Grote fries voor de 4e x onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Grote fries voor de 4e x onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:14

Sorry dat ik het zeg, maar alle paarden zijn met 2,5 jaar nog lang niet uitgegroeid.
Dus dan maakt het niks uit of ze er geestelijk klaar voor is, dr rug wordt nu wel verpest.
En je doe wat jou opgedragen wordt? Zoiets kun je ook WEIGEREN Knipoog
Overigens vind je 2 te vroeg maar je weet niet hoe oud ze is?
Hoe weet jij dan zo zeker dat ze geen 2 en maar 3 maand oid. is?

Verder is ze wel erg mooi.. helaas wordt nu waarschijnlijk weer zo'n mooi paardje verpest.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:01

Clown Wat een kritiek allemaal Slapen Pietsje word eerste week maart 3 jaar dus ze is nu 2 jaar en 10 maand bijna. Verders doet djun djun heel voorzichtig met het paard en vraagt niks van haar als het op echt werken aankomt. Het is een flink twenter wat al mooi af is. Ik zelf ben ook niet ervoor jonge paarden in te rijden als ze zo jong zijn lk wacht meestal tot ze ruim 3.5 a 4 jaar zijn. Djun Djun kan dit niet over dit paard zeggen omdat het haar eigen niet is en ze het paard voor een ander rijd. Iedere stal en eigenaar heeft denk ik een ander idee over de leeftijd van inrijden, maar ik weet zeker dat ook djun djun gewoon dit paard had laten lopen tot ze volwassen was als het haar eigen is. Ze is zo enorm voorzichtig met haar. Als je ziet heo er op sommige stallen met 2.5 jarige paarden om word gegaan alsof ze topsport moeten lopen en zo enorm worden getraind dat ze kapot gaan dan valt dit echt 100 punten mee Knipoog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:10

Omdat het ergens anders erger is, is dit oke? Dat argument wordt te vaak gebruikt. Is wel heel makkelijk gezegt hè.

3 jaar is gewoon naar mijn mening het minimum om mee te beginnen en dan rustig. Eerst wennen aan zadel/hoofdstel beetje longeren, beetje leren wijken voor druk etc. En dan als 3,5 jarige een keer erop zitten.

Dat hij er mooi af uit ziet wil niet zeggen dat hij af is!

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:57

friezen groeien langer door dan andere rassen dus ik zou zeker nog een jaar wachten anders krijg je alleen maar last later als je wedstrijden gaat rijden (als je dat van plan bent )

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:22

Ook al wil de eigenaar dat je nu al begint met inrijden, het paard is nog geen 3. Lachen Als je dan verstandig bent doe je het gewoon niet. Je hebt er misschien maar 4x op gereden ofzo, en je doet rustig aan, maar die 4x belasten ook de rug.

Het is beter om gewoon nog even te wachten.

Maar dat is mijn mening, nu maar hopen dat ik niet zoals laatst iedereen tegen me krijg Bloos

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:35

zo vroeg al..
maargoed.. zelf weten...

En leg alsjeblieft dat zadel 20 cm naar achteren, dit ligt OP het schouderblad, en zo kan het schouderblad niét vrij onder de boom door bewegen. Als je dan al rijd leg dan het zadel op zn minst goed.
singel mag minstens een handbrede naar achteren ook.

Succes er nog mee, persoonlijk zou ik nog wachten met doorrijden, maargoed...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:50

nikki160287 schreef:
Ja en waarom zijn ze makkelijker in te rijden? Omdat ze het nog niet aankunnen, nog veel te slap. Bovendien kunnen de gewrichten, spieren en pezen dit nog helemaal niet aan. Qua skeletis ieder paard op zijn vroegst op 5,5 a 6 jarige leeftijd uitgegroeid, op zijn vroegst! De groeischrijven sluiten op een bepaalde leeftijd en als laatst de rug. Als je ze zo jong inrijdt overbelast je zo veel. Met alle gevolgen vandien. (bijv atrose)

Als dit paard voor de handel was geweest had ik op zijn minst kunnen begrijpen (ben er uiteraard tegen) dat het paard zo vroeg wordt ingereden, maar dat is niet het geval. Waarom is mijn vraag. Waarom zoveel risico's nemen? Waarom niet een jaartje geduld? Waarom ga je hierin mee?
Het moet van de eigenaar zeg je maar je hebt toch een eigen mening. Ik zou never nooit niet op een tweejarige gaan zitten. Je grote risico's aan het nemen bent met een jong paard, ik zou dat echt niet op mijn geweten willen hebben.

