partout @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siria

Re: partout @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:31

Zo rijd u elk paard in de krul.
een cursus door Fenna van Berkel

Er zijn verschillende wegen naar Rome, maar er is er een het eenvoudigst en het snelst. Zo ook bij het mooi rijden van een paard. Deze cursus is bied u hierbij een helpende hand. Door duidelijke uitleg proberen wij er voor te zorgen dat u zelfs het stugste manegepaard met zijn nek in een boog en zijn neus naar de grond kan laten lopen. Ons statement in deze cursus is dus ook: Het plaatje gaat voor alles.

Hoe ziet dit plaatje eruit?
Stelt u zich voor een strak gespannen ellastiekje. Er hoeft maar iets te gebeuren en het elestiekje staat op knappen en knapt ook werkelijk, projecteer dit beeld over op uw paard. Juist, u ziet een paard dat dribbeld en mijn zijn hoofd op zijn borst loopt. Dat is het prachtige plaatje: een de teugel wordt dit door sommige genoemd. Ik noem dit liever in de krul, maar de naam doet er niet toe, want dit is hoe het ideaalbeeld van de ruiter/amazone eruit ziet. Dit is waar wij met deze cursus naartoe werken. Het belangrijkste punt in dit beeld is de houding van zijn hoofd, deze moet namelijk naar de grond wijzen. Hierdoor raakt vaak de kaak gespannen, de nek gespannen en de rest van het paard ook gespannen. Zijn voeten worden opgetild aan de voorkant en er wordt gedribbeld. De nek zal netjes in de krul zijn en u zult versteld staan wat een aanzien u opeens aan kan meten. U rijd u paard in de krul, hoera.

Hoe gaan wij te werk
Bij het in de krul rijden van het paard moet men op twee dingen letten. Het gebruik van de handen en het gebruik van de benen. Als uw paard niet genoeg doorloopt geef het een schop met beide benen. Deze schop werkt het beste als u sporen aan zou hebben, maar ook zonder werkt het vaak prima. Til uw hakken iets op voor een sterker effect. U merkt dat u paard door deze schop harder loopt, maar dat is niet de bedoeling! U wilt u paard in het boogje van de nek en niet in deze ruime passen. Wat u hiervoor doet is uw armen strekken. Houdt uw handen uit elkaar. De armen wijzen naar beneden alsof u iets van u af wilt duwen, wat heel graag naar u toe wilt. Als dit klopt komen uw handen ongeveer terecht bij uw knieën, eventueel iets hoger op uw bovenbenen. De eerste reactie van uw paard zal zijn zijn neus in de lucht te steken, dit komt doordat een paard tegendruk wil geven op de plotselinge druk die u geeft. Bestraf dit door een extra schop en een rukje aan de teugel. Eventueel past u een bestraffend: Eh eh, toe. U zult merken dat uw paard zijn hoofd naar beneden doet, neem uw teugels iets korter en houd uw handen iets meer richting uw kruis, wel uit elkaar. Het plaatje is af.
Als uw paard opnieuw zich weet te ontfrutselen uit uw ideaalbeeld begin dan weer met het geven van de schop en breng uw handen in de eerste positie. Maar ! Geef geen extra teugel, het paard zou hierdoor loperig kunnen worden. Bij een bok een tik met de zweep geven en zorgen dat hij harder doorloopt in de positie. Bij teveel omhoog komen met het hoofd eventueel nog een ruk aan de teugels. Controle van het paard is minstens even belangrijk als het in de krul lopen.

Wat u nu bereikt heeft.
Als het goed is loopt uw paard na het opvolgen van onze aanwijzingen zoals wij schetsen onder het kopje: Hoe ziet dit plaatje eruit. Wat u bereikt is dus dat uw paard loopt zoals u wilt: met zijn hals in een boogje en zijn hoofd op de loodlijn.
Uw paard zal na deze behandeling zijn voetjes optillen en erg gespannen zijn. Zeker in de gallop zal hij wel eens afkunnen gaan. Deze gespannenheid komt door de druk die u uitoefend en die niet weg kan vloeien. Pure controle is daarom belangrijk en straffen voor een bok of wegschieten noodzakelijk. Dit ook voor uw reputatie, want dat een paard weg schiet of bokt hoort niet bij u 'aan de teugelrijdende' amazone en is dus ook de schuld van het paard.
Deze gespannenheid heeft niet alleen nadelen, want het ziet er hartstikke spannend uit en wanneer dit paard door deze gespannenheid als moeilijk bestempeld wordt krijgt u weer bonuspunten. Zo stijgt u op het goede ruiters lijstje.

