tica @ concours putten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missanous

Re: tica @ concours putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 16:50

Silence schreef:
jeetje, wat vat iedereen alles toch altijd verkeerd op.

Het kan ook bedoeld zijn in de richting van...als je daar aan werkt, gaat het de volgende keer vast beter.
Misschien met wat tijd er tussen. (zo bedoelde ik het dus)

En inderdaad, mijn paardje heeft dat ook en die breng ik daarom ook nog niet uit op wedstrijden.

ik vat het niet verkeerd op maar ik had al uitgelegd dat het springen gewoon erg lomp ging en dat mijn houding daardoor ook baggerslecht is
ik hoef normaal niet te werken aan mijn houding want die is eigenlijk altijd goed (behalve dan dat ik mijn benen te ver naar voor steek)
kijk eens naar de foto's in mn profiel dan zie je dat mijn houding op die springfoto's veel beter is
en mijn paardje is normaal gesproken niet vervelend dus waarzom zou ik haar dan niet uitbrengen op wedstrijd?
ik krijg zo snel mogelijk de foto's van het springen van vandaag en hoop dat je daar dan ook op zult reageren Lachen

Cameee schreef:
Ik ga ook mee met de (meeste) vorige meningen. Meer meegeven en omhoog komen! Knipoog Maar dit had je zelf dus ook wel door heb ik gelezen. Verder vind ik het een bijzonder mooi paard! Hyper!

dank je

esthertjuh_ schreef:
Super leuk !

dank je wel Lachen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:54

Heb even in je profiel gespiekt en daar is je houding idd beter, maar vind die daar ook nog niet super
Commentaar op deze rijfoto's heb ik al gegeven

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:55

Nou iedereen heeft dagje minder !
Maar ik vind het super hoor *LOL*! Even wachten op de foto's

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:14

lieke4quike schreef:
ik vind dat er nogal snel wordt gezegt dat haar hele houding verkeerd is en dat er niks goed aan is. Ik vind dat haar best netjes zit. Ze mag alleen in de verlichte zit iets meer naar voren, maar dat is al wel vaak genoeg gezegt. En trouwens, dit is B springen hoor, geen internationaal. Het hoeft allemaal nog niet perfect te gaan. Verder vind ik het een mooi paardje. Heel veel succes ermee!

Ik ben zeker met een aantal dingen die je aangeeft niet mee eens... Het is inderdaad B-springen, geen internationaal. Maar ook in het B-springen zou je houding gewoon heel juist moeten zijn. Zonder een goede verlichte zit en een goed evenwicht moet je niet aan een B-parcours starten. Die 'goede houding' is niet zomaar het leven in geroepen, die bestaat er om het paard zijn rug niet AL te veel te beslasten..

TS: je geeft aan dat je houding anders wel beter is. Eerlijk gezegd, ook op de filmpjes zie ik geen "goede" houding. Je houding is daar minder slecht dan op bovenstaande foto's, inderaad.. Maar goed is ze daar zeker ook nog niet.

Afbeelding

Afbeelding

Vergelijk de houding van deze twee foto's eens. Op de tweede foto wordt een min of meer juiste houding getoond, in mijn ogen. Wat ik zie bij die tweede foto:
- vloeiend meegaan in houding met het paard (rug van ruiter loopt min of meer evenwijdig met rug van het paard)
- voldoende ruimte geven met de hand, zonder contact te verliezen, maar ook zonder te trekken
- benen gaan een stukje achteruit, als de ruiter terug rechtkomt komen de benen ook mee vooruit

Wat ik bij jou vooral vaak zie terugkomen is een evenwichtsprobleem. Doordat je benen vooraan blijven, kom jij ook in problemen met je evenwicht.. Dat wordt iets te veel opgelost in de steun die je dan zoekt aan je teugels.
Wat ik jou zou aanraden is om een stapje terug te zetten. Laat die parcours van een meter en hoger eventjes voor wat ze zijn, en ga terug naar de basis: verlichte zit! Begin met wat lessen zonder sprongen, en rij constant in een verlichte zit... Zorg ervoor dat er iemand langst zit die je kan aangeven dat je goed zit of niet goed zit. Draf, galop, alles in verlichte zit. Door die oefening wordt je evenwicht zoiezo al beter. Neem dan rijen met balkjes mee, in een correcte verlichte zit. Dan neem je kleine sprongetjes mee... En steeds weer is je grote aandachtspunt: verlichte zit! Genoeg mee naar voren gaan, paard volgen in zijn beweging, benen meenemen naar achter, handen naar voren. Overdrijf dat in het begin gerust maar wat.. Je kan beter overdrijven dan het te weinig te doen.

