SNATJE @ Jaarlingenschool! *zéker een kijkje waard!*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: SNATJE @ Jaarlingenschool! *zéker een kijkje waard!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:25

Hij leert er inderdaad wel veel van zo! Zou indd wel meer de leiding nemen, maar feit blijft - hij is straks nergens bang van die jongen Haha!

Effe off-topic: Gave hoofdtekening heeft hij! Faram ook trouwens.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:27

niet altijd voorop lopen. ze moet zelf ook straks voorop durven lopen in een groep. en als je er op zit loop je er ook niet meer voor...

maar leuk dier hoor. leert op een mooie manier de wereld kennen. ga zo door!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:04

Wat een leuke filmpjs weer. Heerlijk om te zien. Ik neem aan dat dit niet de eerste keer was dat hij over de brug ging, want de eerste keer zou ik wel voorop lopen ook om te kijken of er geen slechte planken tussen zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:18

bedankt allemaal!

ik zal nog even toelichten, hij kan overal lopen tov mij. langs drukkere wegen (waar ook auto's rijden) loop ik naast zijn hoofd en geef ik ook minder lengte aan de lijn, hij weet precies tot hoe ver hij tov de lijn hoort te komen, en duwt nooit door. hij loopt ook hele stukken achter me, ik kan hem wat dat betreft al heel gemakkelijk sturen. ik kan hem naast, voor of achter me positioneren zonder moeite, mééstal loopt hij zelfs achter me, maar als er ruimte is om hem lekker te laten 'fladderen' dan doen we dat ook zéker. ik beslis wanneer er 'gefladderd' wordt, ik kan aan Snatje wel zien wanneer hij er zin in heeft, dat laat hij wel zien. echter, de keus om hem wel of niet te laten gaan ligt bij mij. hij wacht af, als ik aangeef dat het mag gaat ie lekker, en zo niet dan is er geen discussie over en gedraagt Snatje zich evengoed netjes.

dat hij voorop mag heeft niets te maken met leiderschap, erachter is de ultieme leiderspositie, aangezien je van daaruit ook opdrijft. nou is dit niet wat ik hier doe, maar het voorop lopen in deze zin is zéker niet te verwarren met leiding geven/ nemen. imo is het júíst zaak, dat een paard ook die 'dominante' dingen kan doen zonder ze te verwarren met dominant zíjn. anders heb ik straks een probleem als Snatje voor de wagen gaat.
tussen mij en Snatje is er sprake van een goede, duidelijke verhouding. ik heb het 'voor het zeggen', en niet alleen omdat ík dat wil, maar ook omdat dat voor Snatje logisch is. hij mag lekker paard zijn, begrijpt wat ik hem aangeef en ik zorg ervoor dat ik voor hem een baken van rust en vertrouwen vorm. voor hem is het dan logisch om mij het leiderschap 'te geven' en er is geen reden om hieraan te twijfelen zolang ik me opstel als onvoorwaardelijk betrouwbaar. om dat te bewerkstelligen, heb ik echt niet nodig dat hij alleen maar achter me mag komen.

'volgen' kan een paard ook terwijl je achter hem loopt. denk hierbij aan mennen, het paard volgt de hand van de menner, zoals het halster dat hier voor Snatje kan zijn. meestal heb ik genoeg aan iets opzij gaan, door het veranderen van het doorhangen in de lijn weet hij dan dat er iets moet gaan gebeuren en daar reageert hij op. soms moet ik het touw iets opnemen, maar meer ook niet.
overigens kan hij ook achterwaarts volgen, waarbij ik achter hem sta, mijn hand tegen zijn kont leg en achteruit loop. hij volgt dan mijn hand, achterwaarts. filmpje daarvan zal ik op korte termijn plaatsen.

