Rijden met slof?? Wat vinden jullie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jen

Re: Rijden met slof?? Wat vinden jullie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 07:48

Guess1 schreef:
Ik denk dat een slof voor veel mensen verslavend is!! Ik ken wel enkele mensen die 5/6 dagen per week hetzelfde paard met een slof rijden. Dit met het excuse dat het "beter"is voor het paard omdat hij anders zijn rug vast zet. Veel van deze paarden zijn met 12-14 jaar kapot gereden. Veel mensen die met slof rijden hebben niet het geduld en de goede instructie om een paard goed nageeflijk te rijden. Ik denk dat goed slof gebruik een moeiijk verhaal is en dat de meeste mensen die naar een slof grijpen iets geforceerd voor elkaar willen krijgen waar ze nog niet aan toe zijn. Bloos

Sorry maar mijn paard is dus nog niet toe aan een normaal tempo?
Sorry maar je kunt dit onderwerp niet over 1 kant scheren,
Ik heb geduld en een goede insructeur; 2keer per week half uur priveles.
Ik begrijp best je opmerking en je mening en ik vind de slof ook niet alles.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 07:57

Guess1 schreef:
Gemakzucht Ja Ja Ja

Daar ben ik het niet mee eens...sommige paarden zijn gewoon weg niet goed te rijden zonder een hulpteugel/middel...ter bescherming van het paard zelf. Heeft dan niks met gemakzucht of kunde van de ruiter of intructrice te maken...En niet alle paarden die met slof worden gereden worden elke keer zijn stuk als ze 12/14 zijn....Ligt er ook aan hoe de ruiter de slof gebruikt..De slof moet je niet gebruiken om je paard in de krul te rijden namelijk en dat wordt nog al eens gedaan, dan sloop je dus zijn rug door deze in een positie vast te zetten..en je moet ook niet je slof de hele tijd op druk/spanning willen hebben...als je een slof goed gebruikt, spaar je je paard, heb je zelf plezier en ontspanning bij ruiter en paard...da fin ik... Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 09:13

Zolang jij de slof niet vasthoudt, je paard correct blijft rijden en niet elke dag ermee rijdt vind ik het zeker geen kwaad kunnnen.

Guess1; Als jij dat gemak zucht noemt, mag je wel eens een uurtje op mijn paard, dan praat je wel anders als je door de bak vliegt en het bit zo vast houdt dat je geen houden of keren hebt.. Haha! met slof heeft ze net wat meer ontzag

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:52

mijn paard heeft ook n tijd stil gestaan en is nu ook erg heet en wat moeilijk.

ik zou zo de slof kunnen pakken maar ik doe het niet, hij is net weer een week onder het zadel en de spieren moeten even weer wennen aan t rijden. dat heeft gewoon tijd nodig.
vechten moet je zowie zo niet doen met je paard als hij niet wil aan de voorkant los je dat op naar voren (hoewel dat soms erg moeilijk is met een heet paard maar toch)
mijn paard rijd ik nu lekker lang in stap en draaf en galoppeerd korte stukken en dan weer even rust lange teugel en laag stappen. Dit werkt voor ons beiden thibor wordt niet te heet en ik hoef hem niet steeds te begrensen omdat hij na te lang draven/galoperen te heet wordt.

ik zou naar je paard kijken die heeft gewoon wat meer tijd nodig (als ik naar je verhaal kijk)

succes

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:48

Ik heb vroeger ook wel eens met slofteugel op mijn vorige merrie gereden, die kon nog wel eens ineens kuren krijgen. Ik heb dit overigens altijd onder begeleiding gedaan in de lessen, niet thuis.

Zambucoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:54

ik ben er persoonlijk niet voor, probeer het probleem op te lossen en niet door er een slof aan te hangen en klaar is kees, kijk waarom hij dat doet enz

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:00

KiWiKo schreef:
de SLOFteugel hing los :)

Onder begeleiding kan het op deze manier geen kwaad Lachen

Ik vind dat daar het probleem is, iedereen zegt dat als wanneer de slofteugel ''strak'' staat dat het dan niet goed is maar zodra hij in een boogje hant maakt het opzich niet veel uit.
Maar is het niet érg logisch dat een paard direct ''achter'' zijn slofteugel gaat lopen (dus de slof hangt los) omdat hij die druk van de slof niet wil?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:17

superlise schreef:
KiWiKo schreef:
de SLOFteugel hing los :)

Onder begeleiding kan het op deze manier geen kwaad Lachen

Ik vind dat daar het probleem is, iedereen zegt dat als wanneer de slofteugel ''strak'' staat dat het dan niet goed is maar zodra hij in een boogje hant maakt het opzich niet veel uit.
Maar is het niet érg logisch dat een paard direct ''achter'' zijn slofteugel gaat lopen (dus de slof hangt los) omdat hij die druk van de slof niet wil?

Nee, ben ik het niet mee eens... Je kan ook de slof gebruiken dat de slof pas strak komt als je paard écht zijn hoofd omhoog doet. Mijn merrie rij ik af ent oe ook op slof en zij hoeft niet aan de teugel/ nageeflijk te lopen met de slof er aan, maar begrensd pas op het moment dat ze écht omhoog gaat. Moet ook zeggen dat de slof er bij mij ook bij hangt om te voorkomen dat ze erg hoog gaat met haar hoofd, dan gaat ze namelijk op haar achterbenen. Lachen

Maar bij mij hangt de slof dus ook altijd los, tenzij Ver echt errug ver omhoog gaat. De slof is er niet om een paard nageeflijk te rijden, maar om te begrensen. Nageeflijk rijden doe je door de motor (achterhand) aan het werk te zetten en niet om de rem (strakke slof) er op te gooien. Lachen
Maar dat is mijn mening.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 18:24

Hulpteugels zoals de slof kunnen wel degelijk een oplossing zijn om je paard weer goed te kunnen rijden, tuurlijk slecht gebruik heeft een paard niets aan, maar dat is ook zo met sporen en de zweep en veel ruiterhanden die veel te hard inwerken, zolang je het met goede begeleiding doet is er niets op tegen.

hollyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:42

Ik wil mijn haflinger wat nageeflijker hebben, ik rijd daarom alleen met slof, dus zonder normale teugels.
Hij loopt zo echt perfect aan de teugel, maar zodra ik mijn gewone teugel er weer bijpak en meer met deze rijd gaat meteen zijn hoofd weer omhoog., heeft iemand hier een effectieve oplossing voor want zo kom ik natuurlijk nooit in de de z1..... Verdrietig

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:21

hollyhorse schreef:
Ik wil mijn haflinger wat nageeflijker hebben, ik rijd daarom alleen met slof, dus zonder normale teugels.
Hij loopt zo echt perfect aan de teugel, maar zodra ik mijn gewone teugel er weer bijpak en meer met deze rijd gaat meteen zijn hoofd weer omhoog., heeft iemand hier een effectieve oplossing voor want zo kom ik natuurlijk nooit in de de z1..... Verdrietig

Ehh, slof er DIRECT af en oefenen met de gewone teugel...

die kont aan het werk zetten, niet voor lopen sleuren... Want dat is wat je doet Knipoog
Met een slof heb je minimaal 2x zo veel kracht als met een gewone teugel. Door katrolwerking.

Een slof is prima voor begrensing, maar niet om op te gaan rijden. Dan kan je er ook een heel scherp bit inhangen. Heeft het zelfde effect. Lachen

En goed les nemen doet ook heel veel. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:34

hollyhorse schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat dit serieus is. Zie dat het account ook net vandaag is aangemaakt. Lollig hoor!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:37

Onder begleiding van iemand die er verstand van heeft en je weet hoe je er mee om moet gaan, kan het volgens mij geen kwaad.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:45

polly2 schreef:
hollyhorse schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat dit serieus is. Zie dat het account ook net vandaag is aangemaakt. Lollig hoor!

