Friese merrie @ longeerwork BOKserie ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pop

Re: Friese merrie @ longeerwork BOKserie ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:59

Als je alles na elkaar doet raakt je paard denk ik nog meer in de stress.
De eerste keer is toch alles nieuw, dus mogen ze best bokken en raar doen. En omdat ze alles al hebben gehad, weten ze de volgende keer ook waar ze aan toe zijn met longeren.
Als je alles steeds weer veranderd weten de paarden ook niet wat hun nou weer te wachten staat. En gisteren was het alleen nog maar dit, en nu weer dat er bij ... dan raken ze helemaal in de war. Bokken doen ze toch de eerste keren meestal wel, dus of ze nu bokken met beugels en zweetbladen erbij, maakt niets uit vind ik. De volgende keren heel wat minder stress!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:00

Pop schreef:
Pistasche schreef:
Ik steek altijd de beugels op dat is voor mij een gewoonte, tsja meningsverschillen moeten er blijven toch Haha! ?

Ze worden er alleen maar makker van.
Ik doe altijd de beugels naar beneden, lekker laten hangen.
De zweetbladen klapperen ook goed.
Hoe meer hoe beter!
Ze worden er veel braver van.
Hoe minder ze springen hoe minder alles klappert, dus ze stoppen vanzelf.

Je wil ze toch ook iets leren????
Als je alles maar netjes en met liefde doet, worden ze nooit hard.
Als je nu een keer je beugel verliest op een jong paard en het gaat klapperen, dan schrikt je paad zo dat hij rare sprongen kan maken. Nou dan heb ik toch liever dat ze alles een beetje gewent zijn, en dat je ze goed kunt beleren.

De beugels klapperen tegen hun buik, maar als je ze een schop geeft schop je harder als de beugels klapperen hoor!
Het zijn paarden, die moet je opvoeden!

sluit ik me helemaal bij aan...

verder vind ik het een prachtige merrie..
maar zag ik nou een heeeeel klein kolletje??

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:07

Tja ik vind het hele topic niets meer dan "stoerdoenerij". Ik zie liever foto's van een paard dat zich keurig gedraagt van een eigenaar die daar trots op is. Dat er dan dit soort momenten tussenzitten is natuurlijk niet altijd onvermijdelijk maar dat nou het hele topic daarom moet draaien (het wordt immers zelfs in hoofdletters geschreven in de titel).

Naar mijn mening laat je het paard eerst een paar keer aan het zadel wennen; op de rug leggen, dan een keertje aansingelen, paar pasjes aan de hand er mee lopen en daarna aan de longe (weet natuurlijk niet hoe jouw voorbereiding is geweest maar ik noem het maar even). Aan de longe eerst met beugels goed opgestoken of eraf. Meestal steek ik de beugels goed op (beugelriemen er goed doorheen tegen het afzakken). Mocht er op den duur een beugel afzakken dan is het paard rond die tijd vaak wel rustiger en zal van een beugel niet zo schrikken omdat het paard dan al wat meer gewend is. Overigens longeer ik een paard dan eerst in stap en een enkel drafpasje en vind dat dan wel weer genoeg nieuwe ervaringen voor die dag.

Dat het paard er aan moet wennen vind ik ook, maar niet meteen de eerste keer. Een paard dat al een paar keer met zadel is gelongeerd zal geen problemen hebben met de beugels dus dat het paard dan 3x angst heeft vind ik echt nergens op slaan.

Ieder zijn eigen manier van longeren en beleren maar je zou juist trots moeten zijn op de goede dingen ipv op te scheppen over de 'slechte' vind ik. O en ja mijn paarden zijn ook bomproof voor degene die daar nu vraagtekens bij zet Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:10

Ik ben het ook met Katja eens. Het lijkt mij ook beter om de beugels eerst wel eraf te halen. Waarom moet alles in 1x? Ik denk ook dat het paard eerst lekker vertrouwen moet krijgen en dan pas een keer met een beugel eraan. Dat wil niet zeggen dat het paard het dan niet spannend vind, maar dat geeft niet. Omdat ze dan al zoveel vertrouwen hebben opgebouwd, went het sneller dan dat je meteen de beugels er aan laat klapperen.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:18

ieder zijn eigen manier toch...?

