Vind jij dat een manege moet letten op:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jupio

Re: Vind jij dat een manege moet letten op:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:29

Ja, dat vind ik wel. De instructrice/instructeur moet jou helpen om een behoorlijke ruiter te worden, en die dingen horen daar ook bij Bloos tenen is trouwens ook nog eens voor de veiligheid heel belangrijk

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:59

vertellen ze er dan ook bij dat je je hakken uit moet drukken zodat je je beugels beter onder je voet kan houden en dat je daardoor ook je kuitspier aanspant waardoor je drijvende hulp duidelijker doorkomt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 00:20

poes schreef:
Bij ons op de manege neem je eerst zitlessen tot je een redelijke zit hebt

Bij ons ook, maar het blijkt allemaal hard tegen te vallen als je daarna ook ineens zelf je paard moet sturen Duivel

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:28

In principe zou een instructeur daar wel op moeten letten.

Maar ik herinner me nog onze manegelessen met minstens 10 beginnertjes rondhobbelend op kleine pony's, dan kan je moeilijk ze héle tijd zitten roepen "rug recht! armen rechtop! knik in je ellebogen! voeten niet te ver in je stijgbeugels!". Natuurlijk moet je daarop hameren, maar ik begrijp dat ze het niet altijd doen.

Soms heb ik medelijden met manege-instructeurs Clown

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:04

wizewo schreef:
Manege misschien niet, lesgever/geefster wel. Je onderarm behoort in ontspannenhouding in een rechte lijn naar de mond van je paard te lopen.

Idd, de instructeur/instructrice moet er wel gewoon op letten dat je houding goed is, en anders jou dat laten corrigeren. Ze zijn er immers om je te leren paardrijden.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:08

ik vindt dat ze vooral op je voeten moeten letten, omdat dit gewoon echt gevaarlijk is..

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:41

Tja, ze moeten je zo correct mogelijk leren paardrijden, dus waarom zou dit niet moeten? Je voeten te ver in de beugels is daarbij ook nog eens gevaarlijk inderdaad. Maar ik zou het raar vinden als ze het niet zouden hoeven. Waarom zouden ze je dan half leren paardrijden?

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:25

lovelygirly schreef:
Hoi.

ik weet niet zeker of het hier hoort, anders mijn excusses.

Mijn vraag is eigenlijk:

Vinden jullie dat EEN manege moet letten op dat de tenen er niet te ver in zitten en op de armen?
*wat ik zo gehoord heb moet er toch een ''knikje'' in je armen zitten?!

ik vind dat maneges daar wel op moeten letten dat je de armen mooi geknikt hebt en de handen rechtop hebt

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:29

als het goed is doen ze dat ook bij mij in ieder geval wel Knipoog
ik vind het wel belangrijk dat ze erop letten want op wedstrijd kan je er ook aftrek voor krijgen maar als je het nooit in de les leert is het ook zo banketstaaf...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:54

Urielle schreef:
poes schreef:
Bij ons op de manege neem je eerst zitlessen tot je een redelijke zit hebt

Bij ons ook, maar het blijkt allemaal hard tegen te vallen als je daarna ook ineens zelf je paard moet sturen Duivel

Bij ons rijden ze niet in rijtjes dus zelf sturen leer je gelijk Knipoog Uiteraard gaat het niet van in het begin perfect, maar geloof me, bij ons op de manege leer je even goed rijden als met een eigen paard.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:09

bij ons wordt er ook goed opgelet en regelmatig gezegt maar je hebt van die ruitertjes die geen oren hebben, en als ze eens wat harder roepen dan worden ze meteen afgesnauwdt, zeggen ze en zijn ze streng.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:11

van wie je ook les krijgt, ik vind dat er op álles gelet moet worden, alleen dan leer je toch alles goed?

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:12

ik vind ook dat er wel op gelet moet worden.
helemaal op je tenen, want als die er te ver inzitten en je valt er af, dan kun je blijven hangen in je beugel.
het is zeker van belang...

Rooobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:30

Ik vind dat ze er wel op moeten letten heel veel manege,s letten er alleen op of je goed recht zit en er niet afvalt.

alidaenlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:53

natuurlijk moet de gene waarvan je les krijgt hier op letten dat zijn fouten in de houding en zij moeten jou vertellen hoe je dat moet corrigeren suc6

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:41

Als je bij ons in de les niet wil luisteren ga je maar ergens anders rijden... Mijn lesgeefster laat niet graag paarden verpesten en heeft ook niet graag accidenten op haar les.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:42

Mijn ervaring is dat er bij maneges slecht op de houding gelet wordt.
Ondertussen heb ik een aantal mensen, die van een manege afkwamen, lesgegeven waar ik de eerste lessen alleen maar bezig ben geweest met de houding van de ruiter. Pas als je goed zit kun je een paard goed rijden. En er waren er bij die nooit verder zijn gekomen dan het blijven hangen op een paard , na een paar jaar rijden op een manege mag je toch wat meer verwachten. Kreeg het idee dat ze op de manege hun uurtje rondjes mochten hobbelen en dan maar weer tot volgende week....

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:12

Ja, maar het ligt er wel aan in wat voor soort les, vind ik.
Wat Esther zegt, er wordt slecht op de houding gelet... In de beginnersles oké, maar dan sowieso als ze een beetje evenwicht hebben het wel vermelden. Want als de pony struikeld en dan de voeten door de beugels zitten is het wel logisch toch. Knipoog Over de armen zou ik het persoonlijk wel meteen zeggen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:52

Feit is dat je op de manege de basis geleerd krijgt, echt rijden leer je pas met een eigen paard (ook al denken veel mensen met manegeles daar anders over Knipoog ). Ik dacht ook dat ze op 'mijn' manege goed les gaven, en dat ik er best leuk had leren rijden...dat dat niet zo was daar kwam ik dus achter toen ik serieus met eigen paarden begon te werken Clown

Dus eigenlijk zou er wel op gelet moeten worden, maar feit is dat het gemiddelde niveau op manege's (zelfs de goede manege's) gewoon matig is. Is ook logisch, je kunt niet echt leren rijden met 1 of 2 keer per week een uurtje in een groep waarbij de andere deelnemers ook allemaal aandacht verdienen, met paarden die steeds door anderen worden gereden waardoor er weinig mogelijkheden tot werkelijke groei en verdieping zijn. Wat dat betreft hebben manegeinstructeurs het ook niet makkelijk, het is idd soms al een prestatie als alle ruiters boven blijven Haha! In theorie zou het dus wel moeten, maar in de praktijk werkt het helaas niet altijd zo makkelijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:38

Renee__ schreef:
Ja, maar het ligt er wel aan in wat voor soort les, vind ik.
Wat Esther zegt, er wordt slecht op de houding gelet... In de beginnersles oké, maar dan sowieso als ze een beetje evenwicht hebben het wel vermelden. Want als de pony struikeld en dan de voeten door de beugels zitten is het wel logisch toch. Knipoog Over de armen zou ik het persoonlijk wel meteen zeggen.

Net in de beginnersles vind ik het cruciaal. Daarom vind ik dat iedereen eerst absolute privéles moet krijgen, en aps wanneer de houding een stukje bevestigd is in de groep en gelijk individueel rijden.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:50

Bij mij verschilt het heel erg per instructeur.... De eigenaar van de manege geeft les en die let wel op je voeten maar verder nergens op....

Een andere instructeur die zelf ook privelessen geeft aan mensen met eigenpaard let wel overal op.... Daar krijg ik constant in de les te horen dat ik recht op moet zitten me schouders moet ontspannen en me handen gesloten moet houden Lachen.

Ik vind het wel fijn als er op mijn houding gelet wordt.... Al krijg ik het wel weer steeds lastiger op de manege... Ik ga nu ook rijden met mijn verzorgpaard en krijg soms echt heel erg tegenstrijdig commentaar... Bij de een moet ik het weer op een andere manier doen als bij de anders Verward. Dat helpt niet echt bij het rijden.... Heb wel het idee dat ik meer vooruit ga met mijn verzorgpaard als op de manege...

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:54

Vind zeker dat je vanaf het begin moet letten op iemand zijn houding,heb zelf ook les gegeven aan jonge kinderen,en zelfs daar was ik al bezig met de juiste houding van voeten en handen/armen. Haha!

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:28

Ik vind dat ze moeten letten op je hele houden, dus ook dat Ja

MyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 22:37

Ja ik vind van wel. Daar rij je toch voor op een manege? Als ze je dat soort dingen niet eens leren, wat leren ze je er dan nog wel? Behalve het sturen van je paard is je houding namenlijk ook belangrijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:57

evdpanne: vraag dan aan de lesgevers waarom ze iets vinden, ga de discussie aan, lees zelf veel over paarden en rijden, en trek dan je kritische conclusie Knipoog Veel meningen zijn net interessant!