Veel gestelde vragen.
stel ik moet een overgang rijden, hoe behoud ik het plaatje?
Dit is heel lastig, want bij een overgang moet u iets toestaan met uw hand. Om dit helemaal goed te doen moet u eerst extra drijven, het paard zal zijn benen hoger optillen. Houd uw handen wat lager, in de positie bij uw knieën: uw paard zal zijn hoofd iets meer richting zijn borst moeten bewegen, geef bij verzet een rukje aan de teugel. Zorg dat hij niet terugvalt, dus herhaal de schop. U kunt vanuit deze positie iets toestaan met uw hand doe dit door uw handen naar voor te brengen, valt uw paard erg snel uit het plaatje. Breng ze niet alleen naar voren, maar ook iets naar buiten. Zo blijven uw teugels strak. Wanneer het paard niet aandraaft, maar gebruik probeerd te maken van de ruimte door deze beweging: schop! Als het goed gaat draaft uw paard aan. Breng uw handen weer terug in de oude positie. Als het harder moet drijf aan, geef eventueel een tik met de zweep.
Een overgang naar gallop: hier geld het zelfde. Een overgang naar een lagere gang. Ga iets meer aan de teugel hangen. U zult merken dat uw paard terug komt.

Mijn paard bokt alleen maar, hoe voorkom ik dit?
Uw paard is vals en niet geschikt voor het aan de teugel rijden. Er zijn meerdere opties: Gebruik een hulpteugel, mits goed afgesteld zal dit helpen of koop een ander paard dat wel in de krul loopt.

Ik krijg op wedstrijden altijd een vier voor mijn handhouding en houding, hoe verbeter ik die zonder dat dit ten koste gaat van het plaatje?
Oefen het achter over zitten, dit scheelt al veel. Eventueel kunt u wanneer de cursus u beter af gaat, kijken of u uw handen hoger kunt houden. Let op! Als u dit probeert handen verder uit elkaar doen, dit wil wel werken.

Ik krijg blaren op mijn handen, doe ik iets fout?
Welnee, uw handen zijn dit nog niet gewend. Plak een plijster en rijdt voort. U moet wat over hebben voor de sport.

Meer vragen? Stel gerust....

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:32

wel tof dat je hier foto's durft neer te zetten dat zou ik zelf niet zo gauw durven/doen

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:49

Citaat:

Ik krijg blaren op mijn handen, doe ik iets fout?
Welnee, uw handen zijn dit nog niet gewend. Plak een plijster en rijdt voort. U moet wat over hebben voor de sport.
Citaat:

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL

(Pleister is alleen met een korte IJ)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:11

Yvonnelind schreef:
Je hoeft zowieso de B niet uit te rijden als je meteen L1 mag starten, maar dat mag ze niet want ze heeft zelf nog geen winstpunt in het L1 met die andere. Zodra ze die wel heeft, dan kan ze ook met dit paard meteen overstappen naar het L1 zonder dat ze de 10 punten vol hoeft te rijden. Lachen
En van dat geld; het is eerder zonde als je dit paard niet B start zolang het nog mag; ik denk juist dat je veel (prijzen)geld kan verdienen Haha! Haha! !!

Nah, dan kan ze mooi wat in de B starten.. L1 worden met die andere en dan overstappen als het prijzengeld binnen is! haha..

Tjeez wat een vreemd en vooral lang commentaar van die ene Siria.. aan dat soor lappen tekst begin ik niet eens.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:13

Elan_GV schreef:
Tjeez wat een vreemd en vooral lang commentaar van die ene Siria.. aan dat soor lappen tekst begin ik niet eens.

Is toch grappig die tekst, alleen snap ik niet waarom dat hier geplaatst wordt?