ik vind ook, dat de relatie met je paard dusdanig hoort te zijn dat jij degene bent die vanzelfsprekend de leider is. voorop lopen is in de eerste stadia (het paard leren kennen en de relatie opbouwen) meestal wel een criterium, maar ikzelf wil dat ik overál kan lopen tov mijn dieren, zonder dat daarbij direct aan mij getwijfeld hoeft te worden. leiderschap moet duidelijk zijn, en niet in twijfel getrokken hoeven worden. daardoor wordt een paard onzeker over jouw positie en de zijne, waardoor er kans is dat een paard agressief wordt (poging om leiderschap over te nemen), of niet meer wil luisteren. met Faram (10 jaar) loop ik ook regelmatig erachter of schuin erachter, ook hij blijft gewoon bestuurbaar en controleerbaar. dat is ook wel anders geweest, met Faram heb ik behoorlijke fouten gemaakt (ik was toen 13), waardoor hij inderdáád twijfelde aan mijn leiderschap, wat levensgevaarlijke situaties opleverde. dit heeft wel tot resultaat gehad dat ik MOEST leren hoe je ermee om moet gaan, en inmiddels acht ik mezelf wel in staat om het allemaal in goede banen te leiden.

@ narya, Snatje had inderdaad weinig zelfvertrouwen, met wandelen wilde hij alleen maar schouderen of met zijn hoofdje achter me kruipen. door hem 'enge' dingen te laten zien en het vertrouwen op te bouwen (het heeft al maanden geduurd voor hij bij me durfde te liggen slapen), en aan te geven dat hij óók voorop kan, heeft hij het zelfvertrouwen gekregen wat hij nu heeft. als ik hem nu iets 'engs' vraag te doen (zoals zo'n bruggetje), dan is zijn vertrouwen in mij en zijn eigen kunnen groot genoeg om dat ook zonder aarzelen te doen. hij is daarin echt opgebloeid, hij vindt niets eng (vrachtwagens en spoorwegovergangen ook niet, is goed verkeersmak al), en daagt nu dus ook de andere ponies uit. daar ben ik erg blij mee, en ook wel trots op.

@ sonjim, ik ken die brug erg goed, met Flicka kom ik er ook dikwijls. ik zou ze er niet over durven sturen als ik er niet zeker van was dat het goed was, wég vertrouwen, hihi! nee serieus, ik laat ze een hoop 'enge' en 'gevaarlijke' dingen zien, maar altijd op een verantwoorde manier, veiligheid voor alles!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:42

Snatje Lovers Go jij! Go jij!

Ik vind het heerlijk om te zien hoe enthousiast hij alles doet. Ik vind het een super manier van onbewust trainen en als Feem volgend jaar slechts de helft van de enthousiasme heeft en zo braaf meewerkt ben ik al megatrots Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:46

Hele leuke filmpjes! Lachen En ik vind jouw manier van trainen ook erg goed Ja Ik train onze pony's op een soortgelijke manier, en juist je pony de ruimte geven om zichzelf te ontdekken en kijken hoever hij zelf durft te gaan is imo essentieel in de opvoeding. Zo ontwikkelt je paard zich als een zelfbewust wezen, dat niet gauw ergens voor terugdeinst. En wat je al zegt Renée, je leiderspositie meet je paard niet alleen af aan de plek waar je staat/loopt, maar wat je uitstraalt tijdens het leiden. Als jij heel onzeker voor je paard uitloopt zal hij je evengoed niet volgen. Loop je erachter maar weet je paard dat jij zelfbewust en verzekerd van de zaak bent, zal hij lang niet zo snel aarzelen bij enge dingen. Ik merk ook dat Umpire heel veel gegroeid is het afgelopen jaar na dit soort 'trainingen'. Hij is zekerder van zichzelf en durft meer, maar dat alles zonder mijn positie als leider in twijfel te trekken. Leuk om te zien dat Snatje dat ook zo sterk bij jou heeft Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:57

Hihi! Wat een spetter is het toch! Hij doet het inderdaad super! Als je dit dan vergelijkt met de eerste maanden dat hij bij jou was, dan zie je pas echt goed verschil met hoe goed hij in zijn vel zit, en je vertrouwd.
Super filmpjes!!! OK dan! Vooral het camera werk.... Ik ben sprakeloos Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 13:00

eilleen333 schreef:
Hihi! Wat een spetter is het toch! Hij doet het inderdaad super! Als je dit dan vergelijkt met de eerste maanden dat hij bij jou was, dan zie je pas echt goed verschil met hoe goed hij in zijn vel zit, en je vertrouwd.
Super filmpjes!!! OK dan! Vooral het camera werk.... Ik ben sprakeloos Nagelbijten / Gniffelen

ja mijn cameravrouw is echt een prof!

bedankt!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:09

Heel erg leuk samen! Vooral dat sprongetje en op het bruggetje ziet het er erg zelfverzekerd uit. Ga zo door samen!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:19

Geef de heer santiago maar een kus van mij! (zo stoer istie, dan wordt hij natuurlijk ook met respect aangesproken!)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 00:57

haha komt goed, merci!

