proefgericht of paardgericht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: proefgericht of paardgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:24

Ik weet niet waar je dat nu las, want jij spreekt over uitvoering en ik over trainingsopbouw, maar om op je vraag te antwoorden:

Dat hangt er vanaf.
Ik kijk niet zo zeer naar het punt ontspanning, ik kijk naar
a) reactie op mijn been voorwaarts > impuls
b) aanleuning en losheid
c) reactie op mijn been zijwaarts > rechtgerichtheid
en in een later stadium d) verzameling maar daar ben ik nog niet.
En met al die punten creeer ik een paard dat ontspannen en los in het lijf is.

Is mijn paard even afgeleid omdat de veulens naast de bak een gekke bui hebben, dan zal ik gelijk merken dat de reactie op mijn been ontbreekt. Dan heeft het weinig zin om aan c) te werken, en roep ik hem eerst bij de les.
Maar net als vandaag: had ik les met mijn kereltje en hij voelde zich een hele stoere vent. Dan moet hij niet denken dat hij er makkelijk vanaf komt omdat hij gespannen en snel afgeleid is, die energie moet hij dan maar in zijn werk steken. Nog sterker: als ik die energie niet ombuig, ben ik ver uitgereden voor die dag. Dan interesseert het me weinig hoe het er allemaal uitziet en wat ik uit de kast moet trekken maar is de eerste prioriteit: aandacht bij mij en luisteren!

Maar wat ik dus feitelijk in mijn bericht zei: enerzijds rij ik oefeningen met als doel: paard verbeteren. Proeftechnisch wellicht mindere uitvoeringen met als doel je paard sterker, leniger en rechter te krijgen. Doel gaat voor middel. Maar anderzijds ook de puntjes op de i durven zetten door te eisen dat je paard zijn hoeken inloopt, vierkant halt staat en expressief aanspringt in galop. En niet benauwd zijn om een mindere versie van een oefening neer te zetten als je gewoon eens uitprobeert of je een oefening uit een naastgelegen klasse die nog niet helemaal bevestigd is eruit gereden krijgt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 23:31

Trainen is idd grenzen opzoeken en verleggen, anders train je niet...

maar zo is t in ieder geval duidelijk... met mijn paard heb ik soms t zelfde... spontaan een spook om onder de oefening uit te komen, nu draai ik zelf dan meestal een kleine volte (< 10m) om daarvanuit de oefening te rijden, dus eerst weer onder mij, aan t werk en binnenachterbeen onder de massa plaaten en dan de oefening...

tuurlijk er zijn meer wegen die naar rome leiden... aanleiding van dit topic is ook zien mensen de oefening als doel.. dus voor bijv. een proefje of als middel om paard te verbeteren en hoe daarmee omgaan in de training...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:34

Goofy44 schreef:
Als je referentiekader de dressuur sport is van de afgelopen 2 decennia, dan is dat magertjes. Er is in de sport veel veranderd.

Hoezo magertjes? In feite is de sport zelf de laatse 50 jaar niet zo heel veel veranderd. Het niveau is nu hoger, er zijn meer mensen die deelnemen aan paardensport (dus in verhouding meer ook meer kneuers) en de kwaliteit van de paarden is beter geworden. Het is waar dat door de commercie nu meer jonge paarden kapot gereden worden, maar daartegenover staat dat er 40/50 jaar geleden maar een of twee GP ruiters in Nederland waren, dus toen was er minder competitie. Als je vroeger uberhaupt GP reed was je de beste. Nu moet je minimaal 70% scoren in de GP om tot het B-kader te worden toegevoegd en moet je concureren met anderen. Vroegah Clown was heus niet alles beter.

Goofy44 schreef:
Topic starter heeft het duidelijk over DOEL of MIDDEL.

