Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxbeauxx

Re: Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:12

ik laat hem gewoon naar binnen kijken geef hem een tik en daarna rij ik altijd ff een rondje laag en rond (beetje als beloning is ie ook meteen weer lekker rustig !)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:13

Ik probeer het schrikken altijd te negeren, maar heel soms verlies ik m'n geduld en word ik toch boos. Wel merk ik duidelijk het verschil als hij schrikt en hij er een spelletje van maakt of als het echt ergens van geschrokken is.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:15

Ik probeer gewoon door te rijden..
zorg dat ik op dat moment f een oefeningetje inzet, ter afleiding. Red hem extra op en weer terug, paar pasjes strekken ofzo..
Ik maak geen ophef over dat geen waarvan die zou moeten schrikken.. doe net of ik het niet zie en geef haar zo het gevoel dat er niks aan de hand is om je druk om te maken..
Als ik haar een tik geef wordt ze alleen maar moeilijker. en krijg ik haar vervolgens daar des te moeilijker langs, omdat ze bang is dat ze weer een tik krijgt..

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:19

ikke20 schreef:
dit doe ik ook. vooral als ik het onnodig vind dat hij schrikt. dan krijgt hij ook wel een tik

Onnodig schrikken bestaat niet echt, das meer vervelend doen denk ik.

Vergeet niet dat een paard veel meer hoort dan wij, dus als er een muisje door de berm schiet, horen wij dat niet, maar je paard zeker wel. Die kan dan als soort schrik reactie wel stoppen. gewoon je kuit eraan en doorlopen! Desnoods met een stemhulp. Meteen een tik vind ik niet nodig!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:50

Ik zal nooit een paard straffen als het schrikt, het dier kan er immers ook niks aan doen. Die vind het al erg genoeg.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:22

als mijn paard schikt dan laat ik hem eventjes goed kijken en dan rij ik weer door Lachen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:26

Ik negeer het meestal gewoon Lachen
Tenzij die schrikt om elke keer uit te testen en een spelletje te spelen met je dan brul ik even Tong uitsteken

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:27

Mijn pony schrok een keer de hele tijd van 'iets' bij H in de rijbaan.
Ik reed er wel een miljoen x langs en nog steeds schrok ze,
Toen werd ik een beetje pissig Bloos
Toen heb ik het afgestraft, want het is gewoon aanstellerij denk ik dan.
Daarna heeft ze het nooit meer gedaan Tong uitsteken
Verder straf ik ze niet als ze schrikken, als ze bang zijn idd een tikje met de zweep, als ze er dan lang gaan belonen Lachen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:29

MaartPaard schreef:
maar als ik dat doe dan blijft hij de hele tijd schrikken om niks

mijne kan zich inderdaad ook echt enorm aanstellen. Hindernissen naast de bak zijn na 3 kwartier ineens eng.. Eerst negeer ik het, maar als ie bezig blijft word ik wel even boos. Dan is het daarna klaar.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 00:09

eigelijk bedoel ik niet echt schrikken maar meer dat hij stil gaat staan omdat hij ergens niet langs durft wat echt helemaal niet eng is.

bijv als er een boom ligt ipv staat

bedankt voor de reacties!

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:16

Als een paard om de haverklap stil staan bij dingen die vrij normaal zijn, kan ie op een gegeven moment wel een tikje verwacht van mij ja.. Anders blijf je aan de gang. Dan maar kijken én lopen, stilstaan wordt irritant na een paar keer.

Een échte schrikreactie zal ik nooit bestraffen. Daar kan een paard zelf ook vrij weinig aan doen, het zijn en blijven vluchtdieren en het zit in hun natuur om dan weg te springen of een sprint te nemen. Gewoon negeren en doorgaan met waar je mee bezig was is in zo'n geval de beste oplossing Knipoog Dan laat je ook zien dat het voor jou helemááál niet eng was en heb je ook grote kans dat je paard snel weer rustig is.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:19

feliciaa schreef:
ikke20 schreef:
dit doe ik ook. vooral als ik het onnodig vind dat hij schrikt. dan krijgt hij ook wel een tik

Als een paard echt schrikt, vind ik niet dat je kan zeggen dat hij onnodig schrikt want hij kan er gewoon niks aan doen.. Ik vind dus niet dat je je paard dan maar een tik moet geven want het is gewoon instinctief gedrag..

