IK hou mijn linkerteugel te vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skwoesie

Re: IK hou mijn linkerteugel te vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:39

poes schreef:
TS: rechts ben ik sterker (ik ben ook rechtshandig) maar toch zit ik links meer vast. Simpelweg doordat ik daar minder soepel ben. Dus is links trainen wel een optie. Je ziet het snel genoeg als je krachttraining doet waar je zwakke (en vaak dus ook vastere!) kant zit.

Ga ik zeker proberen, Thanks!!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:33

als je rechts bent is je coordinatie links niet goed, daardoor kan je links sneller vastpakken.. en misschien moet je een zitles nemen, dat je steun krijgt van een teugel om beter te zitten?? een testje, (even aan longeerlijn is beste denk ik:)) paardrijden zonder teugels.. heb je dan moeite met zitten, meot je even een paar zitlessen nemen!

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:52

MaaikeMo schreef:
als je rechts bent is je coordinatie links niet goed, daardoor kan je links sneller vastpakken.. en misschien moet je een zitles nemen, dat je steun krijgt van een teugel om beter te zitten?? een testje, (even aan longeerlijn is beste denk ik:)) paardrijden zonder teugels.. heb je dan moeite met zitten, meot je even een paar zitlessen nemen!

hey, helaas gaat het nemen van zitles of een stukje aan de longe niet lukken op de manege.
ik heb de teugels niet nodig om te zitten, maar ik dacht dat dat af en toe uit onzekerheid wel zo was...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:59

Weetje, ik kan rechts heel erg vastpakken omdat ik daar zelf sterker op ben. Noran pakt dat dan ook vast en dan krijg je zo'n soort 'wie is er sterjer' effect.

Moet je eens zomaar uit het niets alles losgooien. Gewoon even lekker met een los teugeltje draven. Toen ik dat deed was die hele strijd weg, dan ben je zelf ook even alles kwijt. Na een tijdje pak je de teugels op en begin je gewoon weer verder te rijden. Toen k dat es moest doen met les stond Noran heel verbaasd te rageren, het was 'm allemaal wel best. Daarna kon ik er alles mee!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:02

Ik heb ook ongeveer hetzelfde probleem, vind linksom enorm moeilijk. Ook omdat ik 2 paarden heb die allebei rechts zijn, waardoor dat zo makkelijk gaat. Nou is m'n andere links, dus dat is de enige die mij kan trainen hihi.

Ik zit ook vaak 'scheef', ik knik in, in mijn linkerheup, waardoor er meer druk op de rechterbeugel komt te staan en waardoor ik mijn rechterschouder verder naar voren doe én rugpijn van krijg.

Zit jij misschien ook scheef, kan dat er mee te maken hebben, dat je links eerder vastpakt?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:06

Ik heb het zelfde probleem... ik zet mijn hand(en) vast.
Maar ik denk nu wel veel meer zodra zijn neus weer omhoog komt, ophouding of trliingen op de buitenteugel en buitenbeen eraan... en lukt dat niet dan contra stelling vragen.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 08:21

Coentjuh schreef:
Ik heb ook ongeveer hetzelfde probleem, vind linksom enorm moeilijk. Ook omdat ik 2 paarden heb die allebei rechts zijn, waardoor dat zo makkelijk gaat. Nou is m'n andere links, dus dat is de enige die mij kan trainen hihi.

Ik zit ook vaak 'scheef', ik knik in, in mijn linkerheup, waardoor er meer druk op de rechterbeugel komt te staan en waardoor ik mijn rechterschouder verder naar voren doe én rugpijn van krijg.

Zit jij misschien ook scheef, kan dat er mee te maken hebben, dat je links eerder vastpakt?

Ik zit wel eens ooit vrij scheef ja, met mijn zitbeenknobbels te ver naar buiten geloof ik?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 14:00

Welke manege geeft nu geen zitles?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:09

Ik heb daar altijd last van als ik teveel ga doen met mijn handen (wat dus fout is). Dan krijg ik ook last van m'n armspieren, ga ik voorover zitten en zet ik mijn linkerhand vast. Ook verlies ik dan sneller mijn geduld omdat het dan vaak niet goed gaat, allemaal foute boel dus Haha!!