Als je met de juiste mentaliteit wedstrijden rijdt zijn doel en middelen 1. Je doel is een juiste training van je paard. Om te testen of je op de juiste weg bent maak je o.a. gebruik van wedstrijden. Je meet je met anderen en stelt je bloot aan de beoordeling van een 'deskundige' (ik ga er van uit dat in de meeste gevallen de jury toch deskundig is Haha! en op een enkeling na hebben ze het meestal echt wel bij het juiste eind. Tenminste, dat is mijn ervaring)

@ Goofy; wanneer ben jij voor het laats de ring in gereden? Hoe ging dat? Hoe was je beoordeling en hoe heb je dat ervaren?

Urielle schreef:
Maar anderzijds ook de puntjes op de i durven zetten door te eisen dat je paard zijn hoeken inloopt, vierkant halt staat en expressief aanspringt in galop. En niet benauwd zijn om een mindere versie van een oefening neer te zetten als je gewoon eens uitprobeert of je een oefening uit een naastgelegen klasse die nog niet helemaal bevestigd is eruit gereden krijgt.

Helemaal mee eens! Je moet ook durven rijden, durven experimenteren, ook eens die grens op durven zoeken. Ook in je wedstrijden Als ik een flink aantal winstpunten heb in een klasse (of de klasse vol heb) dan rijd ik nog een tijdje door in die klasse. Dan gebruik in de proeven om uit te vogelen hoe ver ik kan gaan. Net even meer uitgestrekte galop met als risico dat hij uit elkaar valt, net even scherper dat appuyement inzetten met als risico dat hij takt en buiging verliest. Dat alles zodat je weet waar je staat, waar de grens ligt en waar je nog aan moet werken. Geen genoegen nemen met 60% maar kijken of 70% of hoger haalbaar is. Pas als ik dat een paar keer heb kunnen halen ga ik over.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:39

Nimmy schreef:
aanleiding van dit topic is ook zien mensen de oefening als doel..

Je hoort ook heel veel bokkers zeggen bijvoorbeeld 'we rijden op M niveau want we kunnen schouderbinnenwaarts. Mensen die dat zeggen zien de oefeningen als doel op zich. Dat is een verkeerd uitgangspunt. Doel moet zijn tact, onspanning, aanleuning en impuls te behouden in een oefening als sb, travers of een appuyement. Pas dan hebben dergelijke oefeingen een toegevoegde (gymnastische) waarde in je training en zijn ze een 'middel' om te testen of je paard lenig en sterk genoeg is om in alle omstandigheden/oefeningen de basisvoorwaarden (tact, onspanning etc. ) te kunnen behouden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:14

Ik geef aan dat er binnen de dressuur sport veel is veranderd. De paarden sport is een bedrijfstak geworden waar in totaliteit zeer veel geld in omgaat. De maatschappij is veranderd, daarin ook de rol en functie van het paard.

De beoordeling van je rijkunst door een ritmeester, meester in de dressuur van een rijacademie, een ruiter met een opleiding bij de SRS of het Cadre Noir of de school in Jerez, vind ik zwaarder wegen, dan de beoordeling door een jurylid in de breedtesport. Ritmeesters en meesters zijn een uitstervend ras. Wat wedstrijdjes rijden om wat winstpuntjes te sprokkelen, omdat het goed is voor de status en waarde van een paard is leuk, maar beslist geen doel op zich. Helaas moet dat soms gebeuren als je ook op rijpaarden van anderen rijdt. Die paarden worden dan meer waard en worden vervolgens dan spontaan - door de eigenaar - duurder verkocht.

We roepen dat de dressuur beter geworden is. Het is spectaculairder gemaakt omdat dat goed is voor de geldstroom in de bedrijfstak. Een paard rijden voor de sport ervaar ik als heel iets anders als een paard rijden om de rijkunst en een beter paard te krijgen. Een goed paard in de sport is heel wat anders als een betrouwbaar en goed opgeleid rijpaard. Als dat toevallig samenvalt is dat meegenomen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:41

Goofy44 schreef:
Ik geef aan dat er binnen de dressuur sport veel is veranderd. De paarden sport is een bedrijfstak geworden waar in totaliteit zeer veel geld in omgaat. De maatschappij is veranderd, daarin ook de rol en functie van het paard.

