Oude paarden nog op wedstrijd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madeleen

Re: Oude paarden nog op wedstrijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:17

Als je zelf echt denkt dat je paard het nog kan, dus als je goed naar je eigen punten kijkt .
Maar dan niet te vaak, en ook niet met de verwachting nog hoog te komen.

Als jij het dus doet, om gewoon te starten en niet met een vast beradenheid hoog te komen, en eerlijk stopt wanneer je paard aangeeft het niet meer goed te kunnen , zie ik geen probleem..

Maar wat vaker gebeurt is dat je start, het aardig goed gaat.. En dan je paard het precies niet meer aan kan, als je net zoveel winstpunten heb, en je bijna door kan. En dan maar doorrijden, zodat JIJ het gaat halen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:32

Geen probleem hoor.

Ik heb m'n 13 jarige dit jaar nog ingereden en betuigd. Waarom niet eerder? Ze is bij haar vorige eigenaar echt alleen maar als fokmerrie gebruikt en ik heb haar net een half jaartje op stal.

De bedoeling is dat ze als ze er klaar voor is ook mee gaat op wedstrijd en nog gaat IBOPen.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:14

Als je paard nog goed loopt, waarom niet? maar je moet altijd wel denken aan de beperkingen van een wat ouder paard (als hij die heeft) ik heb zelf met mijn oude merrie van 22 van de zomer nog 1e geworden met een onderlinge wedstrijd. en 4 maanden later was ze weg...

Irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:10

Als die het nog kan en volhoudt kan het wel, maar te vaak is volgens mij ook niet goed.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:48

Als je paard of pony het leuk blijft vinden is er volgens mij geen enkel probleem, tenzij er natuurlijk lichaamlijk een probleem is.
Als je ze goed traint en klaarmaakt voor de wedstrijd kan het best.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:54

Laatst zag ik nog een combinatie bij de Z in de ring verschijnen. Zij was dacht ik ook jurylid en haar pony, oud type haflinger en een stuk boven de 20 reden nog fanatiek mee. Ze heeft maar een proefje gereden omdat er net nieuw zand in de bak lag waardoor het te zwaar werd. Maar toch, ze stond er wel Knipoog

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:29

Eerst wou ik ook gaan starten met mijn 17 jarige, omdat ze de laatste tijd erg lekker liep, maar ik bedacht me toch.. 17 is wel al een dagje ouder. En ze houd er veel meer van lekker buiten te rijden enzo, dus toch maar niet gedaan.

Ik zie wel eens van die kleine kinderen op die oude "leerpony's" waar alle knopjes op zitten en die betrouwbaar hun rondje lopen, ik vind daar niks mis mee.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:37

Jennylicious schreef:
Vind ik wel kunnen, zolang het paard het nog aankan en er plezier in heeft is er niets aan de hand:D.

Weet niet zeker of je het tegen mij had maar...

Ja hij vind het geweldig!
Ik weet nog van de open dag, toen gaf de eigenaar met dat paard een demonstratie.
Hij ging over een hindernis, en iedere keer wat hoger proberen. Nou dat ging hoog op een gegeven moment. Alleen kon hij z'n paard dus bijna niet meer houden op een gegeven ogenblik, 't beesie wou alleen maar springen en hard.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:37

rohotje schreef:
Ik heb hier een heel goed voorbeeld voor je Knipoog
ik heb zelf een ruin van 28 waar ik op het moment L2 met winstpunten mee rijd Lachen hij vind het nog leuk en doet nog goed zijn best. Hij is idd wel in goede conditie en word ook nog regelmatig gereden om hem ook in conditie te houden.

Robin Lovers
En ze zeiden toen (vroeger Clown ) al tegen je dat hij zo oud was, en het zooo sielugh zou zijn, stelletje mafkezen daar!
Als je Robin stil zet, heeft ie 't niet meer!
Super dat je nu L2+winst bent zeg! Haha!

