Paardrijden in spanje tot nu toe niks!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Re: Paardrijden in spanje tot nu toe niks!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:00

Ik rijd elk jaar paard in spanje , in Santa christina , daar ben ik erg tevreden van... maar je hebt zo van die manege's daar waar ze meer om geld dan dieren geven

Ik kan desnoods foto's laten zien van een goede manege , waar alle paarden goed verzorgt worden

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:02

Deniies schreef:
ik ben het ongeveer wel met je eens. Ik zou alleen nu niet meer zo snel in Spanje leuk gaan paardrijden hoewel je ook veel andere stallen heb die misschien we betrouwbare paarden hebben.

In Spanje? Oh, maar als je ergens komt (hoeft niet eens het buitenland te zijn), dan weet je nòòit welk paard je onder je kont geschoven krijgt, hé Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:07

_Bonte_ schreef:
...maar je hebt zo van die manege's daar waar ze meer om geld dan dieren geven...

Off topic (of misschien ook niet)
Ik zou niet durven beweren dat dit hier het geval was (miscchien wel, misschien ook niet). Je hebt dat soort maneges en stallen ook overal hoor. Het is zelfs gewoon een feit dat een manege een commercieel iets is, en daar draait het gewoon om geld en winst maken. Zoniet, kunnen ze niet blijven bestaan. Maar geloof me, als ze niet goed zijn voor de paarden, dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat ze ook verder zullen kunnen blijven bestaan, want dan komen er naar mijn mening tè weinig mensen.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 11:22

ik denk dat die stal idd erg commercieel was. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit voor het eerst is in een buitenland dat het paardrijden verkeerd ging.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:26

Deniies schreef:
ik denk dat die stal idd erg commercieel was. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit voor het eerst is in een buitenland dat het paardrijden verkeerd ging.

Ja, als je zegt dat de eigenaar een buitenlandse was, dan is het inderdaad zeer waarschijnlijk dat zij "hun droom" proberen waar te maken. In Spanje leven, en hun boterham verdienen met toerisme... (wat per definitie niet willen zeggen dat het slecht is natuurlijk)

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:41

Paarden zien er wel goed uit, alleen jammer dat jullie er niet mee overweg konden.

Ik heb 2 jaar terug op Kreta een buitenrit van 4 uur gemaakt, kreeg eerst allemaal mondelinge vragen over mijn rijkunsten om het juiste paard erbij te zoeken. Geweldig paard en een geweldige buitenrit.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:46

Myrdal schreef:
Paarden zien er wel goed uit, alleen jammer dat jullie er niet mee overweg konden.

Ik heb 2 jaar terug op Kreta een buitenrit van 4 uur gemaakt, kreeg eerst allemaal mondelinge vragen over mijn rijkunsten om het juiste paard erbij te zoeken. Geweldig paard en een geweldige buitenrit.

Zo zou het inderdaad moeten gaan... Maar de meeste toeristen willen al die lastige vragen niet, ze willen zo snel mogelijk op de rug van een paard en vertrekken. Dus wordt in veel gevallen zomaar een paard aan gewezen waar je dan maar je plan mee moet zien te trekken... Jammer, maar helaas de realiteit. Het ligt dus ook voor een deel aan de toeristen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:53

Voltigeur schreef:
Myrdal schreef:

Zo zou het inderdaad moeten gaan... Maar de meeste toeristen willen al die lastige vragen niet, ze willen zo snel mogelijk op de rug van een paard en vertrekken. Dus wordt in veel gevallen zomaar een paard aan gewezen waar je dan maar je plan mee moet zien te trekken... Jammer, maar helaas de realiteit. Het ligt dus ook voor een deel aan de toeristen.