Zie het nou ook, kijk er normaal niet naar. Vond het al zo raar, zeker om dat zo open en bloot op BOKT te zetten. (als je bokt een beetje kent dan... Tong uitsteken )

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:16

Ik denk ook dat de slof zeker geen verkeerd hulpmiddel is, je ziet hier op bokt ook verschillende mensen die er erg fijn mee rijden en waarbij het paard fijn en ontspannen loopt over de rug.
Een ander verhaal is wanneer je je slofteugel heel strak hebt en er eigenlijk afhankelijk van bent, maar voor een korte periode, onder goede begeleiding, lijkt het me geen probleem als je zoals je beschrijft met een losse teugel werkt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:24

Als je goed wilt leren rijden blijf je van de slof af. Ik vind dat er geen excuus is om je paard met een slof te rijden of andere hulpteugel, zoek de fout bij jezelf en ga ermee aan de slag.
Vind het echt een ding wat vanuit gemakzucht en frustratie wordt gebruikt; vele paarden gaan vanaf hun staart tot hun oren helemaal vastzitten na gebruik van zo'n dik, dus wat mij betreft verbieden ze het.
Ben sowieso tegen dwang.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:36

ik vind een slof niks waard je moet het zelf oplossen en niet de slof

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:36

ik ben het met detour eens

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:37

ik ben het met detour eens

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:28

detour schreef:
Als je goed wilt leren rijden blijf je van de slof af. Ik vind dat er geen excuus is om je paard met een slof te rijden of andere hulpteugel, zoek de fout bij jezelf en ga ermee aan de slag.
Vind het echt een ding wat vanuit gemakzucht en frustratie wordt gebruikt; vele paarden gaan vanaf hun staart tot hun oren helemaal vastzitten na gebruik van zo'n dik, dus wat mij betreft verbieden ze het.
Ben sowieso tegen dwang.

Maar wat als diegene het juist om een andere reden gebruikt, en niet om het plaatje 'aan de teugel' te creeëren, ben je dan ook nog steeds hartstikke tegen? Er zijn namelijk ook mensen met andere redenen, dus vandaar dat ik erg benieuwd ben naar je mening daarover Lachen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 09:48

Zal eens even een verslagje doen hoe het nu gaat om te rijden met een slof. Ik vind het heel jammer dat sommige mensen beweren dat je een slofteugel gebruikt uit gemakzucht enz. Als je mn verhaal hebt gelezen, lees je dat mijn instructeur dit tegen mij zei. Zelf was ik ook tegen hulpteugels en dergelijke. Maar als ik merk hoe mn paard de laatste dagen veranderd is, hij loopt super ontspannen en proest erover. Daarbij rij ik ook nog eens elke dag met begeleiding want ik wil mn paard absoluut niet verpesten. Ook treedt de achterhand meer onder, het paard loopt veel ruimer in de gangen. De slof gaat er maandag af. Mn instructeur advieseerde mij een weekje er mee te rijden en het daarna weer gewoon op te pakken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:15

edelweis1, er zijn meer wegen die naar Rome leiden en imo is dwang de makkelijkste en slechtste. Ga dan aan de slag met jezelf, kijk naar de mogelijheden van je paard etc; geen arts of fysiotherapeut zal je vertellen een slof te gebruiken.
paard89, je moet doen wat jij denkt dat goed is, ik geef mijn mening, thats all.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:18

ik heb nog nooit een slof hoeven gebruiken om de nageeflijkheid voor elkaar te boksen.......... Wel heeft het ding mijn nek een aantal keren behoorlijk gered Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:19

KiWiKo schreef:
ik heb nog nooit een slof hoeven gebruiken om de nageeflijkheid voor elkaar te boksen.......... Wel heeft het ding mijn nek een aantal keren behoorlijk gered Lachen

Je nek? gebruik je het ding voor jezelf??? Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:20

Yep niks gaafs aan om tegen een muur geparkeerd te worden door een ietwat onstuimig paard Lachen Lachen