Zelf inrijden of uit besteden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Zelf inrijden of uit besteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:45

Ik zeg dan gewoon voorwaarts, ho, links, rechts, stap, draf, galop Lachen Lachen

ik zorg ervoor dat die paar woordjes er ingebakken zitten voordat er iemand opgaat...........

maar daarmee kent het paard niet de feitelijke lichamelijke hulpen die hierbij horen.......

DAT is het beleerproces

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:48

KiWiKo schreef:
Ik zeg dan gewoon voorwaarts, ho, links, rechts, stap, draf, galop Lachen Lachen

ik zorg ervoor dat die paar woordjes er ingebakken zitten voordat er iemand opgaat...........

maar daarmee kent het paard niet de feitelijke lichamelijke hulpen die hierbij horen.......

DAT is het beleerproces

En DAT, de lichaamshulpen, is dus iets wat je je paard kunt leren op de grond, vóordat je erop gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:51

hahahaha hoe ga ik in hemelsnaam een gewichts/zithulp leren vanaf de grond Lachen Lachen Lachen Hoe ga ik in hemelsnaam vanaf de grond leren dat de druk van mijn been betekend dat ze vooruit moet Lachen Lachen Lachen

HOe ga ik vanaf de grond leren dat als ik zwaarder ga zitten zij moet afremmen Lachen Lachen Lachen ????

Vertel het me alsjeblieft! Want dit is echt, echt baanbrekend nieuws, en als jij het mij uit kan leggen.......... ben ik je zeer dankbaar voor de informatie

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:55

met dubbele lijnen kan je ze voorbereiden en leren luisteren naar de teugelhulpen en dat er iemand niet naast maar achter loopt. Ze leren het lichaam juist te gebruiken en de juiste spieren te ontwikkelen.
Je kan ze al heel veel leren vanaf de grond voordat je erop gaat zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:57

stuur is ook geen probleem Lachen Lachen daarom staat die niet in mijn rijtje Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:58

ik had het ook niet over jouw rijtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:04

Kiwiko, zulk baanbrekend nieuws is het niet hoor. Gewoon bekende materie die jou dus onbekend is.
Blijkbaar ligt er nog een wereld voor je open, na 30 jaar ervaring en een volle boekenkast. Clown

Ik ga het je echter niet uitleggen allemaal, dat wordt een heel boekwerk, en er zijn al boeken genoeg hierover.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:06

Vertell....... alsjeblieft, ben namelijk in nog geen een boek, dvd of wat dan ook tegen gekomen dat ik zit, gewichts en beenhulpen vanaf de grond bij kan brengen........ echt in nog geen een.

Misschien kan je de titels en schrijvers van deze boeken geven, dan ga ik ze gelijk bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:12

Ik heb het over lichaamshulpen.
Beenhulpen heb ik al van aangegeven dat je die - volgens mij, maar ook ik ben niet uitgeleerd en kan het wellicht wèl - niet vanaf de grond kunt aanleren. Maar die heb je ook niet echt nodig, vooral in het begin bij het beleren kun je prima zonder beenhulpen en kun je alles op lichaamstaal, focus, balans, verbinding en energie doen.

En nee, je gaat je eigen zoektocht maar beginnen kiwiko. Je komt weleens op subforum VNA, dus begin daar eens met zoeken. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:16

EUH IK versta onder lichaamshulpen dat wat ik IN het zadel doe Lachen niet wat ik op de grond doe

en hoe ga ik een paard aanleren vanaf de grond dat als ik dieper ga zitten wil dat het langzamer gaat? Of dat als ik mijn linkerzitbeenknobbel zwaarder maak dat ik wil dat het rechtsaf gaat.......

kan niet vanaf de grond....

Als jij het over longeren (al dan niet aan een touwtje) hebt dan vertel je me niks nieuws Lachen Lachen

Ik snap niet dat jij jouw waardevolle kennis niet met mij wil delen....... zet dan de auteur neer voor me, dan kan ik zelf wel verder zoeken.

En op VNA kom ik nooit, zou niet durven Lachen Lachen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:16

KiWiKo schreef:
Vertell....... alsjeblieft, ben namelijk in nog geen een boek, dvd of wat dan ook tegen gekomen dat ik zit, gewichts en beenhulpen vanaf de grond bij kan brengen........ echt in nog geen een.

Misschien kan je de titels en schrijvers van deze boeken geven, dan ga ik ze gelijk bestellen.

Ja graag dan bestel ik deze ook gelijk!
inderdaad grondwerk is errug belangrijk maar precies zoals kiwiko schrijft hoe kan ik in hemelsnaam zonder ooit op het paard gezeten te hebben waarbij het desbetreffende paard mijn gewicht en lichaam voelt het al vanaf de grond de zit gewichts en beenhulpen aanleren?????? Kijk stuur is tamelijk eenvoudig door de dubbele lijnen, hiermee kun je ook al wel wat aanwijzingen geven die op beenhulpen lijken maar hetzelfde zijn ze nooit!

