Bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:14

Lekker dan... wist ik (nog) niet

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:26

Maar hoe zit het dan met een Aurigan bit, deze heeft een Aurigan mondstuk en ijzeren ringen dus ook 2 verschillende materialen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:27

dat zit niet samen in de mond Lachen
Daar waar het zoute speeksel is

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:15

runningkawa schreef:
dat zit niet samen in de mond Lachen
Daar waar het zoute speeksel is

Waarom gebruikt men dan zo'n bit en wat is de inwerking van dit bit.
Ik dacht eigenlijk ook dat het vriendelijker was vanwege die rolletjes, kon er eentje proberen maar gelukkig dus niet gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:22

Waarom men dat toch gebruikt?
Paard moet perse met de kop naar beneden, nu!
Paard moet meteen op de rem, nu!
Mensen zijn ongeduldig...leren rijden is er niet meer bij want dat kost te veel tijd.
Laat staan dat ze het niet aan de teugel lopen of wat ook nog eens gaan zoeken bij hun eigen rijden/kunde...het is toch veel makkelijker de schuld bij een ander te leggen...in dit geval dus het paard Knipoog

Werking kun je denk ik wel raden Lachen
Paard dat het bit los laat...er niet tegen in gaat

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:29

Pfff, ik ga het heel snel weer teruggeven, net op tijd dit hier gelezen.

Met een ietwat onrustige hand, is het dan beter om een bustrens te gebruiken of een watertrens? Ik heb eigenlijk altijd met een bustrens gereden maar zie de meesten met een watertrens rijden. Wat is het verschil qua inwerking.

JolliegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:32

De meeste tips zijn hier gegeven
mischien eens het gebit laten controleren ? Lachen

lekker rustig doorrijden en de tips van RK gewoon aanemen en lekker doorgaan op een rustig tempo Lachen
met JOU bit...
en die instructrice, het erf afschoppen!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:58

ik heb een instructrice waarmee ik met dit soort problemen juist eerst zachtere bitten of zelfs bitloos ga rijden.
Op het moment gebruik ik een dunne dubbel gebroken bustrens. Volgens mij is hij van koper maar het kan ook een andere metaalsoort zijn het is in ieder geval een koperen kleur. Om dit bit heen heb ik latex gewikkeld zodat het extra zacht is in de mond. Als ik nu problemen met nageven of iets dergelijks ga krijgen kan ik eerst nog het latex eraf halen en werkt dat niet ga ik het een tijdje bitloos proberen.

Ik heb tot nu toe eigenlijk geen problemen met het nageven gehad. In het begin toen ik nog zonder latex om het bit heen reed was ze vaak aan het sterren kijken en onrustig met haar hoofd. Toen ben ik (omdat ik nog geen instructrice had) naar de ruitersportwinkel gegaan met de vraag of ze een zachter bit hadden, de blik op het gezicht van die vrouw was onbetaalbaar volkomen verbaast dat iemand van een zachte dubbelgebroken trens naar een nog zachter bit wou. Van deze vrouw heb ik toen wel de tip gekregen van het latex om het bit heen. Dit gebruikte zij zelf ook als de pony de mond kapot door het rijden.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:58

Mijn instructrice was vandaag niet gekomen dus ik heb het er nog niet met haar over kunnen hebben. Ik heb vrijdag gereden zonder teveel te doen met de teugels, gewoon contact en dan wat rijden en eigelijk kwam hij toen al wat vaker naar onder ( ik schrok hier zelf van want dacht dit wordt niks maar het was zelfs langer als 2 tellen en ook schuimde hij). Vandaag heb ik tijdens het instappen gewoon eens gekeken wat hij deed met losse teugel en als ik dan een volte wou rijden gaf ik beenhulpen en verplaatste mijn gewicht en ja hoor er kwam ook een volte. Ik ben er positief van geschrokken. En ja zaterdag en vandaag gingen qua rijden minder goed, maar je kan niet verwachten dat alles ineens inorde is zeker?
Laatst bijgewerkt door Tempus op 20-01-08 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:04

Klinkt helemaal sentimenteel, maar weet je dat ik hier nu gewoon zo blij van wordt! Go jij! Go jij!

