Pony met slof rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: Pony met slof rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:36

JeltjeW schreef:
En wat bedoel je precies met dat ze te veel op de voorhand loopt?

Wat je uiteindelijk wilt bereiken is dat het paard zijn gewicht tijdens het lopen beter over zijn 4 benen verdeeld. Normaal steunt het gewicht van het paard al meer op de voorhand, wanneer je er als ruiter op gaat zitten komt er nog meer gewicht op de voorbenen.
De achterbenen zijn in verhouding sterker dan de voorbenen als het gaat om belasting opvangen. De voorbenen "hangen" alleen d.m.v. spieren aan de romp (geen botverbinding) en pezen kunnen snel worden overbelast (blessures). Tijdens het rijden wil je eigelijk bereiken dat de achterhand meer gaat dragen (in combinatie met zakken - door hoeken van de gewrichten te verkleinen), maar de brug (de rug) tussen voor en achterhand sterk is. De voorbenen krijgen hierdoor minder gewicht te dragen en kunnen zich vrijer bewegen. Voor meer info zie topic: [RT-D] duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt (lang maar intressant!)
Hierin wordt ook uitgelegd hoe je kan zien dat een paard meer gewicht draagt op de voorhand. Namelijk doordat het rechterachterbeen al in de lucht is terwijl het linkervoorbeen nog contact heeft met de grond.
Afbeelding
Vaak is het ook te zien door de mate van onderzetten en afzetten van het achterbeen.

Hopelijk heb ik het zo voldoende uitgelegd?

Erg goed dat je een zadel zoekt, denk dat al best veel zal schelen. Knipoog

(Tja, en de slof wordt ook vaak wel goed gebruikt hoor - het toppic bij HAW is een voorbeeld hoe het totaal niet moet. Daar is ook duidelijk te zien dat het paard juist hierdoor zijn rug niet gebruikt, maar alles vast zet en in die houding nog gedwongen wordt te werken. Slecht voorbeeld.)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:38

geerke schreef:
Een slof kan geen kwaad als begrenser,dan hangt hij gewoon slap,en pas als het paard echt vreselijk zijn hoofd omhoog doet grijpt de slof in.Het is het beste om de slechte momenten bij het paardrijden zo kort mogelijk te houden,dus als ze de rug wegdrukken de slof laten werken(lichtjes...)zo loopt hij zo kort mogelijk zoals het niet moet...Maar dat is mijn mening en ik ben ook maar een beginner die iets roept.....

Klopt, en degene die zo kan rijden dat de slof los hangt als het paard ontspant en enkel inwerkt als het paard het hoofd in de lucht gooit is een hele handige en goede ruiter. Het gevoel wanneer weerstand te bieden en wanneer te ontspannen beheers je dan ook zonder de slofteugel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:42

nee ik bedoelde het persoon die op HAW een topic heeft met foto's waarop ze haar paard rijd met slof...ik rijd op het moment niet..dus gebruik ook geen slof.....lees het topic maar eens.
Ik hoop dat je tijd hebt want het zijn 9 paginas ofzo,dan begrijp je wat ik bedoel met afmaken......

Nou lees ik net iets:Een slof is net net zo zacht als de ruiter,daar heb je precies alles meegezegd....helemaal mee eens(dan hadden die 9 paginas verderop ook niet nodig geweest....)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:45

is het niet zo dat als een paard op de voorhand loopt ,je het merkt dat je een heel hoofd in je handen hebt?Hij hangt dus op de teugels en loopt niet op eigen benen,of heb ik het fout?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:48

geerke schreef:
is het niet zo dat als een paard op de voorhand loopt ,je het merkt dat je een heel hoofd in je handen hebt?Hij hangt dus op de teugels en loopt niet op eigen benen,of heb ik het fout?

Dat heb je fout. Op de voorhand lopen betekend niet automatisch hangen in de hand. Een paard dat niet hangt in de hand hoeft ook niet perse op eigen benen te lopen: hij kan ook hangen aan de bakrand of aan je been.
Even terug naar op de voorhand: een paard loopt op de voorhand als het meeste gewicht op de voorhand rust. Je streeft al snel naar een horizontaal evenwicht bij een jong paard, omdat, zoals eerder gezegd, de voorhand niet gemaakt is om dat extra ruitergewicht te dragen en daar onder zal lijden.
Je kunt zien dat een paard op de voorhand loopt voornamelijk door het verschil in paslengte; de passen van de voorbenen zijn groter dan de passen van de achterbenen. Eerder in dit topic heb ik al gezegd waar je bij het longeren op kunt letten bij de beenzetting.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:50

Neehoor dat hoeft niet, het gaat er om dat hij zijn lijf helemaal gebruikt. Er zijn ook paarden die juist helemaal zonder gewicht in je hand lopen (achter de teugel) en toch hun lijf niet goed gebruiken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:50

ojee,heb ik het al die jaren verkeerd gedacht!!!shame!!
dankje voor de uitleg!

