Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ikke20 schreef:dit doe ik ook. vooral als ik het onnodig vind dat hij schrikt. dan krijgt hij ook wel een tik

MaartPaard schreef:maar als ik dat doe dan blijft hij de hele tijd schrikken om niks
Dan laat je ook zien dat het voor jou helemááál niet eng was en heb je ook grote kans dat je paard snel weer rustig is. feliciaa schreef:ikke20 schreef:dit doe ik ook. vooral als ik het onnodig vind dat hij schrikt. dan krijgt hij ook wel een tik
Als een paard echt schrikt, vind ik niet dat je kan zeggen dat hij onnodig schrikt want hij kan er gewoon niks aan doen.. Ik vind dus niet dat je je paard dan maar een tik moet geven want het is gewoon instinctief gedrag..
Vooral als er mensen zitten te kijken springt ze graag tóch eventjes opzij als ze er bijna is. Maar ik rijd haar gewoon door, steeds als ze dichterbij is gegaan ff aaien en lief praten en belonen met stem. Zo is het bij mij meestal eerst drie keer wegspringen en daarna is het ook het hele uur klaar daar. Gewoon omdat ze zelf heeft gezien dat 't alleen maar goed is om daar langs te rijden.
Of ik laat d'r soms in stap eventjes erop af lopen en die mensen haar even aaien. Dan ziet ze ook goed dat er niets is, in stap durft ze het vaak wel, best vreemd.
MaartPaard schreef:Heey!
Soms als ik lekker aan het rijden ben staat mijn pony opeens stil terwijl er helemaal niks aan de hand is. Ik geef hem dan gewoon een tik en rij gewoon door beloon hem als ik hem weer aan de praat heb en daarna staat hij ook niet van elk scheef bloemblaatje stil.
Is dit de goede manier? Hoe lossen jullie zoiets op?
daNiielle_ schreef:Dan blijf ik aan het straffen, vooral met de jonge paarden nu..
Ik doe er alleen wat aan als hij schrikt om niets.
Haffielover schreef:daNiielle_ schreef:Dan blijf ik aan het straffen, vooral met de jonge paarden nu..
Ik doe er alleen wat aan als hij schrikt om niets.
Dit doe ik ook eigenlijk alleen bij m'n eigen pony. Want de jonge paarden die ik rij, hoef ik niet direct te straffen als ze schrikken, want dan vlieg ik..Ook bij het paard van mn werk, die vliegt al als je een x je stem verheft..Maar als ik weet dat het aanstellerij is, en ik kan straffen zonder voor mn leven te vrezen, dan doe ik dat..
' 

'