Ik heb gewerkt op en manege waar de inkomsten voornamelijk kwamen van toeristen die een buitenritje wilde maken. Je zou de toeristen de kost moeten geven die zeggen dat ze goed kunnen rijden, en dan kon ik halverwege met de groep terug naar de manege omdat iemand nog niet eens kon draven Boos! Het matchen van het juiste paard met de juiste ruiter valt dus niet mee.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:57

Dat paard ziet er toch helemaal niet slecht uit ? En met stang rijden HOEFT ook geen probleem te zijn, toch. Een bit is zo hard als de handen van de ruiter. Knipoog
Ik kan eruit afleiden dat het niet klikte tussen jullie en het paard... Ach gut Volgende keer beter.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 12:06

sevke: de paarden zagen er allemaal goed uit dat heb ik hierboven ook al beschreven.
al die paarden daar kregen een stang in ik vind het niet zo groot probleem verder hoor.
ik rij zelf western dus zo reed ik dat paard ook maar lekker los.
als je bij hem je teugels aanpakte ging die rennen.

Ik hoop inderdaad dat het de volgende keer weer leuker wordt. dit was in de buurt van Alicante.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:13

wie weet wat het arme dier al meegemaakt heeft met toeristen die hem in de mond rukken ?? Verdrietig
M.i. zouden ze zulke dieren beter bitloos laten rijden. Het arme paard was mss getraumatiseerd...

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 12:16

ik weet het echt niet.
alleen dat er bijna geen stop op zat als ze in draf zaten.

misschien waren ze wel gewoon heet. I DON'T NOW!

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:33

sevke schreef:
wie weet wat het arme dier al meegemaakt heeft met toeristen die hem in de mond rukken ?? Verdrietig
M.i. zouden ze zulke dieren beter bitloos laten rijden. Het arme paard was mss getraumatiseerd...

Is nogal moeilijk oordelen over paarden die je niet kent, en nog minder hun voorgeschiedenis. Niet ieder paard dat door meerdere mensen gereden wordt is per definitie in de mond gerukt geweest of getraumatiseerd. Over al dan niet bitloos rijden heb ik mijn mening (die hier verder niet toe doet), maar een paard waar zogezegd "trekkende" toeristen mee rijden zal het evenmin leuk vinden als het constant een leren riem tegen z'n neus getrokken wordt. Dus ik denk niet dat je daar 't probleem zal mee oplossen (als er sowieso al een probleem met die paarden was)...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:26

Deniies schreef:
Toen ik er beetje onzeker op dus ik gelijk me benen eraf en hij bleef gelukkig stappen wat die niet lang vol hield. We zijn der na 10 min. afgegaan omdat het gewoon niet te doen was.

Ik denk dat jullie er goed aan gedaan hebben af te stappen en niet naar buiten te gaan. Zo te lezen (en zien) zijn die paarden best wakker van karakter, en mogelijk opgeleid op veel minder hulpen als een Nederlands paard, en jullie onzeker, misschien wat bang omdat het paard niet reageert zoals thuis. Dat is een combinatie waarmee het buiten explosief fout kan gaan..

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:29

Bandida schreef:
Deniies schreef:
Toen ik er beetje onzeker op dus ik gelijk me benen eraf en hij bleef gelukkig stappen wat die niet lang vol hield. We zijn der na 10 min. afgegaan omdat het gewoon niet te doen was.

Ik denk dat jullie er goed aan gedaan hebben af te stappen en niet naar buiten te gaan. Zo te lezen (en zien) zijn die paarden best wakker van karakter, en mogelijk opgeleid op veel minder hulpen als een Nederlands paard, en jullie onzeker, misschien wat bang omdat het paard niet reageert zoals thuis. Dat is een combinatie waarmee het buiten explosief fout kan gaan..

