Bas de Cardonne-Arabisch volbloed@dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

basje123

Re: Bas de Cardonne-Arabisch volbloed@dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 14:48

Hallo,
Even mijn reactie op t commentaar, ik weet dat hij gespannen loopt maar we zijn ook nog niet zo lang aan het dressuren, dit is trouwens ook van een maand geleden en heb nu ook niet meer met slof gereden, hij gaat steeds meer ontspannen omdat ik dat ook beter doe.
Bedankt voor de tips, ik ben er wel al mee bezig.
Nog meer over dat hij gespannen loopt kan, maar is wel een beetje overbodig want dat hebben nu al zo veel mensen gezegt, dus dat weet ik!:)
Ik longeer hem nu ook regelmatig met de passoa en daar gaat hij wel goed van lopen.

Groetjes

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:52

Ik vind het nog iets te gespannen eruit zien, maar dat heb je snel met arabiertjes. Je hebt wel een knappe pony en hij glimt ook lekker mooi, maar probeer meer ontspannen te rijden. Lachen Dan komt het helemaal goed. Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:08

Ik ga volledig mee met het commentaar van anneliesdj.

Ik dnek inderdaad ook dat je je teveel focussed op het 'aan de teugel rijden', als je de tips van annelies volgt wordt het al veel beter denk ik!
Goed dat je besloten hebt om niet meer met slof te rijden, ik weet zeker dat jullie d'r zonder ook makkelijk komen, je moet alleen nog even de knopjes uitvinden geloof ik Lachen

Verder een erg leuke pony, jullie zijn een hele mooie combinatie. Als je de tip die je krijgt opvolgt dan komt het hélemaal goed met jullie Lachen

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 15:10

Dankje, ja ik ga nog wel af en toe met slof rijden maar heb ook van iemand anders al tips gehad om hem te gebruiken want ik heb hem ook niet goed vast.

xx

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:24

Probeer eens een keer om de slof aan de zijkant vast te maken.. aan je singel onder het zweetblad...
zo krijg je een iets natuurlijker houding, van hoe je paar d goed ovder de rug loopt..
zoals jij het hebt, kun je hem over de kop trekken en belast je te veel zijn rug..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:54

Ik vind vooral foto 8 er niet zo leuk uit zien. Je trekt hem als het ware een heel stuk naar achteren. Waarom je er een slof aan hangt, is mij een grote vraag, maar daar bemoei ik me niet mee. Ik vind dat je een nette houding heb, alleen mag je soms iets meer naar voren zitten (je zit een beetje ver naar achteren op sommige foto's ! Haha!).

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:15

Mooi arabje heb je daar Vingers aflikken
Ik zie in het begin een vrij gespannen paard, de latere foto's loopt hij veel meer in ontspanning. Ook zie je hier geen druk meer staan op de slof, ik vind dat je hem prima hanteerd. Sommige vinden een slof voor mensen die niet kunnen rijden, is inderdaad niet zo mits je het paard met respect behandeld en weet hoe je met een slofteugel om moet gaan! Vork
Ga zo door!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:04

sorry hoor de foto's stralen 1 en al spanning af ook al staat dat ding niet strak
de rede dat die pony niet loopt is omdat de ruiter het wil forceren, en het te graag wil voor het mooie plaatje.
hier mee schiet ze geen bal op en word enkel erger.
en slof gebruik voor ruiter die de pony niet weten te begrenzen moeten dan maar eerst eens terug op les gaan om het wel te leren.
vaak word er onnodig misbruik gemaakt van de slof terwijl het probleem bij de ruiter ligt net als in dit topic.