Wat je nu gedaan hebt dat is paardrijden.
Vanuit je zit en beenhulpen een paard naar de ontspanning rijden.
En je paard zal je daar dankbaar voor zijn, want voor hem is dat ook veel fijner. Zo gaan jullie dadelijk een echt team vormen met een stevige basis.
Echt helemaal super!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:14

Even dan misschien nog een stomme vraag. hoe weet je of je hem dan toch niet gewoon naar onder trekt ( met beide teugels)? Want zaterdag trok hij aan de teugels. Wil dit dan zeggen dat ik ze te strak heb? ( als hij nageeft hangen ze in een boogje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:23

Jij hebt het over gewoon contact. Ik geloof jou tekst dus ga ik er vanuit dat jij niet hebt zitten fitnessen Tong uitsteken

Teugels hoeven overigens ook niet in een boogje te hangen, gewoon heel licht gewicht mag.
Noem het maar zoveel als het gewicht wat een teugel weegt Lachen

Waarom hij ineens trekt kan ik van hier natuurlijk niet zien,maar als jij zegt, ik had echt bijna geen gewicht, ik zat niet te frutten met mijn handen, kan dat zijn omdat hij bijv nog moet wennen.
Je moet hem ook tussendoor regelmatig aan een lange teugel even laten lopen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:42

als ik hem vroeger reed en hij kwam naar onder trok hij na een paar passen aan de teugels ( trok me soms goed vooruit). misschien dat hij idd nog moet aanpassen. hoe kan ik dan voorkomen dat mijn tuegels gaan doorhangen als hij nageeft ( korter nemen bij het rijden vind ik maar niks en ja ze korter nemen als hij nageeft is dat niet slecht?)

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:55

Wij hebben een pony die ook duidelijk problemen heeft met haar bit. Ze kantelt haar hooft, is onrustig in de aanleuning en is constant bezig met d'r mond. Laatste hebben we gedacht aan een andere bit. Maar als ik in haar mond voel, voel ik dat ze heel 'sherp' lagen heeft (ze gaan in een punt naar boven i.p.v. plaat zo'als ons andere paard). Het is een D pony en wel pittig. Kan moeilijk te stoppen zijn buiten. Ze loopt nu met een middelmatig-dikte dubble-gebroken D-trens van dat gele materiaal. Ik heb ook even gekeken naar de meyler dressuur, maar ik vind dat net iets te dun voor de scherpe lagen.

Iemand suggesties voor een mindere scherpe dan dat wat ik nu heb? (Ik heb trouwens net rubber wang-ringen gekocht om te kijken als de bit dan wat rustiger in haar mond blijft liggen.

edit: de tandaarts en osteopaat hebben haar al bekeken en goed verklaard.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:46

Michelle99 schreef:
Wij hebben een pony die ook duidelijk problemen heeft met haar bit. Ze kantelt haar hooft, is onrustig in de aanleuning en is constant bezig met d'r mond. Laatste hebben we gedacht aan een andere bit. Maar als ik in haar mond voel, voel ik dat ze heel 'sherp' lagen heeft (ze gaan in een punt naar boven i.p.v. plaat zo'als ons andere paard). Het is een D pony en wel pittig. Kan moeilijk te stoppen zijn buiten. Ze loopt nu met een middelmatig-dikte dubble-gebroken D-trens van dat gele materiaal. Ik heb ook even gekeken naar de meyler dressuur, maar ik vind dat net iets te dun voor de scherpe lagen.