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:38

xxmiszlizzxx schreef:
weer super mooie foto`s.
alleen met wat voor sporen rijd je, als ik vragen mag..

dank je wel
en ik rijd met wielsporen (grove)
deze wissel ik soms af met stompe sporen hoezo vraag je dat? Lachen

pennylivurd schreef:
dank je wel Haha!
laat dat je achter paardje maar weg haha
hij is best groot Tong uitsteken
en ja ik moet idd mijn hakken meer uitdrukken maar moet zeggen dat ik het wel eens erger heb gehad Clown
en ja idd nu je het zegt..........mijn handen op foto 1 en 2 Verward

maar verder zit het egt super uit vind het goed dat je het nu zelf ook zie Tong uitsteken! kan je er tenminste een beetje om denken;)
groetjes maud

dank je wel Haha!

Umpiedumpie schreef:
Hoi!

Je hebt wel een strenge binnenhand hoor!

Verders leuk paardje

dank je wel
en zal wat meer op mn binnenhand letten Lachen

Siria schreef:
wel tof dat je hier foto's durft neer te zetten dat zou ik zelf niet zo gauw durven/doen

waarom niet
en waarom zou ik geen foto's plaatsen
en waar slaat die tekst precies op?

Elan_GV schreef:
Yvonnelind schreef:
Je hoeft zowieso de B niet uit te rijden als je meteen L1 mag starten, maar dat mag ze niet want ze heeft zelf nog geen winstpunt in het L1 met die andere. Zodra ze die wel heeft, dan kan ze ook met dit paard meteen overstappen naar het L1 zonder dat ze de 10 punten vol hoeft te rijden. Lachen
En van dat geld; het is eerder zonde als je dit paard niet B start zolang het nog mag; ik denk juist dat je veel (prijzen)geld kan verdienen Haha! Haha! !!

Nah, dan kan ze mooi wat in de B starten.. L1 worden met die andere en dan overstappen als het prijzengeld binnen is! haha..

haha
denk dat ik gewoon netjes de B uit rijd hoor Lachen

en ja dat lange commentaar heb ik niet eens gelezen
ja een klein stukje maar is alleen maar slap gel*l

Umpiedumpie schreef:
Elan_GV schreef:

Is toch grappig die tekst, alleen snap ik niet waarom dat hier geplaatst wordt?

ik snap ook niet waarom dat hier geplaatst word maar ja

nog meer mensen die iets willen zeggen? Haha!

Steph74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:54

Ge-wel-di-ge tekst van Siria. Zo rijdt (helaas) het gros van de ruiters en amazones; het jammere is alleen, dat juist die mensen zich natuurlijk helemaál niet aangesproken voelen met deze tekst.....zie de reacties hierboven. Het wordt niet begrepen of mensen nemen de moeite niet eens om te lezen. Maar van mij: Petje af, siria! Eén van de weinigen die het werkelijk lijkt te begrijpen........

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 16:41

Steph74 schreef:
Ge-wel-di-ge tekst van Siria. Zo rijdt (helaas) het gros van de ruiters en amazones; het jammere is alleen, dat juist die mensen zich natuurlijk helemaál niet aangesproken voelen met deze tekst.....zie de reacties hierboven. Het wordt niet begrepen of mensen nemen de moeite niet eens om te lezen. Maar van mij: Petje af, siria! Eén van de weinigen die het werkelijk lijkt te begrijpen........

ik voel me niet aangesproken door zo'n tekst maar ik snap gewoon niet waarom dat geplaatst word
er zit totaal geen toelichting bij waarom het neer gezet is en dat vind ik een beetje jammer

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:53

Wat een mooi paard, zeg! Kwijl En idd dat dekje staat geweldig! Haha!

Verder vind ik dat je wel een sterke binnenhand hebt (ik denk dat hier die tekst ook op slaat Clown ) en soms mag je je hakken wat meer uit drukken, misschien lijkt dit door de moment opnames.. Knipoog

Maar verder veel succes met je debuut!

JUSTXME1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:10

ziet er lekker ontspannen uit Pling
en wat een prachtig paard... Cool

X skrolan Party!!