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:32

Ik vind dit echt geweldig om te zien. Zo zou ik het ook aanpakken met een dier wat van zijn moeder af is tot aan het inrijden. Zo een paar keer per week spelen is heel goed voor de ontwikkeling en ze krijgen super veel vertrouwen in zowel de mens die hem begeleid als in zichzelf.

Wat veel mensen hier verwarren met 'geen leiding meer hebben' is inderdaad dat de dominanste positie t.o.v. een paard juist deze positie is! Ze geeft ook duidelijk aan waar ze hem wil hebben t.o.v. van zichzelf, maar geeft hem wel de vrijheid om zelf zijn ruimte op te zoeken. Ik zie alleen maar heel veel respect en vertrouwen vanuit dit dier naar haar toe.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 00:11

bedankt!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:00

leuke pony hoor, maar zoals al gezegd, jij moet voorop lopen, vooral op die brug als hij dan schrikt en het op een lopen zet, geen kans om hem bij te houden. Zo n ervaringen moet hij zeker opdoen. en hij vind het zo te zien wel leuk, hij doet alles met veel enthousiasme. Maar zorg dat hij met de tijd niet te enthousiast wordt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:02

zitake schreef:
leuke pony hoor, maar zoals al gezegd, jij moet voorop lopen, vooral op die brug als hij dan schrikt en het op een lopen zet, geen kans om hem bij te houden. Zo n ervaringen moet hij zeker opdoen. en hij vind het zo te zien wel leuk, hij doet alles met veel enthousiasme. Maar zorg dat hij met de tijd niet te enthousiast wordt.

ik zou het op prijs stellen als je de uitleg die ik hierover gegeven heb zou willen lezen. verder, bedankt!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:16

wat een leukerd!
ik vind jou manier van trainen ook goed hoor! Lachen
je kan wel zien dat jij de baas bent.
succes met deze leukerd Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:06

bedankt! ik ben ook erg benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen, ik verwacht dat hij best een hoop leuke dingen gaat doen, hihi!

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:12

merrieveulen schreef:
zitake schreef:

ik zou het op prijs stellen als je de uitleg die ik hierover gegeven heb zou willen lezen. verder, bedankt!

Er zijn altijd mensen die het 'beter' weten, maar laat ze zich eerst maar eens verdiepen in hoe grondwerk en de daarbij behorende leidersposities echt in zijn werk gaan Knipoog

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:19

Ik vind het echt tof dat je al zo lekker bezig bent met je jonkie!
Heb wel een paar opmerkinkjes..
Ik vind de waterkant wel heel erg stijl, is niet echt de ideale plek om je paard aan water voor te stellen. Als ie uitglijdt en erin belandt schrikt ie zich kapot.
Verder loopt ie je soms enorm voorbij, vraag me dan af wie er de leiding neemt, hij of jij? Geef je em echt toestemming daarvoor? En wacht hij ook op je als je dat zegt/vraagt? Op dat soort momenten lijkt t echt alsof je de controle een beetje kwijt bent en hij gewoon zn eigen gang gaat.
Ook op de helling haalt ie je ook gigantisch in, zou eigenlijk niet willen dat mijn paard dat zou doen Bloos Stel je voor dat t iets smaller is...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 01:18

Lotte1990 schreef:
Ik vind het echt tof dat je al zo lekker bezig bent met je jonkie!
Heb wel een paar opmerkinkjes..
Ik vind de waterkant wel heel erg stijl, is niet echt de ideale plek om je paard aan water voor te stellen. Als ie uitglijdt en erin belandt schrikt ie zich kapot.
Verder loopt ie je soms enorm voorbij, vraag me dan af wie er de leiding neemt, hij of jij? Geef je em echt toestemming daarvoor? En wacht hij ook op je als je dat zegt/vraagt? Op dat soort momenten lijkt t echt alsof je de controle een beetje kwijt bent en hij gewoon zn eigen gang gaat.
Ook op de helling haalt ie je ook gigantisch in, zou eigenlijk niet willen dat mijn paard dat zou doen Bloos Stel je voor dat t iets smaller is...

