Hoe rijden als je paard buiten in galop niet houdt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 17:51

Keej WEER ALLEMAAL BEDANKT Tong uitsteken
iemand zij van dat ik een smiley had bij mijn stukje tekst van dat
die van mij er dan gewoon keihard langs ging en ze dachten dus dat
ik het nog leuk vond ook! nouw neej .... Boos! zo bedoelde ik het niet!
Ik ga voorlopig nog niks aanschaffen van een slof of wat dan ook ik
ga het eerst voorlopig (van de winter) opbouwen met alleen staf &
draf en dan vd zomer weer is voorzichtig gaan proberen te galoperen!
Jullie kunnen op dit topic nog wel verder praten alleen ik zal er niet
meer op reageren! Knipoog Groetjes Ilona! ALLEMAAL BEDANKT Haha!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:21

Brrrr, ik wordt niet goed van wat ik hier allemaal lees, een slof en maar trekken als ie aanzet !!!! Da's goed om de rug van je paard voor eeuwig te ruïneren !!!! Zoals menig hierboven reeds schreef : een slof werkt als een hefboom en je hebt dus 3 keer zoveel meer macht : stel je voor wat dat effect dat heeft op de rugspieren van je paard !!! Trekken is nooit een oplossing, als je het wilt winnen van een paard op kracht is een eenvoudig rekensommetje voldoende om je weer tot de realiteit te brengen : hoeveel weegt jou paard ? En hoeveel weeg jij ? je mag het gerust nog x 3 doen (met de slof erop) je blijft de verliezer. Trouwens op een slof kan een paard zich vastzetten? Als ie met de slof echt vertrekt kan je hem helemaal niet meer houden, want je kan niet lossen, als je lost en het paard steekt de neus vooruit blijft er altijd spanning, hij kan zich dus blijven vastzetten en blijven weglopen. Trouwens het enige wat je hiermee bereikt is dat je paard een keiharde mond zal krijgen. Als je je paard niet meester bent ga je beter niet wandelen (of niet galoperen buiten, als daar het probleem ligt). Maar een stootteugel kan wel een oplossing bieden. Het paard blijft wel rond, dus kan zijn hoofd niet omhoog steken om weg te rennen. Doordat de hals dieper is ingesteld zal het paard automatisch over de rug komen, beter zitten en rustiger blijven. Dit is het enige goeie (overgangs)alternatief als je je paardje niet betrouwt en je wil toch buiten galoperen. Een slof is enkel geschikt voor heel goeie ruiters, en heel goeie ruiters zijn zo goed dat ze hem helemaal niet nodig hebben !!!
Mij instructrice zegt : de kunst van paardrijden is more with less of meer bereiken door minder te doen, oftewel, hoe zachter je een paard kan voeren, hoe meer ke zult bereiken ! Hier past een slof helemaal niet in !

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:37

Sorry, maar ik snap mensen die een slof een "moordwapen" vinden echt niet!!! Als je weet hoe hem te gebruiken is er niks erg aan hoor!!

En het is niet de bedoeling om je paard bij jou te trékken , maar bij je te houden. Daar helpt geen enkele hulpteugel bij hoor , je moet het tenslotte allemaal zelf doen. Daar ben ik het wel met je eens kenomaxbe , maar een slof is echt zo erg niet ...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 01:59

tja, zal wel veel commentaar krijgen maar die van mij krijgt buiten een pessoabit in. Heb ik in ieder geval nog een handrem. Als ik ga galloperen komt de ware volbloed eruit en blijft ie gewoon gaan... heb eens geprobeerd hoe lang het duurde voordat mevrouw er genoeg van had maar een pad van 6 km was niet lang genoeg. Nu moeten jullie niet aankomen met allerlei verhalen over rijtechnisch niet goed voor elkaar enzo want ben met dit paard ook gewoon dubbel m. Volgens mij zit het gewoon tussen de oren bij dit paard. Mijn Hengstje draaft binnen twee passen als ik ga zitten. Maar de merrie.... het is zonder pessoa een nachtmerrie buiten....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:20

