Debbie aan het oefenen met mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeel_

Re: Debbie aan het oefenen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:17

ziet er echt supper lief uit(L)
en idd gewoon rustig beginnen:D
als je er gelijk een karretje achter doet heeft ook niet veel zin

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:20

bedankt

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:27

Ben zelf ook eerst aan het oefenen gegaan met dubele lijn, (na het longeren) de commando's e.d. Daarna het hoofdstel met kleppen opgedaan en het verder tuig. en uiteindelijk voor de wagen.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:28

aangezien dit iets van de 2e keer was hebben we gewoon langs het hek gestuurd dan leerd ze het ook al het ging echt supper goed

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:51

Ik zie geen stang. Volgens mij hangt er een ongebroken trens in.

Waarom oefenen jullie zonder zweep? De zweep is een heel belangrijk onderdeel om je hulpen te geven, zonder zweep kan je niet mennen.

Ziet er verder wel rustig uit.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:05

Dennis schreef:

Waarom oefenen jullie zonder zweep? De zweep is een heel belangrijk onderdeel om je hulpen te geven, zonder zweep kan je niet mennen.

nou met zweep word ze erg gespannen dus we willen het gewoon opbouwen
eerst zonder zweep en dan gewoon rustig veder gaan met zweep aangezien die bang is voor de zweep
daar zijn we al mee bezig

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:21

Dennis schreef:

zweep is niet altijd nodig hoor Knipoog voor gewoon zo even voor de lol, is het niet nodig wel?

Zo deden wij het ook altijd Lachen alleen deden we het toen met longeertouw xD die eraan vast maken. Voor sommige pony's is een zweep ook niet nodig, wij deden het met een 'zeer hyper' welshje, en dat was erg moeilijk om die bij je te houden. Dus zweep gooiden we weg bij wijze van spreke Clown

Pony'tje is erg schattig en ik vind het er leuk uitzien, alleen je moet je 'teugels' niet te lang laten hangen, wel zoveel mogelijk contact maken Knipoog

veel geluk !

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:46

x__Ellis schreef:
Dennis schreef:

zweep is niet altijd nodig hoor Knipoog voor gewoon zo even voor de lol, is het niet nodig wel?

Zo deden wij het ook altijd Lachen alleen deden we het toen met longeertouw xD die eraan vast maken. Voor sommige pony's is een zweep ook niet nodig, wij deden het met een 'zeer hyper' welshje, en dat was erg moeilijk om die bij je te houden. Dus zweep gooiden we weg bij wijze van spreke Clown

Pony'tje is erg schattig en ik vind het er leuk uitzien, alleen je moet je 'teugels' niet te lang laten hangen, wel zoveel mogelijk contact maken Knipoog

veel geluk !

jaa inderdaad de teugelsis inderdd waar maar aangezien we dit 1 of 2 keer hebben gedaan vind ik het een beedje vervelend zeg maar om de pony meteen kort te pakken.
en dan word ze echt heel snel gespannen
we doen gewoon steeds de teugels/lijdsels steeds iets korter pakken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:57

Ik weet niet hoe jullie het doen, maar ik gebruik mijn zweep om te sturen. En in geval van nood is het ook fijn om hem bij je te hebben (nee ik zeur niet, ik spreek uit ervaring).
Zonder been kan je niet ohz rijden, net zo min als je zonder zweep kan mennen.

Hebben jullie ooit menles gehad? Worden jullie begeleid door een ervaren persoon met het betuigen?

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:31

zou de pony toch langzamerhand ook aan de zweep leren wennen. zeker in positieve zin want de zweep wordt ook gebruikt als belonende hulp.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:57

Ik ga mee met Dennis, zonder zweep ben je nergens...
Verder vind ik dat je er véélste dicht op loopt! Als de pony uit schrik zou uithalen heb jij 2 knieën minder Clown .....

