Amira! bezig met inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ni3ki3

Re: Amira! bezig met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:49

Ik weet niet of het al gezegt is..

vind het een leuk paardje en het ziet er naar mijn idee goed uit.
Soms zit je wat scheef, misschien komt dit door de volte aan de longe lijn. Maar probeer om wel recht boven je paard blijven te zitten. Daar moet je jezelf echt aan helpen denken, zo'n jong paard raakt snel uit balans en gaat jou opvangen en wordt daardoor scheef.
verder veel succes met die leuke beestje

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:50

Norway_girl schreef:
Ik zie bijna nergens staan, dat jij de schuld krijgt. Kijk je had dit misschien wel aan zien komen of niet? Bokt en inrijden on der de 3 jaar = discussie. Maar meid trek het je niet aan als je er verder niet mee zit.

Ik zit nog niet zolang op bokt, om te kunnen weten dat onder de 3 jaar inrijden hiero discussie is. Knipoog

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:51

ni3ki3 schreef:
Ik weet niet of het al gezegt is..

vind het een leuk paardje en het ziet er naar mijn idee goed uit.
Soms zit je wat scheef, misschien komt dit door de volte aan de longe lijn. Maar probeer om wel recht boven je paard blijven te zitten. Daar moet je jezelf echt aan helpen denken, zo'n jong paard raakt snel uit balans en gaat jou opvangen en wordt daardoor scheef.
verder veel succes met die leuke beestje

Bedankt voor de tip Lachen ik zal er op proberen te letten

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:52

DeniiSee schreef:
Ik zit nog niet zolang op bokt, om te kunnen weten dat onder de 3 jaar inrijden hiero discussie is. Knipoog

heeft niets met bokt te maken..
inrijden van een 2,5 jarige doe je gewoon niet
ik denk dat je dat zelf ook heel goed weet..
is het voor jouw een betaald werk het inrijden van dit dier??
dacht het niet.
waarom dan wel er op klimmen en rijden..
voor je eigen ervaring...letterlijk over de rug van een paard
sorry heb er geen goed woord voor over

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:55

DeniiSee schreef:
Norway_girl schreef:
Ik zie bijna nergens staan, dat jij de schuld krijgt. Kijk je had dit misschien wel aan zien komen of niet? Bokt en inrijden on der de 3 jaar = discussie. Maar meid trek het je niet aan als je er verder niet mee zit.

Dan weet je dat nu dus wel Tong uitsteken

Ik blijf er helaas wel bij dat het veelste jong is! Maar aangezien je leeftijd kan je daar misschien van leren.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:57

erg leuk paardje, vind het alleen erg jammer dat je haar nu al inrijdt, ook al ben je geen zwaargewicht, je zit gewoon op kraakbeen en dan is jou gewicht al te zwaar!!! laat haar lekker in de wei staan!!!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:58

Tuurlijk zijn ze jong, en ik wil dit ook absoluut niet goed praten..
Maar: Het paard gaat van t voorjaar het land weer op.. hoeveel paarden worden er wel niet zadelmak gemaakt/ingereden om daarna weer het land op te gaan? Dan heeft dit paard dus alle tijd om rustig groot te worden en het heeft ook z'n voordelen want zo kun je volgende winter eigenlijk direct de draad weer oppakken zonder dat je weer helemaal bij niks moet beginnen!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:00

het paard heeft al geleden.....de ruiter zit gewoon op kraakbeen...en dan maken die paar maandjes niet meer uit hoor op de wei...4jaar vind ik een mooie leeftijd om een paard in te rijden en zeker geen 2.5....je zet een peuter toch ook niet aan het werk???

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:03

Wat een gezeik over leeftijd.. Blauw oog
We weten nu wel dat heel nederland 2,5 te jong vindt om in te rijden..

Een paard hoeft helemaal niet versleten te zijn als ze ouder zijn, ligt er maar net aan wat je van ze vraagt..
Je kan het beter zo doen, op deze leeftijd dan een 4 jarige ineens volop aan het werk te zetten, en intensief trainen voor de sport..

En wat te denken van alle goedgekeurde hengsten bij het KWPN..?? Die worden ook met 2,5 ingereden, als ze door de 1e bezichtiging zijn.. en worden gelijk doorgereden omdat ze moeten presteren, maar lang niet alle hengsten zijn op jonge leeftijd al versleten..!!

Meid, trek het je niet aan... iedereen heeft een andere mening, so be it..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:06

Eerst en vooral vind ik dat je zich niet zo moet laten opjutten door de reacties. Die zijn normaal. Iedereen mag hier zijn eigen mening geven omtrent foto's. Er worden niet enkel complimenten gegeven op bokt :p, maar goed ook anders had je er toch niets aan.

Over dat het paard 2,5 jaar is. Er is niets mis mee om het dier een beetje in te rijden. Maar ik vind wel dat het moet blijven bij zadelmak maken dus zeker niet doorrijden. Daar bedoel ik mee dat je er 2 of 3 keer 10 minuutjes mag opzitten. (Galoperen vind ik al te ver gaan.) Daarna moet het dier terug de wei op en met rust gelaten worden.