rijd je alleen buiten of met meerdere paarden?
ik kan loulou als ik met iemand anders rijd echt niet houden, maar in m'n 1tje gaat het prima.
ik heb der heel lang met passoa gereden, maar nou rijd ik weer met trensje.
je kunt met passoa of slof proberen.
en goed aanvoelen wat hij wil gaan doen. als je denk dat ie ervandoor wil gaan. gelijk op de rem.
hem ik bij loulou in de bak ook gedaan. op de rem, pasje achterwaarts en weer rustig aangalloperen. en heel consequent zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:50

kenomaxbe schreef:
Brrrr, ik wordt niet goed van wat ik hier allemaal lees, een slof en maar trekken als ie aanzet !!!! Da's goed om de rug van je paard voor eeuwig te ruïneren !!!! Zoals menig hierboven reeds schreef : een slof werkt als een hefboom en je hebt dus 3 keer zoveel meer macht : stel je voor wat dat effect dat heeft op de rugspieren van je paard !!! !

meiske doe eens effe normaal! het lijkt wel alsof je niet gelezen hebt wat ik heb geschreven! Volgens mij is bij jou alleen het woord "Slof" blijven hangen en toen werd je spontaan hysterisch! Ga nog eens effe teruglezen en RELATIVEER eens effe!

Nu hoor ik iets van een pessoa bit. Zou dat echt werken ja, als je paard ervan doorgaat? Weet niet eens hoe zo'n bit er uit ziet.... kan iemand mij dat uitleggen en de werking ervan?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:59

pessoabit is met meerdere ringen onder de gewone bitringen, hoe lager de ring zit waar je de teugels aan vast maakt, hoe strenger hij inwerkt.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:02

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:10

op springwedstrijden zie je ze erg veel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:13

Ha, dan ken ik het bit, maar ik weet niet of dit nu zoveel meer uitwerking heeft als een gewone trens.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:14

Desiree schreef:
Ha, dan ken ik het bit, maar ik weet niet of dit nu zoveel meer uitwerking heeft als een gewone trens.

als je de teugels aan de onderste ringen vast maakt wel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:17

Ik weet het niet. Paddy is 1x echt faliekant ervandoor gegaan. Ik kon haar hoofd niet eens meer naar links een rechts buigen. TEn einde raad met alle kracht die ik had een paar keer in de mond gerukt: geen ENKEL effect! Het is net alsof ik er dan helemaal niet ben!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:19

het is ook meer voor paarden die gewoon heel sterk in de mond worden, als ze er echt vandoor gaan hou je ze er niet mee tegen hoor!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:21

kayla schreef:
het is ook meer voor paarden die gewoon heel sterk in de mond worden, als ze er echt vandoor gaan hou je ze er niet mee tegen hoor!

dat denk ik eerlijk gezegd ook. Dan ben ik met haar aan het rijden en dan springt ze continu van links naar rechts, dus ze is dan echt heel hysterisch, en plots draait ze zich om en WEG!

Ik ben dat niet gewend van iones, die heb ik nog nooit met slof gereden (waarom zou ik) en buiten rij ik hem aan de lange teugel. Kan hem altijd weer terugnemen. HIj is ook nooit zo geweest als dat paddy is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:22

Lielle schreef:
op springwedstrijden zie je ze erg veel.

Een vriendin van me gebruikt 'm ook bij d'r paardje als ze met hem crosst. Dan kan ze Marquez wat beter bij zich houden (meneer is nogal erg enthousiast Haha!). Gewoon met dressuur, springen en buiten rijden rijd ze hem op een dubbelgebroken trensje. Zij vind iig dat de pessoa goed werkt bij Marquez.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:26

Ik heb een nrps merrie gehad, en die ging met een Pelham naar buiten.
Anders was er geen land mee te bezeilen.
Ik ben helemaal anti slof, maar als mijn paard ook leipo zou zijn buien, hang ik er toch een slof aan. En o wee als hij er met mijn vandoor gaat. Ik trek hem helemaal om. Dit heeft hij niet te doen ! PUNT ! En een paard dat uitbreekt buiten, heeft 9 van de 10 x niets te maken met rijtechnische fouten. Want zo te horen mag je hier van 80 %van de bokkers geen kracht gebruiken. Onzin. En dan zeggen dat je niet buiten moet gaan rijden, dat is al helemaal belachelijk.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:31

Faustie schreef:
Sorry, maar ik snap mensen die een slof een "moordwapen" vinden echt niet!!! Als je weet hoe hem te gebruiken is er niks erg aan hoor!!