Wanneer ik hem niet in z'n mond zit en mijn handen gewoon draag, kan ik lekker ontspannen op het paard zitten en ben ik een vrolijke ruiter. Dan heb ik nergens last van Haha!!

Dat bovenste gedeelte ben ik dus snel genoeg afgeleerd Knipoog Met andere woorden: ga gewoon lekker zitten met een hoek in je ellebogen en je handen dragen in plaats van ermee terug werken. Geniet ervan Knipoog

@ poes: ik heb nog nooit zitles gehad op de manege waar ik 4 jaar gereden heb..

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:02

Als een paard scheef is, dan pakt het meer druk op 1 teugel en laat het jouw ook scheef zitten.
Mijn paard is rechtsgebogen. Neemt daardoor veel druk op links en neemt rechts niet aan.
Tijdens het rijden probeer ik rechts zelf meer op druk te nemen en links iets te lossen. Ik zorg dus zelf dat beide teugels op gelijke druk zijn. Daarbij rijd ik mijn paard actief voorwaarts. Ze drukt rechtsom nogal het schouder en buik eruit. Dit corrigeer ik met een ophouding/trilling aan de buitenkant en met mijn been duw ik de buik terug.
Het is een beetje lastig uit te leggen zo, maar op die manier richt ik mijn paard recht (naast de AR) tijdens het rijden. Pas als je op beide teugels gelijke druk hebt, kan je paard goed nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:03

Een goede oefening hiervoor is leren sturen met je benen. Een paard moet niet alleen op de teugel sturen, ookal is het een manegepaard. Je kan met je zit, zonder naar een kant te gaan hangen, al veel bereiken. Alleen oppassen, dat als je probeert te sturen met je buitenbeen, en je bent net in een hoek, dat je paard dan niet per ongeluk aan galoppeert. Het beste kan je hiervoor de stijgbeugels kruislings voor het zadel leggen (linkerbeugel aan de rechterkant, rechterbeugel aan de linkerkant). Leg je teugels in een knoop voor het zadel, zodat het niet over het paard zijn hoofd kan glijden, en dan proberen eerst een rondje in stap, dan een volte, en dan in draf, en misschien zelfs in galop. Een manegepaard hoort in staat te zijn dit te kunnen. Als je dan nog je linkerteugel te vast houd, dan moet je zorgen dat je dat niet meer doet door er telkens aan te denken, en als je het wel doet, gauw je rechterteugel er even strak bij pakken.

En over het rond rijden van manegepaarden;
Manegepaarden zijn over het algemeen iets stugger met de nek, moeilijker rond te rijden dus. Dit moet wel degelijk vanuit jou zelf komen, want ik ken geen manegepaard (of een ander paard), die aan de lange teugel of zonder dat de ruiter iets doet, rond gaat lopen. Rijdt eerst je paard goed voorwaarts, hij moet lekker aan je been zijn, vooral in stap en draf. Dan kan je in het halthouden een volgend truucje proberen, die bij mij meestal werkt; Doe met je hand alsof je het paard achteruit wilt laten lopen, als het een manegepaard is, kan hij dat waarschijnlijk wel. Máár, je laat hem niet achterwaarts gaan, door met je been erbij te blijven, niet aandrijven, maar gewoon met je been aan het paard. Gaat hij alsnog achterwaarts?, voer de druk met je been op. Gaat je paard voorwaarts als je aandrijft?, dan hou je iets meer in aan je teugel. Als je paard rond komt, dan laat je de druk met je benen weg, en open je, je hand een klein beetje, zodat je paard blijft halthouden, maar niet meer achteruit gaat. Dan probeer je, door je hand vast te zetten (heel fout eigenlijk), weg te stappen. Als je paard dit zonder problemen doet, dan kan je, je hand iets losser houden, maar hou wel die verbinding zodat je paard rond blijft. Vraag genoeg stelling door veel voltes te rijden in de stap, en blijf goed met je been eraan, zodat je paard er niet eens over nadenkt om te stoppen. Als dit een poosje goed gaat, probeer je het in draf.