als mijn paard echt schrikt merk ik dit wel aan hem. dan negeer ik het maar als hij schrikt en een drukke weg opspirngt wil ik hem daar wel zo snel mogelijk vanaf hebben. dus eerst lief zo niet dan maar een tik erbij.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:22

Als mijn paard schikt dan straf ik haar niet, maar probeer haar er gewoon langs te rijden. Staat ze stil? Meteen weer voorwaarts rijden en doorgaan. Gaat ze rennen? Zo snel mogelijk terug nemen en haar ontspannen rijden.
Als ik mijn paard straf word ze alleen maar nog gespannender en heter. Ik heb al een hittepetit onder me kont en als ik haar dan nog meer ga opfokken door boos op haar te doen word het al helemaal erg.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:02

Ik straf niet.

Heb sinds kort een verzorgpaardje (4 jaar, arabisch bloed) dat nogal vaak iets 'eng' vindt. Nagelbijten / Gniffelen Vooral als er mensen zitten te kijken springt ze graag tóch eventjes opzij als ze er bijna is. Maar ik rijd haar gewoon door, steeds als ze dichterbij is gegaan ff aaien en lief praten en belonen met stem. Zo is het bij mij meestal eerst drie keer wegspringen en daarna is het ook het hele uur klaar daar. Gewoon omdat ze zelf heeft gezien dat 't alleen maar goed is om daar langs te rijden. Ja Of ik laat d'r soms in stap eventjes erop af lopen en die mensen haar even aaien. Dan ziet ze ook goed dat er niets is, in stap durft ze het vaak wel, best vreemd. Nagelbijten / Gniffelen

Het meisje waarvan de pony is, die straft wel als ze schrikt. Gelijk een tik als ie wegspringt. Het verschil is dat de pony het bij haar wel 10 minuten achter elkaar blijft doen, omdát hij gestraft wordt. Volgens mij gaat ie het daardoor alleen maar enger vinden. Het is idd ook al een hittepetit van zichzelf, net als die van MM hierboven. Nagelbijten / Gniffelen

Natuurlijk wel altijd belonen als ie er dan wel goed langsgaat! Lachen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:06

MaartPaard schreef:
Heey!

Soms als ik lekker aan het rijden ben staat mijn pony opeens stil terwijl er helemaal niks aan de hand is. Ik geef hem dan gewoon een tik en rij gewoon door beloon hem als ik hem weer aan de praat heb en daarna staat hij ook niet van elk scheef bloemblaatje stil.

Is dit de goede manier? Hoe lossen jullie zoiets op?

Zoals ik het hier lees is het geen schrikken maar staken en dat los je zo goed op. Doet hij het altijd op hetzelfde punt? En is hij daar echt bang? Kijk dan eens na of er bijvoorbeeld geen elektrische draden van de verlichting onder de grond kortsluiting maken, dat voelen ze feilloos aan.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:24

Ik straf wel, mits het schrikken echt aanstellerij is..Mijn pony heeft er een handje van, om als het haar uitkomt, gewoon overal en nergens van te schrikken, terwijl die vrijwel niks eng vind. Als er echt een reden is om iets eng te vinden, dan drijf ik een keer, zorg ik dat ie doorloopt en beloon ik als we erlangs zijn..Is het de 100ste keer dat ie schrikt, terwijl er niks is om van te schrikken, krijgt ie een keer op z'n donder, en dan is het meestal ook de rest van de tijd gewoon klaar met schrikken..Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:26

Dan blijf ik aan het straffen, vooral met de jonge paarden nu..
Ik doe er alleen wat aan als hij schrikt om niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:26

ik straf niet.. ik heb wel eens gezien dat een jong dier schrok van een paraplu, meisje valt eraf, en begint het paard te rammen met die paraplu, dat vind ik zó dom, dan heeft hij de volgende keer toch zoiets, oeh! dat is dat ding dat pijn doet, of ben ik nou zo dom? ik negeer het.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:36

Ik denk dat je moet proberen te achterhalen waarom je paard schrikt. Als er ineens iets geks is en je paard is er eigenlijk meer verbaasd over en gaat eens stilstaan om het te bestureren (wij hebben dat wel als er ineens een uitrijdeken over de bakrand ligt. Jonge paarden moeten dan wel zéker weten dat er geen paardverslindend monster in schuil gaat), zou ik negeren en doorrijden.