En het is niet de bedoeling om je paard bij jou te trékken , maar bij je te houden. Daar helpt geen enkele hulpteugel bij hoor , je moet het tenslotte allemaal zelf doen. Daar ben ik het wel met je eens kenomaxbe , maar een slof is echt zo erg niet ...

Ik ken een paard die in het slachthuis beland is, letsel aan de rug omdat hij te hard werd gereden met de slof ! Voor mij is dat meer dan voldoende. We denken zo dikwijls dat we niets misdoen aan onze paarden, maar waarom is deze rubriek dan zo groot ? Je hebt 100% gelijk dat je een slof maar mag gebruiken als je weet hoe je hem moet gebruiken, maar wanneer gebruik je een slof : omdat je een probleem hebt om het paard mooi rond te krijgen, het blijft dus altijd een vorm van dwang. Ik blijf erbij dat een slof alleen in de handen van echt ervaren ruiters thuishoort, maar die kunnen dan zo goed rijden dat ze de problemen wel kunnen oplossen zonder slof ! Jammer genoeg geven de proffessionals dikwijls het verkeerde voorbeeld. Hoeveel springpaarden op hoog niveau worden niet losgereden met een slof, de reden daarvoor is alleen maar omdat de africhting dan wat sneller gaat, uit commercieel oogpunt, want die ruiters zouden het ook wel aankunnen zonder slof, het zou gewoon wat langer duren en time is money !! Maar wij hebben toch tijd, waarom niet gewoon de problemen met geduld aanpakken, je zal versteld staan van het resultaat en je zal een blijvend resultaat hebben. Ik meen mij te herinneren dat jij ergens schreef (schiet mij niet dood als het niet van jou kwam) met slof gaat het allemaal vanzelf, zonder slof krijg ik hem niet rond (of zoiets). Dit wil zeggen dat je je paardje er met de slof tocht niet echt "door" hebt, want dan zou hij zonder slof ook rond blijven. En als het paard zich vastzet op de slof en vertrekt ga je hem echt niet tegenhouden door eraan te trekken hoor, integendeel !

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:33

kenomaxbe schreef:
[Ik ken een paard die in het slachthuis beland is, letsel aan de rug omdat hij te hard werd gereden met de slof ! Voor mij is dat meer dan voldoende. !
[/quote]

DAar hebben we het hier helemaal neit over! Het gaat er niet om hier om een paard met de slof te rijden! Je kunt er een slof aanhangen ZONDER deze te gebruiken, en deze alleen aan te halen wanneer het paard er van door gaat.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:37

deseree schreef : meiske doe eens effe normaal! het lijkt wel alsof je niet gelezen hebt wat ik heb geschreven! Volgens mij is bij jou alleen het woord "Slof" blijven hangen en toen werd je spontaan hysterisch! Ga nog eens effe teruglezen en RELATIVEER eens effe!

Ik heb de verschillende reacties na elkaar gelezen en ik weet niet wie wat geschreven heeft (maar als je de berichtjes herleest zal je het zelf wel vinden) en deze woorden komen letterlijk uit de bovenstaande berichtjes ! Ik kan niet relativeren want ik ken een paard dat door misbruik van een slof in het slachthuis is beland (zie ook ander berichtje van mij). Een voorbeeld is voor mij voldoende. Hopelijk kan ik nog veel mensen overtuigen om de slof in de zadelkast te laten hangen, er worden zoveel paarden mismeestert door deze hulpteugel !