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:02

Zo ja,
Hoe moet ik een slof omdoen
Dat heb ik nog nooit gedaan
Jolie heeft er ook nog nooit een om gehad..

aan dit stukje kan ik al merken dat je idd véél meer aan een goede instructeur hebt, als je niet weet hoe het moet, moet je er ook niet zelf mee om gaan klooien

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:12

Vraag je instructie wat je kunt doen om dit op te lossen, maar ga niet zelf prutsen met een slofteugel als je hiermee nooit hebt gereden.
Een slof wordt vaak verkeerd gebruikt tevens kan het ook erg gevaarlijk zijn.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:14

ik vind het niet eens fijn rijden!! komt denk ik omdat je bijna geen druk voelt met een slof, en daar gaat het naar mijn idee meestal al fout....rijd veel liever met 1 teugel Tong uitsteken

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:17

licht er net aan hoe je hem gebruikt.. en of je hem dus kan gebruiken.. jammer dat er altijd zo negatief over gedaan moet worden Boos!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:28

JeltjeW schreef:
Hallo,!

En ze gaat volgens mij, als ik haar aan de teugel rijd, niet goed over de rug, ook rij is slechte overgangen, en ik kan er niet goed van ''achter naar voren'' rijden.
Zou een slof erbij helpen, met haar rug beter te laten gebruiken ?

Nee, geen slof eraan.
Je zegt het eigenlijk zelf al..
Je kan ze niet van achter naar voren rijden... daar ligt het probleem én de oplossing!!
Zorg dat ze actief van achter uit gaat lopen.. maak overgangen, zeer veel overgangen!!
Overgangen voorwaarts moeten niet 5 passen duren voor je reactie krijgt, nee zorg dat je dier gelijk reageerd, net als de overgangen terug..
En in de overgangen terug wel je been erbij houden, dat ze niet als een pudding in elkaar zakt.
Als ze aktief gaat lopen voel je dat terug in de beweging die ruimer wordt, en komt haar rug voor jouw gevoel omhoog.
Als je dat voor elkaar hebt zal je merken dat ze ook meer zal ontspannen, en dat ze nageeflijker gaat lopen..

Let wel.... aktief wil niet zeggen sneller!
Je drijft van achter naar voren, en als ze versnelt vang je dat weer op.. hierdoor moet ze aktiever gaan worden..

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:04

Hang er alsjeblieft geen slof aan als je daar nog geen ervaring mee hebt. Het is nog een jonge pony! Neem goed les, en oefening baart kunst. Niet meteen allemaal van die teugels eraan hangen. Een slof kan trouwens een paard goed verpesten als die op de verkeerde manier gebruikt wordt. Als je geen ervaring met de slof hebt, is de kans dat je er een fout in maakt niet zo heel klein.

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:17

Iedereen hardstikke bedankt!

femmefatale1: Overgangen rijden, daar ga ik hard mee aan het werk.

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:29

Ik heb Jolie vandaag trouwens nog gereden, met een lange hals, met wat langere teugels, en haar aan de teugel gevraagd met me hand bij mn knieën. Ze liep lekker actief, en ze deed veel beter dr best als gister, ook heb ik dr lekker laten los stappen, met wat langere teugels.
Ook heb ik me beugels een gaatje korter gedaan, daardoor had ik wat meer grip.

Nog een vraag,
Denken jullie (want heb morgen namelijk wedstrijd) Dat het goed gaat komen ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:40

JeltjeW schreef:
Ik heb Jolie vandaag trouwens nog gereden, met een lange hals, met wat langere teugels, en haar aan de teugel gevraagd met me hand bij mn knieën. Ze liep lekker actief, en ze deed veel beter dr best als gister, ook heb ik dr lekker laten los stappen, met wat langere teugels.
Ook heb ik me beugels een gaatje korter gedaan, daardoor had ik wat meer grip.

Nog een vraag,
Denken jullie (want heb morgen namelijk wedstrijd) Dat het goed gaat komen ?

Niet je handen op je knieën zetten. Het is goed dat je lang en laag werkt, maar als je je handen op je knieën zet dan oefen je toch ongemerkt veel kracht uit op de mond. Houdt je handen waar je ze moet hebben en werk van die positie naar beneden. Dus 10 cm boven de manenkam, 10 cm voor je zadel en 10 cm uit elkaar en niet anders! Vooral in stap en galop moeten je handen, polsen, ellebogen en schouders los genoeg zijn om de beweging van de mond te volgen en dat kan niet als je je handen bij je knieën zet.

