training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Re: training

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:47

Storm76 schreef:
Misschien iemand die een beetje meer met de tijd meegaat? Het is heel leuk dat die meneer bij de spaanse rijschool gereden heeft, maar dat wil niet zeggen dat hij altijd gelijk heeft. De manier van rijden en de ideeën over dressuur zijn inmiddels in een ander stadium.

Als meerdere mensen meteen al iets zeggen over het gebruik van een neusriem, waarom vraag jezelf dan niet eens af of diegenen dan misschien wel gelijk hebben?

Ja het is sowieso een andere rijstijl Knipoog
Maar misschien dat een lage neusriem ook een optie is wat vind jij ?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:48

Dat is een al een goed idee!
Dat kan ze haar mondje ook niet opendoen en blijft het bit veel mooier op zijn plek liggen.
En omdat ze haar mond dan niet kan openen, kan ze ook veel minder makkelijk haar tong over het bit krijgen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:49

Een lage neusriem is altijd beter dan dit. Dat noemen ze niet voor niets vaak africhtingsneusriem. Dat houdt mond ook goed dicht en de tong op plaats waar ie hoort.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:49

Misschien dat ik dat dan maar eens ga doen Lachen
Bedankt voor je info Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:51

Het is sowieso al erg jammer dat zo'n jong paard al haar tong over het bit doet. Dat wil al zeggen dat ze het geen prettig gevoel in haar mondje vind.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:52

Nou ja zal er alles aan doen Knipoog
Wil natuurlijk het beste voor me paardje Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:52

armyhorse schreef:
Misschien dat ik dat dan maar eens ga doen Lachen
Bedankt voor je info Knipoog

Graag gedaan, je hebt echt een leuk paardje! Het zou zo leuk zijn als je binnenkort winstpunten kan rijden op wedstrijden. Steek je koppie nooit in het zand voor goede adviezen!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:53

Dankje wel Haha!
Ja ik ga in maart een beetje proberen wedstrijden te rijden puur voor de ervaringen enzo Knipoog
Ok zal het onthouden Pling

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:55

ik vind het er goed uit zien voor een 3 jarige Haha! ziet er beter uit dan mijn 3 jarige.. Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:57

Je hebt inderdaad een erg leuk paard en het zo eeuwig zonde zijn als je over een jaar niets meer met je paard kan beginnen, wat, als je zo doorgaat, dan ook gebeurd. Ga nu eens voor de grap een keer bij een instructeur of trice rijden die zelf al verder is in de dressuur en meerdere mensen heeft geholpen. Er zal denk ik een wereld voor je open gaan.
Sodeletuut voor jou dan hetzelfde verhaal lijkt mij!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:00

heel leuk paard, wat over je houding (over hoofdstel en bit is al voldoende commentaar geweest denk ik) probeer iets meer voorin je zadel te zitten en je enkels meer onder je heupen. Je voeten steken tever naar voren. Als je dat meer in één lijn hebt zit je beter in balans en kan je je paard beter over zijn rug laten lopen en heeft ze (hij) meer ontspanning in de mond succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:24

En ik ga toch nog maar even over het hoofdstel beginnen: waarom denk je dat die hoofdstellen zo gemaakt worden?
Miljoenen paardenmensen hebben jarenlang gekeken wat werkt voor een paard en dan komt er 1 instructeur die zegt dat dit niet waar is, de sperriem eraf trekt en de neusriem verlaagt, die man zou goud geld verdienen als dit waar was denk je ook niet?
Of je nou bitloos, met een lage neusriem, gecombineerd of hoe dan ook rijdt gebruik het hoofdstel zoals het bedoeld is of koop een andere die anders bedoeld is, maar maak niet zelf van een gecombineerd hoofdstel een halfslachtige lage neusriem, koop dan gewoon een hoofdstel waarbij dit zo hoort.

En je handen stil genoeg houden om niet het bit er doorheen te laten gaan?
Ik zie sowieso al 1 foto waarop je je binnenhand naar je toe haalt wat dus ook betekend dat het bit in de mond ook jouw kant op gaat, en dus beweegt.

En te hard in haar mond lijkt me niet, het lijkt misschien zo omdat ze nu sneller reageerd omdat het bit alle kanten op gaat, maar het is niet de manier, waarom zou je er nu dingen inrijdendie je er later weer uit moet rijden?