Ik hoop dat je iets aan dit enorme verhaal hebt Lachen.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 09:24

Emmaa_ schreef:
Een goede oefening hiervoor is leren sturen met je benen.

Ben ik inderdaad goed mee aan het oefenen.

Emmaa_ schreef:
Rijdt eerst je paard goed voorwaarts, hij moet lekker aan je been zijn, vooral in stap en draf.

Afgelopen woensdag even alles geoefend en hij was in ieder geval lekker voorwaarts en het naar beneden rijden ging ook best redelijk. Heb alle voorgaande tips in mijn ahcterhoofd gehouden, elk rond aan mezelf gevraagd of ik mijn hand vast had of niet en het werkte wel. Het rijden met mijn benen heb ik ook meer gedaan woensdag en ik merkte wel dat dat scheelde, maar dat bracht me weer bij het volgende probleem. Rechtsom lukt het allemaal wel, maar linksom niet omdat ik met mijn linkse been minder kracht kan zetten.
Mijn paard is wat stug voor de beenhulpen dus daar moet ik ook nog even mee aan de slag. Gaat al wel beter dan toen ik er net op reed in ieder geval.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:09

Mareska schreef:

Schande... Ik begrijp niet dat maneges dit zelf niet inzien, dit is gewoon de absolute basis. Iedereen weet dat dé truc bij fietsen evenwicht is. En lichaamscontrole. Pas daaran komen kracht, snelheid, technisch kunnen van pas. Bij paardrijden is dat net zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:12

Emmaa_ schreef:
En over het rond rijden van manegepaarden;
Manegepaarden zijn over het algemeen iets stugger met de nek, moeilijker rond te rijden dus. Dit moet wel degelijk vanuit jou zelf komen, want ik ken geen manegepaard (of een ander paard), die aan de lange teugel of zonder dat de ruiter iets doet, rond gaat lopen. Lachen.

En ook dit doen ze bij ons wél.
Als je ze rondrijdt zoals jij het aanraadt gaan ze circuspaardjes nadoen Knipoog Gewoon correct van achter naar voor, dan kan elk paard ontspannen lopen. Geknijp en vastzetten en tegenhouden horen daar nooit bij

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 16:13

poes schreef:
Mareska schreef:

Schande... Ik begrijp niet dat maneges dit zelf niet inzien, dit is gewoon de absolute basis. Iedereen weet dat dé truc bij fietsen evenwicht is. En lichaamscontrole. Pas daaran komen kracht, snelheid, technisch kunnen van pas. Bij paardrijden is dat net zo.

Bij ons kan het geloof ik echt niet. Maar over het zitten Poes, ik heb mijn teugels niet nodig om goed te zitten. Hebben bijvoorbeeld afgelopen les in galop met losse teugels gegalloppeerd en dat ging super goed Haha! Ik gaf alleen aan dat ik soms uit onzekerheid vastklamp aan de teugels.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:58

Eventjes een update:

Dus gisteren de hele les lopen stinkmodderen. Ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik links vastpak en mijn leraar maar zeggen "linkerhand ontspannen". Pff het lijkt wel of die hand me zit te pesten, krijg mezelf er niet echt van bewust dat ik hem totaal kan loslaten ofzo.

Verder toen we gingen schouderbinnenwaartsen ging het rechtsom wel redelijk maar linksom totaal niet. Deed mijn linkerhand netjes naar binnen (dit keer zonder hem vast te houden), rechterhand tegen de hals, voor mijn gevoel kon ik niet verder. Maar hij duwde zichzelf meer naar buiten dan naar binnen. Kreeg als opmerking van mijn leraar "rechterteugel naar binnen en korter pakken" Maar t lukte gewoon totaal niet. Dus maar na de les even gevraagd wat ik er mee moest. Waarop mijn leraar wederom zei: "gewoon korter pakken en tegen de hals, hij kan echt wel verder."

Ik weet t niet meer zo goed, lijk wel een beginner af en toe. Heeft iemand tips?

