Val-angst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZZZZZ

Re: Val-angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:30

Het is heel moeilijk. zelf ook last van gehad.
Ik ga zelf naar voren hangen als ik iets moeilijk of eng vind.
Dat maakt het alleen maar moeilijker. Ik weet ook niet presies hoe je het moet oplossen.

s6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:12

Ik ben nadat ik mijn arm had gebroken ook een tijd bang geweest om te vallen. Maar ben toch maar doorgegaan en ook weer genoeg keren gevallen maar ben nu niet meer bang Lachen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:46

Ik ben ook heel erg bang om te vallen, nog steeds eigenlijk, denk niet dat het ooit weggaat.
Ik ben vroeger met springen een aantal keren gevallen, en ook van mijn net ingereden toenmalige paard. Heb toen besloten dat een jong paard sowieso niets voor mij is, daar ben ik veel te onzeker voor.
Ik heb nu gelukkig een ontzettend braaf paard en op hem ben ik niet bang, maar op andere paarden stap ik niet zomaar meer.

Tess_Liss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:02

Misschien voel je je veiliger als je een bodyprotector draagt? nog veel succes ermee

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:58

Verstand op 0 % zetten en gewoon doen denk maar we are the champion!

ifyouknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 15:12

Ik heb het ook wel een beetje,
je paard blijft 'onvoorspelbaar' ...

Heb iig altijd mn cap op etc

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 22:10

Mijn verzorgpony is inprincipe heel braaf
alleen hij schrikt bij wind heel snel.
hij gaat dan behoorlijk hard rennen, ik heb er geen problemen mee.
alleen die angst om eraf te vallen is er altijd.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:25

Valangst ontstaat in de meeste gevallen doordat de ruiter niet goed kan zitten. Als je niet goed kan zitten, heb je geen of slechte controle over het paard. Dat versterkt het gevoel van het kunnen vallen..... Als daarnaast onzekerheid over het in bedwang houden van het paard bestaat, dan moet die onzekerheid worden weggenomen. Bij paardrijden kan je altijd vallen. Wat je kan leren is: goed zitten en je kan leren vallen (valbreken). Als je zit niet helemaal OK is, probeer dan op een paard dat je vertrouwd aan de longeerlijn zitles te nemen. Ervaren ruiters doen dat ook, het is niet dom om dat te doen, het is slim, het is een investering waar je de rest van je paardrijloopbaan alleen maar voordeel van hebt.....
Je kan 5 jaar les krijgen en nog steeds rondhobbelen. Als je goed leert zitten, is de rest een eitje. Je kan dan veel meer genieten. Je bereikt dan ook meer als je dat wilt.

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 18:28

Goofy44 schreef:
Valangst ontstaat in de meeste gevallen doordat de ruiter niet goed kan zitten. Als je niet goed kan zitten, heb je geen of slechte controle over het paard. Dat versterkt het gevoel van het kunnen vallen..... Als daarnaast onzekerheid over het in bedwang houden van het paard bestaat, dan moet die onzekerheid worden weggenomen. Bij paardrijden kan je altijd vallen. Wat je kan leren is: goed zitten en je kan leren vallen (valbreken). Als je zit niet helemaal OK is, probeer dan op een paard dat je vertrouwd aan de longeerlijn zitles te nemen. Ervaren ruiters doen dat ook, het is niet dom om dat te doen, het is slim, het is een investering waar je de rest van je paardrijloopbaan alleen maar voordeel van hebt.....
Je kan 5 jaar les krijgen en nog steeds rondhobbelen. Als je goed leert zitten, is de rest een eitje. Je kan dan veel meer genieten. Je bereikt dan ook meer als je dat wilt.

ik kan in principe wel goed zitten, alleen ik ben niet zo zeker van mezelf.
telkens als hij er vandoor gaat bij de oefening die ik doe, durf ik t gewoon niet meer Huilen

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:21

Niemand meer?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:53

Ook ik heb met perioden last gehad van angst.
Het is begonnen toen ik op een zogenaamd "probleempaard" van iemand anders, "wel even zou gaan buitenrijden". Niks a.d. hand, en toen knapte er iets. Hij stelde echt alles in het werk om me eraf te krijgen.
Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Ik ben gevallen, heb mijn gezicht gekneusd en mijn arm zodanig gebroken (op een klote-plek) dat ik anderhalf jaar niks met die arm kon.
Dus pas na anderhalf jaar kon ik weer gaan rijden. Sindsdien ben ik een schijtebroek. Bij sommige paarden heb ik me redelijk kunnen ontspannen, en heb ik mijn grenzen wel verlegd.
Ik merk echter dat het weer opspeelt zodra er een nieuw paard in mijn leven komt (ook eigen paard gehad, maar heb het nu over bijrijdpaarden). Nu speelt het dus ook weer op.
Het gaat om een merrie die loeisterk is, en zeer voorwaarts. Wel mak in het verkeer, maar ook zeker een eigen wil.
Ik heb besloten les met haar te gaan nemen. Iemand die zich bezig houdt met centered riding, NH en klassieke dressuur... hopelijk
geeft die ondersteuning me weer meer moed.
Ik wil weer dat het weer is zoals het vroeger was.... urenlang volkomen ontspannen rijden! Haha!
Dit gevoel in mijn buik vind ik maar niks Huilen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:50