ik zie gewoon een nerveuse pony die niet durft te lopen want als het al wat voorwaarts gaat dan word de pony te heet, gaat die te langzaam krijgt die ze over de klote.
zo gaat dat meestal.
alles los je op door je pony voorwaarts te laten gaan

ik zou zeggen die slof af en rij eens wat voltes met je pony
je buiten teugel daar houd je gewoon wat lichte druk
en met je binneteugels ga je wat spelen vraag los, vraag los
maar tegelijker tijd duw je je pony zachtjes met je been voorwaarts en je zult naar 2 weken
merken dat je pony loser gaat komen en gaat nageven (dit gaat niet in 1 dag)
als je pony het bit vast pakt geef je hand en drijf je voorwaarts en als die loslaat gewoon weer vragen alsof er niks gebeurt is
zodat je pony je weer gaat vertrouwen.

en je zadel eens laten nakijken want dat past volgens mij niet

Marcella_e schreef:
onley: ik zie toch wat anders. Ik geen slof die op elke foto strak staat. Ik zie een slof die strak staat als het paardje zijn hals er echt op zet en zodra hij gaat zik de slof keurig in een boogje hangen. foto 7 en foto 9 bijvoorbeeld.

TS: Al stoort de manier waarop jij de slof gebruikt me opzich niet ben ik er toch voor om te proberen je paard zonder slof naar ontspanning te rijden. Je kan bijvoorbeeld ook een martingaal om doen voor het hoog op gooien van het hoofd. Probeer je paard wat voorwaarts neerwaarts te rijden. Dit kan je ook oefenen aan de longeerlijn met bijzet en hem dan bijzetten op het neerwaarts met bijvoorbeeld touwtjes. Met rijden vraag je hem naar beneden en doe je je hand mee naar voren om te kijken of hij deze wil volgen. Dit doe je met je zit en been. je rijdt hem als het ware naar je hand toe en kijkt of hij deze wil volgen.

Succes samen!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:15

Oei dit ziet er niet fijn uit.
Je pony is op alle foto's gespannen. (zwiepende staart, weggedrukte rug, strak in de kaak en oren stijf naar achteren.)
Waarom die slof ? Een slof is geen HULP middel. Het is een dwangmiddel.
Ik zou eerst maar is aan de ontspanning werken, lekker laag en rond rijden en dan pas gaan denken aan oprichten.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 12:37

Me zadel past gewoon, die hebben we op maat laten maken, dat hij gespannen is weet ik! En ik ben der al mee bezig, zonder slof!! Dus daarover hoeft er niks meer gezegt te worden. Dat had ik zelf al door;). Bedankt
Laatst bijgewerkt door basje123 op 23-01-08 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:38

Graag gedaan.
Je hoeft niet zo aangevallen te doen hoor, Jij plaatst die foto's.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:30

basje123 schreef:
Me zadel past gewoon, die hebben we op maat laten maken, dat hij gespannen is weet ik! En ik ben der al mee bezig, zonder slof!! Dus daarover hoeft er niks meer gezegt te worden. Dat had ik zelf al door;). Bedankt

Bokt houd nu eenmaal van herhalen en elkaar napraten. Maar dat wil misschien ook wel zeggen dat het echt zo is en dat je eens kritisch naar jezelf moet kijken. Ik hoop dat je wat doet met het commentaar wat je krijgt. Je hebt een heel mooie pony en hij kan zeker meer dan je hier laat zien.
Watvoor afstamming heeft hij?

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 13:33

V= Barour de Cardonne
m= Bochnia
Frans gefokt:) Renpaard geweest

Jaa weet ik, ik heb er ook al wat mee gedaan voor dat ik deze foto's erop had gezet, het gaat nu ook al een stuk beter. Alleen daar heb ik nog geen foto's van en ik kan dit topic niet meer wijzigen of weg halen..

xx

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:00

Ik vraag me af hoe het eruit ziet over een maandje of zo Lachen

Ik vind eigenlijk niet dat je dmv deze foto's kan zeggen dat de TS haar paard helemaal naar achteren trekt. Ik zou eerder denken dat ze wat meer naar achteren leunt omdat hij zich sterk maakt en er vandoor wilt gaan? Zo komt het op mij in ieder geval over. Op bepaalde foto's, zoals 7, vind ik de houding van haar wel erg goed en ook paard loopt daar ontspannen.

