Hier heb ik erg veel over gelezen, en het ook vaak genoeg in de praktijk toegepast. Ten eerste moet, inderdaad, je paard netjes verzameld galopperen, voor je een galopwissel kan maken, het kan dus niet vlak voor een hindernis, of een moment vlak erna. Daarna moet je duidelijke hulpen geven voor de tegenovergestelde galop. Als die hulpen er goed in zitten, dan hoort je paard gewoon netjes van galopsprong te wisselen. Als dit niet zo is, of als je paard het gewoon niet doet, dan zou ik eerst terug gaan naar de basis, hoe snel reageert je paard op de galophulp vanuit de draf?, en uit de stap, en misschien zelfs vanuit het halt houden. Als je paard het in een keer doet vanuit het halt houden, zou ik verder kijken naar de galop vanuit de galop. In principe is het in het parcours niet zo heel erg om op het verkeerde been te rijden, je rijdt veel op andere handen, en het is logisch dat je vlak voor een hindernis niet gaat opletten of je paard wel in de goede galop zit. Aangezien ik niet zo veel ervaring heb met wedstrijdspringen, weet ik niet of er iets van je punten af gaat als je in de verkeerde galop zit. Anders zou ik niet met grote drang het probleem gaan oplossen, maar rustig aan, tijdens dressuuroefeningen. Als er wel punten vanaf gaan, dan zou ik even stoppen met wedstrijden springen tot het erin zit. Zoals hierboven genoemde basis, dat moet er wel degelijk goed in zitten.
Verder, oefening baart kunst, geld ook bij dit.