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:21

Katja schreef:
Toch raar dat die van jouw bokt onder het zadel en de wij zadelmak maken dat niet doen. Misschien heb je niet het perfecte systeem.

Pop: als je het goed doet worden ze geen 1x bang omdat je de prikkel in hapklare brokjes geeft die ze kunnen verwerken.

Helemaal met je eens.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:22

hmm ik probeer steeds te posten maar lukt niet?

jody_bobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:25

Ik ben het ook met Katja eens,
'n paard beleer je meestal maar 1x, doe het dan zo goed mogelijk!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:28

Eowyn3003 schreef:
Begrijp ik nou eigenlijk dat jullie er gewoon een zadel op hebben gelegd en beginnen longeren?

Tuurlijk reageert ze dan zo, ze heeft geen idee wat er gebeurt.

(Dit maak ik op uit het laatste zinnetje, kan anders zijn natuurlijk.)

mijn paard is 20 en al een flinke tijd onder het zadel en het longeren ziet er net zo uit,dat ligt niet aan mijn manier van longeren,hij vind er gewoon niets aan.....

anniee

Nog maar een poging, iedere keer als ik een lang stuk tekst probeer te posten dan doet ie het niet meer.
Hier komt inmidels poging 3 Knipoog

Ik denk dat je te snel gaat. Natuurlijk is het niet vreemd dat je merrie gaat bokken. Wat ik wel vreemd vind is dat je hier zo "stoer" over doet; ik zou juist trots zijn als ze niet zou bokken en vertellen hoe braaf ze alles doet enz in plaats van er zo'n "spectaculair" topic van te willen maken.

Tja wat betreft de beugels; bij een wat drukker paard haal ik ze eraf omdat ik weet dat dit de trigger zal zijn. Bij mijn rustige haf heb ik ze opgestoken en zijn ze gaandeweg vanzelf gaan zakken.
Naar mijn idee accepteren paarden die rustig opgebouwd zadelmak worden gemaakt de beugels meteen en brengt dat geen stress met zich mee.

Charly1989

Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier doet. En als je je eige manier vertrouwd dan moet je dat vooral niet veranderen.
Dat neemt alleen je eigen vertrouwen maar weg zodra je derop gaat.

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:29

jobbel, reageer ff jong! iedereen hier in de stress!!! hihihihi Haha! Haha! Haha! Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:33

wat die beugels betreft,het ene paard is het andere niet,ik zou ze bij de angloarabier van mijn vriendin nooit laten klapperen,dan scheurt ze vast door de afrastering heen.
Maar bij mijn fries deed ik het wel,die weet nieteens wat het woord stress betekent....

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:42

anniee schreef:
Ik denk dat je te snel gaat. Natuurlijk is het niet vreemd dat je merrie gaat bokken. Wat ik wel vreemd vind is dat je hier zo "stoer" over doet; ik zou juist trots zijn als ze niet zou bokken en vertellen hoe braaf ze alles doet enz in plaats van er zo'n "spectaculair" topic van te willen maken.

Te snel gaan? Ik heb hier nergens in het topic vermeld hoe oud de merrie is. Het betreft hier een 7 (bijna 8) jarige merrie die al een paar jaar onder het zadel is. Ik rijd deze merrie sinds enige tijd in de wedstrijden en in januari gaan we het L1 onveilig maken. Haha!
Merrie was de dag ervoor geschoren, en we wilden gaan rijden maar ze was een beetje fris (aan de hand al wegspringen) dus even longeerlijn eraan geknoopt om haar voor eigen veiligheid wat energie kwijt te doen raken. Niks aan de hand dus Knipoog

Paard is met longeren met zadel op op een of andere manier altijd wat frisser dan gewoon aan de bijzet of in dubbel longe. Heeft niets te maken met wel of geen beugels aan het zadel.

Kortom, dit paard wordt NIET zadelmak gemaakt, maar had gewoon een frisse jolige bui.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:44

Katja schreef:
Toch raar dat die van jouw bokt onder het zadel en de wij zadelmak maken dat niet doen. Misschien heb je niet het perfecte systeem.

Pop: als je het goed doet worden ze geen 1x bang omdat je de prikkel in hapklare brokjes geeft die ze kunnen verwerken.

