Hoe oud moet een paard zijn om ingereden te worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke leeftijd hebben jullie je paard ingereden?

2 jaar
Geen stemmen
2 1/2 jaar
12 (5%)
3 jaar
45 (21%)
3 1/2 jaar
77 (36%)
4 jaar
46 (21%)
4 1/2 jaar
14 (6%)
5 jaar
12 (5%)
5 1/2 jaar
1 (0%)
6 jaar
2 (0%)
6 1/2 jaar
1 (0%)
7 jaar
Geen stemmen
7 1/2 jaar
1 (0%)
8 jaar
Geen stemmen
ouder dan 8 jaar
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 211

Twiggy2008

Re: Hoe oud moet een paard zijn om ingereden te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:10

Bij elk paard is het anders, maar ik ben er niet voor om voor het 3de jaar al op een paard te gaan zitten/rijden.

Op mijn eigen paard ben ik met 3,5 jaar gaan zitten en we doen nog steeds lekker rustig aan (hij is bijna 4). Hij groeit nog even door en waarom zou ik nu al fanatiek gaan rijden? We vinden zoveel andere dingen ook leuk om te doen en ik heb alle tijd van de wereld. Hij doet het er super op, is dol op 'werken', maar je merkt ook dat zo'n dier nog niet alle concentratie van de wereld heeft. Daarbij kijk ik dus ten alle tijde naar wat mijn paard aangeeft. Zijn fysieke en mentale gezondheid vind ik belangrijker dan mijn eigen pleziertjes of de doelstellingen van bepaalde instanties. Tong uitsteken

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:15

Zie dat ik bij de slechts vier procent ( No Cheer ) hoor die heeft gewacht tot 4,5 jaar..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:18

Joy, bij een IJslander zou ik dan toch weer tot de bekende 5 jaar wachten, hoor..... Knipoog

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:19

Ligt eraan, mijn haflinger is nu iets ouder dan 2,5 (ze is van juni) en ik denk dat ik haar rond september/oktober wegbreng om ingereden te worden. Ligt er maar net aan hoe madam gaat uitgroeien de komende maanden en anders verschuiven we het naar ergens volgend jaar.
Mocht het dit jaar wel gaan en ik haar weer terugkrijg na het inrijden dan doen we weer even een aantal maanden lekker niks zodat ze lekker kan bijkomen dus we doen alles rustig aan.

*edit* eer we echt serieus aan de slag gaan is ze denk wel 4 tot 4,5 zo niet 5 Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:21

Nadya schreef:
Joy, bij een IJslander zou ik dan toch weer tot de bekende 5 jaar wachten, hoor..... Knipoog

Waarom bij een IJslander wel en bij een ander ras niet? Want dat de lichamelijke ontwikkeling is echt niet anders...

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:22

Bij mijn ijslander ben ik met 4 begonnen met longeren en wandelen enzovoort. 4,5 zadel en hoofdstel en gaan met die banaan. kilometers maken. dit hebbe we 2 maanden gedaan en toen tot de 5 lekker de weide op. Hij word nu alweer 7 en we zijn met 5,5 serieus aan het werk gegaan

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:23

Waratje: Ijslanders staan erom bekend dat ze later volwassen zijn en daardoor later ingereden worden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:26

Skotti schreef:
Waratje: Ijslanders staan erom bekend dat ze later volwassen zijn en daardoor later ingereden worden

Stierenpoep, alle paarden zouden later moeten worden ingereden, dat is beter voor ze. Dat alleen dat eigenwijze IJslanderstamboek dat ook promoot is alleen maar jammer. IJslanders zijn niks later volwassen dan wpn-ers, welshes, belgen of shetlanders, alleen zijn die rassen veel later volwassen dan de eigenaren denken. Verdrietig

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:28

Vnadaar dat rijden op een ijs van in de 30 geen uitzondering is....

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:31

Ligt heel erg aan het paard zelf denk ik.. Ik zou denk ik rond een jaar of 4 beginnen Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:35

Mijn mening is dat je dat niet globaal kunt zeggen maar dat je per paard moet kijken hoever hij is zowel mentaal als lichamelijk!
Mijn KWPN merrie was met 4½ nog steeds een baby wat karakter betreft maar had toen het lichaam van een reus. Wij zijn toen dus pas begonnen omdat het wel zo fijn werkt om ook het koppie er bij te kunnen houden. Maar nogmaals dat is in mijn ogen per paard verschillend!

