Driejarige Drachtige Dame Doet Dressuurachtige Dingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Driejarige Drachtige Dame Doet Dressuurachtige Dingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:44

Ze was juist heel relaxt, ik snap niet waar iedereen die heftige spanning vandaan haalt? Maar goed, zoals ik al 10x heb gezegd dat ze nu meer eten krijgt dan eerst (op mijn aandringen) Maar daarvan komt ze natuurlijk niet ineens 20 kilo aan.
Dus als iedereen daar nou even over ophoudt met z**ken. het is een rijtechnisch forum, ik waardeer de bezorgdheden en er is verandering in gang gezet.

Ik had ook geen hoge verwachtingen van d'r, ik ben juist mega trots op hoe ze het gedaan heeft. Als ze echt stuiter gespannen was had ik ook geen proef gereden met d'r. Ze liep er alsof ze er dagelijks kwam en nooit anders deed. Alleen proef 2 was ze een beetje rennerig, enthousiast. Ze was niet angstig of schrikkerig. Ik heb haar met los rijden en tussen de proeven aan een lekkere lange teugel gereden en ze was dood-kalm.

kwartiertje los gereden, proef 1, stappen, proef 2, buiten uitstappen en naar huis lekker brokjes en hooi eten in de wei. Is dat zo veel te veel voor een 3 jarige? Haar conditie is goed in orde, na de 2 proeven was ze nog nauwelijks bezweet en niet buiten adem ofzo. Dat ik alleen buitenrij houdt niet in dat ik helemaal niets dressuur matigs met haar doe. Ik slalom op de zandpaden om denkbeeldige dingen, ik vraag wat stelling links en rechts en af en toe een klein pasje opzij, overgangen rijden.
Ik héb geen bak dus ik móet wel zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:46

Susy_Q schreef:
superwoman schreef:
Ik zou nooit op zo'n mager paard stappen en dat is ook wat pharagirlke bedoeld denk ik.

Ook met wedstrijdklaar ben ik het met haar eens.
Ik vind het wat vlug om op wedstrijd te gaan. Paardje is nog jong en loopt blijkbaar thuis nog niet helemaal nageeflijk.
Trainen op goed ruggebruik is imo belangrijker dan een wedstrijdje, want juist door de wedstrijdspanning is dat vaak erg moeilijk.
Eerst meer vet, dan wat spieren trainen en dan pas rijden is meer mijn volgorde.

Ik vind dat jullie erg overdreven doen.
Dit is toch erg goed voor de ervaring. Het lijkt mij dat Qimm ook geen
anky van grunsven wil zijn met haar... En als jullie het over mager hebben, dan vraag ik mij af wat voor dikke knollen jullie op stal hebben staan.
Kijk eens vaker naar animal planet, daar zijn de paarden mager...
Kom op, hou eens op met dat ingevallen magere gezeur.. nooit geen 3 jarige gezien onder het zadel?? Het is nog een tuiger ook, die zijn altijd iets ieler in de achterhand..

Haha, heb je net de verkeerde ge-quote
Ik heb idd wél ervaring met jonge paarden Haha!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:19

leuk paardje hoor maar ze is nu al drachtig? Dat vind ik toch best jong, ze is pas 3 dus is ze gedekt toen ze 2en een half was???????
wajoo dan is is zelf nog een veulen sort of

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:49

Beste Superwoman,

Ik zal je ook niet belachelijk maken via internet (dat doe ik liever persoonlijk Vingers aflikken ) maar als jij veel met jonge paarden werkt dan moet je toch ook weten dat ieder paard verschillend is, vooral jonge paarden. Niet alleen kwa uiterlijk maar ook zeker kwa karakter. Waar de ene 5 jarige nog lang niet aan toe is kan een 3 jarige al wel aan toe zijn. Ik heb aan dezelfde wedstrijd mee gedaan als qimm met mijn 3,5 jarige die net zo lang onder het zadel is als die van qimm en ik ben 5de geworden.. Hoezo is 3,5 dan te jong.. Dat beest van Qimm was super relaxt, ze vond het prachtig zo tussen de andere paarden. Ik heb haar gezien en ze ziet er goed uit... Maar waarom zal ik deze moeite doen je te overtuigen van het feit dat het niet zo dramatisch is als jij in je fantasiewereld omschrijft..

en hoezo ervaring met jonge paarden... stallen uitmesten?? Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:43

nou mensen, lief doen tegen elkaar. Ik neem aan dat iedereen het op de een of andere manier goed bedoeld.

