Prachtige merrie @ dressuurwork (na drie weken rust)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Prachtige merrie @ dressuurwork (na drie weken rust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:36

Ik zou mijn paard niet zo rijden als hij 3 weken stilgestaan heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 19:18

Tulandro schreef:

kan je dat ook onderbouwen?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:01

Ik geloof dat ze bedoelt dat je haar netjes rijdt nadat ze drie weken stil stond. Zo vat ik het op dan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:06

Ik denk dat ze eerder het tegenovergestelde bedoelde Lachen

Je lijkt (en ik zeg lijkt) op een aantal foto's nogal grof in te werken met je hand. Verder zie ik op de foto's geen verzameling. Misschien is dat een beetje aan het vertekenen, maar ze valt uberhaupt op de foto die jij als verzameling aanduidt al erg op de voorhand. Dat heeft voor de rest niets met verzameling te maken.
Ik zou vooral eerst eens aan ontspanning gaan werken, van paard en ruiter. Ik denk dat het er dan al een stuk anders uit zal zien. Veel overgangen en veel figuren Lachen
Is het land trouwens niet te hard om te rijden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:09

nee de hardheid viel erg goed mee cayenne Lachen heb ik naar gekeken... Lachen
Ik zeg het, ik zal er nog eens extra op letten maar ik werk echt niet sterk in met de hand, idd 1 foto zie ik dat mijn handen iets gek doen en daar loopt ze dan ook te diep maar voor de rest werk ik echt zo min mogelijk in met mijn hand als mogelijk

Oakland: ze zal zichzelf wel verklaren Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:13

Tulandro schreef:

Jij zegt het...ik dacht het!
En niet positief bedoeld!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 22:45

aerdenhout1 schreef:
Tulandro schreef:

Jij zegt het...ik dacht het!
En niet positief bedoeld!

Als het nu nog enigszins onderbouwd werd dan was ik er misschien ook wat mee. Dit zijn loze reacties.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:05

Als mijn paard 3 weken op het land had gestaan en ik pak hem zo weer op... dan vrees ik dat ik hem op kan vegen Ja Ik zou het lekker rustig aan doen.. eerst wat longeren en er daarna weer opkruipen en niet gelijk vol aan het trainen gaan!

Ook ik vind je af en toe wat hard in werken met je hand. Als je stelling vraagt is het mij geleerd om met mijn hand van me af te werken, oftewel met je hand van de hals af. Op het moment dat jouw paard inbuigt/inknikt dan breng je jouw hand flink naar je toe. Op dat moment heb je een flink terugwerkende hand en kan je paard nooit meer vanachter netjes ondertreden of met zijn voorbeen naar voren treden Lachen. Dus hand van je af in plaats van naar je toe!

En ik snap nog één dingetje niet. Als je je hand juist hoger brengt dan knikt je paard toch juist in? Door juist die hefboom die er ontstaat! Knikt je paard in, dan zou ik mijn handen juist wat meer naar voren brengen en goed vanachteruit rijden!

Verder vind ik het een leuk paardje! Knap dat je zover gekomen bent met haar (heb je profiel even bekeken Haha!), velen hadden het al opgegeven! En je zit er overigens keurig op!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 23:13

Dankje zap, hier heb ik wat aan. Het ide achter de hand hoger houden was dat ze dan minder de neiging zou hebben om te diep te komen omdat ze dat vaak doet als ze het moeilijk vind.

Met dat van de stelling ben ik het eens en ga ik ook aan werken dat ik dat handje weer onder controle heb. Want het is echt mijn bedoeling om ze zo licht mogelijk te rijden met mijn hand...Probeer altijd zo zacht mogelijk te zijn...

Wat bedoel je precies met longeren? Want als je even rondslingeren bedoelt (dat ze het ergste er uit kunnen bokken en alvast wat kunnen warm lopen) dat heb ik gedaan Lachen Eerder kruip ik er bij haar niet op omdat ze nogal explosief wil zijn Clown

Heb haar meteen opgepakt omdat ik haar aan het werk wilde zetten dat ze geen tijd had voor andere dingen... Maar ik ga zeker aan de slag met je reactie!