Commercie is inderdaad een grotere rol gaan spelen. Maar de proefjes van nu verschillen niet zo veel van de proefjes die 40 jaar geleden verreden werden. Gelukkig is er nu een andere rol voor het paard gevonden dan werk/last/trek dier en vervoersmiddel, namelijk luxegoed, huisdier, sportpartner. Gelukkig; want daar dankt het paard zijn bestaansrecht anno 2008 aan.

Goofy44 schreef:
De beoordeling van je rijkunst door een ritmeester, meester in de dressuur van een rijacademie, een ruiter met een opleiding bij de SRS of het Cadre Noir of de school in Jerez, vind ik zwaarder wegen, dan de beoordeling door een jurylid in de breedtesport.

Helaas hebben we niet allemaal de mogelijkheid om in Jerez te gaan lessen en zullen we het moeten doen met hetgeen wat wel binnen ons handbereik ligt. En er is genoeg deskundigheid binnen handberei, als je maar goed zoekt en het kaf van het koren weet te scheiden.

Goofy44 schreef:
Wat wedstrijdjes rijden om wat winstpuntjes te sprokkelen, omdat het goed is voor de status en waarde van een paard is leuk, maar beslist geen doel op zich.

Voor velen is het rijden van wedstrijden wel een doel op zich. Ik heb mijn paarden ook om wedstrijden mee te rijden. Dat vindt ik leuk, net als vele anderen. Maar het een hoeft het ander toch niet te bijten? Je kan toch EN wedstrijden rijden EN goed met je paard bezig zijn? In feite gaan die twee zaken hand in hand (als je wedstrijden dus ziet als een soort examen in competitieverband). Ik vind het leuk om wedstrijden te rijden, om bevestigd te krijgen dat we op de goede weg zijn, om feedback van een jury te krijgen en om te zien waar ik sta ten opzichte van collega-ruiters.

Goofy44 schreef:
Helaas moet dat soms gebeuren als je ook op rijpaarden van anderen rijdt. Die paarden worden dan meer waard en worden vervolgens dan spontaan - door de eigenaar - duurder verkocht.

Maar wat is er mis mee dat aan paarden geld wordt verdiend? Je kan het ook zo zien dat iemand die geen geld heeft voor een kwalitatief goed paard de kans krijgt er eentje te rijden. Het paard heeft als voordeel dat het meer waard wordt dat de kans groter wordt dat men zorgvuldig met hem om zal gaan (de kans dat mensen een paard van heel veel geld aan zijn lot overlaten is kleiner dan een paard die slecht gereden/opgevoed is en waar men geen land mee kan bezeilen). Ik vind wel dat je de boel een beetje eenzijdig/negatief bekijkt...

Goofy44 schreef:
We roepen dat de dressuur beter geworden is.

Ik stelde het iets genuanceerder hoor; het niveau is hoger geworden omdat er nu relatief meer ruiters op hoog niveau zijn en met elkaar moeten concurreren. Als je weinig concurrentie hebt, dan heb je ook weinig stimulans om nog meer te verbeteren. Uiteraard kleeft aan elk voordeel een nadeel en ook vaak andersom.

Goofy44 schreef:
Een paard rijden voor de sport ervaar ik als heel iets anders als een paard rijden om de rijkunst en een beter paard te krijgen.Een goed paard in de sport is heel wat anders als een betrouwbaar en goed opgeleid rijpaard.

Maar nogmaals; waarom zou dat elkaar moeten bijten? Ik rijd graag wedstrijden met mijn paarden, maar ik ga er ook graag mee naar het strand. Dus voor mij is betrouwbaarheid dus ook belangrijk, onder alle omstandigheden. En ik denk dat er met mij vele anderen zijn die plezier beleven aan de opleiding van hun paard, aan het wedstrijden rijden met hun paard en aan strandritjes, bosritten etc.

