Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Hulpteugels zijn er om je te helpen en zolang jij het nog niet zo goed kunt, laat ze je dan maar lekker helpen!
Maar ik vind wel dat het met beleid moet gebeuren en ik zie een hulpteugel niet als 'standaard' hulp voor mij. Het is een hulpmiddel om je paard iets bij te brengen, of om bepaalde spieren te trainen (aan de longe bv). Niet om te leren je handen stil te houden, of hoe je je paard in een krulletje moet krijgen. Aan de teugel lopen kun je niet leren, ook niet met een slofteugel. Het enige waarbij een hulpteugel je dan helpt is een valse knik.

Lusitana schreef:Ik ben toevallig iemand die anti-hulpteugel is, maar desalniettemin best begrip heeft voor bepaalde situaties.
Dit is zo´n situaties waar ik het gebruik wel begrijp.
Hij wordt, denk ik, gebruikt om te voorkomen dat de pony met een weggedrukte rug loopt omdat deze verzorgster pony nog niet op eigen kunnen naar beneden (oa) kan rijden. Als ze zo´n pony gewoon laat denderen heeft het erop rijden weinig nut en kan hij net zo goed losgelaten worden ofzo.
Op deze manier wordt er nog wat aan bepaalde spiergroepen gedaan.
WEL vind ik, persoonlijk, dat ipv na het verwijderen van het elastiek uit te gaan stappen, je nog even had kunnen trainen, juist omdat de pony dan op de goede manier los is en je kunt leren op zijn minst het (werk in een juiste houding) te onderhouden en vandaaruit makkelijker kunt leren het ook te creëren...
(En dán foto´s nemen)
Zolang je maar weet dat je hem goed gebruikt is er niks aan de hand. Ik vond het alleen op de foto's moeilijk te beoordelen!