madelon31 schreef:LMR schreef:Heeel even een update. Zonet weer gereden... het was zomogelijk nog erger dan eerst naar mn idee (oke het waaide ook wel hard) Ze weigert door rechts te buigen, drukt haar rug weg (naar mijn idee dan) en bokt een end weg. Met name met aangallopperen en midden in de galop..Nog geen fysio kunnen bereiken, morgen weer proberen!
Nou ben ik geen deskundige hoor maar als je paard de rechter buiging niet wil aannemen wil dat volgens mij zeggen dat ze linksgebogen is scheef is en dus moeite heeft met haar linkerkant om haar spieren langer te maken. (in de rechterbuiging) Daardoor ook haar rug niet kan loslaten en dus pijnlijk is.
Je kan het een een beetje vergelijken dat als jij scheef zou lopen elke dag weer 1 kant van je spieren langer zijn en de andere dus kort en stijf. Ga je dit ineens te veel belasten door te veel te vragen is dat echt pijnlijk.
Ik zou zeggen rij haar eerst eens op de hoefslag alleen maar ontspannen en recht. Doe buigingen op links en laat rechts nog even voor wat het is. Pas als je denkt dat ze echt ontspannen is doe je gewoon alleen maar een afwenden op rechts en kijk of ze die buiging wil aannemen. Dus afwenden buiging vragen (niet te veel) en dan weer rechtdoor en voor de hoefslag weer het zelfde.
Ik heb zelf een paard met hko 4 wat ontzetten scheef was en linksgebogen. nu uiteindelijk na lang training kan ik hem weer recht laten lopen en gaat het super.
Het heeft bij me heel veel geholpen door hem steeds op de hoefslag met een echt overdreven contrastelling te laten lopen net zolang tot hij die teugel wilde volgen en zich zo kon ontspannen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar ik weet zeker dat als hij rechts niet in de buiging wil hij moeite heeft met zijn linkerkant omdat die spieren dan kort en stijf zijn.
(ik hoop dat ik het goed heb omschreven want zit nog wel eens met links en rechts gebogen in de war maar het principe is hetzelfde)![]()
![]()
Mn paardje is inderdaad scheef, dat is me al langer bekend, en daar werk ik ook hard aan. Toen ik haar kocht was het echt heel extreem. De dingen die jij noemt doe ik ook al, onder begeleiding van een goede instructeur
Ik was echt al een heel eind gekomen, er kwam steeds minder verschil tussen de rechter en linker kant, kon haar voor het grootste gedeelte recht rijden. Maar nu is het dus redelijk plotseling verslechterd, in combinatie met dat bokken...
Nog geen fysio kunnen bereiken, morgen weer proberen!
Kan ook iets mis mee zijn. Succes!
)

Wel adviseerde hij ook nog even het zadel te laten checken om het zekere voor het onzekere te nemen.. Dat ga ik vanmiddag even fixen. Bedankt voor al jullie adviezen! Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik weer ga rijden.