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 21:16

Dirkje_ schreef:
Wat een mooi paard, zeg! Kwijl En idd dat dekje staat geweldig! Haha!

Verder vind ik dat je wel een sterke binnenhand hebt (ik denk dat hier die tekst ook op slaat Clown ) en soms mag je je hakken wat meer uit drukken, misschien lijkt dit door de moment opnames.. Knipoog

Maar verder veel succes met je debuut!

dank je wel
en ja het dekje staat hem idd erg goed Haha!
zal eraan denken om mijn hakken meer uit te drukken en iets minder met mn binnenhand te doen

skrolan schreef:
ziet er lekker ontspannen uit Pling
en wat een prachtig paard... Cool

X skrolan Party!!

dank je wel Haha!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:03

Weten we trouwens al waarom de peesbeschermers er af moesten, ik heb de desbetreffende nog een pb gestuurd.. geen reactie

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:05

Elan_GV schreef:
Weten we trouwens al waarom de peesbeschermers er af moesten, ik heb de desbetreffende nog een pb gestuurd.. geen reactie

ik weet het nog stees niet
ik zou ook heel graag willen weten waarom diegene schreef dat ik beter de peesbeschermers af kon doen
dus mocht je alsnog antwoord krijgen dan hoor ik dat uiteraard ook graag

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:16

Steph74 schreef:

Sorry hoor, wat mij betreft weer een 'beste stuurlui' reactie. Opbouwende kritiek is leuk, maar zulke flauwe racties; daar heeft niemand wat aan en je krijgt er alleen maar een nare sfeer van. Vertel dan maar eens netjes en opbouwend (lees: respectvol) hoe het wel moet (en dan geen citaten, maar even vanuit je eigen ongetwijfeld brede kennis...).
Laatst bijgewerkt door Lante op 14-01-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:21

Leuk paard,als ik een kleine tip mag geven,probeer hem in de wendingen iets meer om je binnenbeen heen te buigen.Ik weet niet in hoeverre je dat al doet hoor,foto's zijn maar momentopname's.Je zit er mooi op,sucses met starten!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:25

Siria schreef:

Kan ik me voorstellen. Sommige mensen hebben geen idee hoe ze op een opbouwende manier kritiek kunnen geven en dan durven ze zelf inderdaad nog niks te laten zien hier ook! Haha!

Komt gewoon niet zo leuk over... TS heeft er meer aan als je aangeeft wat beter zou kunnen i.p.v. zo'n flauwe tekst te plaatsen in haar topic met foto's van het paard waar ze trots op is, denk je niet? Knipoog

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:32

Wat een pláátje van een paard!! Echt prachtig en ziet er onder jou heel tevreden uit!
Heel veel plezier en succes samen!
Natascha

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:38

@steph74 en siria.
Aardige tekst hoor, maar ik zie op de foto's een paard dat weliswaar hier en daar eens te diep loopt, maar zeker wel een ontspannen beeld laat zien, dus ik begrijp niet zo goed waarom je die tekst hierbij plaatst. De amazone gaat ook nog eens met geduld te werk door rustig in de B te beginnen.
Natascha

Steph74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:33

Nou vooruit, tegen beter weten in een paar hints: tong uit de mond (paard!), paniekoog, teugels zo strak gespannen dat daar minstens 50 kilo aan hangt, kin op de borst (paard!)sporen met wiel constant dwars in de buik........het is maar wat je een ontspannen beeld vindt. Maar het verbaast me niet dat de meesten dit in het geheel niet zien, hoor. Dit gebeurt namelijk dagelijks, overal, met vele, vele paarden....... Frusty

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:44

is dit toevallig partout la vie?

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:47

Leuk. Alleen als je terug kijkt zul je zien dat je steeds zit te prikken..

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:52

uhh ja..
mooi paard, maar zoals hierboven al gemeld houd je hem wel erg strak in de krul.. probeer je armen wat meer te ontspannen en een iets losser teugeltje lijkt me ook niet verkeerd...

