Wanneer werkt een paard hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer werkt een paard hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:59

Ja dat vraag ik mij ook altijd af, wat is het verschil tussen recreatie en lichte arbeid? 5 X per week een uur door het mulle zand is dat lichte arbeid, of nog steeds recreatie??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:01

Elisa2 schreef:
Als het paard de dag erna niet mee wilt,dan ben je in mijn ogen net iets te ver over de grens gegaan de dag ervoor.Ik rijd soms weleens op de grens,maar nooit zo dat ze daardoor de lol in het werken verliezen.Dan laat ik de paarden nog liever iets minder hard werken.Ik vind dat spieren langzaam en rustig moeten kunnen opbouwen.

Dat vind ik niet. Ik vind dat je een paard best zo aan het werk mag zetten, als je hem daarna maar wel de tijd geeft om te herstellen.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:38

Lielle schreef:
Toch vind ik dat niet echt fysiek een zware belasting. Ik kan zelf goed het verschil merken tussen een intensieve dressuurles en een intensieve crossles. Dat laatste vergt gewoon meer energie.

Hier heb je t ook wel over verschillende dingen...

Tijdens een intensieve crossles doe je waarschijnlijk veel conditietraining. Dus veel galop werk enz. Bij een intensieve dressuurles ben je minder conditie aan het kweken maar meer coordinatie, souplesse enz. Het is bijna een hardloper vergelijken met een balletdanser... Allebei trainen ze zwaar maar op een andere manier. Ze spreken andere energiesystemen aan en het levert ook wat anders op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:41

Dat ontken ik niet, ik geef alleen aan dat een crosstraining voor mijn paarden zwaarder is dan een dressuurles, terwijl ze even intensief zijn. Overigens doe ik niet eens zozeer veel galopwerk in een crossles, maar veel controle en techniek in een laag tempo.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:53

Ik denk, als mijn paard zijn best doet luistert na wat ik vraag.
dat ze hard werkt, en ik rij meestal om de dag !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:37

Lenneke_ schreef:
Elisa2 schreef:
Als het paard de dag erna niet mee wilt,dan ben je in mijn ogen net iets te ver over de grens gegaan de dag ervoor.Ik rijd soms weleens op de grens,maar nooit zo dat ze daardoor de lol in het werken verliezen.Dan laat ik de paarden nog liever iets minder hard werken.Ik vind dat spieren langzaam en rustig moeten kunnen opbouwen.

Dat vind ik niet. Ik vind dat je een paard best zo aan het werk mag zetten, als je hem daarna maar wel de tijd geeft om te herstellen.

Ja dat wel,je mag best soms een beetje de grens overgaan,maar niet in 1x heel veel vind ik.Ze mogen best een beetje spierpijn hebben,maar niet heel veel.En als ze niet meer willen komen om te werken dan vind ik het net wat teveel.Maar dat is mischien een verschil in visie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:38

Leuke vraag!

Ik dat sinds ik echt voor de endurance ben gaan trainen mijn visie op hard werken erg is aangepast. Waarvan ik voorheen dacht dat het al best inspannend was, is nu een rustig ritje. Oftewel het is vrij subjectief en je past het steeds aan. De een vind 5 minuten achter elkaar galoperen al heel lang terwijl ik rustig 30 minuten non-stop galopeer.

Ik merk dat dressuur rijden voor mijn paard mentaal inspannender is dan een endurancetrainingsrondje. Dat trainingsrondje is fysiek veel zwaarder en dan krijgt ze ook standaard 1 of 2 dagen weiderust. Na een dressuurdagje kan ik prima de volgende dag weer rijden.

Als voorbereiding op het seizoen ziet mijn training er ongeveer zo uit: 1 rondje buiten ong. 30 km op gemiddeld 12-13 km/u dan minimaal 2 dagen vrij. 1 keer dressuur/ longeren ongeveer 1 uurtje incl in- en uitstappen, 1 rondje buiten 15-17 km op 14-15 km/u gemiddeld en dan 1 of 2 dagen rust.
Op de rustdagen staat ze natuurlijk wel gewoon de gehele dag buiten. Met een paard dat 23/7 op stal staat zou ik niets kunnen.
Ik rijd dus ongeveer 3 dagen per week en dat klinkt weer niet intensief.

Om blessures te voorkomen is rust tussen de trainingen zeer belangrijk. Door te trainen krijg je micro-trauma in de spieren(en dat wil je ook) en dan moet je het lichaam de tijd geven om te herstellen.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:48

Lielle schreef:
Dat ontken ik niet, ik geef alleen aan dat een crosstraining voor mijn paarden zwaarder is dan een dressuurles, terwijl ze even intensief zijn. Overigens doe ik niet eens zozeer veel galopwerk in een crossles, maar veel controle en techniek in een laag tempo.

Ok, had t even anders begrepen Lachen Ik denk inderdaad dat een crossles fysiek bestwel wat zwaarder zal zijn!

Ik rij eigenlijk bijna elke dag. Maar niet elke dag even intensief. Zelfs na een hele zware dressuur training rij ik de volgende dag even. Zelf vindt ik dit prettiger om de spieren even weer een beetje los te maken. Vaak rij ik hem dan wel alleen maar lekker over de rug en vraag ik verder niet zoveel. Ik merk bij mijn paard dat als ik hem na een zware training de volgende dag op de wei zet en dan een dag later erop ga dat hij een stuk stijver is dan wanneer ik er meteen de volgende dag toch even weer wat mee doe.

Na een wedstrijd krijgt hij wel een dagje vrij. Tussendoor natuurlijk ook, is ook niet zo dat ik hem altijd 7 dagen per week rij. Ook maak ik tussendoor lekkere buitenritten of springen we wat. Op een vrije dag staat hij dan wel de hele dag op de wei.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:14

dat is voor elk paard verschillend...