ik zal het even toelichten, maar wens er wel bij te vermelden dat ik het op prijs gesteld had als je mijn eerdere posts had gelezen.
steile waterkant: ik ken die hellingen goed, ik kom er met Flicka ook dikwijls. het eerste is steil, maar waar ik sta is het juist heel vlak, en je ziet dat het niet tot aan de rand onder water staat. uitglijden heeft een klein kansje, maar goed ook dat kan gebeuren, en zal hem in zijn leven wel vaker overkomen, gladde wei (in zijn wei zijn ook nog heuveltjes), sneeuw... was ie te ver gestapt of gegleden, dan had ie natte voeten gehad. ik sleur hem er niet in, het is volledig aan hem om het wel of niet te proberen, en gelukkig is hij dapper genoeg om dat te doen, ook al is het wel erg spannend.
hij is in het begin ook weleens geschrokken op wandeling, kwam een kindje de hoek omrennen, nou 4 pootjes tegelijk de lucht in, en meteen tegen me aan wegkruipen ('mama help!'). kan nou eenmaal gebeuren, daar is het een paard voor.

ik zou je willen aanraden om de filmpjes nog eens goed te bekijken, controle kwijt? ik vraag me oprecht af waar je dit ziet. ik kan Snatje op heel weinig (een woord, hand op zijn kont) terughalen, zodat ie naast of achter me kan lopen. en nogmaals: degene die voorop loopt heeft niet per definitie de leiding!
overigens mag hij tijdens het 'fladderen' inderdaad doen wát hij maar wil, hij weet hoe hij erom kan vragen en doet dat ook netjes. waar het niet kan, gebeurt het niet, langs autowegen bijvoorbeeld. dan loopt hij korter bij me, en met zijn hoofd naast me. maar goed, wanneer er 'gefladderd' wordt is het gewoon speelkwartier, hij mag dan doen wat hij wil, zolang er geen druk op het lijntje komt. hij weet precies tot waar hij kan, dat voelt hij door het doorhangen van het lijntje. (prachtig om te zien, hij paradeert over de paden en maakt rondjes om me heen, kruipt tussen struiken door... echter als ik aangeef dat we op de paden blijven doet hij daar niet moeilijk over. HIJ legt zélf de beslissingen bij mij, omdat dat voor een volgend paard logisch is. hij wíl niet beslissen, dat zou leiderschap en dus een grote verantwoordelijkheid betekenen, en ik ben degene die dat heeft, niet hij.) daarom kies ik ook voor lichtgewicht halsters om mee te lopen, veel meer gevoel daardoor. ik kan hem tijdens het 'fladderen' ten allen tijde terugroepen, en dat hoort imo ook. in dat bos lopen ook honden los, die het misschien wel eng vinden bijvoorbeeld, of andere wandelaars, niet echt handig als mijn veulen ze dan in de weg zit omdat hij 'fladdert'.