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:38

kenomaxbe schreef:
Ik heb de verschillende reacties na elkaar gelezen en ik weet niet wie wat geschreven heeft (maar als je de berichtjes herleest zal je het zelf wel vinden) en deze woorden komen letterlijk uit de bovenstaande berichtjes ! Ik kan niet relativeren want ik ken een paard dat door misbruik van een slof in het slachthuis is beland (zie ook ander berichtje van mij). Een voorbeeld is voor mij voldoende. Hopelijk kan ik nog veel mensen overtuigen om de slof in de zadelkast te laten hangen, er worden zoveel paarden mismeestert door deze hulpteugel !

dus.............. dan maar buiten verongelukken omdat het paard ervan doorgaat en ze kan hem niet houden?

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:38

Desiree"]
[quote="kenomaxbe schreef:
[Ik ken een paard die in het slachthuis beland is, letsel aan de rug omdat hij te hard werd gereden met de slof ! Voor mij is dat meer dan voldoende. !
[/quote]
DAar hebben we het hier helemaal neit over! Het gaat er niet om hier om een paard met de slof te rijden! Je kunt er een slof aanhangen ZONDER deze te gebruiken, en deze alleen aan te halen wanneer het paard er van door gaat.

Helemaal mee eens !
Je moet weten hoe je met een slof om moet gaan.
Ik liet alleen even weten hoe ik het zou doen als een paard ervandoor gaat, want ik ben geen speeltje hoor. Op Peru heb ik helemaal niets nodig. Ik heb een martingaal eraan, just in case. hij is nog jong.
Met een slof rijd ik nooit, vind het een on ding, en als ik het zelf niet op kan lossen zonder slof, dan ben ik een pruts ruiter. dat ding blijft er dus af ! Maar voor je eigen veiligheid kan je hem er wel aanhangen als je naar buiten gaat, indien je natuurlijk zo`n wegracer hebt. Maar ook dan geldt hetzelfde, alleen als je weer hoe je hem moet gebruiken.
een slof is in meer gevallen nadelig als voordelig.

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:40

quote]
Deseree schreef : DAar hebben we het hier helemaal neit over! Het gaat er niet om hier om een paard met de slof te rijden! Je kunt er een slof aanhangen ZONDER deze te gebruiken, en deze alleen aan te halen wanneer het paard er van door gaat.[/quote]

Als je hem toch niet gebruikt waarom zou je hem er dan aanhangen. En met een slof hou je een paard dat wegloopt niet tegen, dat heb ik aan de lijve al ondervonden (in de tijd dat ik nog van niet beter wist, schande over mij en mijn nakomelingen !). Het paard zet zich gewoon vast en door de slof kan hij blijven hangen, ook a geef jij na, dus hij blijft gewoon vastzitten en wegrennen !

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:42

Een paard wat echt uitbreekt, krijg je wel terug met de slof ! ook hier geldt:" Mits je weet hoe je hem moet gebruiken" !!

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:44

dus.............. dan maar buiten verongelukken omdat het paard ervan doorgaat en ze kan hem niet houden?[/quote]

Zeg, we zouden misschien beter on line gaan, 't is bijna chatten
Neen, natuurlijk niet. Een stootteugel is een goed alternatief als je dan toch persee buiten wilt gaan met eentje die er vandoor wil. Ik zou eerlijk gezegd met zo een paard eerst nog wat binnenblijven tot ik wat meer controle heb, of er buiten alleen mee stappen en draven, je moet je natuurlijk niet laten verongelukken. Maar als een paard zo gek is dat hij op hol gaat buiten vraag ik mij wel af of het wel verantwoord is van met zo eentje buiten te gaan ?
Laatst bijgewerkt door kenomaxbe op 29-11-02 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kenomaxbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:45

Sando schreef:
Een paard wat echt uitbreekt, krijg je wel terug met de slof ! ook hier geldt:" Mits je weet hoe je hem moet gebruiken" !!

Eentje dat uitbreek misschien wel, maar eentje dat het op een lopen zet niet ! En of je wilt of niet, op zo een moment forceer je de boel !