vaak vallen
verkeerd rug gebruik (rug wegdrukken)
protest in de mond
ter gevolg van alles beenblessures
verkeerde spieren die ontwikkelen
En zo kan je nog even doorgaan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Anky en Edward rijden ook weleens met slof hoor, dus je kunt niet stellen dat je als goede ruiter geen slof nodig hebt.
Het kan een handig hulpmiddel zijn voor kort gebruik op de juiste manier(lekker los).[/
ElCid schreef:Citaat:Anky en Edward rijden ook weleens met slof hoor, dus je kunt niet stellen dat je als goede ruiter geen slof nodig hebt.
Het kan een handig hulpmiddel zijn voor kort gebruik op de juiste manier(lekker los).[/
De vraag die je dan weer kan stellen: wat is een goede ruiter, want daar heb ik hele andere ideeen over. Overigens als het ding los hangt doet het ook niks en kan je hem er net zo goed afhalen. Maar met los zal hier dan wel bedoeld worden dat hij niet als een veer gespannen staat, zoals de meeste slofteugels ( i.c.m. doorgeslagen stangbitten).
Een slof is een hulpmiddel dat alleen op de juiste manier gebruikt zal worden door iemand die hem niet nodig heeft. Een slof zal alleen gebruikt worden om de tekortkomigen van de ruiter/ amazone te compenseren en soms om een verreden paard, heel kort, te corrigeren. In het laatste geval zet ik ook mijn vraagtekens bij het gebruik want met geduld zal de correctie ook en beter uitgevoerd kunnen worden. De schade die een slof veroorzaakt in het beender en spierstelsel van het paard, zie een eerder antwoord, is meestal onomkeerbaar en in een half uur een feit.
Overigens heb ik die laatste info van een gerenomeerd humaan en paarden manueel therapeuth/ostheopaath.
Dus, heel simpel, leer paardijden op de juiste manier dan heb je geen slof nodig. Het niveau wat gereden wordt zegt hier overigens niets over, sterker nog is omgekeerd evenredig; het lijkt dat hoe hoger het ( wedstrijd) niveau, hoe lager het rijkunstig niveau.
Maar dat is ook logisch gezien het feit dat de Kunst stopt waar de sport begint!
Elisa2 schreef:Het probleem is dat mensen een slof gebruiken om hem voor naar beneden te krijgen.Terwijl ze de paarden voor niet naar beneden krijgen omdat ze achter[achterhand] niks doen,ze niet naar de hand toe rijden.Vaak als die mensen op de juiste manier les gaan krijgen,en hun paarden achter aan het werk zetten en naar de hand toe rijden,is de aanleuning al vaak zoveel verbeterd,dat er bij hunzelf een kwartje valt.
Rhodos schreef:@Elisa: Met andere woorden, het is niet altijd onherstelbaar.