Zelf zie ik liever dat je geen paarden zadelmak maakt op 2,5 jarige leeftijd. Tussen 4 en 5 jaar vind ik een mooie leeftijd om in te rijden.

En over het zeggen dat je moet doen wat er gezegt wordt: het is nog altijd JOU keuze om op een paard te gaan zitten.

@femmefatal1: En over de KWPN hengsten die zo vroeg worden ingereden... Daar ben ik het zeker ook niet mee eens. Eigenlijk zouden ze de keuringen op 5 jarige leeftijd moeten doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:08

femmefatale1 schreef:
Wat een gezeik over leeftijd.. Blauw oog
We weten nu wel dat heel nederland 2,5 te jong vindt om in te rijden..

Een paard hoeft helemaal niet versleten te zijn als ze ouder zijn, ligt er maar net aan wat je van ze vraagt..
Je kan het beter zo doen, op deze leeftijd dan een 4 jarige ineens volop aan het werk te zetten, en intensief trainen voor de sport..

En jij vind galloperen op een volte een goede beginsituatie?

Ik kom ook uit een sport waar vroeg begonnen wordt( vroeger dan bij het paard in dit topic), maar op een kleine volte, in een bak waar allerlei losse voorwerpen hangen( ik zie voerbakken en een soort rode weg afzettingen staan? ) en het laten inrijden door een 14 jarig meisje?

Bizar....

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:09

Wow! Mooi paardje zeg! Ziet er goed uit hoor!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:10

Ik ben het ook neit eens met die hengsten, maar het gebeurd wel...
En dan heb ik liever dat je op een 2,5 jarige gaat zitten, niet om te rijden, maar om dingen te leren, en dat kan idd in 10 minuten paar keer per week.

Over dat galopperen zeg ik niks, er zijn nou eenmaal jonge paarden die heel makkelijk galopperen, en die ook uit zichzelf aan springen omdat ze zulke makkelijke gangen hebben..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:11

En omdat het gebeurt mag iedereen het maar doen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:14

femmefatale1 schreef:
Over dat galopperen zeg ik niks, er zijn nou eenmaal jonge paarden die heel makkelijk galopperen, en die ook uit zichzelf aan springen omdat ze zulke makkelijke gangen hebben..

En als je dan een goede ruiter ben, bescherm je het paard tegen zichzelf Lachen ... Maarja, dat is ook maar de mening van een sulky-rider Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:18

ruitje schreef:
femmefatale1 schreef:

En als je dan een goede ruiter ben, bescherm je het paard tegen zichzelf Lachen ... Maarja, dat is ook maar de mening van een sulky-rider Haha!

Ok... misschien moeilijk voor te stellen dat een paard makkelijker galoppeert dan dat hij draaft, omdat ze zelf met dravers bezig bent..
Maar waarom zoveer commentaar op deze meid, die het in opdracht doet, terwijl je zelf bij het paard Vincent D Meadow in je profiel een ketting in zijn mond hangt????

lOveWill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:22

Wat de mensen ook zeggen, ik vind het een leuk paardje en het ziet en lekker ontspannen en erg netjes uit Haha!!

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:24

@ femmefatale1: Wat vind ik dit een onzin zeg! Houd het lekker ontopic hier. Ruitje heeft toch geen topic bij die foto gemaakt! Ik vind niet dat je profielfoto's er bij mag trekken kinderachtig hier hoor.

2,5 jaar vind ik inderdaad veelste jong, je kan allemaal argumenten geven waarom het niet zo is. Maar dat helpt niet! En een paard te vroeg inrijden omdat je anders geen eten hebt vind ik ook onzin. Het paard moet er maar om lijden omdat jij zonodig meer geld moet? Denk ik is wat meer aan het paard zeg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:26

Yentl_ schreef:
@ femmefatale1: Wat vind ik dit een onzin zeg! Houd het lekker ontopic hier. Ruitje heeft toch geen topic bij die foto gemaakt! Ik vind niet dat je profielfoto's er bij mag trekken kinderachtig hier hoor.

2,5 jaar vind ik inderdaad veelste jong, je kan allemaal argumenten geven waarom het niet zo is. Maar dat helpt niet! En een paard te vroeg inrijden omdat je anders geen eten hebt vind ik ook onzin. Het paard moet er maar om lijden omdat jij zonodig meer geld moet? Denk ik is wat meer aan het paard zeg.

Iss idd of-topic... wil alleen maar aangeven dat iedereen een andere manier van werken heeft, en er ook genoeg mensen zijn die een 3 jarige zoeken, die al beleerd is...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:27

Lekker offtopic maar die foto in mijn profiel waar jij t over hebt( waar Vincent een dik leer zacht bit in zijn mond heeft), daar zit een speelketting bij. Als je verder kijkt dan je neus lang is zie je dat die zeer los hangt, omdat Vincent nogal een nerveus paard is en graag bezig is met zijn mond zit deze ketting erin. Op die manier kan hij zijn stress kwijt en komt er meer speeksel vrij.

