Hals strekken,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: Hals strekken,

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 09:52

Nou er zijn inderdaad veel mensen met verschillende rijstijlen haha
Aan het been zijn wil niet alleen zeggen dat een paard voorwaarts is bij het aandrukken van je kuit,maar je moet je benen ook gewoon aangesloten kunnen houden bij het halthouden,je moet op druk zijwaarts kunnen achterwaarts,met een lichte druk meteen aanspringen in galop en niet eerst de middendraf en dan in galop laten vallen of eruit laten vallen.

Dat stijf is waarschijnlijk de rug die een paard wegdrukt wanneer deze niet correct gereden wordt maar te veel spanning heeft in de bovenlijn van de hals of de onderhals.
Een paard wat te diep loopt zie je ook met het blote oog,dus dan loopt ie niet op het eerste gezicht zo dat het klopt,is allemaal te zien.

Wanneer een paard niet correct gereden wordt in de training en je daarna in draf z'n hals niet kunt laten strekken dan is er helaas maar waar iets niet goedgegaan in de training.
Of het dier heeft nooit zijn hals mogen strekken en kent het niet,maar is zeker wel te leren maar dan moet de ruiter weten hoe het moet omdit door te kunnen geven aan het paard en die weet het dan na twee keer ook wel want die beseft dan hoe fijn het is om al zijn nek en rugwervels te kunnen ontspannen en los te laten.
Wel altijd lichtrijden bij het halsstrekken!!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:01

Mijn paard is echt prima aan het been je hoef maar iets je benen te verleggen bijv en hij springt in de galop.

Ik weet niet wat de vorige eigenaresse der mee heef gedaan, hij kan het wel. In de stap geef die veel meer toe. Misschien moet ik hem toch iets meer op pakken als dat ik nu doe. Ben misschien toch iets te lief. Maar ik heb in me hoofd zitte dat ik niet te hard in ze mond mag zitten, vandaar dat ik met lessen ook strenger rij maar dan word er op me gelet! Ben gewoon veelste bang dat ik hem verziek. Ik rij wel is op andere paarden en dan denk ik echt van jesus hoe kunnen ze hier op rijden!?

Wil niet op scheppen hoor maar over mijn paard is qua rijden nog nooit commetaar geweest, dus verkeerd zal ik hem niet rijden tja misschien te lief?!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:09

Vraag anders je instructrice eens of ze erop wil gaan en voordoet en laat zien hoe het moet en wat de bedoeling is.
Halsstrekken doe je overigens niet aan het begin dat je gaat rijden maar aan het eind en het makkelijkste is dat even op een volte van 15 meter daarna stukje vooruit over hoefslag en dan weer de volte op.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:16

Nee dat begrijp ik, ik rij me paard eerst lekker warm en dat ie goed aan me been is enzo en wat kleine oefeningetjes en dan een poging tot halsstrekken.
En dan steeds weer oefeningetjes en weer een poging tot halstrekken. Op het einde mag die nog even lekker uitrazen op zijn eigen tempo, maar echt ze halsstrekken doet ie niet. of misschien doet ie het wel maar op zijn eigen manier Knipoog

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:19

Wat voor hulpen geef jij dan wanneer je wilt dat ie z'n hals gaat strekken?Exact aangeven

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:21

Ik geef hem iets meer ruimte zodat ie om meer kan vragen maar dat doet ie niet echt. dan gaat ie dus dieper lopen en extra knabbelen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:25

En met je benen en met je zit?

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:31

ik probeer overdreve ontspanne te rijden, om het op die manier aan te geven. Nou is dat in stap makkelijker dan in draf natuurlijk.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:41

Onder dieper lopen versta ik met de neus achter de loodlijn,dan gooit ie waarschijnlijk daarna het bit los en gaat er op lopen knabbelen zodat je niks meer in de hand hebt.

Dan is op dat moment je paard dus van het bit en moet je hem met je onderbenen aangesloten meer naar voor naar de hand toe rijden dus naar het bit toe tot je weer aanleuning voelt,voel je dat ie dan te veel omhoog wil komen sluit je je handen weer en iets naar beneden drukken daarna meteen weer vooruit naar het bit toe,net zo lang blijven herhalen tot ie snapt dat hij met zijn neusje eruit mag (dus voor de loodlijn)zonder dat hij zijn nek erop hoeft te zetten en laag blijft met lichte aanleuning van de teugel(dus met lichte contactteugel zonder boog in de teugel is dat)
Let erop dat je onderbenen tenallertijden aangesloten blijven anders komt ie ook omhoog van voor omdat dan de aandrijving van achteruit wegvalt!Met je bovenlichaam ga je zelf iets zwaarder zitten en langzamer lichtrijden,dus net of je een seconde te laat weer uit je zadel omhoog gaat.

Als je niet weet wat de loodlijn is moet je dat even aan je instructrice vragen want dat kan ik hier niet tekenen.

Wanneer dit niet lukt dan weet ook ik het niet meer hoe ik je dit via de computer moet helpen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 10:52

Ok bedankt! Dit kan ik dan vanavond is proberen! Ik weet wat de loodlijn is dus ik snap het verhaal. Alleen begrijp ik niet helemaal wat je met iets na benede drukken bedoeld?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:04

Je hebt je gesloten vuisten normalerwijze rechtop met je duimen erbovenop neem ik aan dus geen "pianostand",met naar beneden drukken bedoel ik dan dat je je pols naar voren drukt zodat je duimnagels richting schouder wijzen dan sluit je je teugels vanzelf door naar beneden en van af die stand ga je met gesloten vuist naar beneden terwijl je ondertussen je polsen weer in de goede stand zet en gaan je armen mee naar voren.Voel je dat ie weer omhoog wil komen blijf je dat naar beneden sluiten herhalen en verfijnen net zo lang tot ie zijn hals laag houd en je rustig aan meer teugel kan geven maar je blijft die aanleuning houden.Zo dwing je hem op een vriendelijke manier laag te blijven en zelf aanvoelen of ie dan meer mag of dat je hem weer wat terug moet pakken tot hij het door heeft.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 11:08

Dankje

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:14

Succes,en hoor het wel
En ook al is het een tuigertype maakt niks uit ik heb zelf ook een halve tuiger/halve springer gehad en ben er ook tot en met de Z1 beland dus die kunnen echt wel wat hoor alleen wat de jouwe had dat achter de teugel willen kruipen en bit losgooien en zenuwachtig gaan lopen flippen met het bit deed de mijne ook maar is toch nog goed gekomen met veel training en goede lesgever.