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:03

Steph74 schreef:
Nou vooruit, tegen beter weten in een paar hints: tong uit de mond (paard!), paniekoog, teugels zo strak gespannen dat daar minstens 50 kilo aan hangt, kin op de borst (paard!)sporen met wiel constant dwars in de buik........het is maar wat je een ontspannen beeld vindt. Maar het verbaast me niet dat de meesten dit in het geheel niet zien, hoor. Dit gebeurt namelijk dagelijks, overal, met vele, vele paarden....... Frusty

Tong en paniekoog? Nou die moet jij dan denken te zien op de galopfoto. Daar moet je dan toch even op inzoomen. Je ziet geen tong, maar het bruin van zijn onderlip. ik zie ook na inzoomen geen paniekoog.
Natuurlijk, aan ieders rijden valt altijd te verbeteren. Aan het hare, het mijne en het jouwe vast en zeker ook. Maar ik vind dat je hier hevig overdrijft. Lijkt of mensen het op zo'n forum leuk vinden een ander de grond in te stampen. Kleine hint op didactisch gebied. Als je commentaar hebt en voldoende kennis om je dat te kunnen permitteren, vertel mens of dier dan wat je vind dat hij/zij wél moet doen. De aandacht vernietigend richten op wat iemand fout doet is voor beiden tijdverspilling.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:05

StableEnable schreef:
Steph74 schreef:

Tong en paniekoog? Nou die moet jij dan denken te zien op de galopfoto. Daar moet je dan toch even op inzoomen. Je ziet geen tong, maar het bruin van zijn onderlip. ik zie ook na inzoomen geen paniekoog.
Natuurlijk, aan ieders rijden valt altijd te verbeteren. Aan het hare, het mijne en het jouwe vast en zeker ook. Maar ik vind dat je hier hevig overdrijft. Lijkt of mensen het op zo'n forum leuk vinden een ander de grond in te stampen. Kleine hint op didactisch gebied. Als je commentaar hebt en voldoende kennis om je dat te kunnen permitteren, vertel mens of dier dan wat je vind dat hij/zij wél moet doen. De aandacht vernietigend richten op wat iemand fout doet is voor beiden tijdverspilling.

Precies Lachen

Er worden idd een beetje vage reacties geplaatst

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:22

Ik vind het echt grappig dat hier nog steeds mensen argeloos commentaar over in de krul rijden zonder eerst die doppen voor hun ogen weg te doen.

Dit heb ik tegen die mensen te zeggen: ga eens wat minder tijd besteden anderen af te katten met onnozele reacties en in plaats daarvan ga eens lekker leren over nageeflijke paarden.
Als jullie dat hebben gedaan kom dan terug en zie! Dit paard loopt diep, dat is waar maar er bestaat geen twijfel over het feit dat dit paard wel degelijk nageeflijk is, ik zie een geconcentreerde blik, nergens paniekogen of een tong zoals iemand meende op te merken. (je pc heeft een zoomfunctie ---> gebruiken!!)

Dit paard loopt met een actieve achterhand (voetstappen van de achterhand komen in of verder dan de stappen van de voorhand) het paard heeft een ontspannen bovenlijn en staat voor diegenen die het nog niet wisten hoger ingesteld op bepaalde foto's.

Het feit dat de ruiter met wielsporen rijdt en daarbij veelvuldig het commentaar hakken omlaag krijgt: wielsporen horen gerold te worden!! Ze doet dus het juiste, wielen zijn goed gebruikt zelfs vriendelijker als de door vele ruiters gebruikte knopsporen.

Deze combinatie start in de B , het paard zowel als de ruiter hebben hoger niveau, maar het duurt toch een tijdje voor men op elkaar is ingespeeld! Waarom houdt niemand hier rekening mee, oogkleppen op en met verwijten gooien, jammer want als je met een open blik kijkt zie je dat dit een potentiele combinatie is, nog niet alles eraan is perfect maar de TS staat zoals jullie mischien kunnen lezen (al zou dit me verbazen) open voor commentaar!
Ik hoop dat bij deze dit topic van een trotse amazone die haar paard laat zien voor de rest onbevuild kan blijven van verdere ongenuanceerde, ondoordachte reacties!

Ik denk dat je aandachtspuntjes verder al genoemd zijn door meerdere mensen, iig veel succes de 20e!!