Faustie schreef:Sorry, maar ik snap mensen die een slof een "moordwapen" vinden echt niet!!! Als je weet hoe hem te gebruiken is er niks erg aan hoor!!
En het is niet de bedoeling om je paard bij jou te trékken , maar bij je te houden. Daar helpt geen enkele hulpteugel bij hoor , je moet het tenslotte allemaal zelf doen. Daar ben ik het wel met je eens kenomaxbe , maar een slof is echt zo erg niet ...
Ik ken een paard die in het slachthuis beland is, letsel aan de rug omdat hij te hard werd gereden met de slof ! Voor mij is dat meer dan voldoende. We denken zo dikwijls dat we niets misdoen aan onze paarden, maar waarom is deze rubriek dan zo groot ? Je hebt 100% gelijk dat je een slof maar mag gebruiken als je weet hoe je hem moet gebruiken, maar wanneer gebruik je een slof : omdat je een probleem hebt om het paard mooi rond te krijgen, het blijft dus altijd een vorm van dwang. Ik blijf erbij dat een slof alleen in de handen van echt ervaren ruiters thuishoort, maar die kunnen dan zo goed rijden dat ze de problemen wel kunnen oplossen zonder slof ! Jammer genoeg geven de proffessionals dikwijls het verkeerde voorbeeld. Hoeveel springpaarden op hoog niveau worden niet losgereden met een slof, de reden daarvoor is alleen maar omdat de africhting dan wat sneller gaat, uit commercieel oogpunt, want die ruiters zouden het ook wel aankunnen zonder slof, het zou gewoon wat langer duren en time is money !! Maar wij hebben toch tijd, waarom niet gewoon de problemen met geduld aanpakken, je zal versteld staan van het resultaat en je zal een blijvend resultaat hebben. Ik meen mij te herinneren dat jij ergens schreef (schiet mij niet dood als het niet van jou kwam) met slof gaat het allemaal vanzelf, zonder slof krijg ik hem niet rond (of zoiets). Dit wil zeggen dat je je paardje er met de slof tocht niet echt "door" hebt, want dan zou hij zonder slof ook rond blijven. En als het paard zich vastzet op de slof en vertrekt ga je hem echt niet tegenhouden door eraan te trekken hoor, integendeel !