De keren dat ik van een pony cq paard ben afgevallen zijn niet te tellen. Gelukkig (even afkloppen) heb ik nooit een ernstiger blessure er aan over gehouden dan een gekneusde rib. Maar ik ben nog steeds bang om op bepaalde types paarden te rijden en ik zal nooit een fanatiek springruiter worden omdat ike er vooral met springles iets te vaak ben afgevallen . Gelukkig durf ik op mijn eigen paard bijna alles.
Ik weet inmiddels dus dat ik bepaalde soorten paarden moet mijden, en dan vooral paarden die de neiging hebben en keihard vandoor te rennen en dan opeens in een hoek weg te draaien, of paarden die een rodeo serie bokken weg kunnen geven in galop. Daar ga ik dus ook niet meer op.
Maar het voorbeeld van jou heb ik ook vaak meegemaakt, dat je van een paard afvalt waar je anders wel veel vertrouwen in hebt. Daarom denk ik dat het een kwestie is van er weer op gaan zitten en gewoon gaan rijden tot hoever jij durft te gaan. In de winter zijn trouwens de meeste paarden wat heter en schrikken sneller van bijv een windvlaag. Wat vaak goed werkt is kort losstappen en meteen actief aan het werk zetten, of voor het rijden even losgooien of longeren om de ergste frisheid er af te halen.

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:22

SusanH schreef:
De keren dat ik van een pony cq paard ben afgevallen zijn niet te tellen. Gelukkig (even afkloppen) heb ik nooit een ernstiger blessure er aan over gehouden dan een gekneusde rib. Maar ik ben nog steeds bang om op bepaalde types paarden te rijden en ik zal nooit een fanatiek springruiter worden omdat ike er vooral met springles iets te vaak ben afgevallen . Gelukkig durf ik op mijn eigen paard bijna alles.
Ik weet inmiddels dus dat ik bepaalde soorten paarden moet mijden, en dan vooral paarden die de neiging hebben en keihard vandoor te rennen en dan opeens in een hoek weg te draaien, of paarden die een rodeo serie bokken weg kunnen geven in galop. Daar ga ik dus ook niet meer op.
Maar het voorbeeld van jou heb ik ook vaak meegemaakt, dat je van een paard afvalt waar je anders wel veel vertrouwen in hebt. Daarom denk ik dat het een kwestie is van er weer op gaan zitten en gewoon gaan rijden tot hoever jij durft te gaan. In de winter zijn trouwens de meeste paarden wat heter en schrikken sneller van bijv een windvlaag. Wat vaak goed werkt is kort losstappen en meteen actief aan het werk zetten, of voor het rijden even losgooien of longeren om de ergste frisheid er af te halen.

mijn verzorgpony kan ook een serie bokken geven waarvan je gewoon pijn in je stuitje krijgt.
longeren doe ik wel. maar hij gaat in de bak gewoon kei hard rennen enzo

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:33

Wat prettig om te lezen dat ik niet de enige ben.... Bloos

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:58

advanbergen schreef:
Wat prettig om te lezen dat ik niet de enige ben.... Bloos

haha Tong uitsteken er zullen er vast wel meer zijn

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 19:17

niemand meer?

iedereen zowiezo heel erg bedankt voor de tips!'
als er nog meer komen GRAAG natuurlijk Haha!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:47

Ik ben 2 jaar geleden ook hard gevallen, met een ander paardje. Daarna eigenlijk niet meer durven rijden, tot ik een ander paardje kreeg (omdat het met dat paardje waar ik van was gevallen gewoon niet meer ging) en daar wel op reed.
En jahoor, ik had mijn eerste les, en ik viel weer. Met mijn rug op het hek. Ik weer opgestapt met een hoop pijn, en vervolgens bij het eerste 'rondje' weer gevallen op dezelfde plek, maar nu onder het hek. Toen is mijn instructrice erop gegaan, en heb ik alleen nog maar uitgestapt. Vanaf toen was ik het beu, ik ben naar de mange gegaan en heb gevraagd of ik in een beginner's les mee mocht rijden en dat mocht. Dus toen reed ik daar tussen de 10/11 jarige meisjes. Ik reed op allemaal makkelijke pony's en uiteindelijk op moeilijkere pony's. Uiteindelijk heb ik een andere instructrice genomen en les genomen op mijn eigen paardje. En daar rijd ik nu weer normaal op. Heeft een tijd geduurd, maar het was het allemaal waard!