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 11:46

Iemand?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:59

Skwoesie schreef:
Zo, na eeuwen stinkmodder toch maar eens een topic openen hier.
Ik rijd één keer in de week op een manegepaard. Nu heb ik altijd al problemen gehad met het naar beneden rijden van de paarden waar ik op zat. Vooral op de linkerhand. IK wist eigenlijk nooit hoe het kwam maar denk het nu wel te weten. Ik rijd nu op een ander paard waarop ik het duidelijk merk, rechtsom gaat het heel goed en lukt het me ook om mijn paard ontspannen naar beneden te rijden. (hoewel ik nog wel meer met mijn benen moet leren rijden) Linksom lukt het echter nog steeds niet, het lijkt alsof het paard zijn teugel vast pakt. Maar eigenlijk ben ik het. Ik heb er gisteren eens even op gelet en ik ben zelf degene die vast pakt. Ik probeer steeds mijn linkerhand los laten, maar leun er toch steeds weer op. Ik laat hem eventjes los maar even later trek ik er onbewust toch weer aan. Met mijn rechterhand heb ik dit niet. Kan iemand mij tips geven over hoe ik hier goed mee om kan leren gaan? Wil ik ooit fatsoenlijk aan de teugel willen leren rijden zal ik eerst mijn hand moeten loslaten...

Goed dat je zelf je fout erkent, je bent al halverwege.
Dat je links los laat als je eraan denkt is heel goed, en het is ook logisch dat je dat onbewust weer vast pakt, het is een gewoonte..
Probeer elke pas te denken aan je handen, niet aan hoe je paard loopt.
Hoe meer jij aan je handen denkt, hoe sneller die gewoonte om vast te pakken eruit zal zijn.
Als dat er eenmaal weer uit is, kan je weer aan de paarden gaan werken.

Mijn verhaal, ik kamp momenteel ook met zo'n gevalletje..

Ik heb een les klant die hetzelfde deed. De pony was inmiddels zo sterk geworden op links, dat hij daar bijna geen reactie meer gaf. Rechtsom rijden ging goed (doordat de verbinding er op de buitenteugel wel was), maar linksom was een drama (omdat ze onbewust rechts, de buitenteugel, los liet). De teugelhulpen kwamen helemaal niet door. Daarbij was de pony ook rechtsgebogen, en linksom is daardoor ook moeilijk.
Ik rij de pony af en toe zelf, zodat ik kan voelen of hij verbeterd tijdens haar les, en het gaat de goeie kant op. De pony is nu links en rechts even zwaar, en als je de teugels erbij pakt, gaat hij al zakken in hoofd en hals. Zijn mond is veel smakelijker geworden.

Momenteel zijn we bezig met handen naast elkaar en durf ze naar voren te doen..
En uitsluitend naar voren rijden, achterhand eronder, rug gebruiken en nageven. Overgangen rijden.
Dit gaat steeds beter en we gaan nu op weg naar de buigingen in het lijf, of het recht maken eigenlijk..
Ook het opzij gaan voor druk kon hij niet, maar begint dat nu langzaam aan te snappen.
(dit doe ik nog niet met de lesklant, maar eerst bevestigen door mij)
Doordat hij opzij gaat voor druk, en leert wat begrenzen is, kan je em straks veel makkelijker rijden.

Let wel, dit was een pony waarvan de meeste dachten dat het absoluut niks zou zijn.. en is nu op weg naar een heuse sportcarriere.. Haha!

Wellicht heb je hier wat aan...

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:12

Dankjewel,

Heb je toevallig ook tips over mijn post van gisteren?
Wat jij verteld over bewust nadenken en bij elke pas loslaten ben ik al mee bezig, maar lukt nog steeds niet erg goed zeg maar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:23

Heel herkenbaar..

Doordat jij vast pakt op links, heb je rechts bijna geen verbinding meer, en zal je paard over de schouder weg lopen.

Eigenlijk moet je nu dus andersom gaan doen.. rechts eraan houden en links wat minder..
Je zal merken dat je paard dan na een tijdje wat meer steun op rechts zal gaan zoeken, en dat je links en rechts even veel kg in je handen gaat krijgen..

Denk maar zo.. als jij links niet vast pakt, kan hij ook niks vast pakken, want er is niks vast te pakken. En doordat jij rechts meer kontakt zoekt, zal hij meer daar naartoe komen..

