stuurproblemen jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: stuurproblemen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:05

ik kan niet opmaken of het paard nou bitloos gereden word of met bit, als hij bijv op een dubbelgebroken watertrens gereden word kan het een voordeel zijn dat je met een dubbelgebroken kneveltrens gaat rijden omdat dat duidelijker kan zijn. ik kan toch niet ruiken dat het paard bitloos gereden word.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 08:46

Ik denk dat ik het eens ga proberen om een weidegenootje ervoor te zetten, naar buiten gaan vind ik nu nog een risico, dus we gaan dat maar eens in de bak proberen.
We rijden hem nu met dubbele teugels, een paar onderaan het halster en de andere aan een dubbelgroken kneveltrens. Ik probeer de teugels van het halster altijd meer aan te pakken als die van het bit.
Ik zat ook al te denken om het bit even weg te laten. Ik kan me voorstellen dat hij dat nu prettiger vind. Maar verschillende mensen raden dat ons af omdat hij zo sterk en eigenwijs is. Die zeggen dat je dan helemaal niets te vertellen hebt..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:45

midgie schreef:
Waarom gevaarlijk??
Gevaarlijk owrd het pas als je zelf in paniek raakt.
Je kan de bak ook door midden delen toch?

als er een ruiter opzit en hij wil niet wat er gevraagd word weet de ruiter niet altijd waar hij naartoe word gestuurd als je er achter loopt.
En als hij een keer omdraait heb je wel 2 lijnen waar hij door in de knoop kan raken.
Dat hij de verkeerde kant op wil, kan ook door je gewicht komen dat je verplaatst als je aan de teugel trekt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:00

cremellogek, was het toch niet zo'n stomme opmerking?
ik weet niet of ie al met kneveltrens gereden werd, maar waarom zo'n reactie als je hier toch met kneveltrens rijd?? ik kan nergens zien welk bit je gebruikt!

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:14

Hahaha...klinkt precies als mijn 3,5 jarige!!
Mag ik vragen hoe je stuurt??
Als ze het nog niet helemaal begrijpen is het belangrijk dat je met je handen van de hals af stuurt en niet zo stuurt als op een gevorderd paard want dat snappen ze gewoon niet.
En wat bij de mijne erg helpt is rijden met 2 dressuurzwepen, wanneer er niet op het been gereageerd word kun je zonder dat je je handen verplaatst of je aanleuning los te laten toch net even bijtikken achter je kuit en zo worden ze scherp voor 2 benen.
En wanneer je bijvoorbeeld een slangenvolte rijd en je wilt weer links af en hij wil rechtdoor ondanks dat je al je hulpen goed aandraagt en met je handen van de hals af stuurt leg je de zweep in de buitenhand gewoon op zijn hals om hem zo linksaf te sturen.
Het maakt daarbij echt nog niet uit of hij met zijn schouder naar binnen valt want dat is weer iets voor later, hij moet eerst goed voor het been zijn en daarheen gaan waar jij heen wilt en de rest is voor later.
En belangrijk is dat wanneer hij het goed doet je dat ook meteen tegen hem zegt, aan de lijnen leer je ze al op je stem te reageren en dat kun je doorzetten onder het zadel.
Het paard groeit er enorm van wanneer je blijk van waardering geeft en wanneer je consequent volhoud kun je die zwepen weer aan de kant gooien.

Ik persoonlijk ben er niet zo'n fan van om iedere keer wanneer het onder het zadel niet wil lukken om meteen weer terug te gaan naar grondwerk, een paard moet onder het zadel opgeleid worden na een gedegen grondwerk-basis en wanneer ik erop zit is grondwerk een aanvulling op de training.

Maar nogmaals dat is ieder voor zich.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:06

Waarom moet je een jong paard ander gaan rijden dan een door gereden paard, is de basis dan anders?
Houding en zit is toch ook niet anders, ballans, dus vandaag leren we dit, en over een jaar doen we het anders????????