Jammer ook dat jullie niet naar mijn advies in t vorige topic hebben geluisterd, het is handiger om er 1 iemand met een halstertouw naast te hebben lopen, die maakt dan zijn/haar touw vast aan het halster. Op die manier heeft die de rem als de pony gaat rennen( bijvoorbeeld als hij schrikt van iets), dan hoef jij niet met je volle gewicht aan t bit te gaan trekken en zo leert ze op een rustigere manier commando's.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:20

Ik ga met Dennis en Ruitje mee, de zweep is een hulpmiddel en om iets duidelijk te maken. Je hebt geen beenhulpen die je kan geven tenslotte.
Verder zou ik een schoftstukje gebruiken, zodat je teugels niet zo hangen. Dat prettiger voor jou en ook voor de pony.
Succes verder!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:37

nee kijk we hebben het ook al een paar keer gedaan
en dit was van de laatste paar minuuten
dur een ging even een paar fotos maken en de anderen even mennen

het gaat steeds beter ik zal volgende keer een zweepje erbij pakken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:44

Dennis schreef:
Ik weet niet hoe jullie het doen, maar ik gebruik mijn zweep om te sturen. En in geval van nood is het ook fijn om hem bij je te hebben (nee ik zeur niet, ik spreek uit ervaring).

Hebben jullie ooit menles gehad? Worden jullie begeleid door een ervaren persoon met het betuigen?

nou, ik ben vaak met mijn vader op huifkartocht geweest, en daar werd er nooit een zweep bijgehouden.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:51

saskiakefie schreef:
Dennis schreef:

nou, ik ben vaak met mijn vader op huifkartocht geweest, en daar werd er nooit een zweep bijgehouden.

ik heb ook wel vaker gemend

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:25

Je kan ook geen paard in rijden als je 'wel eens iemand' heb zien rijden. Of 'als je wel vaker gereden hebt'.
Je kan dus ook geen pony betuigen als je niet voldoende ervaring en begelijding heb.

Maar als je steeds tegen goed bedoelte tips in ga heeft een instructeur ook geen zin. Je doe toch niet wat er aangeraden word, er word alleen tegen in gegaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:32

Dennis schreef:
Je kan ook geen paard in rijden als je 'wel eens iemand' heb zien rijden. Of 'als je wel vaker gereden hebt'.
Je kan dus ook geen pony betuigen als je niet voldoende ervaring en begelijding heb.

Maar als je steeds tegen goed bedoelte tips in ga heeft een instructeur ook geen zin. Je doe toch niet wat er aangeraden word, er word alleen tegen in gegaan.

ga je nou dit topic ook al afzeiken, je wordt bedankt!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:36

Dennis schreef:

ik ben het hier niet heele maal mee eens ik stuur mijn fjord niet met de zweep hoef je ook niet
te proberen want hij pikt dat niet echt ik zeg gewoon met mijn stem lings/recht/halt/blijven staan...
zo is hij ook beleerd voor de kar bij provoost.! ik heb er wel een zweep gewoon bij me voor rechting aan te geven en soms en klap op en auto
tegen die nog even gouw voor je langs schiet ! Knipoog

verde leuke foto's ziet er goed uit ! Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 19:40

Rijan_ schreef:
Dennis schreef:

ik ben het hier niet heele maal mee eens ik stuur mijn fjord niet met de zweep hoef je ook niet
te proberen want hij pikt dat niet echt ik zeg gewoon met mijn stem lings/recht/halt/blijven staan...
zo is hij ook beleerd voor de kar bij provoost.! ik heb er wel een zweep gewoon bij me voor rechting aan te geven en soms en klap op en auto
tegen die nog even gouw voor je langs schiet ! Knipoog

verde leuke foto's ziet er goed uit ! Haha!

bedankt! Ja, en als je paard goed op stem/teugelhulpen reageert, heb je je zweep niet nodig, maar ja, waarschijnlijk is die van dennis gewoon niet zo goed beleerd Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:10

saskiakefie schreef:
bedankt! Ja, en als je paard goed op stem/teugelhulpen reageert, heb je je zweep niet nodig, maar ja, waarschijnlijk is die van dennis gewoon niet zo goed beleerd Knipoog

