aricia schreef:Wat ik altijd doe met paard beleren ,en wat echt helpt als je een paard hebt die niet stil wil staan is het volgende.
Als ik opstijg houd eerst iemand hem vast en op het moment dat je opstijgt en gaat zitten krijgt het paard wat brokjes van degene die hem vasthoud,dit een paar keer doen,dan de volgende stap is dat het paard lekkers van jouw krijgt terwijl je op zijn rug zit (vergt enige lenigheid bij somige paarden) ,ze moeten ook echt even leren dat het lekkers echt wegkomt bij degene die op zijn rug zit.maar hij word nog steeds vastgehouden ,want anders kom je niet aan brokjes voeren toe.
Als hij eenmaal weet dat het lekkers bij jouw wegkomt kan degene die hem vast houd er bij weggaan ,en krijg je een paard wat altijd keurig wacht met lopen na hij zijn brokjes heeft gehad ,en zeker op een comando gaat wachten tot hij kan gaan.
als je dit standdaard doet de komende keren dat je gaat rijden ,kun je vrij snel van je probleem af zijn .![]()
het is wel belangrijk dat als je erop zit dat het paard snel de brokjes krijgt ,zodat hij het opstijgen en gaan zitten in verband word gebracht met wat lekkers .
mijn ervaring is dat als een paard word afgeleid met brokjes dat het opstijgen een stuk makkelijker gaat,en het opstijgen en stilstaan levert hem wat op .
ik hoop dat het bij jouw ook werkt!
Goh, dit is de eerste x dat iemand exact de manier waarop wij het doen beschrijft
! En of het werkt
! Heerlijk zo'n paard dat stil staat en waar je ontspannen kan opstappen!En zeker nu met dit weer; longeer hem even 5 minuutjes voordat je erop gaat, dan is de eerste frisheid eraf! Dan scheelt dat misschien ook weer iets?
Succes ermee!

.
misschien is het een beetje een domme tip hoor