Op sommige foto's loopt hij wel ontspannen en dat wilt toch ook wel zeggen dat de TS wel een aantal dingen goed doet Knipoog En eerlijk gezegd: het eerste paard dat altijd en overal ontspannen loopt en heeft gelopen, moet ik nog tegenkomen Knipoog Natuurlijk moet je streven naar een meer ontspannen houding van ruiter en paard, maar ik zie het op de foto's toch ook wel soms Lachen Verder weet ze nu ook wel dat ze er gewoon aan moet blijven werken.

Ik vind het knap van de TS dat ze foto's hier durft neerzetten Lachen En verder is het een mooi paard!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:12

Het slofgebruik op zich is niet verkeerd, wel moet je je pony wat meer activeren. Wat je vaak ziet bij slofgebruik is dat de pony een tempo lager gaat dan dat ie normaal doet. De ruiter vergeet de benen te gebruiken omdat de pony fijner aanvoelt met lopen. Maar dat komt uiteraard doordat de slof begrenst. Dus niet vergeten actief te blijven rijden, veel overgangen en tempowisselingen, beetje voltes sluiten en openen. Zo zorg je dat ie lekker voorwaarts blijft voor je been en krijg je ook wat meer lengte in de hals en kun je hem wat lager en ronder instellen wat weer zijn rugspieren ten goede komt. Als je dit consequent doet dan merk je dat je na verloop van tijd heel die slof niet eens meer nodig hebt.

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:32

Ik blijf me verbazen over de manier waarop sommige mensen 'tips' geven hier... Wat heeft een ruiter eraan om te horen: slecht beeld, spanning, dit fout dat fout. Als we het allemaal al kunnen, hoeven we hier geen foto's meer te plaatsen! Vertel liever hoe ze ervoor kan zorgen dat de dingen die zij zelf al aangeeft, waaronder de spanning, verbeterd kunnen worden.

Ik vind het er over het algemeen heel goed uit zien! Paardje heeft er lol in (oke, niet op alle foto's), wil lekker lopen en je zit er goed op. Slof doet goed zijn werk, namelijk als het paard het hoofd omhoog brengt. Ikzelf zou een thiedeman aanraden, omdat je bij een slof onbewust kunt inwerken terwijl je dat niet wilt. Een thiedeman is wat dat betreft beter 'in te stellen' als het ware.
Ikzelf probeer bij gespannen paardjes altijd zo veel mogelijk voorwaarts veel figuren en overgangen te rijden. Daarmee kan het paard lekker zijn energie kwijt (het is een arabier, die hebben dat nodig! zeker in de kou). Je bent niet bang zo te zien dus rij lekker door. En werk vooral naar beneden toe, dus vraag met kleine ophoudingen op de binnenhand het hoofdje naar beneden in de bochten. Speel met je teugels. Arabieren hebben aan een beweging met je pink voldoende om te reageren.
Als hij zo veel energie heeft moet je dus proberen die energie van achter naar voren te laten komen, op te vangen met je handen en er zo voor zorgen dat het paard rond wordt in de rug. Het is lastig uit te leggen, zie het als een soort golfbeweging. Hopelijk heb je er wat aan.

Ga zo door!

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:47

Bedankt voor de reacties,

Ik doe zeker wat met het commentaar van de mensen die uitleggen wat je eraan kan doen, en niet alleen zeggen dat hij zo gespannen loopt. Ik geloof ook niet dat elk paard gelijk ontspannen is en ik denk dat ze allemaal zulke momenten hebben gehad en misschien dat diegene daar anders mee om gaat, en dat soort foto's hier niet plaatsen. Misschien pakte ik het daar ook wel verkeerd aan maar Bas is geen makkelijk paard, dus het is ook nog extra moeilijk voor mij en moet nog veel leren!
Ik zal van de week aan iemand vragen of ze foto's willen maken van hoe het er nu uit zien!

