Rijden met tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 07:13

Als jouw tinker braaf is en als je hem zelf leuk vind
moet je hem niet vergelijken met andere tinkers
die hebben een andere omgeving ander gedrag enz.
ik vergelijk mijn pony ook nooit met een andere NF
en ik ben er blij om want van [***]..... is er maar een.
en zo moet je het zien.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 07:21

[quote="Soxje"]. Is dat nu Ierse koppigheid? De mannen daar schijnen dat ook te hebben Lachen Lachen.[/quote

hmm toch maar eens proberen??? Haha! Haha! ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:19

Elk paard heeft zo door wanneer hij zijn zin kan krijgen.
Alleen is het met een tinker zo dat ze vaak aangeschaft worden door personen die minder ervaren zijn.
Of minder lef hebben wat brutaal rijden betreft.
Dit komt dus, zoals al veel genoemd, de tinker bestempeld word als rustig mak enz.
Dus de doelgroep die van zichzelf weet ik wil een rustig paard zal deze eerder kopen.

Maar geen 1 paard is niet zo gek dat hij niet probeert zijn zin te krijgen.
Dat doet de tinker, de fjord en de wpn-er
En geef ze eens ongelijk Lachen

Dus voor iedereen die geen ervaring met jonge paarden heeft, koop ze ook niet!
Ongeacht welk ras.
Opvoeden is een hele kunst, het zo houden ook.
Heb je er geen ervaring mee, koop een ouder dier, en ga les halen en je hebt jaren lang plezier

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 11:22

dit is een iets waar ieder zijn eigen mening over heeft/geeft
maar ik vind dat het niet waar is dat tinkers worden aangeschaft
voor mensen die niet goed kunnen rijden zoals werd/wordt gezegt.
maar dit is mijn mening erover, groetjes ilona.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 17:58

Ik vind een wpn'er ook lekkerder rijden hoor, mijn tinker heeft een zware galop die je niet lang volhoudt en vaak een slome stap. Ik bedoelde met mijn opmerking over "echt" paardrijden op tinkers niet dat je dat op andere paarden niet doet maar wel dat je vaak een handvol paard hebt. Back to basic bedoel ik. Ik wilde de tinker of andere paarden helemaal niet bekritiseren in dit topic maar eens inventariseren hoe de ervaringen zijn van andere tinkerrijders. Ik zit erover te denken een quarter of welsh K te kopen die wat lichter in de hand zijn. Maar de trouw, en fijne stalmanieren van Sox houden me nog tegen. Daarbij is ze ontzettend sociaal tegenover andere paarden en honden. Er zullen ook wel warmbloeden etc. zijn die dezelfde eigenschappen hebben maar bij mij op stal zijn ze niet te vinden, en er staan er toch een stuk of 15!

Sebito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:39

Tinkers horen toch niet onder het zadel?
Die horen in de worst...........

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 21:43

Jij ook denk ik. Van die harde droge worst die ze hier in het noord'en zo graag lusten, rauw!

Sebito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 21:57

hebben we rauwe worst in het noorden dan? wel gedreugde......

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:02

hmm.. ik heb 1x op een tinker gereden.. en ik moet wel zeggen dat was heeeel anders dan ik had verwacht.. een voorwaarts beestje.. omdat ie nog groen is niet super makkelijk en bot voor het been.. maar ik heb gewoone en beeld van sommige rassen (zal ook niet de enigste zijn) en bij tinkers was dat gewoon lomp en sloom.. maargoed.. Die tinker heeft mn beeld verandert Tong uitsteken vertrouw mijn beelden in de rassen nu niet meer.. Knipoog

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 22:41

ik denk dat het niet aan het ras en de persoon zelf ligt (er zijn uitzonderingen natuurlijk) Maar gewoon aan het paard zijn karakter zelf dat verschild gewoon per paard
Maar dat is mijn mening....

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:08

hmmm het grappige is dat tinkers vaak als pony's gezien worden terwijl ze paarden-gangen hebben.

enne Soxje? slome stap? whooo
je bent van harte uitgenodigt om eens op baily te gaan stapen Haha!
die stapt als een goeie voorwaartse KWPN'er
maarre
ik vind dat in elk ras een paar goeie paarden zijn en een paar slechte. uiteindelijk verschillen ze allemaal van elkaar. net als de mens.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 01:11

Sebito schreef:
Tinkers horen toch niet onder het zadel?
Die horen in de worst...........

ja zo maak je echt vriendjes hier op bokt!!

net als je opmerking over tandenknarsen: laat ze allemaal trekken heb je er geen last meer van.....

sorry maar volgens mij heb jij zaagsel in je hoofs, of een heeeeeeel apart gevoel voor humor!waarik dus de lol niet van inzie

echt superirritant van die mensen die zichzelf dan zo leuk vinden! Lips are sealed

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:54

runningkawa schreef:
Elk paard heeft zo door wanneer hij zijn zin kan krijgen.
Alleen is het met een tinker zo dat ze vaak aangeschaft worden door personen die minder ervaren zijn.
Of minder lef hebben wat brutaal rijden betreft.
Dit komt dus, zoals al veel genoemd, de tinker bestempeld word als rustig mak enz.
Dus de doelgroep die van zichzelf weet ik wil een rustig paard zal deze eerder kopen.