Mijn tante heeft een ruin van 20 en die loopt ook nog M2 geloof ik. Alleen is ze niet zo fanatiek Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:19

Mijn vroegere pony heeft met mij op zijn 20e nog L gesprongen, L gedressuurd en B SGW gelopen. Tot zijn 26e is hij topfit geweest, daarna ging het moeizamer en mocht hij met pensioen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:20

Zolang het paard er plezier in heeft en het lichamelijk aan kan vind ik het alleen maar knap. Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:48

Ik heb weleens een 24-jarige voor het eerst gestart in de dressuur, hij was nog hartstikke fit en had er ook de grootste lol in. Het jaar erop, toen hij dus 25 was, zijn we voor het eerst gestart in het B-springen en de L hebben we ook nog gehaald. Toen werd hij 26 en zijn we ermee gestopt.
Overigens startte ik hem zeker niet wekelijks, 1x in de maand en soms zelfs dat niet.
Hij had zijn hele leven hard gewerkt, het was dus geen 20+ weidepaard wat jaren niks gedaan had en toen ineens wedstrijden ging lopen, hij was altijd vrij intensief gereden, alleen nooit op wedstrijd geweest.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:31

Die van mij gaat overigens in de winter 1/2x per maand mee en ik de zomer zelfs 2/3x!
En omdat hij springen zo ontzettend leuk vind wil ik dat in het buitenseizoen 2008 ook gewoon gaan proberen. Ja

Dressuur wordt nu wel een stuk zwaarder maar hij blijft macho doen op het voorterrein (vooral tijdens outdoor Knipoog ) en na de proef komt hij echt met een tevreden koppie de ring uit Lachen

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:35

De pony wie ik hiervoor reed, reed ik toen hij 21/22 was in het M springen en L2 dressuur.
Hij was in prima conditie, en hij kon het allemaal goed aan. En ik merkte ook aan hem dat hij het nog steeds leuk vond.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:40

Toen mijn pony 23 was heb ik er ook nog Z mee gesprongen. -Dressuur deden we alleen thuis -
Ze zat nog vol energie, en werd gewoon in beweging gehouden, dus gedroeg zich soms als een 10 jarige.

Op stal staat nu ook nog een 28 jarige, en als je die dan weer ziet, die kan op elk moment instorten. Huilen van het lachen

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:42

Het ligt gewoon bij het paard, erzijn paaren niet opdei leeftijd niet mer kunnen en er zijn paardern die het wel kunnen begrijp je een

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:44

Paardje die ik rij, wordt 24 dit jaar en is net begonnen met wedstrijden.. hij kan het nog makkelijk aan Haha!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:02

En als je oude paardje dan ook nog eens opgewonden wordt van het invlechten en geheel uit zichzelf bijna de trailer inholt: waarom niet Knipoog
Hij wist precies wat er stond te gebeuren.... en had er zoveel lol in.....

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:05

Als je paard dat aankan, zie ik het probleem niet zo Lachen Als die gezond is, op een goede conditie, en thuis net zo presteert nog, prima. Maar dat verschilt gewoon heel erg per paard. Sommigen zijn op hun 20ste al te veel "op" daarvoor, sommigen lopen op hun 30ste nog vrolijk en actief rond te huppelen.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:29

Ik vind het best kunnen, zolang het paard er zelf ook nog plezier in heeft.
Mijn vzpaard is wel in de conditie voor wedstrijden(Bo is 24) maar helaas is ze nogal.. niet onder controle te houden(zover ik gehoord heb dan). Dus ja, dan houdt het op Knipoog

Dus ja, ik vind dat het kan mits het paard er zelf ook nog plezier in heeft en gewoon gezond is Lachen

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:37

santotje schreef:
ik vind als je paard het nog aan kan, dat heel afentoe een wedstrijdje geen kwaad kan natuurlijk niet te vaak!!

Inderdaadd Knipoog

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:39

ik vind het wel kunnen! Lachen
mijn pony is 21 en ging bijna elke week of om de week nog naar concours!! en nu even geen concoursen meer
en mischien over een tijdje start ze weer met mijn zusje Lachen

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:48

Mits goed in conditie kun je een paard op leeftijd nog gewoon starten. Barbria heeft grand prix gelopen en is op oudere leeftijd met een jonge amazone weer uitgebracht vanaf de B en als ik het goed heb tot en met de z2, ze was toen 22 jaar.

Ik heb deze combinatie vaak zien rijden en zowel paard als amazone hadden er veel plzier in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:41

Dat ligt eraan hoe het paard is, als het paard een energiek, voorwaarts beessie blijft, ookal is hij of zij al in de 20, vind ik dat je prima nog een wedstrijdje kan starten, mits het paard dus nog vitaal genoeg is. Als je een 20-jarige die te kampen heet met gezondheidsproblemen en sloomheid nog op wedstrijd gaat sturen, vind ik dat zonde, en op een bepaalde manier ook wel zielig.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:03

Gewoon lekker doen! Meestal vinden de oudere paarden het juist prachtig dat ze nog eens mee mogen opwedstrijd en genieten ze er met volle teugen van! Haha!