Help: Erg fris paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Help: Erg fris paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:59

kim1207 schreef:
aan t werk zetten dan

Ja, maar de Chiropracter heeft gezegd dat ze alleen maar mag stappen met een lange hals en af en toe draven (totaal 10 min.). Dan kan je het paard toch niet aan het werk zetten?

Ik vind het maar een lastig probleem. Een boefig paard die graag even grappig wil zijn, hoe laat je die rustig door de bak stappen met een ontspannen teugel?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:36

Heb vandaag weer gereden. Hij was weer wat fris maar het ging al een stukje beter. Heb wat meer kunnen draven. Hoop dat we het zo wat volhouden. Vanaf volgende week donderdag kan ik het de training weer wat langer maken.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:36

Ik snap dan niet dat je hem nú gewoon niet buiten doet voordat er opeens een bom explodeert! Hoe langer je hem binnen houdt hoe erger het gaat worden, die energie haal je er gewoon niet uit met zo'n korte tijd rijden.
Nu je wat meer mag doen onder het zadel kun je hem na het rijden ook buiten zetten dan is er al wat energie uit en zal hij minder snel gaan bokken!

Achteraf gezien had je hem sowieso zo snel mogelijk naar buiten moeten doen want nu bouw je het alleen maar op! Maar daar is nu niets meer aan te doen Lachen

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 21:36

Nina schreef:
Ik snap dan niet dat je hem nú gewoon niet buiten doet voordat er opeens een bom explodeert! Hoe langer je hem binnen houdt hoe erger het gaat worden, die energie haal je er gewoon niet uit met zo'n korte tijd rijden.
Nu je wat meer mag doen onder het zadel kun je hem na het rijden ook buiten zetten dan is er al wat energie uit en zal hij minder snel gaan bokken!

Achteraf gezien had je hem sowieso zo snel mogelijk naar buiten moeten doen want nu bouw je het alleen maar op! Maar daar is nu niets meer aan te doen Lachen

Als ik van de chiropraktiker te horen krijg dat hij niet mag rennen en alleen molen, dan doe ik dat.
En naar buiten doen vind ik nu al helemaal geen optie. Land valt al af. Paarden lopen in de winter bij ons niet in het land en al liepen ze wel in het land dan deed ik hem nog niet naar buiten aangezien het ontzettend glibberig is en de kans op blessures nog groter is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:51

Emilia schreef:
Nina schreef:

Als ik van de chiropraktiker te horen krijg dat hij niet mag rennen en alleen molen, dan doe ik dat.
En naar buiten doen vind ik nu al helemaal geen optie. Land valt al af. Paarden lopen in de winter bij ons niet in het land en al liepen ze wel in het land dan deed ik hem nog niet naar buiten aangezien het ontzettend glibberig is en de kans op blessures nog groter is.

Ben het helemaal met je eens. Is er bij jou geen mogelijkheid om het op te lossen, zoals ik eerder in een reactie beschreef?
Of is er geen klein paddockje die net te klein is om gek te doen, maar groot genoeg om even lekker rond te banjeren?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 21:54

Ja, een KLEIN paddockje is er wel. Vind ik alleen in deze situatie geen optie. Krappe wendingen moet ik zien te voorkomen.
Ik denk wel dat ik het nu de komende week zo ga redden. Volgende week mag ik alweer meer doen.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:48

Mij heb je nergens land of wei horen zeggen, buiten kan ook in een paddock zijn. Je hebt zo te horen inderdaad geen andere optie's.

Even off-topic
Ik zou zelf nooit op een stal gaan staan waar de paddocks zo klein zijn dat ze dus niet fatsoenlijk rond kunnen lopen. Dit betekend dus voor alle paarden op deze stal dat ze nooit vrij rond kunnen lopen als het winter is!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:52

Nina schreef:
Mij heb je nergens land of wei horen zeggen, buiten kan ook in een paddock zijn. Je hebt zo te horen inderdaad geen andere optie's.

Even off-topic
Ik zou zelf nooit op een stal gaan staan waar de paddocks zo klein zijn dat ze dus niet fatsoenlijk rond kunnen lopen. Dit betekend dus voor alle paarden op deze stal dat ze nooit vrij rond kunnen lopen als het winter is!

Paddock is ongeveer 15 bij 20. Op dit moment vind ik hem te klein omdat ik niet wil dat mijn paard krappe wendingen draait.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:40

Emilia schreef:
Nina schreef:

Even off-topic

Paddock is ongeveer 15 bij 20. Op dit moment vind ik hem te klein omdat ik niet wil dat mijn paard krappe wendingen draait.

Aha dat is nog redelijk, kreeg namelijk het idee van paddock van 5 bij 5 ofzoiets!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:54

Normaal longeer ik daar ook gewoon in en laat ik hem ook weleens los maar dat durf ik nu niet aan. Het is trouwens nu ook een zwembad in de paddock.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:54

en als het echt te gek wordt kun je hem ook een heel klein beetje tranquigell geven voor je gaat rijden, geen volle dosis natuurlijk, maar een beetje om er de scherpe kantjes wat af te halen. Bij onsop stal hadden ze het ook over "muisjes". De da weet wel waar je het dan over hebt, is tegenwoordig een soort poedertje waar hij ook rustig van wordt en je kunt ook nog iets homeopatisch geven.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:58

Ik zou oppassen. weet van mezelf als ik bij chiropractor ben geweest en ik doe te snel teveel dat ik de boel weer verknal. Heb ook eens na peesblessure paard moeten stappen dat daarbij niet te houden was. heb ik dan eerst met tranquigel licht gesedeerd en steeds minder tot ik weer wat meer mocht doen en door voorwaarts rijden kon voorkomen dat ze zou gaan bokkenen stuiteren.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 08:19

Maar heb je dan elke dag beetje tranquigel gegeven? Dat lijkt me niet echt gezond voor het paard.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:11

Ik mag ,op advies van de veearts, mijn paard elke dag een streepje tranquigel geven zonder dat het kwaad kan.
Dit mag ik langdurig doen.
Ik ben hem nu aan het opbouwen na een pees blessure en hij is ook super fris maar moet rustig blijven stappen.
Dus voor zover ik begrepen heb kan het geen kwaad. Gezond zal het ook niet zijn natuurlijk maar soms moet je kiezen uit twee kwaden Knipoog.
Dus als je het hem nu een weekje zou geven totdat hij wat meer in het werk staat zie ik het probleem niet. Vraag het anders even na .

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 10:14

Heb al ff advies ingewonnen. Het kan idd best voor een kortere periode.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:54

Mijn paard is bij de osteopaat geweest, maar mocht na 3 dagen lekker de wei in. Toen we weer aan t werk mochten, eerst eruuug voorwaarts draven met haar koppie erop zodat ze niet haar achterste omhoog kon gooien. En later lekker onstspannen narijden, die van mij loopt nu super!!!!