Maar wanneer ben je nu zelf voor het laatst de ring in gereden? Daar ben ik wel benieuwd naar. Er wordt zoveel commentaar gegeven op juryleden en de sport, en er zal ook hier en daar wel wat loos zijn. Maar als je dat loslaat en zelf de ring in gaat, dan zul je zien dat het allemaal wel meevalt. Ik rijd met 2 paarden regelmatig wedstrijden, Ik kan mij vaker wel vinden in het commentaar van de jury als niet. Ik zie toch dat vaker de beste wel aan kop komt als niet. En ik zie ook veel ruiters die echt wel heel serieus met hun paard en zijn opleiding bezig zijn. Het is soms ook maar net wat je WIL zien?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:43

heel veel mensen denken als paardgericht rijden ze eigenlijk proefgericht rijden. Men zegt wel van het moet zo en zo en ik doe zo en zo om het paard te laten lopen hoe het hoort het juist niet gebeurd en het paard in de krul getrokken wordt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 20:18

splash1999 schreef:
heel veel mensen denken als paardgericht rijden ze eigenlijk proefgericht rijden. Men zegt wel van het moet zo en zo en ik doe zo en zo om het paard te laten lopen hoe het hoort het juist niet gebeurd en het paard in de krul getrokken wordt.

mee eens, maar dr zijn er ook zat die bewust proefgericht trainen...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:23

Mijn ervaring is dat als je je wedstrijdjes gaat rijden om te kijken wat anderen ervan vinden je dan ook gaat luisteren naar het commentaar wat de jury heeft en hun adviezen aanneemt.
Ik vind(mijn mening) dat de juryleden van nu niet hoog genoeg op geleid zijn (niet allemaal)
waardoor je adviesen krijgt als hou je paard beter vast dan word hij niet zo lang ipv hij draagt niet genoeg van achteren.
Alles is zo gefocust op het hoog en toch rond stellen van je paard dat al het andere lijkt weg te vallen. Waardoor kwaliteit naar de achtergrond gedreven word en een spectaculair beeld de voorkeur krijgt.
daarom vind ik het heel moeilijk om alletwee te combineren om te scoren in je proefje zul je toch moeten laten zien wat de jury wil.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:19

liberty22 schreef:
Ik vind(mijn mening) dat de juryleden van nu niet hoog genoeg op geleid zijn (niet allemaal)

Het mooie is dat op bokt bijna iedereen van mening is dat je zelf niet heel goed hoeft te kunnen rijden om kritiek op anderen te kunnen hebben Knipoog Mijn ervaring is dat als je 10 beoordelingen naast elkaar legt van 10 verschillende juryleden, dat je toch een heel goed beeld krijgt van hoe je er werkelijk voorstaat. Als je dan iets dus niet voor elkaar hebt zie je dat doorgaans echt wel terug in je beoordelingen.

liberty22 schreef:
Mijn ervaring is dat als je je wedstrijdjes gaat rijden om te kijken wat anderen ervan vinden je dan ook gaat luisteren naar het commentaar wat de jury heeft en hun adviezen aanneemt.

De kunst is ook om te selecteren waar je wat mee kan. Mensen klappen vaak direct dicht als ze iets wat lijkt op kritiek (en dan vaak nog bedoelt als een advies) van een jury krijgen. Zij hebben vaak zo'n ander beeld van hun eigen kunnen, dan zijn ze meteen zo beledigd dat ze nergens meer voor open staan. Als je zo'n advies meekrijgt kun je er altijd over nadenken, het even naast je neerleggen. Misschien blijkt dan wel dat je er uiteindelijk toch wat mee kan?

liberty22 schreef:
waardoor je adviesen krijgt als hou je paard beter vast dan word hij niet zo lang ipv hij draagt niet genoeg van achteren.