Dankje voor het compliment ook. Ik hoop dat ik haar nog verder kan krijgen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:26

pharagirlke schreef:
Dankje zap, hier heb ik wat aan. Het ide achter de hand hoger houden was dat ze dan minder de neiging zou hebben om te diep te komen omdat ze dat vaak doet als ze het moeilijk vind.

Wat bedoel je precies met longeren? Want als je even rondslingeren bedoelt (dat ze het ergste er uit kunnen bokken en alvast wat kunnen warm lopen) dat heb ik gedaan Lachen Eerder kruip ik er bij haar niet op omdat ze nogal explosief wil zijn Clown

Met longeren bedoel ik meer dat je haar weer op conditie brengt en dat je haar spieren langzaamaan weer laat wennen aan het werk. Je zet haar nu eigenlijk gelijk flink aan het werk en je vraagt gelijk veel van het paard. Ik zou daar nog even mee wachten. Met longeren kan je eerst beginnen met gewoon rondslingeren en dan touwtjes (of waar jij mee longeert) eraan doen en het zo langzaam opbouwen. Jij gaat immers ook niet na 3 weken niet sporten ineens weer flink fitnissen. Dan sta je morgen ook op met spierpijn Haha!

Maar juist door je hand wat hoger te zetten komt ze toch te diep? Ik snap wel dat het je eerste reactie is (is die van mij ook Bloos ) maar hand naar voren en vanachter erbij lost het probleem juist op. Op het moment dat jij je hand namelijk hoger zet kan je paard niet veel anders dan nog eens extra inknikken, je paard krijgt zo geen mogelijkheid om weer naar voren te kunnen met zijn neusje!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 23:32

Zal daar aan denken zap.

Probleem met merrie in kwestie is dat touwtjes op zich niet veel zin heeft, als ze enige druk voelt trekt ze het over Scheve mond gewoon zonder iets longeren is geen enkel probleem. Ze luisterd naar de commando's enz. Maar van het moment dat ze die extra teugel er aan voelt gaat ze omhoog om hem over te trekken met alle gevolgen van dien...(zelf achterover klappen enz) dus daar ben ik een beetje ''bang'' voor geworden...Wil niet dat ze door zo'n val iets op loopt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:48

Ik heb neit het idee dat je te hard in je handen bent, wel het idee dat ze er lekker achter kruipt want loshangende teugels en toch dat hoofd zo diep met de achterhand die imo erg weinig gebruikt wordt geeft mij meer een plaatje idee, niet het echte ontspannen nageefelijke idee.
De foto waar jij ook zo blij mee bent is dus juist een foto waar ik niet blij mee zou zijn omdat ze vooral daar naar mijn idee achter de teugel kruipt

Ben het er ook mee eens dat hoe hoger jij je handen houdt hoe meer ze doorknikt, als je haar er wat meer uit zou willen halen zou ik juist meer been geven en mijn handen op dezelfde plaats als normaal houden.

Je zegt zelf al dat 7 jaar er niet zo uit te rijden is binnen een half jaar en na drie weken rust doet ze erg haar best, maar dan zou ik er idd ook rekening mee houden dat na drie weken rust het opbouwen weer iets rustiger zou kunnen, ze is logischerwijs wat stijver en joliger.
Maar ik snap jou wel, na 7 weken rust wou ik ook het liefst opstappen en aan de gang Haha!
Heb mezelf heel erg in moeten houden, vooral omdat mevrouw ook zoiets had van als we niet werken ga ik klieren, ding moest ook haar energie kwijt he.

Al met al vind ik het dus goed dat je zover gekomen bent, ze doet goed haar best en het ziet er ook netjes uit voor na een rustperiode, maar ik zou haar zeker naar je handen toerijden.
Dat ze met longeren de druk van de touwtjes al niet pikt zegt trouwens ook wel iets, zeker als je het gaat vergelijken met hoe ze achter de teugel gaat lopen tijdens het rijden, dan lijkt het er op dat ze gewoon geen druk van voren accepteert, alhoewel ze op smmige foto's trouwens wel weer netjes loopt.

