hem denk ik beter eerst ergens longeren...als je je paard laat gaan, krijgt hij zijn zin...maar zoals jij al zegt moet je controle houden...

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:09

Ook een tip: Vooral niet je benen gaan afsteken, hierdoor worden ze alleen maar heter, je moet altijd ook als hij harder gaat je been aan blijven houden

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:15

nou heb ook zo'n haffie hoor. Maar die van mij is in de bak ook niet te houden. En even het frisse eraf rijden is bij haar niet te doen. Ze blijft maar doorgaan. Heb van de zomer een buitenrit van over de drie uur gemaakt. Madame was niet moe te krijgen. Zweet druppte van haar af maar ze wilde gewoon doorgaan. Ze krijt van mij al geen krachtvoer alleen maar een heel klein beetje energie arme muslie (1/4). Heb met haar ook een viertal gereden met andere haffies. Heb toen van de tip gekregen haar met een pesoa bit te rijden. Ze was toen veel beter te houden. Ik rij haar nu eerst weer met een een gewoon bit omdat ik het pesoa bit geleend had. Maar ben het toen ook op buitenritten gaan gebruiken. Ideaal. Kreeg haar nu zo weer terug als ik dat vroeg en niet als madame zelf zin had. Heb nu gewoon twee hoofdstellen een met een gewoon bit en een voor het pesoa bit.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:23

ik heb hetzelfde probleem met mijn pony, als ik eenmaal gegallopeerd heb kan ik alleen nog maar stappen of keihard galloperen iets ertussenin gaat niet. ik moet haar ook heel vaak gewoon 'omtrekken' omdat ze niet te houden is op stukken waar het echt niet kan.
ik probeer altijd veel afwissleing te houden en soms ga ik ook alleen maar stappen of alleen maar draven, het is heel moeilijk maar ze leren er wel van.wat je ook niet moet doen is altijd op hetzelfde pad dezelfde gang rijden, zoveel mogelijk afwisselen. (ik weet hoe verleidelijk sommige bulten zijn Bloos )

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:57

ik ken het en het is erg vervelend.

bij mijn paard werken maar 2 dingen

1; Bij hete paarden steken veel mensen hun benen af. Dan denken ze oaaah als ik mijn been aanleg gaat die alleen maar harder. Clown En dan doen ze opeens is hun been toch aanleggen en dan reageerd je paard er snel op en gaat opeens veelste hard (door de schrikreactie) Dus altijd je benen eraan houden. heet of niet. Haha!

2; stap trainingen.. alleen maar stappen. afgewisseld met halthouden of een paar passen verzamelen/vooruit rijden. Als ze rustig zijn kun je het ook in draf doen. Te snel? Meteen stop zetten, paar passen achterwaarts en dan rustig verder.

zo werkte het bij die van mij heel goed.

hoop dat jij er ook iets aan hebt

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 21:09

Morgen ga ik weer in het bos rijden, mits het weer goed is.
Jullie horen wel hoe het gegaan is. Eerst een stuk stappen en dan proberen te draven. Nog maar even geen galopje.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:22

Wat ik doe is eerst stukken in rustige stap, als hij te hard wil halthouden. En na een paar seconden in een rustige stap verder. Daarna flinke stukken draven in een rustig tempo met veel overgangen naar stap. Dat hij wat moe wordt en leert te luisteren naar jou. Daarna kun je eens een heuvel op galoperen, dan zijn ze makkelijker terug te rijden. Daarna kun je het uitbreiden. Wat ik ook merk is dat mijn paard beter terugkomt en rustiger is als ik in de eerste keren draf hem terug laat komen in stap. Doe ik dat niet dan is hij daarna ook drammeriger in galop. Dus ik zou proberen de ergste frisheid kwijt te raken en veel overgangen.