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 17:53

Hinata schreef:
Ik ben 2 jaar geleden ook hard gevallen, met een ander paardje. Daarna eigenlijk niet meer durven rijden, tot ik een ander paardje kreeg (omdat het met dat paardje waar ik van was gevallen gewoon niet meer ging) en daar wel op reed.
En jahoor, ik had mijn eerste les, en ik viel weer. Met mijn rug op het hek. Ik weer opgestapt met een hoop pijn, en vervolgens bij het eerste 'rondje' weer gevallen op dezelfde plek, maar nu onder het hek. Toen is mijn instructrice erop gegaan, en heb ik alleen nog maar uitgestapt. Vanaf toen was ik het beu, ik ben naar de mange gegaan en heb gevraagd of ik in een beginner's les mee mocht rijden en dat mocht. Dus toen reed ik daar tussen de 10/11 jarige meisjes. Ik reed op allemaal makkelijke pony's en uiteindelijk op moeilijkere pony's. Uiteindelijk heb ik een andere instructrice genomen en les genomen op mijn eigen paardje. En daar rijd ik nu weer normaal op. Heeft een tijd geduurd, maar het was het allemaal waard!

das minder maar wel beter dat t nu allemaal goed gaat
met je rug op t hek jeetje dat lijkt mij ook heeel zeer doen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:35

Ik ben ook nog steeds bang om te vallen. Ik ben ook een paar keer wat vervelend terecht gekomen waardoor ik blessures had. Sinds ik met paard en al onderuit ben gegaan en paard op mijn benen gevallen is ben ik echt weer bang.
Ik durf heel slecht op paarden die ik niet ken. En paarden waarvan ik weet dat ze bokken durf ik gewoon niet op Nagelbijten / Gniffelen (behalve Timon, die bokt ook maar daar durf ik wel op Haha!) Op de manege is nu een paard dat nu ineens weer bokt, normaal is die hartstikke lief. Maar ik heb hem een paar keer zien bokken...echt niet dat ik daar ooit weer op durf Bloos

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 14:51

marleendv_88 schreef:
Ik ben ook nog steeds bang om te vallen. Ik ben ook een paar keer wat vervelend terecht gekomen waardoor ik blessures had. Sinds ik met paard en al onderuit ben gegaan en paard op mijn benen gevallen is ben ik echt weer bang.
Ik durf heel slecht op paarden die ik niet ken. En paarden waarvan ik weet dat ze bokken durf ik gewoon niet op Nagelbijten / Gniffelen (behalve Timon, die bokt ook maar daar durf ik wel op Haha!) Op de manege is nu een paard dat nu ineens weer bokt, normaal is die hartstikke lief. Maar ik heb hem een paar keer zien bokken...echt niet dat ik daar ooit weer op durf Bloos

ze zeggen steeds, blijf proberen Tong uitsteken
ik heb vanavond les, dus ff aankijke hoe t loopt Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:10

ik heb dit ook, maar wanneer ik op een manegepaard rij durf ik alles, maar zodra me eigen pony moeilijk begint te doen door bijv: bokken, schudden met der hoofd zit ik meteen te trillen.
tegenwoordig rijd ik meestal samen en dan haalt die ander me toch steeds wel over om het te doen.

misschien is het voor jou ook slim om de eerst komende tijd gewoon altijd iemand mee te nemen die jij vertrouwd zodat die je een beetje over kan halen?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:19

Lijkt mij dat iedereen bang is om te vallen. Althans het vallen is een gedeelte van de paardensport dat ik het minst leuk vind. En met de kriebels in je buik op een paard stappen, dat heb ik regelmatig, daar durf ik absoluut voor uit te komen, vooral ook omdat ik meestal op het paard wordt gezet als het al fout is gegaan. Gelukkig is het weg zodra ik erop zit of het paard ken. Vallen en opstaan, schijnt bij het leven te horen Clown