Het klinkt niet erg positief maar het zou veel minder positief zijn als jij straks met een paard zit waar je niet lekker op kan rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:31

Storm76 schreef:
armyhorse schreef:
Zal het even uitleggen Knipoog
Met sperriem ga ik nog niet rijden , want dan is ze te hard in de mond en heb het idee dat ik dan nauwelijk contact heb.
De neusriem hangt lager dan normaal , want we geven haar ruimte voor haar tong daarom hangt het bit ook lager dan normaal dan kan ze zelf de tong weer terug doen Knipoog
Later leert ze wel da ze haar tong niet meer over het bit moet doen bij mij vorige pony hebben we het ook zo gedaan het helpt perfect dus ik heb niks te klagen ! Lachen

meisje, ik zou heeeeel snel een goede instructrice gaan zoeken!

mee eens. de neusriem dient niet voor tongvrijheid, heeft er niets mee te maken. doordat de neusriem zo laag zit trek je gemakkelijk het vlees van de wangen klem tussen bit en neusriem, niet erg fijn voor je paard.
een neusriem is niet bedoeld om de mond dicht te snoeren. als je de neusriem nodig hebt zodat ze haar mond niet opendoet, zou ik eerst de mond (ook icm bit, door een expert) laten bekijken. grote kans dat het totaal niet lekker zit. heb je de mond van je paard goed van binnen bekeken voor je een bit voor haar uitzocht?

verder vind ik het mondje op alle foto's er vervelend uitzien, wat voor bit heb je erin? ze lijkt dit biet niet bepaald prettig te vinden.
tong over het bit geef al aan dat ze er moeite mee heeft, dit leer je niet af door het bit zó laag te hangen dat ze de tong weer terug kan doen. als de tong over het bit zit kan deze ernstig beschadigen. ik zou dan eerder kiezen voor een bit met voorgevormd mondstuk (bijv. myler) wat meer ruimte geeft en verder naar voren op de tong ligt.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 08:54

Storm76 schreef:
Het hoofdstel zit niet helemaal goed, de sperriem ontbreekt en de neusriem trekt helemaal scheef. En ook het bit vind ik niet goed in de mond liggen, het lijkt alsof het helemaal naar achter getrokken word in de mond. Of het zou te laag kunnen zitten.
Ook drukt de frontriem tegen de oren aan en is dus echt te klein!
Ik zou je instructrice even naar het hoofdstel laten kijken en voor een beter passende neusriem met sperriempje zorgen, en een andere frontriem.

en wrm zouden we dat doen... voor jou
als jij 1 voor ons koopt vind ik ut best

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 08:55

Storm76 schreef:
Misschien iemand die een beetje meer met de tijd meegaat? Het is heel leuk dat die meneer bij de spaanse rijschool gereden heeft, maar dat wil niet zeggen dat hij altijd gelijk heeft. De manier van rijden en de ideeën over dressuur zijn inmiddels in een ander stadium.

Als meerdere mensen meteen al iets zeggen over het gebruik van een neusriem, waarom vraag jezelf dan niet eens af of diegenen dan misschien wel gelijk hebben?

dat jullie van die zaag lui zijn zal mij een worst wezen!!... iedereen heeft zun eigen manier van rijden toch?? Knipoog

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 09:03

mee eens. de neusriem dient niet voor tongvrijheid, heeft er niets mee te maken. doordat de neusriem zo laag zit trek je gemakkelijk het vlees van de wangen klem tussen bit en neusriem, niet erg fijn voor je paard.
een neusriem is niet bedoeld om de mond dicht te snoeren. als je de neusriem nodig hebt zodat ze haar mond niet opendoet, zou ik eerst de mond (ook icm bit, door een expert) laten bekijken. grote kans dat het totaal niet lekker zit. heb je de mond van je paard goed van binnen bekeken voor je een bit voor haar uitzocht?

verder vind ik het mondje op alle foto's er vervelend uitzien, wat voor bit heb je erin? ze lijkt dit biet niet bepaald prettig te vinden.
tong over het bit geef al aan dat ze er moeite mee heeft, dit leer je niet af door het bit zó laag te hangen dat ze de tong weer terug kan doen. als de tong over het bit zit kan deze ernstig beschadigen. ik zou dan eerder kiezen voor een bit met voorgevormd mondstuk (bijv. myler) wat meer ruimte geeft en verder naar voren op de tong ligt.[/quote]

het is een 3 jarig paard...
ieder paard doet dat...
maar als het dichtsnoert met een lage sperriem etc. moet die tong wel blijve ligge ja...
alsof je nu de wereld hebt gered dat je met zoon sperriem wilt rijden en dan ook erbij nog lopen zagen...

