gebokt ? hoe reageer je ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: gebokt ? hoe reageer je ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:46

Gebokt in de zin van bokken? Voorwaarts rijden zodat ie geen kans heeft om te bokken. Als het zich blijft herhalen het paard controleren op pijn. Lachen

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:25

blensink schreef:
Neem aan dat je bedoelt als een paard naar je trapt.
Heel stom misschien en voor een hoop mensen misschien zielig maar automatisch trap ik direct terug Bloos.
Het beste kun je volgens mij reageren door het paard weg te jagen en weer rustig en normaal naar je terug te laten komen.

Ik geef ook een trap terug,tegen zijn kont Lachen
In de natuur krijgen ze ook trappen,en wat hij doet kan ik ook.

En als hij bokt naar de zweep dan krijgt hij net zolang een klein tikje op zijn kont tot hij ophoud met slaan naar de zweep.
Ik moet het '''laatste woord'' hebben Lachen

(Dit betekend overigens niet dat ik hem de gehele tijd loop te meppen hoor,hij krijgt alleen een klein tikje indien nodig Knipoog) )

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:57

Oké,,ik weet ongeveer wat gebokt is maar ik heb ook een ander probleem:pma ja,,dat is voor ergens anders misschien:)maar wat moet je eigenmijk doen als een paard aan het bokken is??moet je dan trekken of wat moet je doen??Ik kan het soms wel aan mar soms is dat echt erg maar niet vaak:)ik heb voor de eerste keer op een groot tinkerpaard gereden:deerst was ik ban maar daarna ging het allemaal heel vlot en zelfs heel goed en was ik niet meer bang:dik rijd nu een halj jaar tot 8 maand paard:dok dan,,da was eigenlijk wel niet intersessant maar ik kan het toch maar zeggen he:d

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:00

Gewoon abn graag HorseFreakx...

Wat je moet doen is (als ik je behoorlijk onduidelijke verhaal goed heb gelezen) goed voorwaarts rijden op het moment dat het gebeurt, en daarna op zoek naar waarom hij het deed. (Ook medische redenen dus)

Maar ik denk dat je met jouw ervaring niet zo snel op een bokkend paard gezet word, een goede manege houd daar rekening is.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:23

@HorseFreakx begrijp je verhaal ook niet helemaal.
Maar als een paard bokt terwijl je erop zit lijkt het me niet handig om maar te gaan zitten trekken.
Zo roep je volgens mij alleen maar bokgedrag op, protesteren dus van het paard.
Geef hem juist een vrijere teugel en zet hem voorwaarts aan het werk.
Let idd goed op waarom het paard dit doet wat @Miss_Malfoy ook al zegt.
Kan ook een medische oorzaak hebben of het harnachement is niet goed.

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:45

als een paard naar mij trapt terwijl ik niets verkeerd doe dan krijgt hij een trap terug(niet superhard maar wel dat hij weet dat ik het niet pik)
als hij bokt onder het zadel naar de zweep blijf ik net zo lang zachtjes tikken tot ze niet meer terug bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:49

Ik corrigeer hem met m'n stem, door bijvoorbeeld 'Hee!' te roepen..

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:44

Ze is wel eens chagrijnig, en als ze dan reageerd naar andere paarden, spreek ik haar streng toe. Als je paard je trapt, geef je hem een trap terug! Dat is helemaal niet mishandeling, omdat dat gewoon kuddegedrag is! Als paarden boos zijn op elkaar, trappen ze elkaar ook! Dus hij mag best weten dat hij onder je staat, anders gaat hij nog meer naar je dreigen! suc6 Ach gut

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:45

Als mijn paard bokt (en dat gebeurd wel eens aangezien het een jong paard is en nog niet zo lang zadelmak) verhef ik mijn stem en laat hem op die manier weten dat het niet mag. Ook krijgt hij een tik want hij moet leren dat hij zijn gedrag niet op die manier moet uiten. Mijn paard bokt wel eens in de linker gallop omdat hij deze moeilijk vind (geen medische oorzaak of slecht liggend zadel of wat dan ook want)

Als ze bokt naar mij in de bak verhef ik mijn stem en roep naar haar dat ze dat niet mag doen. Ze is vrij dominant en leert op die manier dat ze niet de baas is (al zijn we hier nog mee bezig aangezien ze het nog wel eens doet..)