En ja ze is nu al drachtig, maar ik hoor dat heel vaak eigenlijk? Nou ja, ze was al drachtig voor ik haar ook leerde kennen, daar heb ik ook niets mee van doen verder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:46

Susy_Q, ik ga er niet verder op in Wat jij wilt Rolleyes
Dan blijf ik wel lekker in mijn fanta-wereld door hobbelen Haha! Vork
Laatst bijgewerkt door superwoman op 10-12-07 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:51

Dat ze drachtig is, dat vind ik niet zo erg, daar heeft de merrie geen last van. Iig nooit meegemaakt dat een merrie daar problemen mee kreeg door de leeftijd.

rijtechnisch vind ik dat je je handen moet dragen en meer moet meegeven. Dat vind ik iig het belangrijkste.
Tegen de hand = spanning. Daarom zien "we" spanning Qimm.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 22:25

Ja dat ben ik ook met je eens, ze was wel tegen de hand, maar hier niet meer dan thuis dus ik zie het bezwaar van eens ergens anders rijden niet.
In het begin accepteerde ze uberhaupt geen eens een bit en heb ik lang bitloos gereden/gewerkt en daarna langzaam het bit geintergreerd, het gaat nu goed maar nog niet perfect.
Ik moet meer meegeven, maar volgens mijn protocol moesten mijn teugels korter genomen worden en moest ik meer contact houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:13

Qimm schreef:
Ja dat ben ik ook met je eens, ze was wel tegen de hand, maar hier niet meer dan thuis dus ik zie het bezwaar van eens ergens anders rijden niet.
In het begin accepteerde ze uberhaupt geen eens een bit en heb ik lang bitloos gereden/gewerkt en daarna langzaam het bit geintergreerd, het gaat nu goed maar nog niet perfect.
Ik moet meer meegeven, maar volgens mijn protocol moesten mijn teugels korter genomen worden en moest ik meer contact houden.

Dan klopt het toch wat ik zeg?
Meer meegeven = niet tegenwerken = daarna komt een constante aanleuning.
Je heb op de foto's een vrij strenge hand, wat de ontspanning tegen werkt.

En als ze thuis ook zo loopt, snap ik niet dat je denkt dat ze/jullie al klaar is/zijn voor de wedstrijden?

Ik zou der iig een tijdje laten staan en af en toe longeren met bijzet. Dan krijgt ze wat meer vet en meer spieren om het werk makkelijker te maken. (Mijn merrie kreeg in het begin 3 kg biks per dag en werkte toen niet. Toen ze wat dikker werd kreeg ze er zéker 5, naast het hooi.) Met iets meer brok, zal ze niet dikker worden, maar hetzelfde blijven, want haar kind vraagt steeds meer voeding.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:32

Schattige merrie. Ze mag inderdaad wel wat dikker, maar aangezien daaraan wordt gewerkt, is het niet nodig om daar nu nog commentaar op te leveren. Netjes van Qimm trouwens dat ze het advies aanneemt en er iets mee doet!

Ik ben het alleen niet eens met het stilzetten van een drachtig paard (of welk paard dan ook, tenzij om medische redenen). Van stilzetten wordt de merrie niet beter. Beweging is van belang voor het gezonde lichamelijke gestel en zeker als ze voornamelijk rustige buitenritten maakt waarbij de merrie op haar niveau wordt getraind en dus niet wordt overvraagd is dat goed voor haar algehele basis conditie. Ik heb zelfs wel eens op een merrie gereden die overtijd was. Gewoon stapwerk en heel relaxed, en dat is niet schadelijk, zolang je haar niet overvraagd en de merrie het natuurlijk ook nog wel ziet zitten.

Ik zou de merrie in ieder geval een lekkere portie onderhoudsbrok of merriebrok geven en daarnaast natuurlijk onbeperkt hooi van goede kwaliteit. Hier zit trouwens nog wel veel in hoor.

