Even een citaat uit één van de vele topics hierover
Hoe bouwen we het rijden uit?
Door vooral heel erg op te letten hoe het paard reageert kun je bepalen of je een stapje terug gaat in de training of juist wat verder.
Met 5 jaar mag er pas aan het werk gegaan worden in de bak. Nu mag er ook begonnen worden met lage* hindernisjes (* tot ong. 60 cm).
Met 6 jaar mag er pas begonnen worden met het echte zware werk. Hiermee bedoel ik wedstrijd gerichte training en training langer dan een uur (natuurlijk wel weer afhankelijk van het paard) in de bak.
Voor een artikel over rijden kijk op bladzijde: 8,9 en 10
Hieronder kun je zien waarom ik pas op deze leeftijd het paard belast.
Op deze plaat is aangegeven wanneer in de bepaalde delen de botten (en kraakbeenschijven) volgroeid zijn. Wat op valt is dat de rug pas met 5,5 tot 6 jaar volgroeid is terwijl we er vaak al met 3 jaar (soms zelfs jonger) op zitten en vrij serieus gaan rijden. Dit terwijl zelfs de benen dan nog niet volgroeid zijn. Aan de hand van deze tekening zou ik zeggen dat we er eigenlijk pas na 6 jaar op mogen. Maar omdat mensen daar nou eenmaal het geduld, geld en de ruimte niet voor (over) hebben geef ik al aan dat je dan pas zwaar werk mag gaan doen en er al eerder op kan, namelijk als de benen in ieder geval volgroeid zijn (4 jaar dus).