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:49

Nou,nou...rustig maar hoor.
Dit meisje komt met een probleem aan wat ik wel herken en het is helemaal niet zo dat je een paard nu iets aanleerd en over een paar jaar weer wat anders.
Het gaat erom dat je het paard eerst helpt om het te begrijpen en dan langzaamaan terug gaat naar het juiste zoals een meer gevorderd paard wel begrijpt.

Zoals ik al zei...ik herken dit probleem omdat ik daar net uit kom met mijn 3,5 jarige en voor mij heeft deze methode goed geholpen en nu stuur ik al weer op de normale manier en dat heeft maar 3 weken geduurd.
Ieder paard begrijpt toch het ene sneller als het andere en soms moet je daarvoor even van het gewone pad af om daarna weer terug te gaan met als resultaat dat de combinatie daar beter van word?? Ik hou er niet van om paarden dan maar rond te trekken wanneer begrip van handelen het probleem is.

Ze hoeft het ook niet op mijn manier te doen maar wilde haar meegeven wat bij mij geholpen heeft en of ze daar iets mee doet moet ze zelf weten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:46

longeren aan dubbel longe, hierdoor heb je al een beetje stuur erop. als je erop gaat zet dan anders de bak half af zodat ie niet door de hele bak heen kan doordrammen.
sturen bij een jong paard doe je altijd met je handen van de hals af, richting aangeven zelf mee gaan zitten en zo leert een jong paard dit het makkelijkst.
laat ook even zijn tanden nakijken, dat je paard niet te sturen is heeft ook zeker met zn mond en tanden te maken. controleer ook even of zn tong er niet over zit.
Ga aub niet verschillende bitten erin doen. bustrens, watertrens of dubbel gebroken is voor een jong paard meer dan genoeg!
al die rommel kun je er later nog wel inhangen.
succes

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:54

Ja bij een jkong paard meot je altijd regelmatig zn tanden na laten kijken. Als ik bij ons op stal kijk hoeveel paarden er komen en die dan problemen hebben emt het gebit. Ikd nek dat 80 % van de gevallen hierna weer normaal en goed te trainen is.
Dus dat was ff de tanden Knipoog

Verder klinkt die manier van Be_Silly ook wel als werkend

Be_Silly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:46

Ik mag toch aannemen dat voordat je hier zo'n vraag uitzet je eerst alle randvoorwaarden (om een paard iets te leren) voor elkaar hebt?? Knipoog
Zoals het gebit??? Wanneer je zelf pijn heb ben je ook minder inzetbaar en sta je niet open voor nieuwe dingen...

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:08

hoi hoi,

hoop dat dit topic nog bezocht wordt want ik heb een vraag... Tong uitsteken
mijn 3 jarige is zadelmak...let wel...hij doet niets als je erop gaat zitten..LETTERLIJK...vanaf het moment dat je erop zit zet hij geen stap... Clown

iemand ernaast krijgt hem met moeite in stap...
het lijkt of hij moeite heeft met zijn evenwicht,

het enige wat hem enigzins voorwaarts brengt is;
iemand erop aan de longe en op de longeerzweep reageerd hij wel..

heeft iemand hier ervaring mee? enig idee hoelang het gaat duren voor hij een beenhulp snapt?

xX_Lisa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:09

essy72, misschien begrijpt hij idd niet wat je met je beenhulp bedoeld.
je moet dus proberen uit te leggen wat je ermee bedoeld.
misschien helpt het als je met beide onderbene tegelijk een lichte hulp geeft met je binnekant van je kuit (niet schoppen)
dus alleen je kuitspieren even aanspannen en dan weer loslaten.
als dat niet helpt kan je deze hulp iets krachtiger doen of een klein tikje met de zweep.
als hij voorwaarts gaat belonen en herhalen. en zo doorgaan totdat die op een kleine beenhulp reageert.
ik hoop dat je snel achter het probleem komt Knipoog

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:32

ik hou jullie op de hoogte..ik ga er zondag weer op!
nieuwe ronde nieuwe kansen Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 09:09

essy72 schreef:
ik hou jullie op de hoogte..ik ga er zondag weer op!
nieuwe ronde nieuwe kansen Lachen

degene met de longeerzweep kan hem wel laten lopen dus, als die hem voorwaarts stuurt moet jij de hulpen geven van voorwaarts, zo kan hij leren wat jou hulpen zijn van voorwaarts.