Dus jij wilt zeggen dat je eigenlijk een paard pas op zn 5,5 / 6 jaar zou moeten inrijden, dat staat er namelijk. Het paard is niet 2, het is bijna 3. Jij ziet haar niet in het echt, jij ziet haar niet lopen. Ik ben echt niet onnozel ik weet ook wel wanneer ze er klaar voor is. We doen het rustig aan zoals ik al 10x gezegd heb. Tuurlijk heb ik een eigen mening, iedereen hier blijkbaar ook, jullie volgen elkaar weer prachtig mooi in jullie 'eigen mening'. Als er één schaap over de dam is volgen de anderen.. of niet dan :S

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:55

Leuk plaatje!!! Doe rustig aan met inrijden en alles komt goed!!

Veel plezier van je verzorgpaardje Knipoog

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:55

x_Marr schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar alle paarden zijn met 2,5 jaar nog lang niet uitgegroeid.
Dus dan maakt het niks uit of ze er geestelijk klaar voor is, dr rug wordt nu wel verpest.
En je doe wat jou opgedragen wordt? Zoiets kun je ook WEIGEREN Knipoog
Overigens vind je 2 te vroeg maar je weet niet hoe oud ze is?
Hoe weet jij dan zo zeker dat ze geen 2 en maar 3 maand oid. is?

Verder is ze wel erg mooi.. helaas wordt nu waarschijnlijk weer zo'n mooi paardje verpest.

Met 2,5 jaar zijn ze nog niet uitgegroeid zeg jij, met 3 ook nog lang niet. Ze groeien door tot hun 8e, dus laten we alle paarden maar met 8 jaar gaan beleren, waarom niet nog 5 jaar wachten, in theorie zijn ze dan pas uitgegroeid. Ze word bíjna 3, ik weet niet precies wanneer maar wel dat ze dus echt niet pas net 2 is.
Ik ben overigens geen 200 kilo, het zal allemaal heus wel wat meevallen. Maar misschien ben ik gewoon een nuchtere fries die het anders ziet als jullie. Ik denk dat ik me nu maar stil houd, ik ga geen energie meer verpesten aan een kudde die toch allemaal maar hetzelfde zegt. Als één zegt: oooh het is zielig, dan zegt de rest het automatisch ook en degene die het er niet mee eens zijn houden zich maar stil. Ik nu ook omdat ik hier geen zin meer in heb, wat is bokt toch weer gezellig niet.. :S Nu weet ik weer waarom ik hier in tijden geen foto's meer geplaatst heb. Al die negativiteit hier..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:57

Jolliegirl schreef:
zo vroeg al..
maargoed.. zelf weten...

En leg alsjeblieft dat zadel 20 cm naar achteren, dit ligt OP het schouderblad, en zo kan het schouderblad niét vrij onder de boom door bewegen. Als je dan al rijd leg dan het zadel op zn minst goed.

Dit zadel ligt er normaal niet op, maar hier zit ik zelf beter in (vorige keer gaf ze een paar bokken en ik zat niet lekker in het zadel wat ik er normaal op heb), waarschijnlijk zat de singel niet strak genoeg. Maar dit zadel gaat er toch niet weer op.

