Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Goofy44 schreef:Als je referentiekader de dressuur sport is van de afgelopen 2 decennia, dan is dat magertjes. Er is in de sport veel veranderd.
was heus niet alles beter. Goofy44 schreef:Topic starter heeft het duidelijk over DOEL of MIDDEL.
en op een enkeling na hebben ze het meestal echt wel bij het juiste eind. Tenminste, dat is mijn ervaring)Urielle schreef:Maar anderzijds ook de puntjes op de i durven zetten door te eisen dat je paard zijn hoeken inloopt, vierkant halt staat en expressief aanspringt in galop. En niet benauwd zijn om een mindere versie van een oefening neer te zetten als je gewoon eens uitprobeert of je een oefening uit een naastgelegen klasse die nog niet helemaal bevestigd is eruit gereden krijgt.
Nimmy schreef:aanleiding van dit topic is ook zien mensen de oefening als doel..
Goofy44 schreef:Ik geef aan dat er binnen de dressuur sport veel is veranderd. De paarden sport is een bedrijfstak geworden waar in totaliteit zeer veel geld in omgaat. De maatschappij is veranderd, daarin ook de rol en functie van het paard.
Goofy44 schreef:De beoordeling van je rijkunst door een ritmeester, meester in de dressuur van een rijacademie, een ruiter met een opleiding bij de SRS of het Cadre Noir of de school in Jerez, vind ik zwaarder wegen, dan de beoordeling door een jurylid in de breedtesport.
Goofy44 schreef:Wat wedstrijdjes rijden om wat winstpuntjes te sprokkelen, omdat het goed is voor de status en waarde van een paard is leuk, maar beslist geen doel op zich.
Goofy44 schreef:Helaas moet dat soms gebeuren als je ook op rijpaarden van anderen rijdt. Die paarden worden dan meer waard en worden vervolgens dan spontaan - door de eigenaar - duurder verkocht.
Goofy44 schreef:We roepen dat de dressuur beter geworden is.
Goofy44 schreef:Een paard rijden voor de sport ervaar ik als heel iets anders als een paard rijden om de rijkunst en een beter paard te krijgen.Een goed paard in de sport is heel wat anders als een betrouwbaar en goed opgeleid rijpaard.
splash1999 schreef:heel veel mensen denken als paardgericht rijden ze eigenlijk proefgericht rijden. Men zegt wel van het moet zo en zo en ik doe zo en zo om het paard te laten lopen hoe het hoort het juist niet gebeurd en het paard in de krul getrokken wordt.
liberty22 schreef:Ik vind(mijn mening) dat de juryleden van nu niet hoog genoeg op geleid zijn (niet allemaal)
Mijn ervaring is dat als je 10 beoordelingen naast elkaar legt van 10 verschillende juryleden, dat je toch een heel goed beeld krijgt van hoe je er werkelijk voorstaat. Als je dan iets dus niet voor elkaar hebt zie je dat doorgaans echt wel terug in je beoordelingen.liberty22 schreef:Mijn ervaring is dat als je je wedstrijdjes gaat rijden om te kijken wat anderen ervan vinden je dan ook gaat luisteren naar het commentaar wat de jury heeft en hun adviezen aanneemt.
liberty22 schreef:waardoor je adviesen krijgt als hou je paard beter vast dan word hij niet zo lang ipv hij draagt niet genoeg van achteren.
liberty22 schreef:Alles is zo gefocust op het hoog en toch rond stellen van je paard dat al het andere lijkt weg te vallen
liberty22 schreef:Waardoor kwaliteit naar de achtergrond gedreven word en een spectaculair beeld de voorkeur krijgt.
daarom vind ik het heel moeilijk om alletwee te combineren om te scoren in je proefje zul je toch moeten laten zien wat de jury wil.