Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123roy456

Re: Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:11

hey
ja dat is echt heel vervelend!
ik zal eerst wat met haar door de bak lopen dat ze wat vertrouwen krijgt en als die echt aan de gang blijft is misschien oogkleppen een optie??
gr

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:16

Oogkleppen Huilen van het lachen Als je paard iets hoort zal 'ie het alleen maar enger vinden! En een paard trekt zn hoofd echt wel opzij als 'ie iets engs ziet!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:18

Mijn merrie is er een ster in. Alleen ze schrikt echt niet, ze wil gewoon onder haar werk uitkomen. Ze gaat altijd net sneller, of gaat weglopen over de schouders, gaat bokken en als dit allemaal niet wil nou oke dan vliegt ze er wel keihard vandoor... Met een giga bok aan het begin. Maar ze schrikt echt niet, want als ze los staat schrikt ze ook niet dus het is gewoon gezeur. Want ik kan haar in de ergste wind loslaten, er vliegen vogles op wat dan ook maakt haar los nietuit, maar als ik erop zit dan is dat een rede om weg te vliegen. Ben er ook sinds kort achter, eerder dacht ik dat ze echt schrok, maar bijna nooit schrikt ze echt. Ze is nergens bang voor ook niet voor erge harde geluiden waar andere paarden doodsbang voor zijn.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:42

123roy456: Oogkleppen op doen heeft denk ik niet echt veel zin.
Het zou een tijdje kunnen helpen maar ik denk dat als je weer zonder oogkleppen gaat rijden weer terug bij af bent.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van goed blijven doorzetten en veel vertrouwen, ik laat ze ook eerst even staan kijken zodat ik ze kan laten zien dat er niks is. Daarna als ze nog zo bang blijven doen denk ik toch dat binnenstelling de hulpmiddel is om de schrik te vermijden of ze flink aan het werk te zetten zodat ze eigenlijk niet meer kunnen schrikken van de omgeving hier denk ik aan veel voltes en tempo wisselingen.
Als het net zo als hier boven mij is beschreven zal een buitenstelling niet helpen? ik bedoel dus het tegenovergestelde van de binnenstelling zodat ze niet meer onder je vandaan kunnen lopen.. Het is een trucje wat ik van men instructrice heb geleerd en moet zeggen heeft tot nu toe altijd geholpen Haha!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:46

Ik laat mijn pony juist nooit kijken, probeer haar altijd naar beneden te vragen anders draait ze zich 180 graden om en dat komt ook niet goed.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:47

Och die van mij heeft het ook zo erg, met dit weer!! Echt erg want van de zomer kan ik overal met dr langs vind ze niks een probleem, en nu stelt ze zich zo aan!! En van niks hoor, dus ik noem het idd ook de bakkabouters Tong uitsteken Maar soms irriteer ik me er echt vreselijk aan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:53

ik noem dat een riller,volgens mij niets aan te doen,het is inderdaad moeilijk om dat soort paarden geconcentreerd en ontspannen te rijden(en ontspannen te houden...!)

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:58

Winx: Tjaa bij mij werkt het! Wij hebben ook zo'n hele enge hoek vol met bakkaboutertjes, de eerste ronde laat ik hem even misschien 1 minuut kijken, daarna rijden we gewoon net of er niks aan de hand is. Knipoog

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:00

Ik rijd altijd door overal, want bij haar is het ene rondje niet eng en de volgende ineens wel.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:04

ik rij altijd buiten met mijn merrie ze is een beetje vaag, de dingen waar een paard van zou moeten schrikken loopt ze gwoon door niets vind ze eng en ze is dan echt Cool ..
Alleen laatst schrok ze zo opeens van onze mannetjes pauw hihi echt zo grappig om te zien ze nam een paar passen en stond toen opeens stil en keek achterom zo van '' What the fiets is that'' haha ik moest echt lachen