Iemand suggesties voor een mindere scherpe dan dat wat ik nu heb? (Ik heb trouwens net rubber wang-ringen gekocht om te kijken als de bit dan wat rustiger in haar mond blijft liggen.

edit: de tandaarts en osteopaat hebben haar al bekeken en goed verklaard.

rij je dressuurwedstrijden met haar? zo nee, dan is misschien bitloos iets voor jullie.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:21

Nee, we rijden nu geen wedstrijden, maar mijn dochter (is haar pony) wil in de B starten binnenkort, dus bitloos zal het oplossing niet zijn. Trouwens, ik heb haar zelf op een kaptoom ook gereden en ze is daarmee ook onrustig met d'r hoofd. Maar toch denk ik dat een zachter bit zou wat helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:27

Je zou een ongebroken trens kunnen proberen
Dat werkt voornamelijk op de tong in en niet op de lagen.
Ook paarden die dat gewiebel in de mond niet fijn vinden, vind een ongebroken trens vaak prettig.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:07

runningkawa schreef:
Je zou een ongebroken trens kunnen proberen
Dat werkt voornamelijk op de tong in en niet op de lagen.
Ook paarden die dat gewiebel in de mond niet fijn vinden, vind een ongebroken trens vaak prettig.

Mag dat gewoon op de wedstrijd (B niveau)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:09

ja hoor Ja
Is zelfs een zacht bit.
Het is gewoon een trens, heeft dus ook geen scharen of een hefboom werking oid Lachen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 08:53

ok, misschien is de meyler toch en betere keus. De simple heeft ook geen hef of scharen, maar door de middelste stuk kan je links en rechts afzonderlijk bewegen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 08:58

Tempus schreef:
Ik rijd hem normaal met een enkelgebroken d trens. Temporijden daar zijn we mee bezig ( is voor hem precies wat moeilijker , alhoewel ik merk dat het betert met de keer).
Ik denk dat ik eens met mijn instructrice ga over hebben, eens zien wat een goed gesprek opleverd.

Mijn pony gaat er ook weleens vandoor maar echt waar.. Haal dat bit gelijk van je hoofdstel af!
Ik reed eerst altijd met een ongebroken bitje.. Deed hij het opzich goed op maar pakte hem afentoe vast en ging rennen, zonder enige reden. Nu heb ik pasgeleden een dubbelgebroken bit gekocht (de zachtere uitvoering in dit geval). Hij loopt er echt mega lekker op, durft eindelijk wat dieper te komen en echt waar.. Maar hij loopt zonder wat te hangen etc.
Hij is opeens heel licht in zijn mond.. Hij weet dat hij deze ook kan vastpakken, heeft hij alleens gedaan. Bloos Maar het vastpakken was genoeg voorhem hij hoefde er dit keer niet bij te rennen..

Iniedergeval meid, los het op een andere manier op. Maar aub niet met een rolletjesbit!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 17:21

Igor knabbelt nu op zijn bit, met zijn mond bijna volledig open. Op een dressuurwedstrijd wordt dit aanzien als verzet. Mag ik zijn sperriempje dan wat strakker doen? Of kan je hier nog anders aan werken ( hij doet dit zeer fel als je de sperriem weg laat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:27

sperriem is verdoezelen van het probleem..niet oplossen
Een paard heeft geen stem, die geeft alleen zijn dingen aan door lichaamstaal. Zoals nu het overdreven kwauwen op het bit.
Neem zijn stem aub niet af, maar luiter er naar Lachen

Wat voor bit heb je nu ook alweer?
Was er een tandarts bij geweest (sorry voor de dubbele vragen, lopen nu meer bit topics en ben ff in de war)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 17:33

een gewone dtrens (dit deed hij ookal toen zijn tanden pas waren gecontroleerd ( is nu wel al even geleden).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:43

Hou er rekening mee dat een sperriem niet bedoeld is om de mond dicht te houden, maar eigenlijk is om het bit stiller in de mond van het paard te laten liggen. Kan je je paard compleet op je zit hulpen rijden en heb je je teugel bijna niet nodig, dan kan de sperriem er af.
Op wedstrijd wordt het niet echt gewaardeerd!