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:24

Ik was eerst ook bang om te vallen. Maar sinds dat ik op ponykamp ben geweest en op allemaal soorten pony's heb gereden is het over. Gewoon denken: Ik zit hier ik ben de baas en je krijgt mij er lekker niet af! Lachen beetje makkelijk om te denken maar mij helpt het wel. Ook kan je je beugels misschien gaatje korter maken dat je steviger zit?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:56

hey...
ik heb er nu problemen mee....
ik heb een paar topics gezocht waar ik misschien tips uit kan halen...
kijk:
wij hebben een nieuw paardje (L'espoir). Nu ben ik rond juni maanden geleden van haar af gevallen. (we hebben haar sinds februari).
Dat ging zo:`

we gingen de B proef oefenen (in mijn les) en ik reed achteraan, ik had geen zin om vooraan te dringen, dus ik liep gewoon achteraan te kijken hoe iedereen het deed
maar in de galop werd me paardje ineens ietsje druk, maar het lukte me, ik heb haar energie geprobeert in de stelling en buiging te steken. maar toen meosten we 'A-F-B overgang arbeidsdraf' en toen struikelde het paard van het meisje voor me. Met z'n voorbenen op de grond en z'n rechterachterbeen tegen het schot.
En daar schok l'es van.
Ze bokt 3x.
De eerste keer kon ik prima uitzitten, ik vond het wel grappig, ik was harstikke trots (natuurlijk...)
De tweede keer verloor ik mijn rechterbeugel en werden mijn teugels losser, toen zag ik ook ineens l'es d'r hoofd naar boven en beneden gaan en zag ik iedereen om me heen stappen en naar me kijken
De derde keer bokte ze en schoot ze tegelijk door naar links, met een beugel heb je daar dan weinig aan, dus ik zag ineens de zijkant van haar hals voor me, toen ineens de benen en toen ineens bewoog ik niet meer, ik deed me ogen open (had ze blijkbaar dicht gedaan) en zag me arm en allemaal houtsnippers, ik denk sjit, zometeen staat l'es op me en ik ging staan maar ik voelde vreselijk veel pijn in mijn stuitje mijn lerares kwam naar me toe: 'gaat het?' ik zei (best koppig) nee! maar ik wou naar l'espoir gaan, die met haar teugels over haar hoofd aan het draven was (en dat vond ik eng, zometeen stapte ze d'r in) maar mijn lerares vond dat ik even op het krukje in de hoek van de bak moest gaan zitten. De groep had l'es namelijk al ingesloten. Dus ik strompel daarheen, maar toen ik ging zitten deed het nog meer pijn
mijn ouders kwamen, en namen L'es van van mijn lerares over en ze vonden dat ik nog even op l'es moest stappen (wat logisch is, paardrijden is net fietsen, als je er niet gelijk op gaat, ga je d'r nooit meer op) dus ik probeerde (in de andere bak) erop te komen, maar ik kreeg me voet niet hoger dan 20 cm en mijn pa tilde mij erop, maar ik duwde l'es weg (hij wou me eignlijk (per ongeluk, omdat ik mijn poot stijf hield) zowat op haar kont zetten) maar toen tilde hij me goed op en zat ik weer, oei! het leek wel alsof me stuitje uit elkaar werd gerukt! Ik stappen, maar elke stap pas deed pijn, ik leude op mijn armen op het zadel. maja.. ik eraf getild (door pa weer) en mijn pa heeft nog een tijdje gereden, 4 minuten
toen naar huis en een uur onder de douce gestaan

(dit stukje had ik ff van hyves af gehaalt, dat ik in juni typte, vandaar dat ik het nog zo duidelijk heb beschreven)

nu ben ik laatst met een man naar buiten gegaan, in het bos, hij helpt me.. dat ik het minder eng vind.
het gaat bijna altijd goed, op 1x na: (gelukkig zat hij op lespoir)
er kwamen een stuk of 40 honden, en 30 paarden.. ohjee, de sint hebertus jacht!!! ik op murphy, ging heel goed, lespoir dribbelen, later de auto's we stapten erlangs, en lespoir schok en weer bokte ze... weer heel hoog (bijj mij kwam ze toen tot het schot).

Nu:

ben ik nog steeds bang als ze schikt, ik denk gelijk aan die bewuste zaterdag..
ik denk te veel na Verdrietig

vandaag
had ik les, priveles, het ging zooo slecht, het was koud en donker en ze was fris, mijn les ging vreselijk!! we stookten elkaar helemaal op (paard en ik), ik moest heel veel galoperen (paard doet nooit iets, braafste paard van de wereld, maar 2x in de hele periode dat ze bij ons is gebokt, en alleen om hele ernstige reden)
het ging goed.. maar 1x schok ze van voeren, ze deed 2 passen vooruit, ja het klinkt heel dom
maar ik zat gelijk weer naar voren, en de rest van mijn les was weer verpest

mijn pa wilt haar misschien verkopen... als ik haar niet serieus ga rijden, hij vind dat er mensen zijn die haar beter kunnen rijden en dat zij er ook plezier in heeft.. ik snap hem ook wel.. en misschien dreigt hij ook alleen maar.. maar het zet me wel aan denken

WAT kan ik hieraan doen?? ben echt droevig.. Verdrietig

xx

ps. www.evy.nl zie je iets over haar

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:57

je moet altijd weer opstappen anders heeft je dier gewonnen.
laat idd anders iemand hem even vast houden