Oorzaak bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Re: Oorzaak bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 23:19

madelon31 schreef:
LMR schreef:
Heeel even een update. Zonet weer gereden... het was zomogelijk nog erger dan eerst naar mn idee (oke het waaide ook wel hard) Ze weigert door rechts te buigen, drukt haar rug weg (naar mijn idee dan) en bokt een end weg. Met name met aangallopperen en midden in de galop.. Verdrietig Nog geen fysio kunnen bereiken, morgen weer proberen!

Nou ben ik geen deskundige hoor maar als je paard de rechter buiging niet wil aannemen wil dat volgens mij zeggen dat ze linksgebogen is scheef is en dus moeite heeft met haar linkerkant om haar spieren langer te maken. (in de rechterbuiging) Daardoor ook haar rug niet kan loslaten en dus pijnlijk is.
Je kan het een een beetje vergelijken dat als jij scheef zou lopen elke dag weer 1 kant van je spieren langer zijn en de andere dus kort en stijf. Ga je dit ineens te veel belasten door te veel te vragen is dat echt pijnlijk.
Ik zou zeggen rij haar eerst eens op de hoefslag alleen maar ontspannen en recht. Doe buigingen op links en laat rechts nog even voor wat het is. Pas als je denkt dat ze echt ontspannen is doe je gewoon alleen maar een afwenden op rechts en kijk of ze die buiging wil aannemen. Dus afwenden buiging vragen (niet te veel) en dan weer rechtdoor en voor de hoefslag weer het zelfde.
Ik heb zelf een paard met hko 4 wat ontzetten scheef was en linksgebogen. nu uiteindelijk na lang training kan ik hem weer recht laten lopen en gaat het super.
Het heeft bij me heel veel geholpen door hem steeds op de hoefslag met een echt overdreven contrastelling te laten lopen net zolang tot hij die teugel wilde volgen en zich zo kon ontspannen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar ik weet zeker dat als hij rechts niet in de buiging wil hij moeite heeft met zijn linkerkant omdat die spieren dan kort en stijf zijn.

(ik hoop dat ik het goed heb omschreven want zit nog wel eens met links en rechts gebogen in de war maar het principe is hetzelfde) Bloos Bloos Bloos

Mn paardje is inderdaad scheef, dat is me al langer bekend, en daar werk ik ook hard aan. Toen ik haar kocht was het echt heel extreem. De dingen die jij noemt doe ik ook al, onder begeleiding van een goede instructeur Lachen Ik was echt al een heel eind gekomen, er kwam steeds minder verschil tussen de rechter en linker kant, kon haar voor het grootste gedeelte recht rijden. Maar nu is het dus redelijk plotseling verslechterd, in combinatie met dat bokken...

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 23:21

Yorghos schreef:
Ik denk dat sportbrok ik combinatie met kuil idd voor een heet paardje kan zorgen. Dat zijn behoorlijk wat eiwitten voor een dier dat niet zwaar in training staat.
Overschakelen van kuil naar hooi, of je sportbrok vervangen voor basisbrok is de moeite van het overwegen waard.

Ja heet zou ik haar niet noemen.. Het is een pittig paardje maar dat heeft ze ook wel van dr papa denk ik (arab). Ik ben al geminderd met het voer zodat ze zich niet zo op zou winden, maar ik merk weinig verschil. Overschakelen naar hooi zou ik nog kunnen proberen, bedankt voor de tips Lachen

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:58

nou dan zou ik idd gewoon een check up laten doen..want als je dat probleem al kent van het scheef zijn en daar mee aan het werk bent moet je idd zoeken naar iets anders.

Kijk ook eens bij eric laarakker of steffie v/d laarse deze mensen zijn zeer kundig.
succes ermee he hou ons op de hoogte

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:13

Het is waarschijnlijk moeilijk om nu zo snel een fysio te vinden tussen kerst en oud en nieuw, de meeste klinieken zijn gesloten. Hier vind je in ieder geval een lijst van 'gewone' fysiotherapeuten: http://www.nvfd.nl/leden.htm
Wij gaan zelf vaak naar Ab Benthem - die woont in Twente, praktiseert ook hier in de buurt, maar daar heb je nu dus even niks aan. Madelon d'Arnaud woont wel in de buurt, heb haar jaren geleden een paar keer ontmoet, toen was ze net afgestudeerd. Leuke serieuze meid, misschien de moeite waard om te bellen.
Wij gaan zelf tegenwoordig naar Albert van Es - maar die krijg je niet vandaag of morgen, en is ook een heel ander circuit.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:50

Snap niet dat je er 2 maanden mee wacht Lachen ?? Nou ja......
Ik zou idd laten checken of hij/zij echt geen pijn heeft, want dat kan echt de boosdoener zijn. Het kunnen natuurlijk ook de winterkriebels zijn. Laat trouwens ook het gebit nakijken Ja Kan ook iets mis mee zijn. Succes!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:08

1. checken of er pijn kan zijn? Kan je zelf ook wel zien als je poetst op de rug, of ze gevoeliger is dan normaal op bepaalde plekken.