Of ze wel of niet bokken ligt niet aan het systeem maar aan het paard. Ieder paard is anders, de een bokt wel en de ander niet.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:47

Gelukkig dat je dit net neerzet jobbeltje, ik dacht al dat ik iets verkeerd had gelezen..Ik heb even in je profiel gespiekt en dus ook gelezen dat dit een paard is waar al wedstrijden mee worden gereden.
Nu even over je foto's.. mooi friesje hoor! nen ze kan mooie sprongen maken, en beter aan de lange als dat je erop zit..ja toch?
Deze foto's zijn zeker in de vorst periode gemaakt?
had er toen ook een van bijna 23 aan de longe en was blij dat ik er niet op zat, leverde net als jou foto's wel een leuk arsenaal aan sprongen op..
Veel succes op de wedstrijden!

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:49

viv77 schreef:
Deze foto's zijn zeker in de vorst periode gemaakt?

Nee deze foto's zijn gemaakt op de dag voor de vorstperiode Knipoog wel 1 dag na het scheren dus ik denk dat het mede daardoor komt. Merrie had in de periode daarvoor gewoon normale training gelopen.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:51

Dat verduidelijkt een boel; dat een beleerd paard zo doet vind ik niet zo erg dat kan een gekke bui zijn. Was bang dat je het paard op deze manier aan het beleren was en dan was het weleen ander verhaal geweest!
Overigens dacht iedereen volgens mij dat het hier een jong paard betrof.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 15:56

Nee ik had het expres niet vermeld om te kijken hoe snel "bokt" conlusies trekt, en dus eigenlijk dit wel "verwacht"

Overigens heb ik zelf voldoende ervaring met zadelmak maken. In de tijd dat ik nog in Denemarken woonde was het voor mij dagelijkse kost. Dat zag er eerder zo uit:

Afbeelding

zie voor meer info mijn profiel Clown

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:46

He marijke..leuk topic man ene rg leerzaam Haha!

Staat wel mooier he nu je haar geschoren hebt..succes straks in de L1

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:51

haha, herkende die foto van Denemarken gelijk
wat ben jij braaf met je cap op aan het longeren zeg Lachen
ziet er goed uit, lekker door blijven longeren, dan kan je er vanzelf op, wanneer wil je er voor het eerst op (heb de andere post niet gelezen, dus weet niet of het daar in staat Knipoog )
veel plezier verder met je paard

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:54

Jobbeltje schreef:
Nee ik had het expres niet vermeld om te kijken hoe snel "bokt" conlusies trekt, en dus eigenlijk dit wel "verwacht"

Haha!
Test geslaagd Knipoog
Wel triest eigenlijk dat ik niet zag dat het Eeke was Bloos . Iig heel veel succes int L1 strakjes

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:20

geerke schreef:
Eowyn3003 schreef:
Begrijp ik nou eigenlijk dat jullie er gewoon een zadel op hebben gelegd en beginnen longeren?

Tuurlijk reageert ze dan zo, ze heeft geen idee wat er gebeurt.

(Dit maak ik op uit het laatste zinnetje, kan anders zijn natuurlijk.)

mijn paard is 20 en al een flinke tijd onder het zadel en het longeren ziet er net zo uit,dat ligt niet aan mijn manier van longeren,hij vind er gewoon niets aan.....

Nee maar op het laatste zinnetje staat: Nou ik moet hem toch maar gewend laten raken ofzoiets. Maar ik heb al gelezen dat het niet de eerste keer is, maar ik was gewoon even geschrokken. Ik dacht (eigenlijk vreesde ik) dat ze gewoon het paard van de wei had geplukt en zadel erop en longeren maar. Inmiddels weet ik dus ook dat dat het geval niet is. Ik heb gewoon vaak genoeg mensen dat soort dingen zien doen.

eeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:30

haha wat een leuke discussie. ik moet nu toch even reageren..
deze merrie is van mij, en was die dag mega fris!!!!!
net geschoren etc...
wel leuk dat jullie dachten dat t haar eerste keer was..
haha die jobbel had jullie mooi in de maling!!!!
overigens gaat t rijden rijden met haar en jobbel super hoor en bokt ze onder t zadel niet zo hevig...pffff

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:36

Geweldig Jobbel Haha! En iedereen ging ook zo lekker snel Tong uitsteken

Test is geslaagd zou ik zeggen Knipoog
Leuke foto's trouwens *LOL*