Nou sorry hoor, maar dit vind ik zo'n kinderachtige opmerking!
Het is voor jouw eigen veiligheid altijd verstandig om een zweep bij je te hebben, al is het alleen maar zoals Rijan_ zegt om richting aan te geven( dan is het dus ook voor je eigen veiligheid). Of stel je voor dat jouw paard iets eng vind en besluit achteruit te gaan lopen met de kar richting sloot, en dat hij dan niet op jouw stem reageerd, dan is het toch handig om hem eventjes vriendelijk aan te bieden om door te lopen Clown

Misschien moet je even in de profielen kijken van de mensen die je tips geven en dan even bedenken of dat die tips dan misschien wel waardevoller zijn dan jouw eigen ideeën.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:18

ruitje schreef:
saskiakefie schreef:

Het is voor jouw eigen veiligheid altijd verstandig om een zweep bij je te hebben, al is het alleen maar zoals Rijan_ zegt om richting aan te geven( dan is het dus ook voor je eigen veiligheid). Of stel je voor dat jouw paard iets eng vind en besluit achteruit te gaan lopen met de kar richting sloot, en dat hij dan niet op jouw stem reageerd, dan is het toch handig om hem eventjes vriendelijk aan te bieden om door te lopen Clown

Misschien moet je even in de profielen kijken van de mensen die je tips geven en dan even bedenken of dat die tips dan misschien wel waardevoller zijn dan jouw eigen ideeën.

ik ben het met jouw een sik zou even het verhaal op zoeken dat ik laats gelezen heb

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:21

dit is het verhaal : (best schokkend)
Op een zaterdagmiddag ging ik (Ivonne) en Mariska (vriendin) samen met mijn pony Oeps van 6,5 jaar een 'mooie' buitenrit maken met mijn menwagentje. We waren ongeveer 1 km van stal vandaan, alles ging perfect.

Oeps schrok van iets langs de weg. Normaal gesproken liep hij in zo'n geval er met een boogje omheen, maar nu draaide hij zich plots om. Ik vroeg mijn vriendin om af te stappen en Oeps bij zijn hoofd vast te houden.

We liepen een stukje terug langs een boerderij waar een paard keihard naar het hek kwam rennen. Oeps had oogkleppen op en zag het paard niet aankomen en werd helemaal angstig en raakte in paniek. Hij wilde zich losrukken en draaide zich om richting het kanaal. Ik heb er alles aan gedaan om hem weg te krijgen van het kanaal maar het was een kwestie van een paar seconden. Oeps sprong in het kanaal met de kar en mij erop. Het water was ijs- en ijskoud, het wagentje bleef steken. Ik heb meteen geprobeerd om het tuig los te maken en mijn pony te bevrijden. Doordat het water diep en vies was, kon ik niks zien en kon mijn pony niet staan.

Oeps probeerde te zwemmen en deed er alles aan om zijn hoofd boven water te houden, maar dat lukte niet, omdat hij nog vast zat aan de kar. Hij werd naar beneden getrokken door de lamoen en de kar. Vanwege het ijskoude water en de kleren die zwaar werden, kon ik zelf niet goed boven water blijven en had ik zelf ook problemen met ademen. Ik moest er daarom even uit.

Ik wilde mijn pony bevrijden. Hij moest losgemaakt worden! Hij moest het redden!!! Het was een kwestie van minuten... Ik ben nogmaals het water in gesprongen om te proberen alles los te maken. Het lukte maar niet en ik zag mijn eigen pony verdrinken.

De politie en brandweer die meteen gebeld waren, hebben hem bevrijd. Oeps is naar stal gebracht, waar ik afscheid van hem heb kunnen nemen.

Zo’n verlies op deze manier verwerk je niet zomaar.

Ik mis Oeps, mijn super Oeps die zomaar ineens weg is.

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:45

een mooi begin.
ga je straks ook met ene band erachter?

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:01

jaa misschien we kijken nog wel
als de eigenaar echt wil dat we veder gaan misschien wel

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 19:17

lisaamor schreef:
ruitje schreef:

ik ben het met jouw een sik zou even het verhaal op zoeken dat ik laats gelezen heb

ja, maar wat heeft een zweep met dat verhaal te maken??