Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

Re: Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:23

rindin schreef:
Volgens mij heb ik het artikel ook gelezen en er wat anders in gelezen dan jij. Ik las dat er mensen zijn die DENKEN dat het niet goed is, omdat het paard door het bit zijn speeksel niet kwijt kan. Maar er zijn ook mensend die zeggen dat het juist wel goed is. Ik ben van mening dat het wel goed is en dat het paard zijn speeksel rpima kwijt kan. Mijn paard schuimt alleen maar als ze lekker in de aanleuning en ontspannen is.
Wat ik hierover geleerd heb ik dat de witte vlokken wel een goed teken zijn, maar lange doorzichtige kwijlslierten niet (weet niet waarom).

owh... waarom is dat slecht dan???
ons paardje die heeft dat eigenlijk altijd als we poetsen.... (en ook nog als we het bit daarna indoen)
ik dacht dat het te maken had, met dat ze genoot en een soort centenbakkie had... en dat dan eruit kwam Tong uitsteken Clown

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:26

Mijn paard schuimt ook als ik hem longeer aan het halster. Heel appart om te zien.
Hij loopt dan heel ontspannen, hoofd naar beneden en sukkel gangetje.
Hetzelfde schuim"patroon" heeft hij ook als ik hem rijd Lachen

Ik ben erg benieuwd wat schuimen betekent?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:22

OPG-->RT-D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:14

Gewoon wit schuim is goed iid---> ontspanning en loslaten in de kaak.
Slierten is vaak of spanning of gebitsproblemen,en paarden die niet schuimen,laten vaak hun kaak niet los en zijn ook hard in de mond daardoor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:09

Mijn paard schuimt ook, al vanaf dat hij het bit in zijn mond heeft. Volgens mij heeft schuimen niet alleen te maken dus met ontspanning of de kaak loslaten. Links neemt hij het bit niet goed aan, en schuimt daar meer als rechts. Maar omdat je met losrijden bezig bent om hem beter op twee teugels te rijden, is aan het eind van het losrijden het schuim op twee kanten evenveel. Mij is wel opgevallen is,als ik even doorvraag om los te laten, hij wel meer gaat kauwen op het bit. Maar het schuim begint dus al zodra hij een bit in de mond heeft en ik er nog niet opzit. Lees je dus ook van dat paard wat schuimde met halster.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:15

Ik vind persoonlijk dat alle vormen van schuimen niet goed zijn. De oorzaak? Stop bij jezelf maar een stuk ijzer in je mond...grote kans dat je binnen 5 minuutjes ook een mooi wit schuimrandje op je lippen hebt.. Haha!
Vandaar dat ik nu alleen maar bitloos rij...ik wil niks anders meer!!!! Vork

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:19

Joepju, als ik mijn paard met halster rijd of longeer, dan schuimt hij ook Verward
Welliswaar minder dan met bit, maar zijn lippen zijn dan ook wit van het speeksel Ja

Hoe verklaar je dat dan?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:20

Mijn paard schuimt heel erg op het bit, maar als ik bitloos rijd schuimt hij net zo erg als met bit.
Ik heb een heel relaxed lopend paardje, wat alles om zich heen spannend vind.
Hij schooit trouwens om zn bit alsof het snoep is.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:23

Mijn paard kan met een bit in ook prima gras naar binnen werken, waarom zou ze slijm dan niet binnen kunnen houden? Misschien wel logisch, wij kunnen niet slikken als we een stok oid in onze mond doen, maar dat komt doordat je tanden en lippen niet op elkaar kunnen sluiten. Bij een paard is dit niet het geval, dus ik kan me dan ook weer prima voorstellen dat kwijl en slijm en dat soort gein gewoon doorgeslikt kunnen worden. (samen met de appel die ze weleens aangeboden krijgen onderweg Vork)

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:25

Ik ervaar het ook als een teken van ontspanning. Goed dus Ja

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:26

Ik rij ook sinds een poosje bitloos en Ja hoor Jasper schuimt ook
Weinig maar toch er zit altijd een klein randje lang zijn lippen.

Wat ik gelezen heb is dat (overmatig)schuimen met een bit in het gevolg is van het feit dat het paard denkt dat het eten in de mond heeft en eten stimuleert de speeksel aanmaak
Ik heb ook gelezen dat veel speeksel zonder eten, dus zeg maar veroorzaakt door een bit, slecht is voor de maag
Wrom weet ik niet meer.
Staat op de site van paardnatuurlijk.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:26

Nicole85 schreef:
Joepju, als ik mijn paard met halster rijd of longeer, dan schuimt hij ook Verward
Welliswaar minder dan met bit, maar zijn lippen zijn dan ook wit van het speeksel Ja

Hoe verklaar je dat dan?

Kan heel goed; dan maakt hij waarschijnlijk veel kauwbewegingen tijdens het longeren; kan totaal geen kwaad... Haha! tenzij hij het doet omdat hij gespannen is..maar ik ga ervan uit dat dat niet het geval is?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:27

Naar mij maakt hij een heel ontspannen indruk Lachen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:30

oneilltje79 schreef:
Mijn paard schuimt heel erg op het bit, maar als ik bitloos rijd schuimt hij net zo erg als met bit.
Ik heb een heel relaxed lopend paardje, wat alles om zich heen spannend vind.
Hij schooit trouwens om zn bit alsof het snoep is.