Daarnaast zie ik ook geen probleem om het dier eens mee te nemen naar een recreantenwedstrijd. TS is apetrots op haar merrie (en reken maar dat die dat doorheeft). De merrie was redelijk relaxed, voor wat je mag verwachten. Dat ze nog wat tegen de hand is, zou op een echte wedstrijd zeker op worden afgerekend, maar daarom was het ook geen echte wedstrijd. Voor de ervaring van beiden, dus paard en ruiter, was het een nuttige stap. Met mijn jonge paard heb ik toendertijd ook vanalles uitgeprobeerd, voor de ervaring, en daar heb ik nog jaren plezier van gehad.

Ik ben het er wel mee eens dat de merrie dus dikker mag en dat je daar wel rekening mee moet houden in je training, maar ik heb het idee dat TS dat ook wel doet.

Veel plezier nog met je merrie, houdt haar maar goed in de gaten, en probeer uit te vinden op stal wat ze nu precies aan voer krijgt. Dan kun je altijd nog overleggen met de eigenaar als je denkt dat dat meer moet/mag zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:36

helemaal mee eens,kijk zo kun je ook commentaar geven gewoon aardig,werkt vast veeeel beter.........

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:37

Dank je Djinnie. Dat was ook mijn insteek Ja Fijn commentaar!

We gaan gewoon verder oefenen. En dat ze tegen de hand is is niet heel onlogisch, als ze te hard gaat moet je wel eens remmen, op zit gaat dat nog niet perfect, ik kan haar ook moeilijk gewoon laten gaan want ze moet wel luisteren. Dan moet je soms even streng zijn. Ik probeer haar ook niet 'aan de teugel' te trekken, als ze lekker ontspannen is geeft ze zelf na.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:44

Hey Leuk paardje hoor! Grappig dat ik ons halster voorbij zie komen Knipoog Bedankt voor je promotie van paardentekoop.nl ;P haha

Groetjes!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 12:30

Haha! ja geen probleem he Tong uitsteken

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:40

Mensen kom op! Het is een 3 jarige merrie!
De ene 3 jarige is vol, en de ander is gewoon wat smaller! Een 3 jarige is geen volwassener, meer uitgegroeide paard!
Waarom moet er een topic verpest worden door herhalingen? Voor de TS is het niet leuk! Ze heeft een fijn proefje gereden, 3e keer dat ze met haar paard in een binnenbak was.
Mijn complimenten ervoor dat het er netjes uitziet!
Dat wordt wel wat in de toekomst!
Dus Qimm, het ziet er goed uit!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 19:38

Dank je FZ_lin! Ach, het is Bokt he? Als je niet met slof en sporen rijdt moet er wel over wat anders geklaagd worden en dan gaat iedereen dat herhalen Haha! haha maar nou heb ik wel al een topic van 2 blz ROFL
Was 1e keer binnenbak en andere paarden. Gewone bak had ik 3x in gereden.

Ik zie de toekomst ook zonnig in, ze leert makkelijk en snel, dat is heel fijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:55

Ja ok, sorry voor mijn ietwat heftige reactie. Ik vind haar alleen nog heel erg jong en onvolgroeid uit zien, vandaar. Daarvan afgezien is het zeker superknap, ik zou ook heel trots zijn. Ook dat je eerst bitloos hebt gereden vind ik zeker heel goed; rekening houden met het paard! Ik heb zelf ook geen bak, en ga mijn verzorg 3 jarige in de lente verder inrijden. Waarschijnlijk wordt dat ook "buitenwerk". Maar op wedstrijd? Nee, nog lang niet, voor 6€/uur mag ik in de binnenbak van een pensionstal (loopafstand) rijden. Gaan dat eerst maar eens proberen!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:09

Qimm schreef:
Dank je FZ_lin! Ach, het is Bokt he? Als je niet met slof en sporen rijdt moet er wel over wat anders geklaagd worden en dan gaat iedereen dat herhalen Haha! haha maar nou heb ik wel al een topic van 2 blz ROFLWas 1e keer binnenbak en andere paarden. Gewone bak had ik 3x in gereden.

Ik zie de toekomst ook zonnig in, ze leert makkelijk en snel, dat is heel fijn.

en hoe meer bladzijdes hoe sneller er nog meer reacties komen Vingers aflikken

haha, ziet er nettjes uit hoor..
zeker voor een 3 jarige, 3e keer in de bak.. echt super! Ja
veel succes met haar Lachen !