2. als er pijn is, je harnachement checken, als dit goed past en geen rare plekken in zitten dierenarts/paardenfysio raadplegen.

3. Als het een rijkundig probleem is, kritisch kijken naar je eigen houding en rijgedrag. Zoek goede instructie die je hierin kan begeleiden. Veel van dit soort problemen zijn in de meeste gevallen te verhelpen door alleen al te leren jezelf en je paard recht te richten en een onafhankelijke zit aan te leren.

4. Mogelijk zijn het winterpericelen(als pijn en rijkunstproblemen zijn uitgesloten) en zo te lezen ben je er aardig bang van aan het worden wat ook alleen maar averechts werkt....Wat dan ook kan helpen is, iemand anders, die veel rijervaring heeft (zoals instructie) erop laten rijden en kijken of het daar ook gebeurd en of zij een oplossing kunnen bieden.

Tegenwoordig hoor ik veel over osteopathie, maar ik denk dat dit vaak als afleiding wordt gebruikt om niet naar jezelf en je eigen rijgedrag te hoeven kijken. Ik ben er geen voorstander van.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 17:54

bizzybijtje schreef:
Snap niet dat je er 2 maanden mee wacht Lachen ?? Nou ja......
Ik zou idd laten checken of hij/zij echt geen pijn heeft, want dat kan echt de boosdoener zijn. Het kunnen natuurlijk ook de winterkriebels zijn. Laat trouwens ook het gebit nakijken Ja Kan ook iets mis mee zijn. Succes!

Nou eerder dacht ik dat het vooral de frissigheid van de winter was, maar het wordt me wat te heftig nu.. dus vandaar Lachen Gebit is onlangs nog gecheckt, niks mis mee

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:56

Na een aantal fysiotherapeuten gepoogd hebben te contacten (mislukt dus) heb ik me nog even wat verder verdiept in de ostheopaten. Wat ik vond sprak me toch wel erg aan, nog wel meer dan de fysio's. Dus ik besluit: we gaan voor de ostheopaat. Zijn jammergenoeg wel erg weinig van in het noorden actief. Maargoed, ik helemaal enthousiast en bellen. Werken ze pas vanaf 7 januari weer... Verdrietig Paardje staat nu stil, probeer haar zo veel mogelijk te longeren, maar daarbij kan ik niet altijd de ontspanning behouden. Ik moet sowieso wachten.. hopelijk kan ik de 7e snel een afspraak krijgen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:17

ik heb even in je profiel gekeken en ik vind dat je een prachtig paard hebt en ook goed gebouwd, waar ik wel wat over kwijt wil is dat je zadel teveel naar voren ligt, dat is al een aandachtspunt waar je wat mee kan, of het zadel kruipt naar voren of je leg het te ver naar voren. De problemen zouden hier ook voort uit kunnen komen, je zadel ligt echt slecht.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 18:07

Is het echt zo erg?! Ik wist wel dat het zadel niet optimaal lag, maar als ik haar opzadelde lag het altijd wel netjes. Dat het iets naar voren schoof tijdens het rijden weet ik vooral aan haar buikje en ronde bouw. Maar nu ik met andere ogen naar mijn rijfoto's kijk zie ik wel wat je bedoeld.. Nu moet ik zeggen dat ik bar weinig verstand heb van zadels, maar dan is er sprake van een te grote (?) boom?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:35

Ik weet het niet hoor, kan het ook nooit goed zien op een foto, maar het lijkt alsof ie in ieder geval opgevuld moet. Boom heeft het ws. niks mee te maken. Maar goed, dat moet de zadelmaker bekijken vanzelf. Wat je altijd kunt doen is na het rijden voelen of er een bepaalde plekken zijn (naast de schoft, langs de wervels, zo naar het stukje van de rug waar je zadel 'eindigt') waar je paard extra gevoelig is. Basisinformatie over de ligging van je zadel waar ik nog wel eens op kijk: http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=489.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:51

haal er een zadelmaker bij en laat hem vertellen wat er scheelt, ik zag op twee foto's dat jouw knie op de plek van het schouderblad ligt. Je kan het schouderblad zelf voelen met je hand en dat hoort vrij te liggen en niet gestoord te worden door een zadel.
Een goed passend zadel, zegt het al en daarbij hoort hij niet naar voren te kruipen. Paarden met een ronde bouw is heel lastig, wij hebben ook zo'n pony.

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 13:06

garny, kendra, bedankt voor de tips. Ik had het zelf écht niet gezien dus ik vind het fijn dat mensen me erop wijzen! Zodra de osteophaat is geweest en haar oordeel heeft geveld zal ik ook een zadelmaker t gebeuren na laten kijken. In ieder geval een goede start van het nieuwe jaar Lachen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:33

Ik zou alle mogelijke pistes afgaan.
- tuig: ligt je zadel wel goed? Is het nog genoeg opgevuld? Misschien tijdelijk een bontje gebruiken?
- pijn: zoals je al van plan bent, een DA, fysio, ostheopaat laten komen.
- voer: krijgt ze meer krachtvoer dan goed is? Wordt ze genoeg buitengebracht in verhouding tot het soort en de hoeveelheid voer?
- Staat ze vaak op stal zonder buiten te komen? Komt ze veel buiten?
- rijden zelf: laat eens een keertje een andere instructeur komen. Het is altijd interessant om eens bekritiseerd te worden door iemand die compleet anders naar je rijden kijkt. Misschien vallen er dan wel dingen op die jouw eigen instructeur niet opvallen.