als je goed kijkt, zie je dat ik bij het helling op rennen Snatje met mijn hele lichaam aanmoedig om ervoor te gaan. ik wil dat hij lekker losgaat, hij vindt dat leuk en ik vind het prachtig. je ziet ook, dat hij bovenaan de helling meteen teruggaat in stap, hij is nl sneller dan ik en het lijntje is dan op, dus hij kan niet verder doorrennen. of nou ja, dat kán hij wel, maar aangezien hij goed bekend is met lichtheid op het halster en wijken voor druk, alsmede met de afspraken die ik met hem gemaakt heb (mbt leiderschap, en daarmee dus het kuddegevoel), doet hij dat niet.
leuk dat je dat zegt, om in dit bos te komen moet je eerst over een diepliggend pad dat smaller is dan de gemiddelde hoefslag. ik loop in dat pad, en daar meestal voor hem, omdat passeren moeizaam is en ik Snatje niet op nietsvermoedende wandelaars wil afsturen. hij gaat me hoe dan ook niet voorbij. ook niet toen er laatst ineens een hond opdook van achter en hij een stukje naar voren schoot. ik ben met je eens, dat een hoop paarden om die reden de begeleider even opzij zouden duwen. in die gevallen is er dus geen sprake van onvoorwaardelijk leiderschap en vertrouwen. immers, ik ren niet weg, dus weet Snatje dat hij ook niet weg hoeft te rennen. hij volgt mij immers, ik ben de leider en geef niet aan dat er reden is tot wegrennen. voor Snatje is het dan dus logisch om ook niet weg te rennen, wegvluchten bij je kudde vandaan is voor een paard gewoon niet logisch. schrikken mag best, maar ik wil het niet voelen. niet met een beuk in mijn rug en niet in het touw. het is twee keer gebeurd toen ik hem nog niet zo lang had, dat hij tegen het touw opliep, maar verder niet.

waarom zou hij door willen rennen? hij heeft zo ook lol, ik geef hem ruimte en samen rennen we hele stukken. een paard volgt zijn leider, voor Snatje in dit geval betekent dat dus dat hij in die aangegeven ruimte blijft. een paard, en zéker een veulen, verlaat de kudde niet om eens lekker raar te doen. Snatje weet dat tijdens het lopen de ruimte voor de kudde aangegeven wordt met het touw. ik breek er niet uit (lees: meetrekken), en hij ook niet.

de band/ connectie die Snatje met mij heeft ontwikkeld (want ja, dat heeft hij zelf gedaan, ook toen hij mensenschuw was heb ik geen toenadering gezocht, maar gewacht tot hij dat zelf deed.), is er één die ik nog niet eerder ervaren heb. mijn andere dieren kunnen ook een helling oprennen en aan de waterkant staan etc, maar dat zijn slechts spelletjes, onderdelen (voor Snatje overigens ook). een échte band gaat veel dieper, en je merkt dan dat je op een andere manier leert communiceren. ik hoef bij Snatje heel weinig te doen, hij reageert heel gemakkelijk en lijkt me daarin écht goed te snappen, ook bij dingen die we voor het eerst doen. duidelijk zijn, daar gaat het voor een groot deel om. miscommunicatie is er natuurlijk wel, als hij aan de halslijn loopt over het erf aan de hand, en we passeren een fijne graspol dan kan ie zich niet inhouden. echter, hij reageert dierect als ik hem dan bij me roep. ik verwacht geen constante concentratie, een veulen moet vrijheid hebben. wat ik wél verwacht, en wat hij ook prima aankan, is reactie op mijn vragen. maar ook vragen doe ik niet constant, dat zijn slechts korte momenten. de wíl om mee te werken is een tweede natuur, ik ben geaccepteerd als leider, dus is dat niet meer dan logisch. volgen is voor Snatje het makkelijkst, het minst gevaarlijk en het enige logische, aangezien hij mij als leider ziet.

wat ik het mooiste vind hier, is dat mensen het dus niet ZIEN. het ziet er blijkbaar uit als een veulen die alle vrijheid heeft, en in die vrijheid ongedwongen zijn eigen gang gaat. dát is ook precies wat ik wil bereiken, geen afgedwongen leiderschap, maar oprecht leiderschap en respect in een relatie zo gelijkwaardig als maar mogelijk is. IK wil, dat mijn dieren meewerken omdat ZIJ dat wíllen. en dan gáán ze inderdaad hun eigen gang, aangezien hún gang bij correct leiderschap MIJN gang is. volgzaamheid, onvoorwaardelijk leiderschap en wederzijds respect, grenzen weten te liggen zonder er eerst tegenop te walsen en een afstraffing nodig te hebben (van beide kanten!), daar gaat het imo om bij een goede relatie met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:32

Ik vind het echt geweldig hoe hij spelenderwijs al met vanalles kennismaakt en hoe rustig jullie dat samen doen. Haha!
Daarbij ook respect voor hoe je iets wel tot 3x aan toe moet uitleggen voor mensen die niet willen lezen en meteen hun mening in het topic smijten *LOL*

Petje af!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:42

Wie denkt dat de leider voorop moet lopen heeft nog nooit een paard opgeleerd tot menpaard zeker? Clown Dan loop je er toch ook flink veel achter? Sterker nog, vroeger was dit echt een standaardpositie bij het werken aan de hand Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 01:48

merrieveulen schreef:
degene die voorop loopt heeft niet per definitie de leiding!

