Parkaval @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Parkaval @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:06

nou hier komt hij. Ik heb het idee dat er een paar stapjes overgeslagen worden. namelijk:
Hoe kan een paard goed in balans lopen als de ruiter niet in balans zit? En het juist leren gebruiken van het lijf. Het paard lijk nog niet toe aan de mate van oprichting die gevraagt of iets zit hem in de weg (zadel, pijn, gebit?)

Eerst jou houding.
zie de foto:
Afbeelding
Eerst je rug, probeer deze wervel voor wervel recht op elkaar te stapelen, een stevige blokkenstapel met als top je hoofd. Je moet uiteraard niet verstijven en vooral bij je heupen goed kunnen meebewegen.
Dan je schouders en bovenarmen lekker zwaar naast je lichaam laten afhangen maar nit vastzetten. Je onderarmen drijven op water en moeten dus lichtjes zijn en van elleboog naar bitring een lijn. Iets naar boven breken is minder erg als naar beneden. Dan moeten je benen vanuit je heup wat naar achter zodat er een rechte lijn onstaat van schouder via heup naar hak. Als je met deze houding gaat lichtrijden plof je terug in het zadel, probeer maar eens in stilstand te gaan staan, even blijven staan en dan weer zitten, zonder terug te ploffen. Die plof voelt namelijk niet lekker voor je paard natuurlijk. Dan kun je voor het mooie ook je benen vanuit je heup iets naar binnendraaien zodat je knieen netjes aanliggen en je tenen ook vanzelf iets mee naar binnen gaan.
De volgende foto van het lichtrijden tonen dat je je vasthoudt op de teugels en wel terug moet ploffen of het evenwicht moet gaan verstoren (naar voren buigen)
Afbeelding

Je paard zou mits hij dat lichamelijk kan je kunnen concentreren op het voorwaarts neerwaarts en buigen in het lijf, rijden van je binnenbeen naar buitenhand dus.
Ik heb het idee dat hij nu vooral in de krul loopt en niet je hand opzoekt maar ertoe gedwongen wordt en daarom ook zo duikt, kantelt en een beetje een valse knik heeft soms. probeer dit op te lossen met bochtjes. Een bochtje met juiste lichaamsbuiging zorgt voor 1 zijdig loslaten en als je de bochten afwisseld zal je je paard uitnodigen tot het opzoeken van de hand. Maar de moter moet natuurlijk wel aan staan. Vraag je instructrice je eens om op je houding te letten en vergeet niet alles in kleine stapjes, teveel zorgt weer vaan compenseren en onnodige spanning.
Succes!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:14

joh wat een verhaal...(klopt grotendeels in mijn optiek wel)
ik zou je paard zeker niet te diep laten lopen, dat wordt het onmogelijk om de achterhand eronder te rijden. eerst jij in evenwicht en je pony daarna.... dat is wel zo eerlijk

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:31

Ik vind het heel erg moeilijk om mijn rug recht te houden. En niet alleen met paardrijden eigelijk met alles. Het gaat mis bij mijn benen vanuit mijn heup naar achter brengen. Dat lukt niet.

Hij zoekt mijn hand wel op. Alleen deze foto's zijn vooral uit het deel van de les waar het nog niet zo lekker ging. Ik denk dat dat zo lijkt omdat als ik aan de buitenteugel hem iets meer naar beneden vraag dan valt hij al gauw een beetje terug. In ieder geval gebruikt hij zijn achterhand dan niet zo actief. Dat gaat al beter. Aan het eind van de les liep hij iig wel lekker actief en nageeflijk. En ja hij zoekt mijn hand dan wel op. Soms vindt gaat dat nog niet helemaal goed, maar als ik dat aanvul met been dan zoekt hij mijn hand wel weer op.

Wat ik zelf ook vaak doe is dressuur met springen combineren. Met wat lage sprongetjes dat hij wat moet rekken en strekken. Hier word hij lekker los van en zijn achterhand komt er dan ook lekker onder.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:02

probeer eens aan te wennen dan je min 5 min per keer bewust let op je lichaam en eventueel een kleine verandere doorvoert. al is het maar 1 milimeter...
Misschien komt het ook wat door je zadel hoor, in dat geval zou het op een ander zadel makkelijker moeten gaan.

doe eens je voeten uit de beugels, benen lekker lang, ontspannen beetje zo de goede houding zoeken.

Of staan in verlichte zit in stap. Tijdens draf blijven staan of 2x zit 2x sta oid kun je zelf invullen.

Je rug kun je extreem bollen en extreem hollen. De kant die makkelijke gaat doe je minder
de kant die moeilijk gaat net zo ver.
Dan ga je langzaam van bol naar hol en steeds kleiner en zoek je het midden op. Ook kun je proberen met je ademhaling naar bepaalde wervel in te ademen en deze zo naar achter te drukken en ga je zo alle wervels af. Dit is wel moeilijk maar wel een goede oefening.

En ander misschien een paar lesjes centered riding of ander soortig zitles. Desnoods 1x per maand en dat je oefeningen zelf gaat oefenen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 17:28

lailapri schreef:
probeer eens aan te wennen dan je min 5 min per keer bewust let op je lichaam en eventueel een kleine verandere doorvoert. al is het maar 1 milimeter...
Misschien komt het ook wat door je zadel hoor, in dat geval zou het op een ander zadel makkelijker moeten gaan.

doe eens je voeten uit de beugels, benen lekker lang, ontspannen beetje zo de goede houding zoeken.

Of staan in verlichte zit in stap. Tijdens draf blijven staan of 2x zit 2x sta oid kun je zelf invullen.

Je rug kun je extreem bollen en extreem hollen. De kant die makkelijke gaat doe je minder
de kant die moeilijk gaat net zo ver.
Dan ga je langzaam van bol naar hol en steeds kleiner en zoek je het midden op. Ook kun je proberen met je ademhaling naar bepaalde wervel in te ademen en deze zo naar achter te drukken en ga je zo alle wervels af. Dit is wel moeilijk maar wel een goede oefening.

En ander misschien een paar lesjes centered riding of ander soortig zitles. Desnoods 1x per maand en dat je oefeningen zelf gaat oefenen.

Bedankt voor de tips! Ik zat zelf ook te denken dat ik dat gewoon eens af en toe ga oefenen aan de longe maar dan met mij erop. Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:33

al wordt je je alleen maar bewust waarom je dingen doet en dat je ook dingen kunt veranderen, de veranderingen komen beetje bij beetje vanzzelf wel.