Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) Ik heb nog een jonkie, en merk dat ze er ontzettend goed op reageert. Vooral op het belonen met stem, dan zie je haar groeien
Werkt ontzettend goed voor beiden, maar doe ik bijna nooit, vanwege de mensen om me heen

Ik vertel ook wel eens hele verhalen tegen ze zonder dat ik er erg in heb ofzo 
ikbenfilou schreef:Janientje schreef:Wie gebruikt er veel stemhulpen en wat vinden jullie hiervan?
Ik rijd op mijn stem, ongeveer alleen op mijn stem... Dunker doet alles, behalve links en rechts![]()
Hij doet alles ook wel met beenhulpen e.d. , maar ik ben daar gewoon te lui voor denk ik.
behalve links en rechts Haha!
Dat heb ik nou ook de rest rij ik totaal op stem oke af en toe wat been erbij.
Ben gelukkig niet de enige die praat tegen zijn paard
voorwaarts,halt,back,draf,galop,stappen
Goofy44 schreef:Stemhulpen gebruik ik alleen bij longeren, daarna worden die onder het zadel gekoppeld aan zit, kuit en teugelhulpen ook met stem en na bevestiging wordt de stem niet meer gebruikt.
Voor belonen en straffen gebruik ik de stem.
Een paard leert stemhulpen sneller, echter er zijn tal van hulpen die je niet met de stem kan geven. Je gebruikt immers je gewicht, kuiten en handen.
Stemhulpen kan je wel combineren met de andere hulpen, echter bij dressuur is het niet toegestaan om stemhulpen te gebruiken. Je paard moet dan onvoorwaardelijk aan de hulpen zijn, niet zijnde stemhulpen.
Bij beleren, rustig maken, vertrouwen geven, belonen kan je met de stem een paard enorm sterk beinvloeden.
) en om te belonen!