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:12

die van mij schrikt ook elke dag wel van iets. en ik moet elke dag langs de boerderij van de buren en daar is ze elke dag weer gespannen/bang. ik probeer haar gerust te stellen als ze echt heel erg bang is en anders doe ik alsof er niks is en kijk ik expres de andere kant op. maar van die onverwachte schrikacties zijn het ergst! bij mij doet ze het alleen als ik zelf ook even niet oplet en zij dus ook met haar aandacht meer bij de omgeving is als bij mij. ik denk dat je een merrie hebt die geestelijk heel veel bezig gehouden moet worden zodat haar aandacht bij jou blijft en niet bij de omgeving
groetjes annet

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 15:24

Maar ik vind het zo link dat ze in een mum van een seconde met een vaart van 100 km wegstuift! Mijn merrie is me dan te snel af en daar baal ik van. Ik ben ook inmiddels 36 jaar en vind dit niet zo fijn meer. Ze is zo snel en daardoor ook een goed dressuurpaard maar hoe raakt ze nu zo onder de indruk van mij dat ze dit gedrag niet meer durft te tonen?

LobkeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:38

Haloo,
je meot het gewoon negeeren en zorgen dat je voorwaarts rijd als je merrie stil blijft staan meot je gewoon vederrijden neit laten staan als je namelijk stil blijf staan kan je merrie zich banger maken om te kijken wat het is als je voorwaarts rijd en zorgt dat je merrie goed oplet komt het vast goed Pling
succes

Linda_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:20

Ik heb mijn merrie een half jaar geleden verhuisd en in de vorige bak zaten er in een hoek veel bakkabouters maar in de bak waar we nu in rijden daar zit het helemaal vol met bakkabouters! Ze is al bijna 20 maar het wordt dus nog niet echt minder.
Langs de bak zijn bosjes die heel eng ritselen, vooral in het donker. En daarnaast is een voetpad waar het vooral in het weekend druk is met wandelaars en kinderen met driewielertjes met vlaggetjes enzo.
Ik probeer haar zoveel mogelijk af te leiden door haar hard aan het werk te zetten maar als ze schrikt dan gooit ze haar hoofd in de lucht en springt ze weg, probeer dat maar steeds te negeren...

Het grappig is dat ze in de winter geen vijf minuten ontspannen te rijden is en in de zomer dan is ze superbraaf. Ik kijk dus al uit naar het voorjaar....

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:17

Ik heb ook zo'n merrie...
Of ze wordt een standbeeld, of ze staat in 1 sec. aan de andere kant van de bak. Kan haar daarna wel weer gewoon oppakken en verder gaan waar we gebleven waren.
Maar moet altijd goed mijn best doen om er dan niet af te vallen.
Al begint het wel te wennen Bloos
Ik rij dan ook met stelling naar binnen en als ze echt weg blijft schieten (zijn altijd dezelfde stukken) dan zet ik haar daar is goed op de rem. Uiteindelijk gaat het dan goed.

Maar oweeee als ik haar niet aan het werk houdt....... Extreme duivel Whoosh!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:34

Junella schreef:
Ik heb ook zo'n merrie...
Of ze wordt een standbeeld, of ze staat in 1 sec. aan de andere kant van de bak. Kan haar daarna wel weer gewoon oppakken en verder gaan waar we gebleven waren.
Maar moet altijd goed mijn best doen om er dan niet af te vallen.
Al begint het wel te wennen Bloos
Ik rij dan ook met stelling naar binnen en als ze echt weg blijft schieten (zijn altijd dezelfde stukken) dan zet ik haar daar is goed op de rem. Uiteindelijk gaat het dan goed.

Maar oweeee als ik haar niet aan het werk houdt....... Extreme duivel Whoosh!

Afgelopen zaterdag ook weer gemerkt, ze liep lekker en ik lette even wat minder op.. hoppa stonden we aan de andere kant van de bak Huilen van het lachen Soms best vermoeiend dat je er niet even op kan stappen maar altijd helemaal 'bij de les' moet zijn. Mja saai wordt het er niet door Haha!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:35

OoappeloO: En dat is inderdaad het leukste van het paardrijden als je een paard echt moet rijden in plaats van dat gehobbel door de bak heen ( soms is het wel even lekker hoor daar niet van) maar dat maakt voor mij paardrijden leuk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:07

Kitty1 schreef:
Maar ik vind het zo link dat ze in een mum van een seconde met een vaart van 100 km wegstuift! Mijn merrie is me dan te snel af en daar baal ik van. Ik ben ook inmiddels 36 jaar en vind dit niet zo fijn meer. Ze is zo snel en daardoor ook een goed dressuurpaard maar hoe raakt ze nu zo onder de indruk van mij dat ze dit gedrag niet meer durft te tonen?