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:58

mooi ding zeg! nog heel veel succes !
echt superleuk beestje!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:59

iesolde schreef:
Clown Wat een kritiek allemaal Slapen Pietsje word eerste week maart 3 jaar dus ze is nu 2 jaar en 10 maand bijna. Verders doet djun djun heel voorzichtig met het paard en vraagt niks van haar als het op echt werken aankomt. Het is een flink twenter wat al mooi af is. Ik zelf ben ook niet ervoor jonge paarden in te rijden als ze zo jong zijn lk wacht meestal tot ze ruim 3.5 a 4 jaar zijn. Djun Djun kan dit niet over dit paard zeggen omdat het haar eigen niet is en ze het paard voor een ander rijd. Iedere stal en eigenaar heeft denk ik een ander idee over de leeftijd van inrijden, maar ik weet zeker dat ook djun djun gewoon dit paard had laten lopen tot ze volwassen was als het haar eigen is. Ze is zo enorm voorzichtig met haar. Als je ziet heo er op sommige stallen met 2.5 jarige paarden om word gegaan alsof ze topsport moeten lopen en zo enorm worden getraind dat ze kapot gaan dan valt dit echt 100 punten mee Knipoog

Dank je wel Lachen Als het mijn eigen was zou ik haar inderdaad denk ik ook nog laten staan, echter als ik niet wist hoe oud ze was had ik gedacht dat ze rond de 3,5 was en was ik er wel op gestapt. Omdat jij inderdaad ook zegt dat ze mooi af is. Ze mag het inderdaad lekker rustig aan doen, ik vraag niks van haar. Dat hoeft ook helemaal niet. Ze heeft er zelf ook plezier in dat kun je zien. Ik rijd hoogstens 1x in de week.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:00

Leuke fries, hij toont wel groter...

Voor discussie over het wel of niet te vroeg berijden is het discussie forum voor en niet HAW. daarbij heeft TS al aangegeven dat het haar paard niet is.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:01

Diana_14 schreef:
Ook al wil de eigenaar dat je nu al begint met inrijden, het paard is nog geen 3. Lachen Als je dan verstandig bent doe je het gewoon niet. Je hebt er misschien maar 4x op gereden ofzo, en je doet rustig aan, maar die 4x belasten ook de rug.

Het is beter om gewoon nog even te wachten.

Maar dat is mijn mening, nu maar hopen dat ik niet zoals laatst iedereen tegen me krijg Bloos

Iedereen deelt jouw mening geloof ik hoor, dus wees daar maar niet bang voor. Ze gaat straks voor de hengst en mag dan weer lekker op rust, kan ze lekker doorgroeien, heeft ze toch weer rustig aan wat geleerd.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:02

Nancy_B schreef:
Leuk plaatje!!! Doe rustig aan met inrijden en alles komt goed!!

Veel plezier van je verzorgpaardje Knipoog

Dankjewel hoor, leuke reactie Pling

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:02

_Kelly schreef:
mooi ding zeg! nog heel veel succes !
echt superleuk beestje!

Dank je Haha! Ze is inderdaad ook mooi, in mijn ogen Bloos

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:03

WinBinChes schreef:
Leuke fries, hij toont wel groter...

Voor discussie over het wel of niet te vroeg berijden is het discussie forum voor en niet HAW. daarbij heeft TS al aangegeven dat het haar paard niet is.

Daar ben ik het helemaal mee eens, dus voor degene die nog langer door willen gaan, ga dan daar heen en ga hier niet topics vol lopen zeuren met al jullie negativiteit.

rachel000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:40

Wat een gezanik!

Zij rijd het voor een ander, dus zij heeft geen inspraak op hoe en wat.
Zij doet gewoon wat haar wordt gevraagd, wat heel logisch is, lijkt mij.

Dat het paard te jong is, kan 1 keer verteld worden, maar hoeven we niet van 10 tallen mensen te horen, daar verpest je nogal het topic door.

Reageer dan liever op de foto's, hoe goed het gaat.

Hoop dat het zo duidelijk genoeg is, en dat ze niet nog 100 maal, aan kan horen, dat het paard te jong is!

Hier mijn mening: erg leuk paard is pytsje, het ziet er goed uit.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:18

Laat ik voorop stellen dat ik het er prettig uit vind zien Knipoog

Over de discussie dat ze te jong is, daar wil ik me niet teveel in mengen... Je kan het ook zo zien: Zij doet het omdat dat van haar gevraagd word door de eigenaar, dan roepen jullie je hebt toch ook je eigen mening doe het gewoon niet. Waarschijnlijk komt er dan gewoon iemand anders die het doet en misschien is dat wel iemand die niet zo rustig aan doet en het helemaal gigantisch verpest....