In die 20 jaar dat ik fanatiek wedstrijden rijd heb ik meer commentaar en advies van juryleden gehad die zinnig waren en waar ik wat mee kon, als waar ik niks mee kon. Natuurlijk tref je wel eens een ***. Maar goed; het lijkt wel of de uitwassen hier op bokt vaak ontzettend uitvergroot worden. Het is ook een gegeven dat 1 negatieve ervaring meer indruk maakt op een mens dan 10 positieve. Daarom vindt ik het ook vaak niet zo geloofwaardig als mensen dingen zeggen als 'juryleden snappen er niets van'. Soms valt het ook niet mee on de 'waarheid' onder ogen te zien, en wat is dan makkelijker dan 'de jury' de schuld te geven?

liberty22 schreef:
Alles is zo gefocust op het hoog en toch rond stellen van je paard dat al het andere lijkt weg te vallen

Daar ben ik het niet mee eens; ik heb heel wat winstpunten in het Z1 behaald terwijl de oprichting nog niet geheel voor elkaar was (omdat de rest, tact, onspanning, impuls ect wel goed was). Dan stond wel als opmerking op mijn coupon dat de oprichting nog wat beter moest en het paard nog meer gesloten. En daar hadden ze gelijk in. Als juryleden zo gefocust waren op oprichting en al het andere niet belangrijk vonden had ik die punten niet gehaald. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als naast je aanleuning ander zaken als tact, ontspanning, impuls etc. niet voor elkaar zijn. Overigens gaan die zaken vaak hand in hand. Als je ontspanning niet in orde is is je aanleuning en tact dat ook niet.

Daarentegen werd ik met mijn jonge paard in de L vaak afgestraft op het feit dat hij voor het plaatje mooi in de oprichting liep, maar dus niet 'door de hals was'. Als ik hem dan wat langer in de hals wist te houden tijdens de proef had ik gelijk veeel hogere punten. Dus mijn ervaring is dat juryleden echt wel goed letten op de basisvoorwaarden, dus een goede aanleuning.

liberty22 schreef:
Waardoor kwaliteit naar de achtergrond gedreven word en een spectaculair beeld de voorkeur krijgt.
daarom vind ik het heel moeilijk om alletwee te combineren om te scoren in je proefje zul je toch moeten laten zien wat de jury wil.

Ik ben er van overtuigd dat je, zeker in de basissport, goed kunt scoren met een kwalitatief goed gereden niet spectaculair paard. Dat zie je ook aan het feit dat je steeds meer rassen als haflingers en fjorden in de M en Z tegen komt. Zet een goede gedegen net afgewerkte niet spectaculaire proef neer en je scoort heus punten. Ik denk alleen dat het er vaker aan ligt dat veel mensen niet in staat zijn zo'n proef neer te zetten. Niet met een eenvoudig paard en niet met een spectaculaire. Je hoeft geen twee zaken te combineren, je moet alleen gewoon goed rijden.