Afgelopen jaar heb ik noodgedwongen vanwege gebrek aan een juist persoon op de grond zelf ook mijn merrie weg moeten brengen naar een stal, terwijl ik altijd zelf mijn paarden beleer (een ook van anderen, maar samen met een ervaren persoon). Het is zowiezo niet verstandig met een jong paard en een onervaren grondpersoon te werken, de onervarenheid bij beide zal geheid een keer fout gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:24

KiWiKo schreef:
en hoe ga ik een paard aanleren vanaf de grond dat als ik dieper ga zitten wil dat het langzamer gaat? Of dat als ik mijn linkerzitbeenknobbel zwaarder maak dat ik wil dat het rechtsaf gaat.......
Als jij het over longeren (al dan niet aan een touwtje) hebt dan vertel je me niks nieuws Lachen Lachen

En ik geef aan dat het wèl vanaf de grond kan.
En nee, ik heb het niet over longeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:28

Leg het mij dan uit...... wil ik graag van je leren. Ik vind dit een veel te belangrijk iets om zo maar even aan voorbij te gaan. Dus Alsjeblieft, leg het me uit of wijs me de weg waar ik dat kan vinden

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:48

Wat een onzin, zithulpen geef je met je zit, dus je zit daarvoor op je paard. Als je achter een paard loopt of ernaast op de grond is dit gewoon niet mogelijk. Je kunt dingen simuleren, je paard aanleren op uitadmenen e.d wellicht terug te komen en daarmee het proces in het zadel vergemakkelijken (net zoals je dat doet met de commando's draf stap en galop en dan de combinatie met beenhulpen), maar de echte zithulp leert je paard als je erop zit. Jammer trouwens Joviban, dat je geen toelichting geeft. Wellicht omdat het niet kan. In antwoord op de vraag van de TS denk ik dat je eral uit bent. Haal de hulp naar je toe. Veel succes ermee!

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:01

inrijden kan je opzich wel zelf doen, maar wij doen het wel altijd onder begeleiding van iemand (en dan wel iemand die er verstand van heeft:instructeur ofzo) met z'n tweeen weet en zie je altijd meer dan in je eentje... Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:34

JoviBan schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ben het hier ook mee eens, ben dus ook bezig op deze manier mijn paardje alles vanaf de grond aan het leren en je benen heb je ook idd niet nodig , als je het op de juiste manier uitlegt vanaf de grond gaat het vanuit het zadel echt vanzel.
Is een mooie manier om je paard zo te trainen.
Maar je kan je paard aan de dubbelen lijnen ook leren op je beenhulp te gaan reageren, zeker in het begin in combi met je stemhulp.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:22

JoviBan schreef:
KiWiKo schreef:

je hebt gelijk,heel veel kan je al aanleren vanaf de grond. nee niet alles maar je kan al wel een eerste basis maken vanwaaruit je verder kunt als je er eenmaal op klimt.
ik ga geen eindeloze discusie aan want daar ben ik momenteel echt niet voor in de stemming maar wil best een voorbeeld geven.
je kan b.v. werken aan de lange lijnen en daarbij NAAST je paard gaan staan [zadelhoogte] vandaar uit als de stem/stuurhulpen er in zitten kan je je hand over de rug plaatsn met een dressuurzweep,die vervangt je beenhulp.
mijn paard is nog niet ingereden maar vertekt op een licht kriebeltje v/d zweep. Bloos
en zo zijn er nog 100 varianten maar die ga ik niet verder uileggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:34

OK, maar dan wil ik graag van jullie leren hoe ik zit en beenhulpen aanleer vanaf de grond........... leg het mij uit please

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:37

Ik heb voor mezelf al besloten om over 1,5 jaar samen met mijn instructrice Crystal te gaan inrijden.
Ik zou het in ieder geval als ik jou was en je wilt het zelf doen, altijd met iemand doen die ervaring met jonge paarden heeft. Je moet ontzettend iemand kunnen vertrouwen om er voor de eerste keer aan de longe op te stappen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:59

KiWiKo schreef:
OK, maar dan wil ik graag van jullie leren hoe ik zit en beenhulpen aanleer vanaf de grond........... leg het mij uit please

de post boven je laat de beenhulp zien,doe je het erom of?

bovendien wat heeft dit nog met de vraag van de TS te maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:03

bovenstaande heeft niks met beenhulpen te maken Lachen

en ik wil echt, echt heel graag leren hoe ik vanaf de grond een paard been en zithulpen aan kan leren.......... meen ik serieus

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:22

KiWiKo schreef:
bovenstaande heeft niks met beenhulpen te maken Lachen

en ik wil echt, echt heel graag leren hoe ik vanaf de grond een paard been en zithulpen aan kan leren.......... meen ik serieus

dit is voor mij de laatste x dat ik op deze topic reageer.
ik spreek voor mijzelf dus....
ik heb er bijgezet dat dat niet kan,MAAR...dat je een start kan maken.
en ja,bovenstaande heeft ALLES met beenhulp te maken net zoals de zweep bij het mennen het been vervangt.
verdiep je maar eens in het echte aangespannen rijden,je zal je verbazen wat je op afstand kan doen.

nogmaals,voor mij houd het hier op,wel zo fijn voor de TS

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:29

TS kan ook heel wat met deze info Lachen

hmzzz aangespannen rijden ben ik niet echt in thuis, ik weet wel dat hel aangespannen paard veel makkelijker te beleren is dan het niet aangespannen paard Lachen zal inderdaad wel te maken hebben met boomdruk enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:43

Inderdaad mariska32, het wordt een beetje vervelend zo... Knipoog

Kiwiko, ook van mijn kant nog één keer:
Je hebt geen beenhulpen nodig.
Neem eens een paar centered riding lessen en je zult het ervaren.
Je kunt je paard rijden op je lichaamshulpen; lichaamstaal, focus, balans, verbinding en energie. Wanneer je je paard dit vanaf de grond allemaal leert (=grondwerk), dan begrijpt hij dit alles ook wanneer je er op zit.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:44

ik ben ook overtuigd dat er veel meer van de grond kan dan dat je in eerste instantie denkt. Voor mij is er ook een wereld opengegaan door te trainen vanaf de grond en dan kan je alles verfijnen net als met rijden. Misschien een uitdaging om ook mee te pakken met het trainen van je paard, ik vind het zelf heel leuk om te doen.
Over bekken kantelen etc. bestudeer de methodiek van Klaus Ferdinand Hempfling. Of wijk ik nu erg af ?