Over het wedstrijd rijden; persoonlijk zou ik nog even wachten, maar ik ben toch niet zo van de wedstrijden. Ik wil je niet ontmoedigen en als jij er vertrouwen in hebt moet je gewoon ervoor gaan. Neem wel de volgende tip mee: forceer niets. Veel succes!

Lisaavitalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:37

als jre weeet hoe je ermee moet werken, waarom niet? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:59

Jel, zoals de rest al gezegt heeft, een slof moet je maar niet gebruiken..
Ik denk dat momenteel bij jullie (zoals ik het zag) het grootste probleem is dat jij gespannen raakt als het even net iets anders gaat.
Ik zou eerst gewoon eens gaan oefenen om zelf ontspannen te blijven, wanneer jij gaat ontspannen.. Wordt Jolie relaxeder en zal je merken dat het rijden ook een stuk prettiger zal gaan..

En als je merkt dat ze de enge kant wat moeilijker is dan de andere kant. Moet je op de makkelijke kant niet te veel stelling vragen en op de moeilijke kant wel proberen normaal stelling te vragen. Ook veel achtjes en grote en kleine voltes helpen Ja

Kom binnenkort wel weer bij jou en Jol kijken Haha!

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:01

Lisaavitalia : Dat weet ik dus niet, dus doe ik het maar niet.!

Ier: Vandaag op wedstrijd in Emmeloord geweest, de 2e proef weet je al, nou de 1e nog ! (kwa punten enzo Knipoog ) Verder liep ze heel ontspannen, ook had ik vrijdag gereden en was ze ook super ontspanne, volgens mij moet je maar gewoon een keer komen terwijl ik het niet weet Clown

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:08

Wat jij nodig hebt is héél goede instructie. Iemand die, zeker de eerste maanden, elke les kan helpen. Je geeft zelf aan dat je gaat terugvechten als zij wat tegenwerkt, hoewel anderen zeggen dat niet te doen. Dat je niet 'van achteren naar voren' kan rijden. Jij hebt écht goede instructie nodig.

Veel overgangen zijn inderdaad een goede manier om de achterhand te activeren, maar wel enkel als je overgangen goed voorbereid zijn, goed ingezet zijn en op de juiste moment gecorrigeerd worden als het mis gaat. Als je in je eentje aan de slag gaat met die overgangen dan ga je maar wat aanmodderen. Het is niet zozeer stap-draf-stap-draf die belangrijk is. Het is belangrijk dat tijdens die overgang de achterbenen extra geactiveerd worden, dat die extra actief gemaakt worden. En dat gaat je niet lukken zonder instructie...

Ook het gevecht dat je aangaat met je pony. Je gaat dat gevecht niet aan omdat je dat leuk vind, je gaat dat gevecht aan omdat er niemand langst je staat die je zegt hoe je het wél kan oplossen op een goede manier. Er moet iemand bijstaan die je kan wijzen op je fouten (het vechten in dit geval), die je ervan bewust maakt, en die je alternatieven aanbiedt. Het vechten doet je pony niet zomaar. Het is een gevecht tégen jou hand, dat gevecht krijg je niet als je van je pony nageefelijk rijdt vanuit de achterhand.

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:23

Iedereen Hardstikke bedankt al!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:06

Een halsverlenger lijkt me een beter idee, omdat een slof het paard in de juiste houding DWINGT en een halsverlenger om de juiste houding VRAAGT. En met een slof gaat een paard/pony snel achter de loodlijn en dat is juist SLECHT!!! Als je beslist een slof te gebruiken zorg dat er dan altijd een profesional bij is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:47

Louise95 schreef:
En met een slof gaat een paard/pony snel achter de loodlijn en dat is juist SLECHT!!!

Dat hoeft helemaal niet.. De mens die de slof in handen heeft, die laat het paard achter de loodlijn gaan.

Een halsverlenger is trouwens ook geen ideale oplossing, het elastiek geeft geen duidelijk signalen aan het paard, waardoor je allebei het gevoel van een goede aanleuning verliest.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:15

Ik vind het trainen achter de loodlijn helemaal niet slecht! Als jij je paard gewoon gewoon goed aa het been hebt. En je paard/pony actief is kan het echt niet kwaad.

Je meot wel van jezelf weten dat je hem dr ook weer op krijgt of dr voor.

Je moet gewoon voor jezelf weten dat je je pony in alle houdingen kan laten lopen.