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:08

Waarom beweer je nu ineens dat iedereen die met een normale aangesnoerde neusriem en sperriem zit te zagen op zijn paard. Ook dan is het belangrijk dat je je handen stil houdt!
En echt niet ieder 3 jarig paard gooit zijn tong over bit. Dat doet het alleen als het bit niet goed ligt!
Gebruik gewoon een hoofdstel op de manier waarop het bedoeld is!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:10

Love4ever,
Lees de berichten van je vriendin eerst eens, deze discussie was al gevoerd.
Verder vind ik je echt heel naar reageren, je zet hier je foto's neer en dan kun je reacties verwachten. Dat het niet de reacties zijn die jij graag wil horen is erg jammer, maar probeer het goede ervan in te zien. Het is opbouwende kritiek waar jij iets mee zou moeten doen, geen afkrakererij.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:12

En zoals Marijkedam zegt, een jong paard hoort zijn tong niet over het bit te doen, dat is een manier van het paard om te laten zien dat het hoofdstel en bit hem niet goed zit.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:23

Niet te geloven dit... Hoofdstel correct om lijkt me toch wel een van de eerste dingen die je doet.

Neem les van een goede instructrice, en dan komt het heus goed, je hebt een erg leuk paard.
Ik kom je dan vast nog wel eens tegen op wedstrijd Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:25

Love_4ever schreef:
dat jullie van die zaag lui zijn zal mij een worst wezen!!... iedereen heeft zun eigen manier van rijden toch?? Knipoog

Love_4ever schreef:
alsof je nu de wereld hebt gered dat je met zoon sperriem wilt rijden en dan ook erbij nog lopen zagen...

En hoe kom je er eigenlijk bij dat wij 'zaaglui' zijn? Heb je me wel eens zien rijden? Heb je uberhaupt 1 van de anderen hier wel eens zien rijden? Ik denk dat ik jou nog heel wat kan leren juffie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:01

Love_4ever schreef:

tong over het bit geef al aan dat ze er moeite mee heeft, dit leer je niet af door het bit zó laag te hangen dat ze de tong weer terug kan doen. als de tong over het bit zit kan deze ernstig beschadigen. ik zou dan eerder kiezen voor een bit met voorgevormd mondstuk (bijv. myler) wat meer ruimte geeft en verder naar voren op de tong ligt.

het is een 3 jarig paard...
ieder paard doet dat...
maar als het dichtsnoert met een lage sperriem etc. moet die tong wel blijve ligge ja...
alsof je nu de wereld hebt gered dat je met zoon sperriem wilt rijden en dan ook erbij nog lopen zagen...[/quote]

en dat is dus niet waar. het getuigt ervan dat óf het bit niet fijn zit óf het paard nog onvoldoende aan het bit gewend is, in welk geval het dier nog niet aan rijden oid toe is. geef haar in dat geval meer tijd om goed te wennen. een beetje bewegen met het bit is echt niet verkeerd, maar de hele optoming oogd onprettig en het mondje van het paard zéker.

als je zelf een paard hebt neem ik aan dat je ook wel voor een passend hoofdstel kunt zorgen... overigens maak ik zelf ook vaak gebruik van een hoofdstel zonder sperriem, maar dat hoofdstel zit dan voor de rest ook goed en over deze keuze wordt ook nagedacht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:59

Moderatoropmerking:
Love_4ever, HAW is bedoeld voor rijtechnisch commentaar. Wil je dit niet hebben moet je ook geen foto's plaatsen. Een beetje respect graag voor de mensen die de moeite doen om jullie bruikbare, en goed onderbouwde tips te geven.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:14

Storm76 schreef:
Love_4ever schreef:

Love_4ever schreef:

En hoe kom je er eigenlijk bij dat wij 'zaaglui' zijn? Heb je me wel eens zien rijden? Heb je uberhaupt 1 van de anderen hier wel eens zien rijden? Ik denk dat ik jou nog heel wat kan leren juffie.

Agh joh alle friesen zijn toch ook boeren.. (als we het toch over vooroordelen hebben!)

Ik snap heus dat een 3 jarige (ben zelf 2 pas beleerde paarden aan het rijden) niet gelijk nagevelijk en over de rug loopt en al helemaal niet met inrijden, dat heeft z'n tijd nodig. Maar een correcte optoming en instructie is echt heel belangrijk!
Overigens hoeft er niks mis te zijn om zonder sperriem te rijden (zoals hoofdstellen met hoge neusriem), maar dan moet de neusriem wel op normale hoogte zitten. Ik rij af en toe m'n ene paard ook zonder sperriem, gewoon omdat ze er net zo goed op loopt als met sperriem en ze het maar een vreselijk ding vind om vast/los te doen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:01

Sorry, maar ook ik vind het er niet fijn uitzien, zelfs de foto waarvan jij zegt dat hij fijn is, vind ik nog niet fijn... Eerder helemaal niet fijn... Dan is de eerste nog beter...

Voor de rest, tjeempie wat flauw dat jullie zo omgaan met goed bedoelde adviezen... iedereen heeft t beste voor met jullie, waarom zo reageren?? Ben je er zelf ook van overtuigd dat dit niet goed is, maar probeer je de schijn op te houden??

Een neusriem is inderdaad niet om dicht te snoeren, maar ook zeker niet om van geen betekenis te zijn..