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:44

je moet ook kijken wanneer een paard er klaar voor is.

wij hadden een op 4 maar die heeft daarna bijna 2 jaar stil gestaan en met 5,5-6 serieus opgepakt.

de andere waren 4,5 en 5. het ene paard had een veulen dus die kon niet eerder maar wij doen het eigenlijk niet voor 4 jaar. onze paarden zijn bijna allemaal laat volwassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:55

Ik heb geen stem gegeven, er is niet 1 leeftijd te noemen. Het verschilt per paard. En vergeet niet dat ook per ruiter er een verschil is in interpretatie van de term inrijden.

Mijn ruin is nu bijna 3, begin maart wordt hij 3. Ik vind hem nog te puppy en te kleine hoefjes hebben om hem echt al aan het werk te zetten. Momenteel doe ik af en toe wat longeer of dubbele lijnen werk met hem, zo kan hij alvast wat spieren opbouwen zodat als we gaan beginnen met een ruiter op zijn rug, hij dat al makkelijker kan dragen. Hoe en wanneer ik verder wat ga doen, weet ik nog niet, hangt helemaal van hem af.
Misschien zit ik er wel een keertje op in maart, misschien ook niet. Misschien doen we al een drafje onder t zadel in september, misschien ook niet. We zien het wel. Áls ik in maart al op m zit, zal t minstens nog een half jaar 2x per week 10 minuten, hooguit een kwartiertje zijn, niet meer. Of heel misschien eens een stapritje van 20 minuten, meer niet.

Ik kijk goed naar mijn paard en hoe hij zich ontwikkeld. Als blijkt dat ie meer tijd nodig heeft, dan krijgt hij dat! PAs als ie 5 is, zullen we echt wat actiever gaan trainen, tot die tijd is het evenwicht vinden, spieren kweken, ontspannen etc. En vooral geen overkill, maar gewoon 2x per week is meer dan zat!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:03

Skotti schreef:
Vnadaar dat rijden op een ijs van in de 30 geen uitzondering is....

Dat bedoel ik dus.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:22

Onafhankelijk van het ras of type paard verloopt het groei en ontwikkelingsproces van het paard hetzelfde. Als er over een tijdsperiode van de eerste 6 jaar verschillen zijn, dan is dat voor dezelfde ontwikkeling van het paard maximaal 6 maanden. M.a.w. in het gebied 5,5 jaar - 6,5 jaar vang je dezelfde ontwikkeling van het paard.

De uitspraak dat er naar het paard gekeken wordt om te zien hoe ver het paard ontwikkeld is om te kijken of een paard ingereden kan worden, is gebaseerd op onzin of drijfzand. Je kan dat niet beoordelen en wat je beoordeelt, is meestal gebaseerd op drijfveren en motieven van de eigenaar of ruiter.

Het is nauwelijks het belang van het paard dat meespeelt. 4-6 jaar wachten met een paard om er wat serieus mee te gaan doen, is een vrij kostbare aangelegenheid en als je wacht weet je niet of je na die periode een geschikt en gezond paard zal hebben. De motieven om te vroeg te beginnen met inrijden komen, zijn verklaarbaar en begrijpelijk. Er is een zorg bedrijfstak rondom het verschijnsel paard, dus als er wat fout gaat of mis is, dan kan daar een beroep op worden gedaan.

Als je voor de periode van inrijden een paard voorbereidt met longeren, dan kan bij longeren ook bij een paard veel schade ontstaan, zonder dat dat direct opvalt. De belasting veroorzaakt door longeren op bepaalde lichaamsdelen kan erg groot zijn. In de huidige tijd en economie zullen er maar weinig mensen zijn die echt 4 jaar of langer wachten. We willen zo snel mogelijk weten, wat voor vlees we in de kuip hebben. Soms is dat helaas letterlijk.