Probeer elke pas aan je handen te denken... en niet teveel aan andere dingen..
Wat ook nog wel eens goed wilt helpen, is naar de zijkant kijken en probeer te voelen wat er gebeurd.. en dan ook echt niet naar je paard kijken..
Bewust paard rijden heet dat, met gevoel..

En wat je instructeur zegt over korter pakken rechts, doe dat maar (omdat het voor jou moeilijker is om rechts verbinding te houden pak je deze teugel maar even iets korter als links), zoals je instucteur met je bezig is, denk ik wel dat het goed komt..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 04-01-08 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 12:25

Pfff, klinkt allemaal heel logisch, nu nog uitvoeren.
Wel jammer dat ik het maar eens in de week kan uitproberen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:30

Skwoesie schreef:

Dat is idd wel jammer..
Kan je niet een paard zoeken wat je bij kan rijden?? Waarop je kan oefenen..
Of ga op een stilstaande fiets zitten, touwtjes aan het stuur, en oefenen maar..
Trek je teveel aan 1 kant, zal je fiets uit balans raken en om willen vallen.. en dus hand naar voren..

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:35

Ik heb hetzelfde probleem zoals hierboven beschreven staat. Inderdaad, ik probeer ook rechts contact te houden en links zoveel mogelijk te ontspannen, zodat er geen druk op staat. Echter wat je dan ziet is doordat je rechts meer contact houdt dan links, dan mijn pony de neiging heeft om ook rechts gesteld op de volte gaan lopen en in de hoeken. Heb je daar nog een tip voor?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:47

Ninie schreef:
Ik heb hetzelfde probleem zoals hierboven beschreven staat. Inderdaad, ik probeer ook rechts contact te houden en links zoveel mogelijk te ontspannen, zodat er geen druk op staat. Echter wat je dan ziet is doordat je rechts meer contact houdt dan links, dan mijn pony de neiging heeft om ook rechts gesteld op de volte gaan lopen en in de hoeken. Heb je daar nog een tip voor?

Ja, je moet wel de stelling naar links zien te houden, de buiging komt pas in een later stadium omdat het erg moeilijk is om spieren op te rekken aan de rechterkant.. en dat gaat ook niet in 1 keer.
Je moet links los durven laten, maar ook durven vragen naar links.. laat hij daar los, laat jij ook los en doet je hand wel naar voren, maar houdt em wel van de hals af.. probeer zo het hoofd recht voor zijn lijf te houden, ook in wendingen..
Soms moet je ook door durven vragen, maar ook weer net zo makkelijk als hij los laat, jij ook los laten..

Het rijden op gevoel is hierin essentieel.. je kijkt niet naar je paard, je voelt dat hij naar rechts kijkt, jij vraagt op links, als je voelt dat hij los laat, jij ook..
Wordt hij weer sterker op links, ga jij weer vragen etc...
Maar ook als je voelt dat je rechts niks hebt, breng je je hand wat terug en zoek je die verbinding weer.. niet trekken, alleen zoeken waar hij is..

Doordat je links gaat vragen en weer los laat, zal je gaan merken dat hij meer op rechts gaat zoeken waar hij wat steun aan heeft..

(Het is niet alleen moeilijk om het te doen, ook het uitleggen valt niet mee zo...)

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 09:28

femmefatale1 schreef:
Skwoesie schreef:

Dat is idd wel jammer..
Kan je niet een paard zoeken wat je bij kan rijden?? Waarop je kan oefenen..
Of ga op een stilstaande fiets zitten, touwtjes aan het stuur, en oefenen maar..
Trek je teveel aan 1 kant, zal je fiets uit balans raken en om willen vallen.. en dus hand naar voren..

Helaas heb ik daar geen tijd voor. Heb een tijdje tweemaal per week gereden en toen ging het ook allemaal iets gemakkelijker, wat ik woensdags leerde bracht ik virjdags in de praktijk. Maar heb er gewoon geen tijd voor :S Helaas speculaas.

Ik zal moeten roeien met de riemen (teugels) die ik heb Verdrietig