_Celien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:59

Ookal rijd ik voor een jury die mij mijn punten niet geeft staat er altijd iets op t protecol waar ik iets van leer. Ik ben de afgelopen jaren veel met jonge paarden opstap geweest en ik denk dat elke uitstap een nieuwe leer is geweest.
Daarin tegen train ik thuis zowel wedstrijd als paard gericht. Ik vind dat ik met een gespannen paard even goed mijn oefeningen door moet kunnen rijden. Dit neemt natuurlijk niets weg van het feit dat het niet prettig is. Ik rijd thuis zowel voor de rechtgerichtheid van het van het paard, het zelfvertrouwen van het paard die hij moet krijgen in zijn bewegingen en oefeningen, de impuls en verzameling. Daarbij is het loslaten van de rug en de ontspanning door het lijf een must. MAAR ik vind dat je zelfs een gespannen paard, maar dan heb ik het over een juist afgericht paard waarin je altijd een correcte basis naar voren kan halen de oefeningen door moet rijden.
Ik zal met velen van jullie deze mening niet delen, maar ik ben ook van mening dat een jong paard dat een goede africhting heeft genoten al een travers, ranvers, schouderbinnen of buitenwaartse oefening kan rijden.
Wat de jury's betreft denk ik dat je op je kop kan gaan staan maar dan het niveau steeds meer zou dalen, omdat je ook steeds meer jonkies zonder ervaring in de hokjes ziet zitten. Werkende weg leert men en zo wij ook. Maar ik ben gelukkiger met een winstpunt of goede opbouwende kritiek van bijvoorbeeld Mr. Goudsmit of Mr. Beets dan van een grietje die die zelf net bij t Z komt kijken. Ook daar leer je wel iets van, maar ik heb liever een ouwe rot in het vak die nog met 2e en 9ens werken.
Verder ben ik van mening dat je altijd een niveau vooruit moet werken. Ik ben een type die mijn paard ook in de proef corrigeert, ik rijd liever een verliespunt dan dat ik 10 min loop aan te klote en net 180 of 204 punten rijd. Maar wanneer kan je corrigeren? Een paard dat je de travers leert en je start M2 kan je niet corrigeren in de proef omdat de oefening niet bevestigd is. Inweze doet het paard niks fout. Maar als jij je paard Z1 africht, waarbij ik dus aanneem dat je travers bevestigd is en je bezig bent met werkappyementen, op dat moment kan je je paard in het M2 corrigeren op een traver die geen lentebuiging of 4 sporen kent.
In de B is er ook een bekende discussie, inprincipe hoort het paard in de B in aanleuning te kunnen lopen dit betekend dus niet dat het paard aan de teugel moet lopen. Toch zijn er veel paarden en pony's in de B die wel aan de teugel lopen maar niet in aanleuning zijn. En alle mensen maar janken dat ze geen punten krijgen, want hun paard loopt toch aan de teugel. Nu wil ik niet iedereen over 1 kwam scheren, maar persoonlijk heb ik hier een hekel aan. Zorg gewoon dat je startniveau een stapje voor bent!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:47

yasmijn dat zijn gewoon verschillende ervaringen die mensen hebben en ook niet ieder mens wil hetzelfde ik schrijf gewoon mijn mening op die aan de hand van mijn ervaringen zijn gevormt kan ik daarom niet rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:41

Ik train paardgericht. Stel voor mezelf doelen wat ik wil doen in het 'trainingsuurtje' op dat moment. Als je dan je paard klaar hebt, basis e.d. erin zou hij proefklaar zijn, dus kan je proefgericht gaan oefen. Maar proefgericht wil niet zeggen dat ik mijn paard uit het oog verlies. Als de oefeningen uit de proef slecht gaan, terug naar de basis en weer richten op het paard zelf. Op een wedstrijd zelf zou ik de proef zo goed als het kan nog uit rijden, met alle rust erin en in zoverre het paard het toelaat (daarin is dan wel een verschil als paard dat staakt uit geen zin hebben of pijn of iets dergelijks). Proefgericht trainen zonder je met je paard te bemoeien in de zin van niet kijken of alles wel goed is, lichamelijk e.d. kan nooit lang goed gaan. Lachen

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:18

Ik denk dat wanneer je wedstrijden rijdt of dat van plan bent, dat je het beste resultaat krijgt wanneer je beide doet. Zowel product als proces zijn belangrijk en in mijn ogen kan het één niet zonder het ander.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:21

Paardgericht en proefgericht zouden hetzelfde moeten zijn, rijden met een rechtgericht paard is zowiezo meer paardgericht, en zo zou er ook in de proef moeten gereden worden. Helaas is dat dag van vandaag niet meer het geval, paarden worden steeds meer op de voorhand gereden die er meer ondergaat dan de achterhand. Waardoor er een ongelijke verdeling komt, en het paard zijn lichaam niet genoeg gympnastiseerd

Dus ik zou zeggen proefgericht

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:40

Ik probeer er eerst voor te zorgen dat mijn pony rustig en nagevelijk loopt. Het gaat nu steeds beter en ga ik ook voor proefjes oefenen, maar zodra het mis gaat gewoon weer basis werk!