Als er iets echt eng is (wij hadden laatst ineens in de corridor een auto met trailer staan, bínnen dus, met draaiende motor, die dus met die trailer aan het manouvreren was, lichten aan die daarmee de bak binnen schenen), helpt negeren niet en straffen niet. Ik zorg dan dat mijn paard goed bij me is en laat vlak voor ze het in het vizier krijgt een beetje los, zodat ze daaruit wat ontspant voordat ze dat enge ziet. Dus dan stel ik haar op haar gemak.

Als ze aan het donderjagen is, 'schrikt' ze van alles en nog wat (een paard dat door de gang naast de bak loopt, een auto buiten, een ander paard dat een tik krijgt....) en dan schiet ze makkelijk weg. Dan krijgt ze op haar donder. Vroeger negeerde ik dat wel, maar toen legde mijn instructeur me uit: ze vraagt je: mag dit? en jij zegt niet: nee. Wat moet je paard daar dan mee.

Kortom: het hangt ervan af en nog beter is het om het moment dat je paard schrikt, gaat stilstaan of weg schiet te voelen aankomen en erop te anticiperen zodat het niet meer hoeft te gebeuren. Maar goed, zo'n goede ruiter ben ik nog niet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:36

als mijn paard schrikt zeg ik met mijn stem dat hij rustig moet blijven, en rij gewoon weer verder. ik denk hoe meer aandacht jij aan zijn schrikken gaat geven hoe erger het word.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:37

daNiielle_ schreef:

Dit doe ik ook eigenlijk alleen bij m'n eigen pony. Want de jonge paarden die ik rij, hoef ik niet direct te straffen als ze schrikken, want dan vlieg ik..Ook bij het paard van mn werk, die vliegt al als je een x je stem verheft..Maar als ik weet dat het aanstellerij is, en ik kan straffen zonder voor mn leven te vrezen, dan doe ik dat..Lachen

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:48

Ik straf hem niet, dat zou niet eerlijk zijn (vind ik )
Bijvoorbeeld, als jij schrikt dan wordt ik ook niet boos, dan stel ik je gerust.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:51

Haffielover schreef:
daNiielle_ schreef:

Dit doe ik ook eigenlijk alleen bij m'n eigen pony. Want de jonge paarden die ik rij, hoef ik niet direct te straffen als ze schrikken, want dan vlieg ik..Ook bij het paard van mn werk, die vliegt al als je een x je stem verheft..Maar als ik weet dat het aanstellerij is, en ik kan straffen zonder voor mn leven te vrezen, dan doe ik dat..Lachen

Idd, en als je op een pony van 1.47 zit, dan durf je nog eens een keer hem op zijn plek te zetten. Maar op een paard van 1.80 heb ik al snel iets van 'ho, rustig maar. *LOL*'

Dat voorbeeld van dees_daan dat meisje is echt niet goed, daar verpest ze het alleen maar meer mee..

Mijn oude pony schrok laatst van.. niets? Dus die heb ik wel gestrafd, na zoveel concoursen ed. moet ze dat toch kennen.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:53

Ik straf dan niet, mits het gewoon aanstellerij is, maar meestal laat ik hem even ruiken en hem laten zien dat het niet eng is, als je hem gaat straffen bereik je er in feite niet veel mee.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:55

Nee, ik straf een paard nooit vanwege angst.
Ik bedoel, als iemand je vraagt een spin op te pakken, maar jij vind ze doodeng,
dan gaat die gene je toch ook niet slaan met de zweep omdat je het eng vind.
Zelfde als ik achter een deur ga staan met een eng masker, en 'boe' zeg,
jij schrikt, dan geef ik je ook geen mep bij wijze van spreken.
Want uiteindelijk komt het op hetzelfde neer Knipoog

Als Katinka ergens van schrikt, dan negeer ik dat. of ik brabbel er wat woordjes uit.
maar nooit op een toon van 'dat mag niet!' ik zeg vaak gewoon, 'Nou muts, kom op Lachen'
klopje geven, en weer verder rijden..

Een tijdje terug was ik Katink aan het rijden, en toen we klaar waren gaf ik haar lange teugel,
en gingen we nog even uitdraven. op de lange zijde bewoog er ineens een kat in de 'berm'.
Katinka schrok zich rot, en sprong opzij! gevolg; ik ernaast.
Ik ben dírect na dat naar de plek des onheils gelopen, en haar laten zien dat er niets aan de hand is.
Even rustig tegen haar praten, beetje kriebelen op haar hals en dan weer verder gaan.
Een paard moet ook de tijd krijgen om te zien wat het is vind ik.