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:55

Safiera schreef:
Ja ok, sorry voor mijn ietwat heftige reactie. Ik vind haar alleen nog heel erg jong en onvolgroeid uit zien, vandaar. Daarvan afgezien is het zeker superknap, ik zou ook heel trots zijn. Ook dat je eerst bitloos hebt gereden vind ik zeker heel goed; rekening houden met het paard! Ik heb zelf ook geen bak, en ga mijn verzorg 3 jarige in de lente verder inrijden. Waarschijnlijk wordt dat ook "buitenwerk". Maar op wedstrijd? Nee, nog lang niet, voor 6€/uur mag ik in de binnenbak van een pensionstal (loopafstand) rijden. Gaan dat eerst maar eens proberen!

Ik vraag me af waarom het wedstrijd gedeelte zo'n verschil is met 'gewoon' in de bak trainen? Dit was ook gewoon training maar dat met knotjes en een witte rijbroek Haha!

Voor meer foto's van haar kun je ook in mijn profiel kijken, ze ziet er nu ook wat rommelig uit door haar teddyvachtje Ja Bedankt dat je nog wat leuks heb toegevoegd aan je reactie, dat vind ik fijn.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:13

Om even 'ontopic' te blijven. Ik vindt het een leuk paardje, fijn dat ze zo braaf (voor een 3-jarige en dan de 3de keer in de bak?? TOP!!) is en dat je tevreden bent over je wedstrijd, als je uiteindelijk zelf tevreden met je wedstrijd bent maakt het niet uit want een ander ervan vind al is het altijd wel goed om welbedoelde en opbouwende kritiek te krijgen. Omdat ze drachtig is en je eerder schrijft dat ze niet vaak brok krijgt zou ik wel naar haar dieet kijken (omdat ze drachtig is) als ik jou was maar ik denk dat je dat inmiddels wel gaat doen Knipoog.
Veel plezier met haar en ik ga ervan uit dat we de foto's van het veulen vanzelf wel gaan zien!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:07

In mijn ogen zal bijna elk paard (ok je hebt er dooie bij zitten) de eerste keer op een wedstrijd en waarschijnlijke de keren daarna ook nog wel wat spanning hebben.
Hoe kan je nou zeggen dat je er thuis voor moet zorgen dat ze ergens anders op wedstrijden ontspannen is?
Zelfde als eerst maar eens leren paardrijden voordat je op het paard gaat zitten.

Mijn paard is zelfs spontaan de nageefelijkheid knop kwijt als we op wedstrijd zijn, en reken maar dat die erop zit als we thuis zijn, mag dat beest het ook even gek en eng vinden?

Dat het paard te mager zou zijn trek ik me weinig van aan, menig 3 jarig paard wat nog onbespierd en iel is wordt hier op Bokt als te mager gezien, geloof dat je je paard hier beter te dik dan slank neer kan zetten, sommige dieren zijn ook nog eens gewoon zo.
Ik zou er idd ook een goede merriebrok ingooien en TS gaat dit bij de eigenaren voorleggen (het bijvoeren) maar reken er daarnaast ook maar op dat als dat paard echt mager was overgekomen bij de jury het op haar coupon had gestaan, heb het tijdens het schrijven vaak genoeg voorbij zien komen.

Succes TS met het bijspijkeren van de kennis van de eigenaren en met je toekomstige wedstrijden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:17

Het zal wel tegen het zere been zijn, maar een driejarige die ook nog zwanger is al op wedstrijden rijden vind ik echt vragen om rugproblemen. Vind het sowieso veel te vroeg om een driejarige op wedstrijden te rijden, het zijn dan nog zulke kleuters. Laat staan een zwanger paard!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 04:15

Tis maar een B proef Lachen Lachen

en ach, als alles en iedereen nog heel is, zet je al een behoorlijke prestatie neer zo binnen de hekjes Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 10:06

HannahFrouk schreef:
Het zal wel tegen het zere been zijn, maar een driejarige die ook nog zwanger is al op wedstrijden rijden vind ik echt vragen om rugproblemen. Vind het sowieso veel te vroeg om een driejarige op wedstrijden te rijden, het zijn dan nog zulke kleuters. Laat staan een zwanger paard!

wedstrijden? 1 recreatie wedstrijdje... verder rijd ik maar 2x per week een buitenritje dus zwaar heeft ze het zéker niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:38

Nou ja, daar zullen we't denk ik toch niet over eens worden, vrees ik.