Leuk paard, lekkere dondersteen Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:30

Sorry dat ik het niet onderbouwd heb. Ik bedoelde het inderdaad niet op een positieve manier. Ik zou als het mijn paard was, hem gewoon weer langzaam opbouwen, dus eerst aan de longeerlijn met een pessoa o.i.d. Dan erop en proberen over zijn rug heen te rijden, en niets moeilijks, dus niet verzamelen etc. Je kan toch niet verwachten van een paard wat 3 weken stilgestaan heeft, dat hij gelijk al opgericht etc loopt als je erop klimt?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:18

Ik denk wel dat Pharagirlke duidelijk is geweest over dat longeren aan bijzet of wat dan ook. Ik zou haar ook gewoon rijden maar misschien idd niet zo actief in een keer. Eerder naar de ontspanning werken en na twintig minuutjes stoppen, eventueel later op de dag nog wat longeren zonder iets. En een paard is op drie weken is zijn conditie niet kwijt hoor. Zeker niet als ze op het land staan.

Samanthaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:02

Fijn dat je er weer naar 3 weken op kon.. Schijnheilig Ik kan niet echt commentaar verzinnen.. Cool
Wel leuke fOotOos alleen het niet mijn type paardje Nagelbijten / Gniffelen Maar volgens mij is ze wel heel lief. Knipoog

..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 13:09

hvjluck schreef:
Fijn dat je er weer naar 3 weken op kon.. Schijnheilig Ik kan niet echt commentaar verzinnen.. Cool
Wel leuke fOotOos alleen het niet mijn type paardje Nagelbijten / Gniffelen Maar volgens mij is ze wel heel lief. Knipoog

..

Dankje Lachen Ze is ontzettend lief, enkel beetje ondeugend.

Oakland1990: een paard is idd op drie weken de conditie niet kwijt en ik zal proberen om in het vervolg wat minder actief aan de slag te gaan. (als ze dan zichzelf maar niet aan het werk zet is het goed Nagelbijten / Gniffelen)

Tulandro: Pessoa gaat niet Lachen die trekt ze over of ze bezeerd zichzelf met achterover te klappen...Ze kan niet tegen al die touwtjes enz. Ik weet het, dat moet er uit, maar dat moet geleidelijk aan gebeuren...Was overigens niet zozeer met het ide van opgerichting maar vooral met het ide van controle te hebben over het tempo.. Lachen

Sily: Klopt, ze kruipt nog achter de teugel en dan was mijn reactie altijd van mijn handen hoger te houden met het ide dat zij dan niet meer met haar kin op haar borst kon Nagelbijten / Gniffelen Maar ik zal mijn handen juist houden vanaf nu en gewoon met been bij geven proberen.

En je zegt wat ik dacht, na 3 weken wil je gewoon weer lekker aan de slag en als je dan een dame hebt die zelf ook staat te trippelen (ook voor een paard is drie weken niet werken lang. Heb nl het ide dat ze het wel graag doet) Wilde ik haar aan het werk houden, dat ze geen tijd had om andere geintjes uit te steken...Het was ook voor het eerst dat ze zo lang stil stond bij mij, ze heeft wel eens een paar dagen rust gehad maar nog nooit drie weken. Dus ik had er ook geen flauw ide van wat ze zou doen, en tis zo'n type dat aan de longe rustig is en als je er op kruipt alles er uit gooit Clown Was dus idd erg blij dat ze zo goed haar best deed en dat weet ik nu ook weer voor de volgende keer Lachen

Waarom ze de druk van de touwtjes niet pikt weet ik eigenlijk niet want in theorie, als ik druk op mijn handen neem doet ze er niets naar...Maar touwtjes/elastiek/pessoa moet ze allemaal niets van weten... Maar ook hier kan ik weer mee aan de slag Lachen dankje!

En het is idd een lekkere dondersteen, maar ze is ook zoooo ongelooflijk lief! Zeker als ik zie hoe braaf ze nu geworden is... Ja