En het jammere is dan dat de mensen die een tinker hebben en wel kunnen rijden, over een kam geschoren worden met de rest. En uitgescholden worden voor manegeruiters!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 18:35

ik denk niet dat alle ruiters met een tinker over een kam worden geschoren, maar wat wel een feit is, dat is dat(beginnende en/of manege)ruiters die gewoon een recreatie paard willen en niet de bedoeling hebben om iets in de sport te gaan presteren, een tinker kopen

omdat de tinker bekend staat als een rustig&braaf leuk recreatiepaardje

wat dus iets heel anders betekend dan dat iedereen op een tinker een beginnende ruiter of manegeruiter is!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:00

Als ik het stukje van Runningkawa lees zie ik "vaak" staan en vaak is bij mijn weten niet hetzelfde als "altijd".
Als ik op keuringen of andere tinkerbijeenkomsten om me heen kijk en praat met andere tinkereigenaren vallen eigenlijk drie verschillende Tinker-eigenaren mij het meest op.
Er is een grote groep voor wie de Tinker het eerste eigen paard is, mensen die afgekomen zijn op het rustige en brave karakter van de Tinker.
Dan is er een groep die teleurgesteld is in andere rassen en nu voor de Tinker gekozen hebben en tot slot hebben we de groep die alle rassen wel wat vinden hebben maar op een Tinker zijn gevallen.

Vooral de groep voor wie de Tinker het eerste eigen paard is wil nog wel eens in de problemen komen. Vaak worden Tinkers ook nog aan huis of bij particulieren gestald waardoor er ook weinig tot geen hulp voorhanden is.
En de meeste Tinkers zijn braaf, vaak zijn ze ook een stuk rustiger dan andere rassen maar net als elk paard proberen ze graag uit en owee als ze winnen omdat de eigenaar door gebrek aan ervaring of angst het probleem niet kan oplossen.

Sommigen zijn moeilijker te rijden dan andere, het is en blijft een mengelmoes van rassen en het hangt er maar net van af wat voor bloed er in de aderen van hun voorouders stroomt.

Zelf was ik ooit blij verrast toen ik op een Tinker stapte. Dat was er een die wel M2-dressuur liep en hele prettige gangen had. Op mijn eigen Tinker kan ik lang achter elkaar draven en galopperen zonder last van mijn rug te krijgen dankzij zijn toch wat vlakke gangen.
Maar ook die van mij is een dominant mannetje, volgens mijn hoefsmid een van de meest dominante paarden uit zijn klantenkring.
Als hij een niet consequente ruiter/eigenaar zou hebben dan zou dat best problemen kunnen opleveren.
Mijn Welsh K ruin is bijvoorbeeld veel sensibeler, is eerder van slag maar ook veel gemakkelijker te overtuigen.
Ik vind het verschil tussen mijn verschillende paarden geweldig, bij allemaal is consequent zijn en de baas blijven het belangrijkste uiteraard maar in de omgang zijn ze heel anders en dat maakt het des te leuker.

Moraal van dit verhaal: ik heb eigenlijk geen idee. Wel weet ik dat een Tinker precies hetzelfde aangeschaft moet worden als elk ander paard. Kijk eerst wat je wilt van een paard en met een paard, kijk dan of je genoeg in huis hebt om dat te kunnen bereiken met een paard en ga daarna op zoek naar de juiste match, het liefst met hulp.
Zorg voor goede begeleiding na de aanschaf. Dan heb je de meeste kans dat je een paard naar je zin krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:01

Dank je Renske, dat is dus wat ik bedoelde.
Maar door een chat avond die nogal erg verkeerd opgevat werd door Irish doet ze nu vaak erg aardig tegen me Gaaaap
Eigenlijk zei ik, en een paar andere ongeveer hetzelfde als nu, maar goed als iemand graag dingen verkeerd op wil vatten Verward

Verder ben ik van mening dat elke ruiter begeleiding nodig heeft.
Met welk ras dan ook.
En vooral met een jong dier.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:13

runningkawa"]
Dank je Renske, dat is dus wat ik bedoelde.
Maar door een chat avond die nogal erg verkeerd opgevat werd door Irish doet ze nu vaak erg aardig tegen me Gaaaap
Eigenlijk zei ik, en een paar andere ongeveer hetzelfde als nu, maar goed als iemand graag dingen verkeerd op wil vatten Verward
[/quote]

tsja sommige mensen gaan slecht/selectief lezen als ze zich ergens druk over maken...

[quote="runningkawa schreef:
Verder ben ik van mening dat elke ruiter begeleiding nodig heeft.
Met welk ras dan ook.
En vooral met een jong dier.

amen!!!

want daar zit vaak het grootste probleem!
en dan vooral bij mensen die hun paard aan huis hebben staan en er dus niemand anders is die even zou kunnen helpen, zoals bv op een manege/pensionstal wel het geval is!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:22

runningkawa schreef:
Eigenlijk zei ik, en een paar andere ongeveer hetzelfde als nu, maar goed als iemand graag dingen verkeerd op
wil
vatten Verward

Hmm voel je je aangesproken? ik had het niet over jouw als je het wilt weten, ik had het over het algemeen. Ik word als dressuurruiter gewoon vaak raar aangekeken over het feit dat ik met een tinker dressuurrijd.
En tsja dat avondje ben ik allang al weer vergeten!