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:29

mwah...hij deed geen stap...
moet zeggen hij echt moeite heeft met mijn gewicht 65 kg Bloos
inmiddels heb ik hem verhuisd naar een pensionstal met binnen bak..nu kan ik tenminste wat met meer regelmaat aan de slag...hopen dat hij daar achter een andere pony aan wil lopen,dat werkt volgens mij het beste.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:43

ik zou eens terug naar de basis van het zadelmak maken en inrijden gaan. longeercircel longeren aan dubbele longe zodat je klein beetje stuur krijgt en het paard druk op bijde teugels gaat begrijpen. Opstappen in longeercircel, zweep er bij aan draven en vooruit houden (in een longeercircel blijven ze automatisch wel rondlopen) contact op teugels houden maar niet heel straks dat ie moet nageven dat komt vanzelf wel. keertje omdraaien MET je hand van de hals ze ver mogelijk dat je richting aangeeft en niet trekken maar kleine ophoudingen naar de kant waar je naar toe wil. praten tegen je paard belonen en heel belangrijk vooruit houden, zo heb je het minste kans op bokken om draaien omhoog gaan al die dingen.
zorg dat er iemand in het middel van de circel staat met een longeerzweep die je paard bijhoudt.
en aub ga niet alle soorten bitten er in hangen zoals iemand al een knevelstrens adviseerde ga gewoon met een dubbelgebroken of een bustrens rijden.
het probleem zit in de basis van het inrijden.
wijken komt daarna vanzelf wel.
zorg dat ie op je stem vooruit blijft, geef daarbij een beetje kuitdruk zodat ie gaat snappen wat de bedoeling is.
veel succes

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:47

ik heb geen ervaring met de dubbele longe..
maar misschien dat iemand op stal me daarbij kan helpen
bedankt voor de advies..het klinkt logisch

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:52

essy72 schreef:
ik heb geen ervaring met de dubbele longe..
maar misschien dat iemand op stal me daarbij kan helpen
bedankt voor de advies..het klinkt logisch

en anders even zo longeren en dan er op in de longeercircel.
als je maar vooruit houdt dan kan het geen kwaad.
probeer maar op die manier, zorg wel dat de gene die op de grond staat met de zweep goed op blijft letten je je paard vooruit blijft houden. ondertussen geef jij stemhulpen en belonen en dan kun je daarna diegene in het midden de zweep eens neerleggen als je denkt dat ie genoeg op je stem reageerd en rij je zelf, ook een galopje kan geen kwaad. vooruit dat is het belangrijkste

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:04

hou je op de hoogte..thnx

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:08

graag gedaan, als je iets wilt weten pm maar

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:28

[quote="Be_Silly"]Nou,nou...rustig maar hoor.
Dit meisje komt met een probleem aan wat ik wel herken en het is helemaal niet zo dat je een paard nu iets aanleerd en over een paar jaar weer wat anders.
Het gaat erom dat je het paard eerst helpt om het te begrijpen en dan langzaamaan terug gaat naar het juiste zoals een meer gevorderd paard wel begrijpt.

Zoals ik al zei...ik herken dit probleem omdat ik daar net uit kom met mijn 3,5 jarige en voor mij heeft deze methode goed geholpen en nu stuur ik al weer op de normale manier en dat heeft maar 3 weken geduurd.
Ieder paard begrijpt toch het ene sneller als het andere en soms moet je daarvoor even van het gewone pad af om daarna weer terug te gaan met als resultaat dat de combinatie daar beter van word?? Ik hou er niet van om paarden dan maar rond te trekken wanneer begrip van handelen het probleem is.

Ze hoeft het ook niet op mijn manier te doen maar wilde haar meegeven wat bij mij geholpen heeft en of ze daar iets mee doet moet ze zelf weten.[/quote

zie mijn bericht van 30-1 over hulpen gewicht hulpen. verder ik word ook niet boos duurt heel lang.