Ik denk dat het nooit helemaal te voorkomen is.
Op het moment dat je het aan ziet komen wel, pasje schoudervoor, kleine volte oid.
Maar gezien jou ervaring zal dat ook niet jou probleem op dat moment zijn.

Maar de momenten waar ze gewoon niets laten merken maar gewoon al meteen 180 graden zijn gedraait, dat zijn die pokke momenten.
En eerlijk gezegt denk ik niet dat je dat eruit krijgt.

Met Kawa heb ik dat er ook nooit uit gekregen.
Van verschillende mensen les gehad en die zeiden ook, hij is op dat moment goed aan het werk, hij geeft echt geen enkel signaal dat hij het een seconde later wil doen, want dan heeft hij het al gedaan. Het enige was, proberen te blijven zitten en weer verder gaan waar je gebleven was.
Daardoor is het bij hem verminderd, maar nooit verdwenen. Zijn karakter is gewoon zo en karakter blijft erin zitten Lachen
Dat word gewoon nooit geen bombroof politie paard Lachen

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:47

Wat fijn deze reakties allemaal, maar voelen jullie dan geen angst? Ik vind het wegspeurten echt erg eng want vallen doet zo'n pijn. Het lukt me niet om altijd te blijven zitten helaas..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:50

De 4-jarige (van juni 2004) die ik rij is ook zo. Ik denk dat het met de tijd wel mindert, maar denk nooit dat het helemaal weggaat. Vorige week steigerde ze zelfs zo hoog dat we samen achterover geklapt zijn. Ja, ik lag er dus onder. Hoop niet dat me dat nog een keer overkomt.
Racen en bokken kan ze ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:54

Ik voelde toen geen angst
Ik reed toen elke week andere (jonge) paarden. Met uiteraard allemaal hun kunstjes Lachen
En dan raak je er toch een soort van aan gewend en geroutineerd daarin.

Nu, een hele tijd later en sinds ik hier de paarden aan huis heb, heb ik geen andere paarden meer gereden.
Ik merk dat ik niet meer de ruiter van toen ben.
En als ik merk dat Zanda dadelijk zo is, als dat Kawa was...dan zal ik met heel veel tranen en tuiten denk ik toch gaan beslissen een leuke andere ruiter voor hem te gaan vinden.... Verdrietig
Of het moet zijn dat mijn ouwe ik weer naar boven komt als ik er weer aan wen...maar of dat gaat gebeuren??

Dus ja, ik ken nu zeker angst...en baal daat verschrikkelijk van...omdat ik dat voorheen niet had

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:59

Ja runningkawa, ik baal ook van mijn angst, ik laad me iedere keer wel weer geestelijk op want verder heeft ze een gouden karakter en ze is in vele opzichten zelfs makkelijker en zeer zeker beleefder als mijn andere paard, een haflinger. Als mijn instructrice er echter op gaat zitten, zij houdt zich helemaal niet bezig met bang-zijn, durft ze ook gewoon haast niet te schrikken, het is echt een psychologisch spel..

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:00

En Sorriso, dat is echt doodseng; een paard die steigert en achterover klapt, dat jij hier nog mee verder gaat, ben jij dan niet bang?

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:13

OoappeloO: [/quote] Soms best vermoeiend dat je er niet even op kan stappen maar altijd helemaal 'bij de les' moet zijn. Mja saai wordt het er niet door Haha![/quote]

Ik hoef er dus ook niet op te stappen als ik niet fit ben of m'n hoofdje er niet bij heb Haha! Bloos

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:15

Tuurlijk zal er eerst even een tijdje angst in blijven zitten (vooral na een val) maar bij mij gaat het toch ook snel weer weg.
Het rare is dat als ik er maar eenmaal opzit ik me dan erg op me gemak voel, het zal vast raar klinken maar opzich is het erg fijn! Haha!