probleem met wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_u

Re: help me!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 10:39

ik geef het echt op gisteren had ik gereden en het ging gewoon weer zo slecht weet iemand nog tips

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:40

Warschijnlijk geef je gewoon verkeerde hulpen.
Mijn paard had dat ook,
dat weet ie gewoon niet wat ie moet doen. & jij geeft maar constant benen.
enzo,

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 10:45

emilyloveyou schreef:
Warschijnlijk geef je gewoon verkeerde hulpen.
Mijn paard had dat ook,
dat weet ie gewoon niet wat ie moet doen. & jij geeft maar constant benen.
enzo,

ik geef gewoon de goede hulpen want met de voltes openen en sluiten gaat het super goed
als ik van de hoefslag ga wijken gaat het ook super goed
maar zodra ik bij A afwend gaat die stilstaan bokken en dan rennen staat die weer stil
en zo gaat het maar door

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:21

Dat is lastig. Ik denk dat hij al weet wat er gaat gebeuren zodra jij afwendt bij A. Ik denk dat je eerst weer even je paard eraan moet laten wennen dat het afwenden bij A, niet meteen betekend dat hij moet wijken. Als je nou eens een keer gewoon met een wat langere teugel (dus als die lekker ontspannen loopt) onbewust een beetje gaat afwenden bij A, of niet eens helemaal bij A maar verder. Begin dicht langs de hoefslag en ga steeds iets verder. Hoe moet het afwenden bij A niet in verband gaan brengen met wijken, want als jij in je proef moet gaan halthouden en groeten, dan doet die dat ook.
Hij voelt het dus al aankomen en je moet dat eruit zien te krijgen. Eerst moet die rechte lijn goed gaan voor je weer verder gaat met wijken. Doe je dat niet dan loopt die helemaal vast.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:34

als je paard wegloopt over de buitenschouder is dat niet omdat hij niet op je been reageert. dan moet je hem wat meer begrenzen met je buiten teugel.

ook ben ik het eens met _linn_, je paard denkt nu waarschijnlijk dat zodra jij bij A afwendt dat hij moet gaan wijken. je kunt het het beste een beetje afwisselen wanneer je bij A afwendt de ene keer ga je bijvoorbeeld gewoon rechtuit zonder te wijken en de andere keer wijk je wel.. weer een andere keer doe je weer iets anders.. op die manier zal je paard niet elke keer denken van "oh nee, nu moet ik gaan wijken!" Tong uitsteken

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 17:34

oke dank je voor de tips

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:14

Instructie kan je het beste helpen denk ik...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:16

hij neemt je in het o'tje Knipoog. Tenminste als je zeker bent dat hij correct wijkt op de voltes enz (op de volte kunnen ze ook over de schouder weglopen om het makkelijker te maken).
Doet hij het ook als je bv eerst bij de F een halve volte halve baan maakt (of anderhalve indien nodig) en van daaruit gaat wijken over de middenlijn? Doe dat ook eens vanbij de E of de B.

maar bovenal: les!les!les!

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 07:53

kynshiri schreef:
hij neemt je in het o'tje Knipoog. Tenminste als je zeker bent dat hij correct wijkt op de voltes enz (op de volte kunnen ze ook over de schouder weglopen om het makkelijker te maken).
Doet hij het ook als je bv eerst bij de F een halve volte halve baan maakt (of anderhalve indien nodig) en van daaruit gaat wijken over de middenlijn? Doe dat ook eens vanbij de E of de B.

nee dan niet het is echt als ik bij a gaat afwenden en ook als ik bijv gewoon wil gaan afwenden doet hijj daat ook

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 08:24

love_u schreef:
kynshiri schreef:

nee dan niet het is echt als ik bij a gaat afwenden en ook als ik bijv gewoon wil gaan afwenden doet hijj daat ook

maw: altijd als je op de middenlijn komt is het prijs? Lijkt me toch iets wat hij geleerd heeft dan!