Veel succes ermee, en laat zeker weten wat het is hè Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:07

ktink schreef:
Als ik jou was zou ik de oorzaak pijn gaan uitsluiten.
En dit door een dierenarts/osteopaat o.i.d. er naar te laten kijken. (waarschijnlijk weten andere bokkers beter als mij wat je er het beste bij kunt halen)
Zo vanaf een verhaaltje achter de computter kunnen wij niet zien wat het is.
Maar ik vind het verdacht dat hij plotseling heel erg aan het bokken is.
Succes ermee!

Eens.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:29

Is er inmiddels al iemand langsgeweest?

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 21:44

Morgen kan ik bellen voor een afspraak, in de tussen tijd heeft ze stil gestaan (alleen wat longeren)... Spannend!

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 14:56

Phoe nou he...

Na eindeloos bellen naar alles wat maar een beetje leek op wat ik zocht heb ik nu eindelijk iemand gevonden! Hij komt misschien morgen al, en anders overmorgen. Bij alle anderen die ik aan de telefoon heb gehad zou het april of over 3 weken etc worden.. Nou daar kan ik dus niet op wachten! Maar gelukkig komt er dus al snel iemand, ben heel benieuwd!

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:59

Een maandje geleden begon mijn paardje ook uit t niets te bokken en ze hield zelfs niet op toen ik in t zand was geploft?!?!
Ik heb haar laten nakijken door een osteopaat en die vertelde mij dat haar heup schreef stond, waarschijnlijk door een val.
Ze staat nu weer recht en t is een heel ander paard helemaal happy,ook t rijden gaat veel beter.
Misschien is een osteopaat een idee........................?!?

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:00

Moet ik wel haar naam erbij zetten, osteopaat Ellen Kral.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:20

Hoi

Het kan zijn dat het zadel niet goed is of dat jouw paardje last van zijn rug heeft! ik weet niet wat voor een ras het is want haflinger zijn ook geneigt als je wilt aanspringen in galop dat ze een bokje geven, het kan ook zijn dat hij veel energy heeft ook gewoon aan het klieren is....... probeer hem voor als je gaat rijden hem even goed te longeren...............
sterkte groeten Animalcare

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:36

Animalcare schreef:
Hoi

Het kan zijn dat het zadel niet goed is of dat jouw paardje last van zijn rug heeft! ik weet niet wat voor een ras het is want haflinger zijn ook geneigt als je wilt aanspringen in galop dat ze een bokje geven, het kan ook zijn dat hij veel energy heeft ook gewoon aan het klieren is....... probeer hem voor als je gaat rijden hem even goed te longeren...............
sterkte groeten Animalcare

Dit vind ik een beetje een vreemde opmerking..
Bokken is zover ik weet niet rasgebonden.. (maargoed ik ben nog lang niet uitgeleerd Clown )
Ik heb nu zeker wel op een stuk of 20 hafjes gereden.. maar bokken met het aanspringen in de galop..
Uhh.. mischien 1 jonge haf die ik gereden heb..
Als een paard bij het aanspringen in de galop bokt zou ik toch echt eerst pijn uitsluiten..
En is niet het eerste wat in mij opkomt ooh.. het is een haflinger dat doen ze wel vaker Sigaar

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 14:02

Haha nou het is geen haflinger dus dat scheelt weer Tong uitsteken

Maar gisteren is er iemand geweest! Ik hou echt van die man. Hij liet met zien waar de pijn zat (meerdere plekken) en waar ze dus ook vast zat. Vervolgens heeft hij even naar haar beweging gekeken en is hij begonnen met behandelen. Het een en ander werd gekraakt, zag er wel een beetje maf uit. Maar daarna liet hij weer diezelfde pijnpunten zien, en er kwam gewoon 0 reactie! Daarna nog even laten lopen, en ze bewoog gelijk een stuk ruimer en over de rug Lachen Echt zo'n duidelijk verschil! Deze week moet ik een beetje longeren en dan komt ie volgende week nog even terug. Al met al is ie ruim een uur bezig geweest, hij nam rustig de tijd er voor en was erg geruststellend en diervriendelijk Haha! Wel adviseerde hij ook nog even het zadel te laten checken om het zekere voor het onzekere te nemen.. Dat ga ik vanmiddag even fixen. Bedankt voor al jullie adviezen! Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik weer ga rijden.

Groetjes Laurien

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:07

nou laurien, goed te lezen, paard ook weer happy en jij ook !

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:24

Dan is het maar goed dat je er iemand bij hebt gehaald!!
Ik hoop voor je dat het binnenkort snel beter gaat met rijden enzo!