Springprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mies_Senda

Re: Springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:47

Geef voordat je op de hindernis afrijdt wat kneepjes in de teugel, dan weet je pony ook dat ze niet zo hard mag gaan, en tja dat enthousiastme krijg je er niet uit lijkt me!

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:47

Lees even mee Knipoog
Heb dus hetzelfde probleem.. Tong uitsteken

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:22

Heej,

Ik ken dit probleem en het is heel lastig op te lossen. Ik heb alles met mijn merrie geprobeerd. Stilzetten voor de hindernis, uit draf springen, daarna stilzetten, volte's draaien en ga zo maar door. We hebben 3 kwart jaar gelest en goede begeleiding gehad van verschillende instructeurs. Van mijn eigen instructeur tot de vader van Jur Vrieling. Niemand wist er raad mee. In het begin dachten wij ook dat het kwam omdat ze zo graag sprong. Maar naar 3 kwartjaar (ondertussen bijna M startgerechtigd) werd ze steeds neidiger op de hindernissen. Na onderzoek van de dierenarts bleek dat ze kissing spines had en flinke ontstekingen in haar rug. Dus asjeblieft let er goed op dat je paard gezond is! Wij zijn er te laat achtergekomen en nu is deze superspingmerrie een fokmerrie! Erg zonde dus kijk asjeblieft goed uit!

Friedaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:26

Ga gewoon in een rustige stap op de hindernis af, net voor de hindernis draaf je aan.. Als je paard/pony toch eerder begint te draven stuur hem dan op de volte en zet hem er weer in stap voor.. Dit net zolang totdat het goed gaat, lijkt mij voor hem duidelijk genoeg Knipoog

TRB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:37

dit probleem hebben wij ook vaak met jonge paarden , probeer indd het paard eerst dressuurmatig goed aan je been te krijgen . dan kun je cavaletties proberen te galloperen gewoon in een lijntje wat precies goed past waardoor ze wel terug komt , je kunt dit ook eerst vanuit de stap of de draf doen. zo moet hij eerst vertrouwen krijgen , dan kun je wel eens een keer een sprongetje meenemen , probeer hem dan eerst uit de draf en probeer er niet aan te gaan hangen , probeer een keer een extra ophouding te maken.

ook een oefening die erg goed werkt is halthouden van te voren. hij mag er niet op af vliegen , dus jij rijd er gewoon naar toe , niks meer of minder gaan doen en gewoon een paar meter van tevoren halt houden , dit gewoon een paar keer herhalen en zo leert hij dat hij als het ware terug moet komen en op jou moet gaan wachten , dan kun je er een keer overheen en dan gewoon na de sprong ook weer halthouden. en dit gewoon herhalen en oefenen , zodat het de normaalste zaak van de wereld word. wij hebben ook veel jonge paarden en je moet ook gewoon geduld hebben.

ook in-uitjes helpen veel , zo leren ze terug komen en kunnen ze niet harder.

veel succes!

Priisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:46

Ik zelf ben sinds kort ook aan springen. Ik heb een aardig hete merrie die springen helemaal geweldig vind. Als het aan haar licht stormt ze er soms zo opaf. Wat ik altijd doe is veel overgangen maken. Controle! dat is iets belangrijks. Wil ik stappen, dan is het stappen. Is het halt, dan is het halt. Geef ik been, dan moet ze ook gaan. Zorg ervoor dat je controle heb voor dat je de hindernis over gaat. Rij je rustig op de hindernis af en voel je dat je paard al onder je vandaan wilt rennen, Test je rem maar eens en zet haar maar even stil. Na de sprong ook weer rustig gaan halthouden. Zorg dat ze op jou blijft letten.

mariiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:28

misschien is een aantal drafbalken voor de hindernis een oplossing? en dan beginnen met een sprong uit draf. Ook kan het helpen om voordatj e op de hindernis af komt, af te wenden dan ee nvolte 10 meter maken en dan weer naar de hindernis. succes

Christel11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:59

Ik herken het probleem, alleen heb ik het na een lange tijd opgelost gekregen.
Ik reed altijd met een stang, dat ik nu een gebroken plastic bitje.
Ik zat ook vaak een beetje naar voren en ging vaak staan in de beugels, nu ga ik lekker zwaar zitten in het zadel, en dat werkt echt heel goed, dan verplaats je je gewicht naar achteren en gaat hij vanzelf rustiger, ga je naar voren zitten, dat verplaats je je gewicht naar voren en moet hij harder gaan lopen om zijn evenwicht te houden.
Maar vooral: relaxed rijden, maar niet te hard worden in de hand.
Je kunt hem denk ik beter niet net voor de hindernis wegsturen, straks denkt hij dat het altijd zo moet en gaat hij ook nog weigeren.
Begin met korter lijnen, maar gallopeer wel op tijd aan, niet net voor de sprong.
Bij mij werkte het altijd als ik een halve volte naar de sprong reed, geen lange lijn dus, dan ziet hij de sprong nog niet zo vroeg en blijft hij waarschijnlijk rustiger.
Hoop dat je er misschien iets aan hebt,
Succes!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 08:36

Echt super bedankt allemaal! Haha!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:46

je pony moet eerst wennen aan balkjes.
leg bijv steeds als je rijden gaat ff een balkje neer en daar een net zolang overheen tot at hij er bijna van kotst (kan atuurlijk niet Tong uitsteken)
als hij daar niet meer hyper van word kan je het poberen met een klein!!!!! hindernisje 1e gat ofzow.
doe je dat een paar x pas dan steeds een beetje hoger
sucses !!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:23

probeer vanuit stap aan te komen, en een paar meter van te voren draaf je rustig aan.
Of. Galopeer naar de sprong. draai een paar voltes ( net doen dat je er niet over heen wilt) en ga dan toch erover heen.

Succes Knipoog