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 13:26

ik weet het niet precies

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:18

maw: altijd als je op de middenlijn komt is het prijs? Lijkt me toch iets wat hij geleerd heeft dan![/quote]

maar deze eigenaren hebben dat hem niet geleerd maar het is gewoon al 2 maanden bezig maar pas had ik ook wedstrijd ( toen nog B) maar toen deed hij afwenden bij a super goed en was ik ook 1e met 219 punten Bloos

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:48

Ik denk dat je verzorgpony misschien gewoon niet zo goed snapt wat er van hem verwacht word. En hij dus maar gaat bokken.
Waarschijnlijk wil jij nu iets te snel, de pony laten wijken zoals dat op een (Manege) pony al gaat.
Als ik hier duidelijk, dat je het de pony nog wat moet leren. Knipoog

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:19

love_u schreef:
maar deze eigenaren hebben dat hem niet geleerd maar het is gewoon al 2 maanden bezig maar pas had ik ook wedstrijd ( toen nog B) maar toen deed hij afwenden bij a super goed en was ik ook 1e met 219 punten Bloos

*zucht* niet bewust geleerd natuurlijk Koe Je zou maar een oen zijn als je dat doet...
Foutje in de training geslopen en nu kan hij een trucje... Paarden kunnen geweldig vindingrijk zijn hoor en als je ze niet van in het begin hebt gecorrigeerd zit je met aangeleerd gedrag voor je er erg in hebt... (ik heb der hier zo een die spaanse pas zooo geweldig vind dat ze hem te 'pas en te onpas' bovenhaalde Vork als je daar niet meteen aan werkt heb je dus een probleem...)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:16

je begint toch niet direct met wijken?

eerst moet het paard leren dat eenzijdige hulp (aan 1 kant drijven) opzij betekent. een paard zal nl. altijd eerst harder willen gaan lopen, waardoor het wijken juist moeilijker wordtje gaat remmen en dit alles resulteert in spanning.

probeer het volgende eens samen met iemand er naast.
- ga vd hoefslag stil staan
- doe bv je linkerbeen naar achter en zeg "om"
- het paard moet nu met achterhand naar rechts stappen, 1 stapje is voldoende, direct been weer op plek en belonen (paard mag nu ook niet verder omstappen)
- induen geen reactie kan de helper een klein tikje met zweep op billen geven nadat jij om gezegd hebt.

1e aanwijzing is dus been naar achter, als hij niet luistert waarschuwing met "om"daarna dwingende waarschuwing met tikje.

dit kun je ook gewoon oefenen met poetsen. bij het omduwen het commando "om" zeggen.

als dit goed gaat dan stilzetten, klein wegstappen en zelde herhalen als hiervoor omschreven.
als dat goed gaat op volte oefenen in stap en draf.

als mijn instructrice de oom. zou mk zoals door jou omschreven zou ik gejk op zoek gaan naar iemand anders

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:17

mee eens

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 01:23

Wijk eens van de hoefslag af in plaats vanaf de A. En je MOET trouwens niet starten hoor Clown Als hij echt een probleem heeft, is het ook een idee om hem even na te laten kijken.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:13

PattyOosten schreef:
Wijk eens van de hoefslag af in plaats vanaf de A. En je MOET trouwens niet starten hoor Clown Als hij echt een probleem heeft, is het ook een idee om hem even na te laten kijken.

wijken van de hoefslag kan die ook super
maar hiij is al nagekeken en mankeert niks

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 14:46

heeft er iemand nog tips
want ik ga vandaag weer oefenen

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:27

niemand meer??

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:24

leg dit probleem toch gewoon voor aan een lesgever. Het is duidelijk dat het zo niet opgelost raakt...We kunnen hier allemaal wel tips geven, maar tenslotte kan niemand van ons zien wat er precies gebeurt... Bovendien is het ook niet zo dat er iets als instant-trainingspoeder ofzo bestaat dat je maar onder zijn eten moet mengen en hupsekee, probleem opgelost...

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:26

hier kan een slotje op