Jij zegt wat ik dacht, maar zo niet durfde te zeggen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:39

Voltigeur schreef:
Myrdal schreef:

Ik heb gewerkt op en manege waar de inkomsten voornamelijk kwamen van toeristen die een buitenritje wilde maken. Je zou de toeristen de kost moeten geven die zeggen dat ze goed kunnen rijden, en dan kon ik halverwege met de groep terug naar de manege omdat iemand nog niet eens kon draven Boos! Het matchen van het juiste paard met de juiste ruiter valt dus niet mee.[/quote]

Klopt.... ik heb in de camarque gereden bij een goede stal. De paarden werden met hackamore gereden. In het begin werd gévraagd naar de rijervaring, maar eenmaal onderweg, bleek bijna niemand te kunnen rijden. Die paarden reageerden heel licht op de hulpen en werden met losse teugel (western) gereden. Ik ben toen met nog iemand met een van de begeleiders vooruit gereden en met een extra omweg, terwijl de andere begeleider bij de rest van de groep bleef omdat ze die niet met hun paarden sneller durfden te laten gaan, bang voor ongelukken. De begeleider die bij mij en de andere persoon was, ergerde zich er rot aan dat mensen niet eerlijk waren over hun rijervaring. Hij zei dat het doorlopend te doen was. Ze hadden overigens heel goed verzorgde paarden die welliswaar overdag in stands stonden, maar na een uur of vier tot de volgende ochtend rond 10 uur of nog later los over de camarque zwierven. 's ochtends werden ze bij elkaar gedreven en naar de ranch gebracht, 's avonds weer los gelaten.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:43

Jammer dat het jullie zo is tegen gevallen en uiteindelijk moesten stoppen.
De paarden hier worden inderdaad anders gereden dan in Nederland, ze reageren meer op de zit van de ruiter.
Aan de teugels trekken heeft dus geen zin ze gaan daardoor juist harden lopen.
Misschien de volgende keer meer met je zit proberen.
De zooi hier in spanje is normaal en paarden in stands heb ik ook vaak genoeg in Nederland gezien op maneges.
Ik vind deze paarden er goed uitzien van wat ik over het algemeen hier zie.
Ondanks alles zijn het wel leuke foto´s.
En hopelijk de volgende keer meer succes met paardrijden in spanje.

[off-topic] ligt deze ranch naast het vliegveld van valencia?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:07

Voltigeur schreef:
Jij zegt wat ik dacht, maar zo niet durfde te zeggen...

Ik bedoel het ook niet negatief hoor, integendeel, ik vind dat jullie een verstandige beslissing hebben gemaakt.
Er is ook helemaal geen lol aan als je onder de stress op een onbekend paard zit voor een tocht in een landschap wat je niet kent. Buitenrijden op een vreemd paard op een vreemde plaats en met onbekende begeiding is altijd een gok, en een risico.

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 15:06

blensink schreef:
Jammer dat het jullie zo is tegen gevallen en uiteindelijk moesten stoppen.
De paarden hier worden inderdaad anders gereden dan in Nederland, ze reageren meer op de zit van de ruiter.
Aan de teugels trekken heeft dus geen zin ze gaan daardoor juist harden lopen.
Misschien de volgende keer meer met je zit proberen.
De zooi hier in spanje is normaal en paarden in stands heb ik ook vaak genoeg in Nederland gezien op maneges.
Ik vind deze paarden er goed uitzien van wat ik over het algemeen hier zie.
Ondanks alles zijn het wel leuke foto´s.
En hopelijk de volgende keer meer succes met paardrijden in spanje.

[off-topic] ligt deze ranch naast het vliegveld van valencia?

nee, het lag tussen torrevieja en rojales.

Ik ben echt blij dat we toch eerst in de buitenbak gingen. al had het niet geregend was ik meteen met die paarden naar buiten gegaan. vooral mijn vriendin is een hele nuchtere en nooit echt bang voor paarden en zelfs die had het na 5 min zo gehad op dat paard. ik ben zelf ook niet bang aangelegd en mijn paard schiet er nog vaak genoeg vandoor maar daar zit een rem op en hier gewoon echt niet.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:14

volgens mij ben ik daar ook in de buurt geweest. ligt het ook in de buurt van catral?