xLiesJje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:16

ik heb 4 jaar gedaan

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:52

Ik vind dat je dit niet echt in een getal kan uit brengen, zonder te weten om welk ras het gaat en te zien hoe het met het paard gaat qua ontwikkeling. Knipoog
Als ik dan toch een getal kies, kies ik voor 3,5 / 4 jaar.
Op drie jarige leeftijd beginnen met longeren ed, vanaf 3,5/4 langzaam beginnen met inrijden. Lachen

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:21

ik ben laatst bij een springfokkerij geweest om te kijken naar een 2,5 jarige, en toen bleek: er werd mee gesprongen, nu hebben wij hem gekocht en gaan we met 3,5/4 jaar in rijden, dan kan hij nu nog even groeien, de mensen vroegen ook nog: wil je er even op??? ik zei: nee.. en toen zeiden mn ouders: breng hem maar naar de trailer Vork gelukkig!! want het was gewoon zielig Huilen hij stond met weinig kracht op zn benen met rijden, en dan ook nog met sporen op zo'n schatje!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:27

kimhaflinger schreef:
ik ben laatst bij een springfokkerij geweest om te kijken naar een 2,5 jarige, en toen bleek: er werd mee gesprongen, nu hebben wij hem gekocht en gaan we met 3,5/4 jaar in rijden, dan kan hij nu nog even groeien, de mensen vroegen ook nog: wil je er even op??? ik zei: nee.. en toen zeiden mn ouders: breng hem maar naar de trailer Vork gelukkig!! want het was gewoon zielig Huilen hij stond met weinig kracht op zn benen met rijden, en dan ook nog met sporen op zo'n schatje!!!

Super voor dit paard dat hij nu de tijd krijgt om uit te groeien. Ik hoop dat hij kan herstellen van de te vroege belasting.

Helaas is het wel zo dat de fokkerij in kwestie gewoon zo door zal gaan als ze hun paarden met deze behandeling zo makkelijk verkocht krijgen. Er is kennelijk vraag naar en zij kunnen de kosten laag houden op deze manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:29

kimhaflinger schreef:

Wat een vreselijk verhaal, zeg Verdrietig . En wat fijn dat dit beestje bij jullie terecht is gekomen Lachen . Rijden/springen met een 2,5 jarige, zijn die mensen nou helemaal gestoord???? Gestoord Gestoord Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:32

3 op zijn vroegst
Dat heb ik dan ook gestemd.
Dat wil niet zeggen dat je dan maar elk paard zadelmak moet maken.
Dat wil ook niet zeggen dat je hem dan maar door moet gaan rijden en nooit tussendoor meer stil kunt zetten Lachen
Want dat vind ik allemaal verschillend per paard Lachen

Moef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:13

Ligt echt aan het type paard vind ik (is hij groot, lang, kort, klein, etc) en dan denk ik meer aan 3,5 a 4 jaar.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:19

3,5 á 4 jaar Ja

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:55

bij mijn verzorgpony zijn we met de 3 jaar gaan beleren duss zadeltje der op n hoofdstelletje in eerst met lere bitje gerede paar maanden n lekker rustig aan gedaan het sturen leren en n beetje de hulpen van draf naar stap n van stap naar draf n de heletijd gewoon niet langer dan een half uurtje in het begin en zoow heel rustig opgebouwd enn nu is ze bijna 5 en vinden we dat ze klaar is voor de wat zwaardere trainingen maar wij rijden gewoon lekker recreatief in het boss duss s lekker ontspannen n lekker relaxt mag ze met een paar andere paardjes mee naar buiten enn langeafstanden gaan maken ik vind dat je een paard vanaf de 3 mag beginnen met beleren (zadel der op en hoofdstelletje in ) n langzaam aan laten wennen aan gewicht het inrijden opzich lijkt mij niet zo erg eerder het daarna te snel opvoeren van de training omdat het paard dan veelste zwaar wordt belast terwijl hij nog midde in zijn groei zitt 3enhalf is dus mijn mening om er egt op te gaan zitten

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:40

Ik ga voor beleren met ruim 3 jaar, de basis leren in de zomermaanden en dan lekker nog een half jaar de wei op (of anderzins op rust). Dan pak je ze fris en sterk genoeg weer op tegen de tijd dat het paard bijna 4 is.
Maar zéker niet met 2,5 zoals hierboven al eens genoemd werd. Ja, wandelen, poetsen en een beetje spelen maar echt geen longeren, zadels erop of andere onzin.