X

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:54

Vue schreef:
Oei dit ziet er niet fijn uit.
Je pony is op alle foto's gespannen. (zwiepende staart, weggedrukte rug, strak in de kaak en oren stijf naar achteren.)
Waarom die slof ? Een slof is geen HULP middel. Het is een dwangmiddel.
Ik zou eerst maar is aan de ontspanning werken, lekker laag en rond rijden en dan pas gaan denken aan oprichten.

Natuurlijk is een slof wel een HULPmiddel en geen DWANGmiddel- afhankelijk van hoe je hem gebruikt. En afhankelijk van wat je onder dwang verstaat- maar met bepaalde definities van 'dwang' doet zelfs de grootste, bitloze natural nog aan 'dwang'.

De pony is erg gespannen op alle foto's en loopt inderdaad met weggedrukte rug en absoluut geen ontspannen nek ondanks het boogje, maar ik denk dat er nu genoeg tips zijn gegeven over hoe dat te voorkomen. Veel figuren en tempo-wisselingen, handen meegeven waar nodig is en verder stil houden, geen gespeel en gekneed met de teugels, en lekker bezig houden en met je benen en zit rijden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 17:50

Ik sluit me helemaal aan bij het commentaar van Suzanne_18 op de vorige pagina. Op zich is je slofgebruik niet helemaal verkeerd, maar het resultaat is nog niet dat wat het zijn moet (volgens mij dan), namelijk een pony die zijn hals langer wil maken en wil laten zakken. (voorwaarts neerwaarts dus)
Niet terugwerken in je hand (hand goed meegeven naar voren), goed voorwaarts blijven rijden en eventueel je teugels wat langer maken en de slof iets korter, zodat je de hals wat lager in kan stellen (net als dat je hem zou longeren). Vooral je hand mee naar voren geven is dan belangrijk.

Succes!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 17:59

Ik denk dat een slof in dit geval niet de oplossing is. Ik vind dit een korte termijn oplossing. Uiteindelijk wil je een ontspannen paard, dat ook zonder slof te rijden is. TS geeft aan dat het paard gespannen is en dat ze scheef zit. Denk dat de eerste stap is om je paard recht te richten. Van daaruit zal je paard zich beter ontspannen, kun jij beter zitten en zal het plaatje er heel anders uit zien. Op HAW staan een aantal topics met tips over rechtrichten.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:34

Toch nog even over je zadel, indien deze goed past zoals je zegt.
Zorg er dan voor dat hij niet op het schouderblad ligt, zoals hij nu op de foto's wel lijkt te liggen,
maar leg hem een stukje naar achter.
Indien ie op de schouder ligt zal het paard ook niet lekker en ontspannen kunnen lopen.
Succes met rijden verder!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:58

Ik zag de foto`s en ik dacht ow nee daar zal bokt weer los gaan.... Mijn paard (ook arabier) is ook moeilijk op ontspanning te rijden en ik gebruik een gogue. Een erg fijn hulpmiddel die alleen in werking treedt als ze verkeerd loopt. Misschien kan je dat proberen?
Verder vind ik echt dat je een onwijs mooie arabier hebt. Is het een afstamming van Basgier?

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:00

BASSSSIE!..

hij ziet der goed uit hoor!..
enne.. ik ga lekker niks over je rijde zegge.. want je doet waarvan je zelf denkt het beste is... zo niet.. dan merk je dat GAUW GENOEG!...
ga je ngo wel eens met basje naar duindigt??
ik ben der al redelijk lang niet meer geweest... school werk alles... vermoeiend allemaal.. en ik mis me mannetje zoo he... egt niet normaal..

ik spreeeek je snel!
byee

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:41

mooi paardje hoor! ik zie veel verbeterpunten maar die zijn allemaal al genoemd.
Het is ook fijn dat jij het commentaar gewoon opneemt inplaats van ze tegen te spreken. Pling
Komt wel goed.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:46

Daaar is onze bas en Joyce!!

Ik ben een Bas Fan!!