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:13

daar heb ik nog niet van gehoord.
het ligt in de buurt van benjinofar, rojales, torrevieja, elche.
ben je op dezelfde stal geweest?

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:03

hee leuk topic denies,
wat een vakantie was het ook ja, het waren echt hele mooie paarden en ik vond dat ze er goed uitzagen.
er is alleen niet bij vermeld *of ik heb erover heen gelezen* dat de paarden een aantal dagen stil hebben gestaan.
we hadden later van de week wat slechter weer en regen waardoor er niet gereden kon worden en blijkbaar liet de man ze dan gewoon op stal staan.dus dat zou denk ik ook mee gespeeld hebben.ik ben echt zo blij dat ik eerst in de bak begon wat een drama.
of je nou druk nam(geen trekken) of zoals denies zegt losse teugel er was geen rijden aan benen deraan of deraf praten of niet dat paard ging maar renne. ik dacht dat ik bijna de grond ging zien van dichtbij ik ben wel wat gewend mja dit nog nooit.
helaas mijn 1e slechte ervaring van paardrijden in het buitenland helaas volgende keer gewoon beter,
Knipoog

noellakinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:11

hee denies ik hoorde al dat het niet zo was.
de paarden zien der wel goed uit opzich.
agh ja volgende keer beter!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:38

Inderdaad jammer dat het zo moest gaan. Hangt er nou een stang in die mond? vind dat een kwalijke zaak, dat ze zomaar toeristen (en daar bedoel ik niet persé jullie mee) zonder soms enige ervaring hier mee zomaar met zo'n stang laten rijden.

Verder heb ik dit hier nog niet gelezen, maar wilde ik wel graag opmerken: die 'muggenbulten' zijn hoogstwaarschijnlijk niet zomaar muggenbulten, maar een allergische reactie op bijv. een horzelsteek oid. Ken zelf ook paarden die precies dezelfde bultjes hadden. Een paard die door een mug wordt gestoken ziet er nooit zo erg uit. Dit is echt een allergische reactie, en dat kan vele oorzaken hebben. Kan soms ook erg pijnlijk en gevoelig zijn op de huid, die bulten.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:52

JoyCiej007 schreef:
Inderdaad jammer dat het zo moest gaan. Hangt er nou een stang in die mond? vind dat een kwalijke zaak, dat ze zomaar toeristen (en daar bedoel ik niet persé jullie mee) zonder soms enige ervaring hier mee zomaar met zo'n stang laten rijden.

Verder heb ik dit hier nog niet gelezen, maar wilde ik wel graag opmerken: die 'muggenbulten' zijn hoogstwaarschijnlijk niet zomaar muggenbulten, maar een allergische reactie op bijv. een horzelsteek oid. Ken zelf ook paarden die precies dezelfde bultjes hadden. Een paard die door een mug wordt gestoken ziet er nooit zo erg uit. Dit is echt een allergische reactie, en dat kan vele oorzaken hebben. Kan soms ook erg pijnlijk en gevoelig zijn op de huid, die bulten.

Goh, over het al dan niet gebruiken van een bepaald bit of helemaal geen bit zal het laatste nog niet gezegd zijn denk ik...
Oh, en jij kan zien op een foto, die van relatief ver genomen is, wat zich aan de binnenkant van de paardenmond bevindt? Heel goed van jou! Ik kan jou verzekeren dat ikzelf meerdere dergelijke bitten heb, maar die gebroken en zelfs dubbelgebroken zijn. Zelfs dubbel gebroken met rubber... (je hebt wel gelijk dat het een stang is, maar dat kan je onmogelijk met zekerheid uit een foto opmaken...)

Inderdaad misschien eerst eens een topic helemaal lezen voor je een reactie post en veterinaire diagnoses stelt... Niet dat het er toe doet, maar toch. Een topic doorlezen kan nooit kwaad, al was 't maar om jezelf een eventuele blunder te besparen.