Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Stendo schreef:je verteld dat je pony net pas goed loopt, zou je hem nog niet even iets langer door rijden??? omdat je moeder nog niet zo veel ervaring heeft. ja wel manege ervaring, maar een paard dat op de maege loopt is heel anders dan een eigen paardje.
feliciaa schreef:Ik zal inderdaad eens vragen aan de eigenaar of mijn moeder een tijdje op die haflinger mag rijden, als dat niet mag ga ik het denk ik gewoon proberen door middel van het langzaam uitbouwen van het uitstappen..
In ieder geval bedankt voor jullie tips
Lotte1990 schreef:Edit: ook uit het longeertopic blijkt dat je moeder gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg is. De pony si zelfs de baas over haar en ziet haar als 'ondergschikte'. Ik zou hier eerst goed aan werken voordat je haar er laat stappen.
Citaat:Geduld is een schone zaak.

runningkawa schreef:neem haar anders voor de zekerheid eerst aan de longe.
Dan kan de pony iig niet de hele bak door vliegen als er miscommunicatie is

Lotte1990 schreef:Als je moeder geen controle heeft tijdens het longeren dan zou ik haar er niet opzetten. Laat haar eerst naast het paard maar een aantal dingen doen, zodat zij en het paard ook aan elkaar gewend kunnen raken. Je moeder zal dan ook minder moeite hebben met het ontspannen als ze er eenmaal op zit.
Waarom zou je nu haasten, wachten kan toch weinig kwaad? Beter iets langer gewacht dan nu haasten met het risico dat er iets mis gaat.
Edit: ook uit het longeertopic blijkt dat je moeder gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg is. De pony si zelfs de baas over haar en ziet haar als 'ondergschikte'. Ik zou hier eerst goed aan werken voordat je haar er laat stappen.
feliciaa schreef:Een cursus longeren of NH zou misschien wel een goed idee zijn voor mijn moeder.. Ik zal het eens aan haar voorstellen
Ik heb al een tijdje terug aan mijn moeder gevraagd of ze geen zitles kon krijgen op haar manege maar dat kreeg ze al een beetje zei ze.. Helaas ben ik het helemaal niet eens met de manier van zitten die haar instructeur haar aanleert, ze moet met haar knieën knijpen en haar onderbenen naar onderen leggen en iets van het paard af doen.. Dit maakt dus dat mijn moeder naar mijn idee gespannen zit en vooral voor mijn pony is dit niet fijn (dit kun je ook zien als mijn moeder op mijn pony zit, ze gooit dan haar hoofd een beetje achter over en zet haar rug vast). Ik probeer mijn moeder hierbij wel te helpen en leg haar vaak uit hoe ik graag wil dat ze zit maar dat heeft nog niet echt vooruitgang geboekt..
Citaat:Cursus " TRAINING PAARDEN" in Hardegarijp. Ervaar hoe u aan de hand van longeren, vrij bewegen, dressuur en mennen uw paard met zijn eigen karakteristieke eigenschappen lekker " door zijn lijf" kunt leren lopen in de manege van Ruiterhuis Bosgra. Woensdag avond 9 en 23 januari en 6 februari. NOG ENKELE PLAATSEN!
magda_90 schreef:Lotte1990 schreef:Als je moeder geen controle heeft tijdens het longeren dan zou ik haar er niet opzetten. Laat haar eerst naast het paard maar een aantal dingen doen, zodat zij en het paard ook aan elkaar gewend kunnen raken. Je moeder zal dan ook minder moeite hebben met het ontspannen als ze er eenmaal op zit.
Waarom zou je nu haasten, wachten kan toch weinig kwaad? Beter iets langer gewacht dan nu haasten met het risico dat er iets mis gaat.
Edit: ook uit het longeertopic blijkt dat je moeder gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg is. De pony si zelfs de baas over haar en ziet haar als 'ondergschikte'. Ik zou hier eerst goed aan werken voordat je haar er laat stappen.
Aan de hand werken kan goed voor beide partijen zijn. Ziranda wordt soepeler en het bevordert de band.

lindake schreef:Stendo schreef:je verteld dat je pony net pas goed loopt, zou je hem nog niet even iets langer door rijden??? omdat je moeder nog niet zo veel ervaring heeft. ja wel manege ervaring, maar een paard dat op de maege loopt is heel anders dan een eigen paardje.
Ik heb toch op redelijk wat manegepaardjes gereden die moeilijker zijn dan sommige eigenaarspaarden. Onderschat de manegepaarden dus niet. Er zijn er die heel braaf zijn maar er zijn ook veel moeilijkere paarden tussen Je moet de manegeruiter in ieder geval niet onderschatten.
Als die moeder het paard onderhoud en ze wil er op rijden dan moet ze de gelegenheid daartoe krijgen. Met de nodige begeleiding moet het zeker en vast lukken.