Je hebt een erg goed paard! Volgens mij gaat dit echt een topper worden.. Voorwaarde daarvoor is wel dat jij heel hard op je houding gaat oefenen!

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:02

Maureenn schreef:
Heb even in je profiel gespiekt en daar is je houding idd beter, maar vind die daar ook nog niet super
Commentaar op deze rijfoto's heb ik al gegeven

ik zeg ook niet dat mijn houding daar is zoals het hoort te zijn he
maar het is een heel stuk beter als de foto's uit dit topic

Amber_ schreef:
Nou iedereen heeft dagje minder !
Maar ik vind het super hoor *LOL*! Even wachten op de foto's

dank je wel amber
en ja ff wachten op de foto's maar ben wel heel benieuwd

tantjeuh schreef:
lieke4quike schreef:
ik vind dat er nogal snel wordt gezegt dat haar hele houding verkeerd is en dat er niks goed aan is. Ik vind dat haar best netjes zit. Ze mag alleen in de verlichte zit iets meer naar voren, maar dat is al wel vaak genoeg gezegt. En trouwens, dit is B springen hoor, geen internationaal. Het hoeft allemaal nog niet perfect te gaan. Verder vind ik het een mooi paardje. Heel veel succes ermee!

Ik ben zeker met een aantal dingen die je aangeeft niet mee eens... Het is inderdaad B-springen, geen internationaal. Maar ook in het B-springen zou je houding gewoon heel juist moeten zijn. Zonder een goede verlichte zit en een goed evenwicht moet je niet aan een B-parcours starten. Die 'goede houding' is niet zomaar het leven in geroepen, die bestaat er om het paard zijn rug niet AL te veel te beslasten..

TS: je geeft aan dat je houding anders wel beter is. Eerlijk gezegd, ook op de filmpjes zie ik geen "goede" houding. Je houding is daar minder slecht dan op bovenstaande foto's, inderaad.. Maar goed is ze daar zeker ook nog niet.

Vergelijk de houding van deze twee foto's eens. Op de tweede foto wordt een min of meer juiste houding getoond, in mijn ogen. Wat ik zie bij die tweede foto:
- vloeiend meegaan in houding met het paard (rug van ruiter loopt min of meer evenwijdig met rug van het paard)
- voldoende ruimte geven met de hand, zonder contact te verliezen, maar ook zonder te trekken
- benen gaan een stukje achteruit, als de ruiter terug rechtkomt komen de benen ook mee vooruit

Wat ik bij jou vooral vaak zie terugkomen is een evenwichtsprobleem. Doordat je benen vooraan blijven, kom jij ook in problemen met je evenwicht.. Dat wordt iets te veel opgelost in de steun die je dan zoekt aan je teugels.
Wat ik jou zou aanraden is om een stapje terug te zetten. Laat die parcours van een meter en hoger eventjes voor wat ze zijn, en ga terug naar de basis: verlichte zit! Begin met wat lessen zonder sprongen, en rij constant in een verlichte zit... Zorg ervoor dat er iemand langst zit die je kan aangeven dat je goed zit of niet goed zit. Draf, galop, alles in verlichte zit. Door die oefening wordt je evenwicht zoiezo al beter. Neem dan rijen met balkjes mee, in een correcte verlichte zit. Dan neem je kleine sprongetjes mee... En steeds weer is je grote aandachtspunt: verlichte zit! Genoeg mee naar voren gaan, paard volgen in zijn beweging, benen meenemen naar achter, handen naar voren. Overdrijf dat in het begin gerust maar wat.. Je kan beter overdrijven dan het te weinig te doen.

Je hebt een erg goed paard! Volgens mij gaat dit echt een topper worden.. Voorwaarde daarvoor is wel dat jij heel hard op je houding gaat oefenen!

bedankt voor je reactie en duidelijke uitleg met de foto's erbij
je hoort mij ook absoluut niet zeggen dat mijn houding perfect is
ik weet dat er aan gesleuteld moet worden maar wat ik wel weet is dat ik normaal lang niet zo beroerd zit als op de foto's van dit topic

wat ik wel kwijt wil is dat ik niet trek in de mond van mijn paard (ik trek in ieder gaval niet hard)
mn handen mogen dan misschien nog verder naar voor maar ik trek echt absoluut niet
als ik in haar mond zou trekken tijdens het springen dan weet ik gewoon dat ze stopt
dit lijkt snel zo door het pessoabit maar als ik al licht contact heb met de mond dan gaan de ringen al wat naar achter staan en dat is het nadeel met een pessoa
en die tip van het rijden in de verlichte zit zonder te springen zal ik zeker eens gaan proberen en zal het dan met de tijd gaan opbouwen met balkjes en kleine sprongetjes