Meid trek je niks aan van die mensen, heb zo het idee afentoe dat sommige mensen hier alleen ziiten om anderen de grond in te trappen....

Als ik het zo zie ga je vriendelijk met het paardje om en doe je het rustig aan als ik het zo lees....

Veel succes verder, het is een super leuk paardje om te zien.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:29

hallo,
Lachen
Ik vind het er vriendelijk uitzien. Er wordt maar af en toe op gereden, dus je verpest hem echt niet.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:53

Whitepanther schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik het er prettig uit vind zien Knipoog

Over de discussie dat ze te jong is, daar wil ik me niet teveel in mengen... Je kan het ook zo zien: Zij doet het omdat dat van haar gevraagd word door de eigenaar, dan roepen jullie je hebt toch ook je eigen mening doe het gewoon niet. Waarschijnlijk komt er dan gewoon iemand anders die het doet en misschien is dat wel iemand die niet zo rustig aan doet en het helemaal gigantisch verpest....

Meid trek je niks aan van die mensen, heb zo het idee afentoe dat sommige mensen hier alleen ziiten om anderen de grond in te trappen....

Als ik het zo zie ga je vriendelijk met het paardje om en doe je het rustig aan als ik het zo lees....

Veel succes verder, het is een super leuk paardje om te zien.

Dankjewel Lachen Daar dacht ik inderdaad ook aan, als ik het niet doe, doet een ander het wel en misschien wel op een hele andere (slechte) manier en dat wil ik niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:56

DjunDjun schreef:
Jolliegirl schreef:
zo vroeg al..
maargoed.. zelf weten...

Dit zadel ligt er normaal niet op, maar hier zit ik zelf beter in (vorige keer gaf ze een paar bokken en ik zat niet lekker in het zadel wat ik er normaal op heb), waarschijnlijk zat de singel niet strak genoeg. Maar dit zadel gaat er toch niet weer op.

een passend zadle heeft geen singel nodig..
denk alsjeblieft neit alleen aan jezelf, dat je lekker zit enzo.. maar zo te horen doe je dat niet Lachen
ga zo door, en lekker rustig aan Lachen

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:04

leuk paardje ze ziet er ook al volwassen uit
fijn dat je het rustig aan doet, dan kan ze het ook allemaal goed verwerken in het koppie

wij beginnen ook al rustig met onze friesjes met 2,5 jaar te longeren en te laten wennen aan het bit etc
tegen de tijd dat ze bijna 3 zijn worden ze bij ons eerst voor de koets beleerd en dan onder het zadel
maar meestal merk jezelf wel of het paardje er aan toe is of niet
ow ja en niet elke fries heeft standaard een zwakke rug da's echt onzin!!!! ze groeien dan wel wat langer door als het gemiddelde paard (tot soms wel tot rond de 8 jaar) dus dat zou dan willen zeggen dat je tot deze leeftijd niet zou mogen rijden Clown het ligt er ook aan wat je doelen zijn. je moet er niet naar streven om met een 6 jarige fries al z-niveau te gaan rijden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:07

Erg mooi paard en ziet er leuk uit.
Erg zonde dat je er nu al mee bent begonnen zeg
Maar goed, daar is veel kritiek op gegeven, waarmee ik het over het algemeen mee eens ben......Dus ik ga niet alles herhalen, sluit me aan bij de rest.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:18

Ziet er vriendelijk uit! lekker rustig aan allemaal, ze ziet er mooi uit!

ik heb zelf ook een friese ruin van 5jaar nu, hij is ook met 2,5 al ingereden (toen was ie nog niet van mij!)
zelf ben ik er ook geen voorstander van, maar je kunt er ook niets aandoen als de eigenaar dat vindt! Ik vind het paard , in mijn ogen, wel klaar voor uit zien. Mijne was dat niet, maar ik heb zelf heel rustig aan met hem gedaan en alles is goedgekomen.

Veel succes nog met dit paardje!