Bij jou misschien niet maar bij paarden onderling wel. Let maar eens op hoe hard een jaarling afgestraft wordt als ie de leider voorbij gaat als ze een rondje aan het rennen zijn.
Je probeert hem jouw normen en waarden te laten accepteren maar zo denkt een paard niet, net als bij honden, wil je leider zijn dan moet je je ook zo gedragen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 01:49

@ wildwings, bedankt! echt een opstekertje voor mij, hihi!

@ poes, inderdaad. ik vroeg me ook al af (staat ook op vorige pagina overigens), hoe bepaalde mensen dat dan zien. ik bedoel, zou je dat serieus nemen dan zou dat dus betekenen dat als je met paard & wagen de weg opgaat, je paard elk moment naar je uit kan halen of wegrennen... idem voor LangeLijnen werk. jij ook bedankt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 01:53

anneliesdj schreef:
merrieveulen schreef:
degene die voorop loopt heeft niet per definitie de leiding!

Bij jou misschien niet maar bij paarden onderling wel. Let maar eens op hoe hard een jaarling afgestraft wordt als ie de leider voorbij gaat als ze een rondje aan het rennen zijn.
Je probeert hem jouw normen en waarden te laten accepteren maar zo denkt een paard niet, net als bij honden, wil je leider zijn dan moet je je ook zo gedragen.

hmm dat zie ik in Faram's kudde niet, sterker nog, de jaarling die erbij loopt is vaak degene die de hele groep meesleurt in haar wilde races door de wei, en ook de 'grote baas' doet dan mee. wat ik wél zie, als één van die dieren over de schreef gaat, is dat de 'grote baas', deze wegjaagt en er een stukje achteraan loopt. opdrijven/wegsturen dus. je ziet dikwijls in de weide veulens die stoer en trots voor hun moeder uitdraven, ik zie echter geen enkele merrie die daar problemen mee heeft. zij kan haar veulen ten allen tijde terugroepen.
imo gaat het om de hele relatie, die moet dusdanig zijn dat er geen twijfel mogelijk is over wie de leider is, de leider moet onvoorwaardelijk zijn. als je dat eenmaal hebt bewerkstelligd, maakt het niet uit waar je loopt, of wat je doet, je bent hoe dan ook leider. natuurlijk zal een paard weleens denken (even in voor mensen begrijpbare woorden): 'goh, wat doet die raar, waarom doet ie dat nou'. maar dat hoeft geen afbreuk te doen aan je relatie, of je leiderschap. het paard kan nl leren accepteren dat hij niet te maken heeft met iets 'paardelijks', maar met een mens die naast de 'paardendingen' ook zijn menselijke mensendingen heeft.

ik zie paarden elkaar nooit een kus op de neus drukken, maar ik vind het leuk en schattig (ja hoe penny) dus ik geef ze wel kusjes op de neus. dieren lijken er geen moeite mee te hebben.

ik stel voor mijn dieren alleen enkele regels op, verder handel ik naar de normen en waarden van het paard, júíst omdat ik dan begrepen word. je hoeft van een paard niet te verwachten dat het 'menselijk' gaat worden, of zijn natuurlijke paardengedrag omgooit naar mensengedrag. natuurlijk leren we onze dieren in zekere zin 'onze taal'. denk aan beenhulpen, halsterhulpen, voetjes geven en noem maar op. allemaal mensendingen die we onze dieren leren.

wíllen we ze dat echter op een goede manier leren, en ermee omgaan op een manier die voor beide kanten niet alleen acceptabel, maar ook cómfortabel is, dan zal de mens moeten overgaan op paardentaal, immers, de mens heeft het vermogen om zich te verplaatsen in 'de wereld' van een ander (kan een mens, paard, hond of ander dier zijn), een paard heeft dat niet.