Totaal vriendelijk dus, wat je als je naar de foto's kijkt wel moet beamen Clown

En ik ben dan wel 'met dravers bezig' , maar volgens alle wetenschappelijke onderzoeken is galopperen op de volte zeer slecht voor het beenwerk van een jong paard. Of hij het dus aanbied( en dus 'makkelijker' ) doet of niet, dan moet je een paard terug nemen en beschermen tegen zichzelf.

Tika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:32

Wordt er een beetje misselijk van, hoe kan je een puppy van 2 1/2 jaar gaan inrijden, het is nog een baby!!!!
Dit is een hele erge manier van dierenmishandeling!!!!!!!!!! Boos! Boos! Huilen Huilen

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:33

Als je het goed doet, heeft het paard geen stress en verliest het ook geen veulen. Ik had dus voor de fries gekozen of helemaal niet. De uitleg die je typte vind ik ook beetje vaag hoor. Laat die merrie dat later komen, dan verbruikt ze ook geen zaagsel. En nu al inrijden om ze zaagsel verbuikt.....nee sorry vind het niet kloppen. En eigelijk hebben jullie de eigenaar voor de keuze gesteld of zn paard weghalen of veel te vroeg laten beleren. De eigenaar is er dus niet zelf mee gekomen zoals je in het begin zei.

Tis wel een mooi paard, dat ter zijde.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 20:36

Wat een gezaag zeg.. ik heb niet eens zin meer om op al die antwoorden en weet ik het wat antwoorden te gaan geven.
Ohja over die 'losse spullen' in de bak.. wat is er mis mee? de voerbak hangt in de hoek, zit geen eten in, ze staan regelmatig buiten met die dingen in de bak, ál die losse dingen is niets.. het is dat rooie ding is een springmateriaal wat ooit is neergezet omdat een paardje daar op stal vroeger gecrosst en gesprongen heeft. het staat niet in de weg, ookal lijkt dat zo op de foto's.

Over dat ik pas 14 ben.. sorry maar ik vind dat ook maar gelul.. moet ik dan persee 18+ zijn om te leren een paard in te rijden?

I kga niet meer in over het feit dat ze te jong is, dat weet ik zelf ook wel. Over dat zij 'lijd' voor der eten.. Tja wat je lijden vind. we rijden haar 10á 20 minuutjes en gaan haar 3x (maximaal) in de week rijden. en het rijden is nog niet eens zo zwaar het niveau. En die eigenaar kan wel blijven betalen voor dat ze daar staat, maar ze staat daar dan ook voor niet voor niets.

En zij gallopeerd inderdaad gewoon makkelijk. Het was trouwens 1 x een rondje op de rechterhand en 1x een rondje op de linkerhand, om te kijken hoe ze het doet.

Verder nog andere reacties ipv antwoorden dat het te vroeg is 2,6/7 weet ik het wat. want dat wéét ik nuwel.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:39

wat voor reactie's verwacht je dan???

ooo wat goed dat je d'r nu al inrijd..
prachtig meis ga vooral zo door!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:39

2,5 jaar en dan inrijden is gewoon veel te vroeg en daar kunnen jullie ook niets aan doen. Maar om dat paardje IEDERE dag in de week te rijden vind ik van jullie kant heel erg fout! Dat is vragen om een paard dat al heel vroeg lichamelijk moe is. Dit paard is nog volop in de groei, het inrijden maakt al en achterstand, maar door het lichaam iedere dag te belasten (al is het maar 10 min met iemand er op) is gewoon vragen om nog meer problemen!

Overigens wat is de diameter van de cirkel waarin jullie haar longeren, ik hoop dat er rekening mee wordt gehouden dat te krappe cirkels eveneens zeker niet bevorderlijk zijn voor dat paardje!

Ik lees net dat jullie het gaan afbouwen naar 3 dagen in de week, ben eerlijk naar het paardje EN naar de eigenaar (die duidelijk niet al te veel kennis van zaken heeft) dat dat gewoon het maximum is. Als ik een trainingsstal had zou ik serieus geen paarden onder de 3 aan nemen, ik zou mijn handen daar niet vuil aan durven maken, dat ze maar naar iemand anders gaan die geld liever ziet dan een gezond paard.

Mischien kunnen jullie eens een poging doen de eigenaar te informeren over het feit dat wat hij jullie vraagt te doen heel erg slecht is voor zijn paard. Mischien komt hij tot inkeer en besluit het beestje nog een 1 jaar of 1,5 jaar lekker te laten groeien in de wei.

Het is geen verwijt naar jou, maar wel naar de eigenaar en de mensen de jou helpen dit paardje in te rijden, want ze zijn ALLEMAAL even slecht bezig!