Het zijn gewoonte dieren, en daarom denk ik dat hij het rijden in combinatie met het bit (wat hem doet schuimen) zo erg asosieerd , dat als je hem bitloos rijd, hij nog steeds schuimd.
Grote kans dat het minder word als je hem een jaartje alleen maar bitloos gaat rijden... Vork

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:32

Nicole85 schreef:
Naar mij maakt hij een heel ontspannen indruk Lachen

Dan zou ik me zeker geen zorgen maken... Haha!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:33

Mijn ervaring is toch dat de meeste paarden gaan schuimen bij ontspanning.
Het bitloos rijdn is me niet super bevallen, wilde het gaan gebruiken voor tijdens springwedstrijden, maar mijn paard loopt toch fijner met bit. Bitloos hoofdstel hangt dus weer in de kast.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:38

oneilltje79 schreef:
Het bitloos rijdn is me niet super bevallen, wilde het gaan gebruiken voor tijdens springwedstrijden, maar mijn paard loopt toch fijner met bit. Bitloos hoofdstel hangt dus weer in de kast.

Sommige paarden reageren ook niet goed op bitloos; vooral als ze al wat ouder zijn, en altijd met bit zijn bereden. Er is dan veel onbegrip bij het paard. Als je een jong paard bitloos beleerd, dan zul je geen problemen hebben.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:41

Joepju schreef:
oneilltje79 schreef:

Sommige paarden reageren ook niet goed op bitloos; vooral als ze al wat ouder zijn, en altijd met bit zijn bereden. Er is dan veel onbegrip bij het paard. Als je een jong paard bitloos beleerd, dan zul je geen problemen hebben.

Mijn paard is 17 altijd gereden met sporen bit en zweep
Ik heb hem sinds augustus.
Sinds een goeie 2 mnd ben ik met bitloos bezig
Die sporen heb ik gelijk al in de kast gelaten en geloof me dat was niet makkelijk.
Hij reageert nu weer prachtig op alleen het aanleggen van mijn been!

Hij pikt het super op, loopt relaxter ook, nee ik geloof niet dat leeftijd iets uitmaakt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:43

Mijn paard loopt recreatief super op een bitloos hoofdstel, komt eenvoudig voorwaarts neerwaarts en voor recreatie en bosritjes vind ik het prima. Maar in een moeilijke lijn in het parcours een ophouding moeten maken om te verkorten, daarvoor moet ik veel te hard inkomen, terwijl het zo`n fijn gedresseerd dier is. Maar op die momenten verdraagt hij niks geen druk op zn neus.
Mijn mening: Als een paard van voor naar achter op een correcte manier voor elkaar is maakt het niks uit wat hij om zn hoofd heeft zitten. Zowel bitloze als bitoptomingen kunnen in de verkeerde handen erg grof voor een paard zijn.
Een paard dat naar voren toe het bit opzoekt begint daar lichtjes op te schuimen, heerlijk toch?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:52

Lady1969 schreef:
Mijn paard is 17 altijd gereden met sporen bit en zweep
Ik heb hem sinds augustus.
Sinds een goeie 2 mnd ben ik met bitloos bezig
Die sporen heb ik gelijk al in de kast gelaten en geloof me dat was niet makkelijk.
Hij reageert nu weer prachtig op alleen het aanleggen van mijn been!

Hij pikt het super op, loopt relaxter ook, nee ik geloof niet dat leeftijd iets uitmaakt.

Allereerst; super van je dat je het aan hebt gedurft om op bitloos over te stappen!! Haha! Er heerst namelijk nog steeds een taboe op in nederland; die gelukkig al een stuk minder word.. Vork
Maar wat ik al zei; "sommige" oudere paarden reageren er niet goed op, maar niet allemaal dus; daar ben jij dan weer het bewijs van .. Ja Ja

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:55

Owww ja , sorry overheen gelezen, sommige,

Nou ja het leek mij leuk om eens te proberen, maar het is meer dan dat, ik vindt het super
En de reactie;s "ben je buiten geweest met dat touwtje???" ( ik rijdt met een Cros rope bridle)
Geweldig toch!!!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:07

Lady1969 schreef:

Nou ja het leek mij leuk om eens te proberen, maar het is meer dan dat, ik vindt het super
En de reactie;s "ben je buiten geweest met dat touwtje???" ( ik rijdt met een Cros rope bridle)
Geweldig toch!!!

Gaaf toch! je krijgt een pittig paard ook 10x makkelijker terug, dan met bit.
Ik rij zelf een volbloed merrie bitloos bij, dressuurmatig. Gaat super! Is ook een ex-race paardje, dus mega-voorwaarts, maar ze reageert super op bitloos...helemaal goed.. Vork

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:10

Joepju schreef:
Lady1969 schreef:

Geweldig toch!!!

Gaaf toch! je krijgt een pittig paard ook 10x makkelijker terug, dan met bit.
Ik rij zelf een volbloed merrie bitloos bij, dressuurmatig. Gaat super! Is ook een ex-race paardje, dus mega-voorwaarts, maar ze reageert super op bitloos...helemaal goed.. Vork

Dat, is zeer zeker waar
Ik hoefde Jap echt niet proberen halt te zetten de eerste 10 minuten, hij liep dwars door zijn bit heen
Nu......hupla hij staat al stil!

Ik ben helemaal overtuigt hoor
( nu de rest nog ;p)

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:15

Lady1969 schreef:
Dat, is zeer zeker waar
Ik hoefde Jap echt niet proberen halt te zetten de eerste 10 minuten, hij liep dwars door zijn bit heen
Nu......hupla hij staat al stil!

Ik ben helemaal overtuigt hoor
( nu de rest nog ;p)

Wat fijn dat we zo op 1 lijn zitten... Haha! Gebeurde dat maar vaker op bokt...beter dan al dat geruzie... Vork Knipoog

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:15

Make love not war, toch??

Iedereen zijn eigen ding zeg ik altijd maar
Respecteer dat dan ook!